Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Hier ook juist de ervaring dat een (goed ingereden!) boomloos steviger ligt dan een boomzadel, omdat die laatste er meer als een torentje bovenop blijft liggen terwijl de boomloze er als een soort aansluitende handschoen omheen gaat "kleven"....ofzo
Open beugelophanging is vaak juist gevaarlijk met een flexibel zadel. En geeft sowieso een vals gevoel van veiligheid want er zijn altijd omstandigheden waarbij je beugelriem er niet uitglijdt terwijl je dat wel wilt.....of er wèl uitglijdt terwijl je dat niet wilt...als je paard steigert, tijdens een hoge of rare wapper van een sprong of het beklimmen van een steile heuvel....dat soort dingen.
Ik ben dus veel meer voorstander van een stijgbeugel met een voetstop waardoor je voet simpelweg er niet doorheen kan schieten en dus ook niet vast kan komen te zitten
En dan liefst ook nog met een gedraaide ophanging zodat de open kant altijd naar je voet toe wijst en je ze altijd makkelijk terug kan vinden als je er eens uit glipt.....waardoor ze nòg veiliger zijn want als je paard er bvb. geschrokken vandoor peert en jij bent je beugel kwijt....dan wil je hem maar wàt graag snel & makkelijk weer terugvinden![]()
Sinds een jaar of wat maakt Barefoot nu gelukkig deze en die werken gewoon perfect
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... tstop.html
[ Afbeelding ]
pmarena schreef:Dan zit je immers met je tenen te "steken" naar je beugels in de hoop dat je ze weer terugvindt, en hoe kleiner het gat waar je voet doorheen moet, hoe groter de kans dat je tegen de beugel aan schopt en deze dus alleen maar steeds wegschop i.p.v. dat je je voet er precies in prikt
Buitenzinnig schreef:De binnenbeugel lijkt mij net zo groot als een gewone beugel..
Ik vraag mij af hoe de binnenbeugel vast kan komen te zitten?
Buitenzinnig schreef:pmarena schreef:Dan zit je immers met je tenen te "steken" naar je beugels in de hoop dat je ze weer terugvindt, en hoe kleiner het gat waar je voet doorheen moet, hoe groter de kans dat je tegen de beugel aan schopt en deze dus alleen maar steeds wegschop i.p.v. dat je je voet er precies in prikt
Paard stil zetten, met je hand voet weer in de beugel doen en door
Buitenzinnig schreef:DubbelDun schreef:Doordat ie misschien scheef terug wordt gedaan als ie los geweest is.
Overigens is er een minimale maat voor beugels (ik meen 12 cm) volgens de regels van de knhs.
Alhoewel ik nog moet zien of ze dat ook daadwerkelijk kontroleren
Voor kinderen ook?