[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:26

Kwetal schreef:
Jemig Moos99 - waar zullen we eens beginnen??? Dit en soortgelijke topics lopen al 10 jaar ;)
vertel eerst eens wat meer over jezelf en je plannen. Wat voor paard heb je, hoe groot/dik/dun/klein ben je zelf, wat wil je precies gaan doen? (paar keer in de week boshobbelritje, endurance, TREC, dressuur....) Heb jij problemen, of je paard? Dat hoge opgooien kan komen doordat het zadel wat ze nu heeft misschien niet lekker past? Even kort door de bocht; "het maakt niet zo veel uit wat je op je paard legt, het is de ruiter die de combinatie maakt of breekt" Een goede BBP met beugels kan best, maar dat hangt wel van de rug van je paard af en hoe jij het gebruikt. Er zijn inmiddels erg veel verschillende merken en types boomloze zadels, elk met hun eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van paard en ruiter en wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Heel simpel is het zo dat een boomloos zadel -afhankelijk van hoe het in elkaar steekt - wat minder de druk over een groot oppervlak verdeeld, voordeel is dat het paard er beter mee kan bewegen, het minder kans op puntdruk geeft en bovendien voel je je paard beter en kan je beter meegaan met de beweging (waardoor je dan wat minder op 1 plek hangt en dus de druk zich steeds verplaatst) Als een boomzadel niet goed past, kan het behoorlijk wat schade veroorzaken. Een boomloos zadel is daar wat minder kritisch in...dat beweegt mee. Ik moet zeggen dat je in dit top[ic vooral Barefoot tegenkomt en gaat het minder om "is een boomloos zadel wat voor mij" dan om "welke Barefoot zal ik eens kopen" :D Er zijn nog veel meer merken, met allemaal een eigen verkoper in Nederland die ook met testzadels werken. Afgezien van Barefoot en de moeder/kopietjes daarvan (Torsion is het mee begonnen, dan de Randoll, Pfiff boomloos, Libra etc.) zijn er ook nog merken die wat anders in elkaar steken. Freeform, Startrekk, Trekker, Hidalgo zijn een paar van de meest bekende merken - dan is er (weer) Ghost op de markt en ergens staat een nog veel langere lijst.........

Mijn merrie is een ex dressuur paard wat op al jonge leeftijd naar het M is gereden. De eigenaren verkochten haar omdat ze niet verder met haar kwamen in de sport onder het mom "ze is meer geschikt als recreatie paard". Toen we haar kochten was ze flink vast gaan zetten. Ze zette zich vast op 1 kant van het bit, wilde niet graag buigen etc. We zijn begonnen met recht richten vanaf de grond, ze is ondertussen gekraakt, nieuw zadel aangeschaft die dmv de equiscan is aangemeten. Toch heeft ze moeite met haar rug ontspannen. Ze wilt het bit niet accepteren, zo gauw als je haar wilt oppakken protesteert ze daar tegen door haar rug weg te drukken. (sterren kijken) Ik ben zelf een recreatie ruiter en ben vooral veel met haar gaan buiten rijden, wat we nog steeds heel graag doen. Dit doen we met lang teugeltje en dit gaat heel goed. Hierin kan ze, na haar goed door rijden, lekker in ontspannen. Vanaf de grond kun je ook heel fijn met haar werken en kan ze ook heerlijk ontpannen. Ze is verder een heel goed paard, röntgenologisch helemaal goed gekeurd, lichamelijk niets mis mee. Ik heb nu plannen om eventueel endurance met haar te rijden, omdat ze het buiten zo goed doet. Boomloos is iets wat gewoon mijn interesse heeft gewekt. :D Ik hoor hier soms verhalen over en ik vraag me af of het voor mijn paard ook nog iets goeds kan doen voor ontspanning. Ik wil eigenlijk proberen om alles met haar zo vriendelijk mogelijk te gaan doen. Na frustraties in de bak door haar toch "er door heen willen rijden" of de instelling van, "er is lichamelijk niets, ze moet maar" ben ik niet blij met hoe ik haar soms toch heb gereden. Ik wil graag een omschakeling maken en haar meer in haar waarde laten door het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Boomloos lijkt hierbij te passen. Al weet ik er nog zeer weinig vanaf. Over mijzelf verder: ik ben klein! :+ 1.62 om precies te zijn en weeg nooit meer dan 60 kilo. Mijn paard een oldenburgse merrie van 1.67. De meest recente foto van een paar dagen geleden:

Afbeelding

Ik zou graag wat meer info krijgen :)

alvast bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:45

Dat is een uitgebreid antwoord... _/-\o_
Even een eerste indruk van de foto - ik denk dat er toch hier en daar nog wat spier mist bij schoft en langs de wervelkolom (en anders lijkt het zo op de foto). Het rug wegdrukken kàn komen door het bit, eventueel door een aandoening van welk lichaamsdeel dan ook (van oor tot voet, alles zit aan elkaar bij een paard) Wat ik begrijp is dat ze goed reageert als er niemand op zit/daadwerkelijk stuurt. Hoe reageert ze als je er geen zadel op hebt? En heb je al eens bitloos overwogen? Ik denk dat het van groot belang is dat ook jij heel ontspannen kunt zitten - gezien je lengte vallen sommige boomloze zadels af, omdat die veel tussen jou en het paard plaatsen (vraag maar eens aan pmarena, die verkoopt Barefoot en kan ook niet overweg met elk model, omdat anders haar korte pootjes er niet onderuit komen) je kunt eventueel testzadels langs laten komen of iemand met een paar soorten boomloos bij je langs laten komen, zodat je dat zelf kunt voelen onder toeziend oog van iemand met ervaring. Geen idee in welk stukje Nederland je zit (veel dennenbomen, maar dat kan overal zijn, van Drenthe tot Brabant en Limburg)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:30

Atent schreef:
Bedankt, hier heb ik wat aan. Ik zal pad ook goed checken, ik mag hem ophalen om te passen, als inlages er niet uitkunnen en mijn eigen pads passen eronder mag ze pad houden. Ik ga geen pad kopen waar ik niets aan heb. Heb er zelf een stuk of 5 liggen. Hopelijk passen de pads van mijn freeform hier ook onder. Waar kan ik serienummer vinden als die er is? Die rits maak ik me nog even niet druk om, eerst kijken of die past. Met een veter lijkt het me mooi op te lossen. Maar dan moet ik even navragen hoe dat het makkelijkst kan.

Gezien het gele fleece onder de pommel is dit zadel nog van voor de serienummers dus die zal er niet op staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:32

Lous schreef:
Ik mis toch wel die echte westernzit in mijn Arizona.
Ik denk toch dat ik van de zomer ga kijken of een boomzadel nu wel mogelijk is.

Wat mis je dan precies? :)

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:40

Moos, wat goed dat ze RX gekeurd is +:)+

Gaandeweg je verhaal dacht ik, ojee die heeft misschien wel last van Kissing Spines maar dat is met foto's uitgesloten wellicht? :)

Zou een Christ Fellsattel niks voor jullie zijn? Net wat meer dan een BBP, als je er 1 met steunblokken neemt dan zit je zelf heerlijk stevig, doe je er goede inlages in dan kan je ook prima met beugels rijden... het is wel duidelijk meer BBP dan zadel maar ik denk dat het wel een heel goed begin is om zo lekker comfortabel rustig mee aan de hobbel te gaan en meer spieren te kweken rond ruggengraat en schoft :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:31

Bedankt voor de reacties! De missende bespiering is goed opgevallen. Toen de equiscan werd gemaakt was dit ook heel duidelijk te zien. Het gedeelte bij de schoft/voorste wervelkolom was ingevallen. Dit kan zijn omdat het zadel wat we van de vorige eigenaar hebben over genomen niet goed lag. Deze drukte te veel vooraan, waardoor ze ook zeker wel wat last heeft gehad. We hebben nu een kieffer zadel wat haar schouders veel ruimte geeft. Toch vind ze het zadel nog steeds niet helemaal leuk. Je merkt dit eigenlijk vooral met het erop leggen. Ze doet echt niks geks, ze is echt een van de liefste meewerkende paarden die ik ken maar met het zadel erop leggen is het enige moment dat ze een zijwaarts stapt, een keer stampt of met haar voet maait. Echt totaal niks voor haar en soms denk ik dan; probeert ze me iets duidelijk te maken. Met het bit precies hetzelfde. Ze zal nooit weigeren of heel erg tegen werken, dat zit niet in haar karakter maar met het bit draait ze haar hoofd weg, moet ik een heel zwaar hoofd naar me toe draaien :+ staat ze vervolgens met haar mond open gekke bekken te trekken en zie je aan haar koppie dat ze dr niet blij mee is. Bitloos heb ik al serieus overwogen (ze is netjes op zit te rijden), maar daar hoor je dan ook altijd weer verschillende meningen over. (neus is veel gevoeliger dan mond). Soms zie je door de bomen het bos niet meer qua wat nou echt goed is voor je paard. Het is een ongelofelijk lieve merrie, die nooit opzettelijk iets niet voor je wilt doen. Ze wilt alles goed doen maar toch met rijden in de bak dramt ze zo tegen het bit. (verschillende bitten al geprobeerd, dubbel gebroken, enkel gebroken, dikker, dunner, nu een plastic appelbitje). In ieder geval zijn we nog niet klaar met de zoektocht :D

Zonder zadel vind ze geen probleem! Een meisje op stal heeft een geweldige zit en die heeft er laatst een keer zonder zadel mee rond gedraaft en gegaloppeerd. Ze drukt dan wel nog steeds heel erg haar rug weg. Ze reageert heel goed op been en zit hulpen. Met buiten rijden laat ze een stuk minder complicaties zien en hier in is ze heel vrolijk en fanatiek. Vanaf de grond heeft ze overigens ook minder moeite met ontspannen. We hebben wel eens de pessoa er op gehad (lang en laag) en dit doet ze heel goed. Ook op lange lijnen reageert ze netjes en geeft ze na.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:58

Gister de Ghost zadels geprobeerd. De Florac is goed door de test gekomen! Zelfs met een klein bokje bleef hij mooi liggen.
Van de week op Goya proberen, ben benieuwd wat hij er van vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:08

Ik zou lekker bitloos gaan als ik jou was Moos :j

Het is inderdaad zo dat je bij al dat soort dingen sterke reacties / argumenten zowel voor als tegen hebt, en alles er tussenin.

Mijn insteek is dan altijd: dat kun je allemaal tegen elkaar wegstrepen en je zal er zelf even over na moeten denken wat de beste keuze is voor jou en je paard.

Ik probeer dan vervolgens ook even wat stukjes cultuur / gewenning weg te strepen, en het vraagstuk een beetje onbevooroordeeld te benaderen.

En ik kom dan zelf tot de constatering dat je eigenlijk alleen met bit rijdt omdat dat "normaal" is.

Stel je voor dat je opgegroeid was in een cultuur waarin het normaal is om paarden bitloos te rijden, en iemand komt dan met een nieuwe uitvinding: het bit :)*

Als een bit nu zo geïntroduceerd zou worden zou heel Bokt op de achterste benen staan en het maar een belachelijk paard-onvriendelijk dwangmiddel vinden: een stuk ijzer dat je nota bene in de mond van zo'n arm beest wil stoppen, hoe verzint iemand het :oo :x

Snap je wat ik bedoel? :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:17

Mijn pony doet dat ook nog steeds moos. Ook nav een slecht passend boom zadel. Destijds schuddr ze met haar hoofd en stapte ze wegen met aansingelen bijt ze in de muur (gelukkig haha). Nu is dat er uit op het aansingel bijtje na. Dat is heel minimaal maar is wel altijd gebleven.

ze moeten ook leren dat een zadel geen pijm betekend. Verkl*ten is sneller gedaan dan helen..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:03

Als ik even tussendoor een domme vraag mag stellen, de nieuwe (gekleurde) pommels passen ook gewoon in oudere VPS-loze zadels toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:18

Buitenzinnig schreef:
Gister de Ghost zadels geprobeerd. De Florac is goed door de test gekomen! Zelfs met een klein bokje bleef hij mooi liggen.
Van de week op Goya proberen, ben benieuwd wat hij er van vind.

*\o/* +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:21

Ha god nieuws van de Florac *\o/* Heb je nog iets van foto's kunnen maken wellicht...?

Kirsha: dat is maar de vraag en is echt een kwestie van proberen gezien de pommels meerdere malen van grootte veranderd zijn in de loop der jaren.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:22

Hmm okee. Ik heb er nu dus een oude witte pommel in, aan de 'zijkanten' zit nog wel veel ruimte (het leer zit min of meer los). Zal eens even rondspeuren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:26

Moos99 schreef:
Bedankt voor de reacties! De missende bespiering is goed opgevallen. Toen de equiscan werd gemaakt was dit ook heel duidelijk te zien. Het gedeelte bij de schoft/voorste wervelkolom was ingevallen. Dit kan zijn omdat het zadel wat we van de vorige eigenaar hebben over genomen niet goed lag. Deze drukte te veel vooraan, waardoor ze ook zeker wel wat last heeft gehad. We hebben nu een kieffer zadel wat haar schouders veel ruimte geeft. Toch vind ze het zadel nog steeds niet helemaal leuk. Je merkt dit eigenlijk vooral met het erop leggen. Ze doet echt niks geks, ze is echt een van de liefste meewerkende paarden die ik ken maar met het zadel erop leggen is het enige moment dat ze een zijwaarts stapt, een keer stampt of met haar voet maait. Echt totaal niks voor haar en soms denk ik dan; probeert ze me iets duidelijk te maken. Met het bit precies hetzelfde. Ze zal nooit weigeren of heel erg tegen werken, dat zit niet in haar karakter maar met het bit draait ze haar hoofd weg, moet ik een heel zwaar hoofd naar me toe draaien :+ staat ze vervolgens met haar mond open gekke bekken te trekken en zie je aan haar koppie dat ze dr niet blij mee is. Bitloos heb ik al serieus overwogen (ze is netjes op zit te rijden), maar daar hoor je dan ook altijd weer verschillende meningen over. (neus is veel gevoeliger dan mond). Soms zie je door de bomen het bos niet meer qua wat nou echt goed is voor je paard. Het is een ongelofelijk lieve merrie, die nooit opzettelijk iets niet voor je wilt doen. Ze wilt alles goed doen maar toch met rijden in de bak dramt ze zo tegen het bit. (verschillende bitten al geprobeerd, dubbel gebroken, enkel gebroken, dikker, dunner, nu een plastic appelbitje). In ieder geval zijn we nog niet klaar met de zoektocht :D

Zonder zadel vind ze geen probleem! Een meisje op stal heeft een geweldige zit en die heeft er laatst een keer zonder zadel mee rond gedraaft en gegaloppeerd. Ze drukt dan wel nog steeds heel erg haar rug weg. Ze reageert heel goed op been en zit hulpen. Met buiten rijden laat ze een stuk minder complicaties zien en hier in is ze heel vrolijk en fanatiek. Vanaf de grond heeft ze overigens ook minder moeite met ontspannen. We hebben wel eens de pessoa er op gehad (lang en laag) en dit doet ze heel goed. Ook op lange lijnen reageert ze netjes en geeft ze na.

Dan heeft je paard het nawoord toch al gegeven? Begin eens met een Christ velzadel - Iberica of het dressuurmodel met "wrongen". Zodra haar spieren dan weer een beetje terug zijn en ze rijden fijn vindt, kan je eventueel een ander (boomloos) zadel overwegen. Die Kiefer irriteert duidelijk, Equiscan of niet. -O-

En bitloos??? Er zijn zo veel verschillende optomingen - Ik rijd zelf met de Orbit (hele slappe hackamore - sidepull, afhankelijk waar je het instelt) Dan zijn er nog kaak- en kingekruiste hoofdstellen en er zijn zelfs mensen waar je er een kunt testen en hier kan je ook goed advies krijgen (maar minder soorten om te proberen - alhoewel ze je wel zal doorverwijzen als er iets anders beter past)

Commentaar van pmarena snijdt ook hout :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:00

Buitenzinnig schreef:

Super !

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:01

Kunnen jullie nog even naar de ligging van dit zadel kijken?
Afbeelding

Ik denk dat het zadel hier te ver naar voren lag, maar als ik hem verder naar achteren leg, past het dan nog? Het is een maat 2.
Ik had per ongeluk de beugels iets te kort gedaan voor m'n vriend. Volgende keer gaan ze langer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:12

Vind hem vooral voorover kantelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:21

Past makkelijk hoor :j

Ver naar voren lijkt redelijk mee te vallen, zadel lijkt wel wat voorover te liggen maar het hele plaatje is ook een beetje voorover zeg maar :P

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:53

Kirsha schreef:
Ik heb geen printer :') Zal van de week wel even kijken. Paard begint inderdaad spiertjes te kweken, ik heb het idee dat ze juist wat smaller wordt vanwege het afvallen maar blijkbaar toch niet := Het domme is dat ik er al die tijd niks van heb gemerkt, toen ik de Arizona kocht was ik in eerste instantie zelfs bang dat de L te breed zou zijn. Niet dus :+

Hoelang heb je de arizona nu?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:19

Even snel een vraagje, de pad voor de barefoot barrydale, die is er gewoon in 1 maat? Of zit er verschil tussen de pad voor een maat 1 en een maat 2 zadel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:31

Phillipa schreef:
Kirsha schreef:
Ik heb geen printer :') Zal van de week wel even kijken. Paard begint inderdaad spiertjes te kweken, ik heb het idee dat ze juist wat smaller wordt vanwege het afvallen maar blijkbaar toch niet := Het domme is dat ik er al die tijd niks van heb gemerkt, toen ik de Arizona kocht was ik in eerste instantie zelfs bang dat de L te breed zou zijn. Niet dus :+

Sinds begin december.

Ik heb mijn HAF pad gepromoveerd tot barebackpad :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:45

Hey Kirsha, ik had je mail ontvangen over mijn xxl pommel. Je mag 'm best passen op je merrie en testen of deze in je zadel past?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:47

Kirsha schreef:
Phillipa schreef:

Sinds begin december.

Ik heb mijn HAF pad gepromoveerd tot barebackpad :D

Top zeg, zeker snel!

Haha, hoe vast gemaakt?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:48

Roelke_ schreef:
Hey Kirsha, ik had je mail ontvangen over mijn xxl pommel. Je mag 'm best passen op je merrie en testen of deze in je zadel past?

...Was jij dat? Toevallig, haha! Ik ben momenteel nog even in overleg met iemand die haar pommel misschien wil wegdoen, als dat niks wordt stuur ik je even een pb :j Thanks voor het aanbod!

Ik heb een longeersingel om de pad gedaan. Het zat helemaal niet verkeerd en mijn paard liep er ook aardig onder! De eerste 10 minuten dan, daarna ging het regenen en vonden we het welletjes :=

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:50

Kirsha schreef:
...Was jij dat? Toevallig, haha! Ik ben momenteel nog even in overleg met iemand die haar pommel misschien wil wegdoen, als dat niks wordt stuur ik je even een pb :j Thanks voor het aanbod!

Ja haha! Ik heb inmiddels een L pommel en die past goed, m'n zadel ligt nu niet meer zo voorover.

Is goed joh, dan hoor ik het wel!