[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 01:26

Weet iemand ook of de barefoot lazy mountain ergens als testzadel is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 01:37

pmarena schreef:
Hier ook juist de ervaring dat een (goed ingereden!) boomloos steviger ligt dan een boomzadel, omdat die laatste er meer als een torentje bovenop blijft liggen terwijl de boomloze er als een soort aansluitende handschoen omheen gaat "kleven"....ofzo :P

Open beugelophanging is vaak juist gevaarlijk met een flexibel zadel. En geeft sowieso een vals gevoel van veiligheid want er zijn altijd omstandigheden waarbij je beugelriem er niet uitglijdt terwijl je dat wel wilt.....of er wèl uitglijdt terwijl je dat niet wilt...als je paard steigert, tijdens een hoge of rare wapper van een sprong of het beklimmen van een steile heuvel....dat soort dingen.

Ik ben dus veel meer voorstander van een stijgbeugel met een voetstop waardoor je voet simpelweg er niet doorheen kan schieten en dus ook niet vast kan komen te zitten :)

En dan liefst ook nog met een gedraaide ophanging zodat de open kant altijd naar je voet toe wijst en je ze altijd makkelijk terug kan vinden als je er eens uit glipt.....waardoor ze nòg veiliger zijn want als je paard er bvb. geschrokken vandoor peert en jij bent je beugel kwijt....dan wil je hem maar wàt graag snel & makkelijk weer terugvinden :=

Sinds een jaar of wat maakt Barefoot nu gelukkig deze en die werken gewoon perfect +:)+

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... tstop.html

[ Afbeelding ]

Die zien er goed uit!
Toevallig niet verkrijgbaar met vering? O:)
Of zou de vering niet nodig zijn door het "speciale" voetbed?

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:30

Nee geen vering, dat wil ik persoonlijk ook niet omdat je daar al snel een veel onrustigere / instabielere zit van krijgt :)

Elke keer dat je gaat "staan" in je beugels wordt je been immers een beetje langer omdat de beugel dan door het gewicht een stukje verder naar beneden gaat. En daardoor verandert elke keer de positie van je knie een beetje.

Don: ja dat dus! Of dat je denkt mooi die Safestyle! En super veilig want je kan er idd. niet in vast blijven zitten. Maar als je ze kwijtraakt terwijl je op tempo bent....zie ze dan maar weer eens terug aan je voeten te krijgen :n Misschien ben ik dan een kneus maar mij lukte dat zelden of nooit, ik moest er dan echt weer voor gaan stappen of zelfs stilstaan om ze weer echt goed onder mijn voet te krijgen en dat vind ik dus niet veilig :=

Zo ook met een aantal andere beugels... al dat chique gedoe heeft voor mij toch steeds weer een nadeel en dit simpele ding met korf werkt gewoon als een tierelier +:)+

Enige nadeel is dat ze lekker compact verpakt worden waardoor de "korf" ingedeukt is, die moet je dus zelf weer even uitdeuken maargoed als dat het ergste is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:31

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:38

maar die passen niet aan fenders vrees ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:42

Alleen aan fenders met een smal riempje voor de beugels inderdaad :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:43

Wel geschikt voor hoge schoft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:45

De Lazy Mountain is net zo geschikt voor een hoge schoft als de andere Barefoots, er zit gewoon dezelfde fork in :j

En voor de mensen die om 1 of andere reden liever geen schaap hebben, wordt hij op bestelling ook met Softleder ipv schaap afgewerkt:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-03-17 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:57

Maar ik weet dat ook niet van de andere barefoots. Die ook geschikt voor hoge schoft (en korte rug)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:05

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:41

Even he
De safe style zijn gedraaid boven in .
Of in 2 versies te krijgen .
Ben iig aan t googlen op wat ik dan wel veilig een ook nog toonbaar vindt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:41

Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 08-03-17 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:48

Gedraaid en open. Ik vind ze supertof eruit zien! Ik heb nu contatant ruzie met die compositie beugels zeker om onder get zweetblad dan moet ik echt stoppen om mn voet er terug in te krijgen, denk dat dat makkelijker gaat met de gedraaide safestyle beugels. Zou niet gaan voor zo'n extra rubberding.

Buitenzinnig welke beugels bedoel je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:49

BZ je bent een link of foto vergeten ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:51

Safestyle is mooi maar niet veilig vind ik. Wel heel veilig in de categorie dat je er niet in kan blijven hangen :j

Maar niet veilig in de categorie je zit midden in een parcours / stevige galop en je raakt je beugel kwijt want zie ze dan maar weer eens goed aan je voeten te krijgen :oo

Maar dat is misschien persoonlijk, een ander krijgt dat wellicht wel makkelijk voor elkaar :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:57

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:58

Ik ben bij dat soort dingen altijd bang dat ze losschieten terwijl het niet de bedoeling is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:01

Oh zo'n systeem!

Ja als je valt dan zal het best goed werken denk ik, mits de binnenbeugel niet vast gaat zitten op 1 of andere manier.

Maar ik vind hierbij toch vaak de binnenbeugel vrij krap en dat lijkt me weer niet prettig zolang je nog wèl boven blijft :P

Dat je voet toch wat sneller een beetje vast komt te zitten en je moet gaan pielen om hem weer los te krijgen. Of dat het weer moeilijker is om je voet er weer in te krijgen als je ze verliest.

Dan zit je immers met je tenen te "steken" naar je beugels in de hoop dat je ze weer terugvindt, en hoe kleiner het gat waar je voet doorheen moet, hoe groter de kans dat je tegen de beugel aan schopt en deze dus alleen maar steeds wegschop i.p.v. dat je je voet er precies in prikt :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:03

De binnenbeugel lijkt mij net zo groot als een gewone beugel..
Ik vraag mij af hoe de binnenbeugel vast kan komen te zitten?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:04

pmarena schreef:
Dan zit je immers met je tenen te "steken" naar je beugels in de hoop dat je ze weer terugvindt, en hoe kleiner het gat waar je voet doorheen moet, hoe groter de kans dat je tegen de beugel aan schopt en deze dus alleen maar steeds wegschop i.p.v. dat je je voet er precies in prikt :)

Paard stil zetten, met je hand voet weer in de beugel doen en door :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:06

Doordat ie misschien scheef terug wordt gedaan als ie los geweest is.
Overigens is er een minimale maat voor beugels (ik meen 12 cm) volgens de regels van de knhs.
Alhoewel ik nog moet zien of ze dat ook daadwerkelijk kontroleren :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:08

Buitenzinnig schreef:
De binnenbeugel lijkt mij net zo groot als een gewone beugel..
Ik vraag mij af hoe de binnenbeugel vast kan komen te zitten?

Geen idee, ik ken deze specifieke beugels niet dus hou een slag om de arm dat er iets kan gebeuren waardoor de binnenbeugel vast kan gaan klemmen of ineens niet meer kan tuimelen door interne roestvorming of vuiligheid die er tussen gaat zitten of dat er iets verbuigt ofzo....bij mechanische systemen moet je toch altijd maar hopen dat de techniek op het moment supreme ook echt werkt :)

De afmeting staat er ook niet bij dus geen idee hoeveel voetruimte er precies is.
Het is ook maar puur mijn persoonlijke gedachtengang erbij hoor, voor een ander ziet het er misschien uit als dè vondst van de eeuw, maar ik heb dit systeem om bovenstaande redenen nooit gekocht :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:08

DubbelDun schreef:
Overigens is er een minimale maat voor beugels (ik meen 12 cm) volgens de regels van de knhs.

Voor kinderen ook?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:10

Buitenzinnig schreef:
pmarena schreef:

Paard stil zetten, met je hand voet weer in de beugel doen en door :)

Ja hèhè, als het daarom gaat dan heb je überhaupt geen veiligheidsbeugels nodig want dan kan je dat altijd wel doen :D

Ik vind het wel lekker als veiligheidsbeugels ook daadwerkelijk veilig zijn op van die momenten dat het allemaal niet zo gezapig gaat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:11

Buitenzinnig schreef:
DubbelDun schreef:

Voor kinderen ook?

Geen idee... ik heb het ooit eens gelezen toen de westernwedstrijden volgens knhs-regels verreden gingen worden :D