Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Brenda: Hij is groot, hij ligt op de schouder..maar als alles er gewoon goed onder door beweegt dan is het wat mij betreft prima, ik vind het niet zo snel te groot...zolang het werkt
Het alternatief is vaak veel minder comfortabel dus dan liever zoiets en zo beroerd ziet het er niet eens uit eigenlijk![]()
Als de achterkant maar niet gaat schuren en de elleboogplooitjes maar goed weg komen bij de singel.
Citaat:Ik weet niet of iedereen het wil horen, maar een boomloos zadel in het algemeen, verdeeld geen druk. Dat is de KRACHT van boomloos. Het volgt het paard met elke stap en in elke beweging. Er kunnen nergens randjes knellen, want die bewegen soepel mee. Het gewicht van de ruiter wordt verdeeld over de billen en dijen van de ruiter. Die ruiter zit nooit stil en gaat ook mee met elke beweging, waardoor er nooit lang druk/gewicht op 1 en dezelfde plek rust. Bovendien komt het ruitergewicht op de enige plek van de paardenrug die dat gewicht het makkelijkst kan hebben - net achter de schoft. Hoe stijver het zadel, hoe meer dat gewicht de randen van het zadel opzoekt en hoe beter dat dan moet passen. Hoe stijver het zadel, hoe minder de randen meebewegen...... Een boomzadel zou in theorie het ruitergewicht over de gehele onderkant van het zadel op de paardenrug moeten verdelen, maar in praktijk gebeurt dit zelden. Controleer je boomzadel maar eens! Zijn de kussens symmetrisch, overal evenveel gevuld en voldoende zacht om beweging van de spieren toe te laten? Volgt de kromming van de boom de glooiing van de rug van je paard? Ook in elke beweging? En hinderen de kussens niet de schouders? Want die komen erg ver naar achteren bij elke stap. Ligt het zadel in balans? Prikt het niet in de lendenen van het paard, of duikt het op de schoft? Weet je dat je dit zadel elk half jaar (minimaal) door een vakbekwame zadeldeskundige moet laten controleren en dat het BIJ JE PAARD moet worden opgevuld en niet thuis/in de werkplaats?
Als er al iets mis is met de rug van je paard nadat deze is gereden met een boomloos zadel/de Iberica, komt dat (vaak) door de invloed van de ruiter, NIET door de Iberica (of door het boomloze zadel) Of - vergeet dat niet - er kan iets gebeurd zijn met je paard tijdens het spelen met een ander paard, of een ongelukje op de trailer, rollen en vastliggen in stal...er zijn zelfs paarden die rugklachten hebben door een (verkeerd) bit of om dat hun ruiter rugklachten heeft......
Ollytje schreef:Nou, ik zal je vertellen, ik heb een startrekk met leren boom, maar die stevigheid komt niet van de leren boom hoor. Er zitten twee kunststof panelen in, die van voor naar achter over de rug lopen aan weerszijden. Deze zijn stug en kunnen maar +- 1cm gebogen worden.Ik ben nu overgestapt naar boomzadels en merk dat het voor onze combinatie's een stuk beter bevalt. Als ik nu voor een " boomloos " zadel zou gaan zou ik meer geld uitgeven en voor een startrekk kiezen met leren boom, geeft toch meer stevigheid. Barefoot heb ik niet per definitie afgeschreven maar ben er wel een heel stuk voorzichtiger mee geworden. Dit is enkel mijn ervaring met barefoot verdeeld over 2 jaar.