Kwetal schreef:Jemig Moos99 - waar zullen we eens beginnen??? Dit en soortgelijke topics lopen al 10 jaar
vertel eerst eens wat meer over jezelf en je plannen. Wat voor paard heb je, hoe groot/dik/dun/klein ben je zelf, wat wil je precies gaan doen? (paar keer in de week boshobbelritje, endurance, TREC, dressuur....) Heb jij problemen, of je paard? Dat hoge opgooien kan komen doordat het zadel wat ze nu heeft misschien niet lekker past? Even kort door de bocht; "het maakt niet zo veel uit wat je op je paard legt, het is de ruiter die de combinatie maakt of breekt" Een goede BBP met beugels kan best, maar dat hangt wel van de rug van je paard af en hoe jij het gebruikt. Er zijn inmiddels erg veel verschillende merken en types boomloze zadels, elk met hun eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van paard en ruiter en wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Heel simpel is het zo dat een boomloos zadel -afhankelijk van hoe het in elkaar steekt - wat minder de druk over een groot oppervlak verdeeld, voordeel is dat het paard er beter mee kan bewegen, het minder kans op puntdruk geeft en bovendien voel je je paard beter en kan je beter meegaan met de beweging (waardoor je dan wat minder op 1 plek hangt en dus de druk zich steeds verplaatst) Als een boomzadel niet goed past, kan het behoorlijk wat schade veroorzaken. Een boomloos zadel is daar wat minder kritisch in...dat beweegt mee. Ik moet zeggen dat je in dit top[ic vooral Barefoot tegenkomt en gaat het minder om "is een boomloos zadel wat voor mij" dan om "welke Barefoot zal ik eens kopen"Er zijn nog veel meer merken, met allemaal een eigen verkoper in Nederland die ook met testzadels werken. Afgezien van Barefoot en de moeder/kopietjes daarvan (Torsion is het mee begonnen, dan de Randoll, Pfiff boomloos, Libra etc.) zijn er ook nog merken die wat anders in elkaar steken. Freeform, Startrekk, Trekker, Hidalgo zijn een paar van de meest bekende merken - dan is er (weer) Ghost op de markt en ergens staat een nog veel langere lijst.........
Mijn merrie is een ex dressuur paard wat op al jonge leeftijd naar het M is gereden. De eigenaren verkochten haar omdat ze niet verder met haar kwamen in de sport onder het mom "ze is meer geschikt als recreatie paard". Toen we haar kochten was ze flink vast gaan zetten. Ze zette zich vast op 1 kant van het bit, wilde niet graag buigen etc. We zijn begonnen met recht richten vanaf de grond, ze is ondertussen gekraakt, nieuw zadel aangeschaft die dmv de equiscan is aangemeten. Toch heeft ze moeite met haar rug ontspannen. Ze wilt het bit niet accepteren, zo gauw als je haar wilt oppakken protesteert ze daar tegen door haar rug weg te drukken. (sterren kijken) Ik ben zelf een recreatie ruiter en ben vooral veel met haar gaan buiten rijden, wat we nog steeds heel graag doen. Dit doen we met lang teugeltje en dit gaat heel goed. Hierin kan ze, na haar goed door rijden, lekker in ontspannen. Vanaf de grond kun je ook heel fijn met haar werken en kan ze ook heerlijk ontpannen. Ze is verder een heel goed paard, röntgenologisch helemaal goed gekeurd, lichamelijk niets mis mee. Ik heb nu plannen om eventueel endurance met haar te rijden, omdat ze het buiten zo goed doet. Boomloos is iets wat gewoon mijn interesse heeft gewekt.

Ik zou graag wat meer info krijgen

alvast bedankt!