voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wubbo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:37

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:16

Die bontjes wil ik ook wel heel graag voor het zadel hebben :j
Goeie ervaring dus van jouw kant :)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:20

Ja :j dit is een aanrader.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:27

Hoe vinden jullie dit plaatje trouwens? Mijn dochter met een heel erg fijn leren boomloos zadel (ben het merk ff kwijt). Het oogt wat groot op de pony, maar zij zit er als een huis in, en zover ik kan beoordelen kan de pony vrij bewegen. Het zadel is van een stalgenoot van me, en had ik even in bruikleen voordat ik mijn kinderbarefootje kreeg. Zou dit een zadel kunnen zijn voor mijn dochter als ze écht niet meer in haar kinderbarefootje past, of is dit echt te groot voor onze pony. Ik mag dit zadel zo gebruiken namelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:31

Ik heb een ghost gekocht............ en die is hopelijk woensdag hier.
Ik ben heel benieuwd!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:08

Brenda: Hij is groot, hij ligt op de schouder..maar als alles er gewoon goed onder door beweegt dan is het wat mij betreft prima, ik vind het niet zo snel te groot...zolang het werkt :)

Het alternatief is vaak veel minder comfortabel dus dan liever zoiets en zo beroerd ziet het er niet eens uit eigenlijk :)

Als de achterkant maar niet gaat schuren en de elleboogplooitjes maar goed weg komen bij de singel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:11

pmarena schreef:
Brenda: Hij is groot, hij ligt op de schouder..maar als alles er gewoon goed onder door beweegt dan is het wat mij betreft prima, ik vind het niet zo snel te groot...zolang het werkt :)

Het alternatief is vaak veel minder comfortabel dus dan liever zoiets en zo beroerd ziet het er niet eens uit eigenlijk :)

Als de achterkant maar niet gaat schuren en de elleboogplooitjes maar goed weg komen bij de singel.

Ja, daar heb ik allemaal opgelet, dat zit helemaal goed. Het is een erg fijn zadel, ook voor mn dochter. Het oogt vooral groot als er nog niemand op zit:-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:19

Daarom: als alles verder goed gaat: lekker zo houden :j

Vaak zie je toch dat mensen dit "plaatje" niet willen vanwege "een te lang zadel is slecht" en wat ze er dan vervolgens in al hun goede bedoelingen op leggen / aan laten meten is inderdaad korter...maar ook minder comfortabel. Dan schiet je toch een beetje je doel voorbij, vind ik persoonlijk :)

Paintlinger: gaaf! Welk model? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:26

ik ben inmiddels met barefoot aan de mail :+ had een vraagje over model ontwikkeling, iets met de cantle ... eigenlijk wil een barrydale achtige, maar dan met een heule lage achterkant/cantle
beetje torsion island idee zeg maar , kwa lengte zijn er wel opties voor de ijslanders, maar ik wil een zadel zonder cantle, maar gewoon een vlakker kussentje , die cantle zit me in de weg ...en nu kan ik wel cantle vormdeel er uit slopen en vullen met fiberfil oid en de het leerwerk aanpassen zodat het ook netjes blijft zitten , maar liever heb ik een kant en klare oplossing

contact met torsion bestaat ook, maar blijft lastig lol

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:35

Met wie van Barefoot ben je aan de mail?

Ik denk eigenlijk niet dat ze een aangepaste versie aan zullen bieden, daar zijn ze nooit zo happig op.

Hier op Bokt zit er iemand die een Cheyenne DryTex heeft en daar de cantle af gehaald heeft.
Mij lijkt het waardeloos rijden persoonlijk :P Maar smaken verschillen :)

De eerste jaren hadden de Cheyenne wel een lagere cantle, maar alle nieuwe modellen (en toen ook de Cheyennes) hebben de hogere cantle. Op zich is deze veel prettiger omdat hij beter gevormd is, loopt ronder achter je billen. Die lage was wat hoekiger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:06

wie...zou ik even moeten checken in mijn mail , maar ben in het duits begonnen met mailen, dus nu moet ik even goed nadenken over hoe ik bepaalde zaken formuleer...mijn duits is een beetje roestig vreesch ik ;)

maar ik wil juist helemaal geen cantle...bij het gangen rijden zit dat pokkeding me gruwelijk in de weg :=
ik mis juist de vrijheid om net even wat extra te kantelen of te schuiven door de cantle en met het afwezig zijn van een cantle en in plaats daarvan een kussentje wat maar iets dikker is , of oploopt krijg je de vrijheid die ik zoek in een zadel en heb je ook geen last van loze lengte van het zadel...

heb ik trouwens ook met boomzadels...alles met diepe zit...weg er mee, leer zelf maar zitten en ik heb een hekel aan de beperkende werking van een hoge lepel/diepe zit , ook ivm het eventuele kantelen van het zadel als je ivm gangen wat verder naar achter moet op een zadel (vooral bij aanleren en doorrijden van bepaalde gangen)

Torsion heeft het idee op zich goed te pakken bij het ijslander model
http://www.torsion-shop-kaiser.de/html/island.html

maar ja, ieder merk heeft zijn voor en nadelen, dus ik wil toch ook bij barefoot zelf goed informeren etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:00

Die Torsions zien er inderdaad mooi uit Sonja_vR :j
Ik vind persoonlijk ook de diepe zit echt een nadeel van barefoot :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:14

Dat is wel een leuke inderdaad, daar kwamen ze toen jaren geleden mee maar ik meen me iets te herinneren dat ze daar toen (ook jaren geleden) weer mee gestopt zijn...? Ben ik overigens absoluut niet zeker over hoor!

Ik krijg eigenlijk zelden of nooit "klachten" over een te diepe zit, wel af en toe dat mensen hem nòg dieper willen :P

Maar is een Ghost niks voor je dan? Kun je de cantle zo vanaf halen, die zit gewoon met klittenband vast :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:37

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:43

Pmarena: Uhh....de meest gangbare geloof ik :?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:51

Hallo allemaal,

ik heb dit topic nog niet doorgelezen, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat hier mensen tussen zitten met verstand wil ik graag iets plaatsen.

Met mijn haflinger rijd ik altijd dressuur, en aanstaande woensdag ga ik voor mijn dressuurzadel kijken bij de zadelmaker. Voor de buitenritten af en toe wil ik graag een barefoot western zadel kopen. Welke dat weet ik nog niet. Omdat barefoot dus boomloos is. Kan ik er gewoon een kopen op dezelfde inchmaat als mijn dressuurzadel, erop gooien en dan wegrijden ? Of moet hiervoor een zadelmaker komen (hiermee zou ik nog geen problemen hebben, maar zou gemakkelijker zijn als ik er gewoon een kon bestellen)

groetjes

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:08

Je kan een testzadel proberen.
Maar je kan op de site van Barefoot alle maten en lengtes vinden van de verschillende modellen. Ook kan je sjablonen vinden en uitprinten om te kijken welke maat pommel je nodig hebt.
Ik heb zo ook mijn zadel uitgezocht en het ligt super!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:11

okee, en als ik een merkloos boomloos zadel koop 2dehands. Wel in mijn inchmaat en ik zou daarmee gaan rijden. Zou het dan echt slecht zijn.. ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:20

Merkloos betekent vaak een slechtere pasvorm en slechte drukverdeling, dus de kans is kleiner dat het op jouw paard past. Dan kan je beter naar een tweedehands Barefoot kijken.
Het is zowiezo belangrijk dat je er een goede pad met inlages er onder doet om de ruggegraat vrij te houden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:33

Die Torsion Icelandic wordt nog steeds gemaakt hoor.... Steffi weet er alles van, dat is 1 van de oudste Torsion dealers

Mag ik even een privé verkoop spammen?
Het gaat om een Freeform Country SB in bruin nubuck, inclusief fenders.... We hebben hem destijds voor onszelf gekocht en ook als demo zadel, maar aangezien ik het merk niet meer verkoop en dit maar plek in ligt te nemen (om over stof verzamelen maar te zwijgen :P ) gaat hij de deur uit. Hij is weinig gebruikt en heerlijk zacht, maar zit wel een beetje breed...

En dan nog even een mening/uitleg n.a.v. de opmerking hierboven over merkloze zadels en slechte drukverdeling:
Citaat:
Ik weet niet of iedereen het wil horen, maar een boomloos zadel in het algemeen, verdeeld geen druk. Dat is de KRACHT van boomloos. Het volgt het paard met elke stap en in elke beweging. Er kunnen nergens randjes knellen, want die bewegen soepel mee. Het gewicht van de ruiter wordt verdeeld over de billen en dijen van de ruiter. Die ruiter zit nooit stil en gaat ook mee met elke beweging, waardoor er nooit lang druk/gewicht op 1 en dezelfde plek rust. Bovendien komt het ruitergewicht op de enige plek van de paardenrug die dat gewicht het makkelijkst kan hebben - net achter de schoft. Hoe stijver het zadel, hoe meer dat gewicht de randen van het zadel opzoekt en hoe beter dat dan moet passen. Hoe stijver het zadel, hoe minder de randen meebewegen...... Een boomzadel zou in theorie het ruitergewicht over de gehele onderkant van het zadel op de paardenrug moeten verdelen, maar in praktijk gebeurt dit zelden. Controleer je boomzadel maar eens! Zijn de kussens symmetrisch, overal evenveel gevuld en voldoende zacht om beweging van de spieren toe te laten? Volgt de kromming van de boom de glooiing van de rug van je paard? Ook in elke beweging? En hinderen de kussens niet de schouders? Want die komen erg ver naar achteren bij elke stap. Ligt het zadel in balans? Prikt het niet in de lendenen van het paard, of duikt het op de schoft? Weet je dat je dit zadel elk half jaar (minimaal) door een vakbekwame zadeldeskundige moet laten controleren en dat het BIJ JE PAARD moet worden opgevuld en niet thuis/in de werkplaats?

Als er al iets mis is met de rug van je paard nadat deze is gereden met een boomloos zadel/de Iberica, komt dat (vaak) door de invloed van de ruiter, NIET door de Iberica (of door het boomloze zadel) Of - vergeet dat niet - er kan iets gebeurd zijn met je paard tijdens het spelen met een ander paard, of een ongelukje op de trailer, rollen en vastliggen in stal...er zijn zelfs paarden die rugklachten hebben door een (verkeerd) bit of om dat hun ruiter rugklachten heeft......

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:10

Ollytje schreef:
Ik ben nu overgestapt naar boomzadels en merk dat het voor onze combinatie's een stuk beter bevalt. Als ik nu voor een " boomloos " zadel zou gaan zou ik meer geld uitgeven en voor een startrekk kiezen met leren boom, geeft toch meer stevigheid. Barefoot heb ik niet per definitie afgeschreven maar ben er wel een heel stuk voorzichtiger mee geworden. Dit is enkel mijn ervaring met barefoot verdeeld over 2 jaar.
Nou, ik zal je vertellen, ik heb een startrekk met leren boom, maar die stevigheid komt niet van de leren boom hoor. Er zitten twee kunststof panelen in, die van voor naar achter over de rug lopen aan weerszijden. Deze zijn stug en kunnen maar +- 1cm gebogen worden.

Goddank kunnen ze eruit! Want nu kan ik m'n zadel bijna zo overdreven buigen als een barefoot dat kan. Ineens ligt het zadel goed! Duikt niet meer naar voren, maar 'knikt in' net achter de schoft.
Ik rijd nu 'n week of 2 zonder de kunststof gevallen, en in combinatie met 'n bezoekje van de osteopate, kan ik eindelijk aan een bredere pommel gaan denken :D En het paard loopt als een zonnetje :j

[edit] :o Had ik zomaar "boom" geschreven ipv "pommel" zeg... [/edit]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:33

Wel top dat die dingen er uit kunnen, net wat je zegt: vaak is die stijfheid juist helemaal niet positief....maar mensen blijven dat toch denken :=

Ik zou best willen dat het VPS van de Barefoots uitneembaar was :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:42

Dat hele soepele vind ik juist ook wel fijn. En mijn paard ook :j

Ik ga mijn barefoot toch eens proberen met en hogere pommel... ik heb nu M, maar misschien zit een S toch beter. Even op zoek dus (heeft iemand nog eentje liggen die ik over kan nemen? Of een pad voor onder de London?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:49

En jij hebt nog een London met VPS toch?

Ik baal persoonlijk soms echt van het VPS, het maakt de zadels zo log als ze nog niet ingereden zijn :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:55

Ja, ik heb een London met VPS. Zeker toen mijn zadel nieuw was vond ik hem wel erg stijf, maar het testzadel waar ik mee gereden had was weer een stuk soepeler. Mijn London gaat ook steeds fijner zitten.