[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:26

dianaw33 schreef:
Boomloze zadel schuiven nu eenmaal eerder dan boomzadels, jij hebt semi- boomloos, dat is beduidend steviger en niet te vergelijken. En ik heb achter de schermen veel meer gesprekken met haar dan hier, dus ken ook meer details.

Dat is niet wat ik bedoel. Ze vraagt om veiligheids beugels omdat ze ingezien heeft dat een gesloten ophanging gevaarlijk kan zijn. Dan vind ik een veiligheids beugel geen symptoom bestreiding. (barefoot adviseerd als het goed is ook veiligheids beugels.

Ik heb zelf idd nu semi-boomloos maar ook zelf barefoot en ghost zadels gehad ;) dus dat is geen tegen argument. Ik reed toen ook dus met safestyle beugels omdat ik dat veiliger vond ivm de gesloten ophanging.

En ik begrijp echt wel dat het zadel recht moet blijven liggen, maar ze typte zelf al dat ze niet goed had aangesingeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:49

dianaw33 schreef:
Boomloze zadel schuiven nu eenmaal eerder dan boomzadels, jij hebt semi- boomloos, dat is beduidend steviger en niet te vergelijken. En ik heb achter de schermen veel meer gesprekken met haar dan hier, dus ken ook meer details.

Wat een rare aanname.... volgens mij is dat kolder hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:50

En dan schuift alles...

Ook ben ik het niet eens met het gezegde dat boomloos eerder schuift. Dat heeft meer te maken met de bouw van het paard, de balans van de ruiter en het gebruikte materiaal van pad en singel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:54

Boomzadel kan even goed schuiven. :j

dianaw33

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:29

Wij rijden bij mij op stal op het moment 6 van de 16 paarden boomloos met diverse ruiters in diverse gradaties van africhting en takken van sport, en er zijn hier in de loop de jaren al heel wat boomloze varianten/merken de revue gepasseerd. En nu zullen er vast uitzonderingen zijn qua paard, ruiter en merk, dat geloof ik graag, maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. De enige merken die zich bij mij op stal net zo stabiel als een boomzadel gedragen zijn Karlslund en Deuber.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:36

Ik heb al een jaar of... 10-11 boomloze zadels. Verschillende merken en typen en op verschillende paarden. Zadels hebben nooit geschoven. Dus of ik ben een wonder (of mijn paarden) of het is een wel heel straffe uitspraak. En mijn paarden zijn beiden geen dooie sukkels die nooit een sprong of iets dergelijke maken. Onderuit gegaan laatst met de ruin, zadel heeft geen centimeter geschoven. Over de kop geslagen met mijn merrie, zadel was het enige wat nog op z'n plek zat :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:40

Hier inmiddels ook al wat jaren boom loos. Maar geen geschuif van kwpn tot tinker..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:41

Ik heb ook hele verschillende paarden gereden en heb ook vele boomloze zadels uitgeporbeerd of gehad. Ook nooit schuivende boomlozezadels gehad. Zelfs niet bij het paard dat ik nu heb met al zijn heftigheid! Hij kan zo extreem vlug verschieten en dan in volle galop 180 graden draaien en net zo hard de andere kant op rennen. Alles wat er op gelegen heeft bleef helemaal op de plek. (barefoot, ghost, hidalgo, grandeur fellsattle met beugels, bob marshall, Flexee en flexible saddle) en met het ghost testzadel hing ik er bekant naast met volle kracht aan het zadel en die bleef netjes op de plek.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:14

Ik vind dat "verschieten" zo leuk in het Vlaams - bij ons is "verschieten" als je een lapje gekleurde stof in de zon hangt, of wast en het wordt lichter (of zelfs anders van kleur) - dan is het "verschoten"
Lekker of topic :+

Al bijna 15 jaar boomloos en het schoof eerder minder, ook op mega ronde schoftloze paarden. Alle merken al eens gereden. Het enige wat er bijna voorover af kiepte was een Startrekk Western model toen er een plotselinge vreetactie plaats vond :roll: (vol in de remmen, kop naar beneden en ik trekken - toen ging het zadel wel extreem ver naar voor en moest ik afstappen om het weer recht te leggen - zal ook niet helemaal goed vast hebben gezeten) :o

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:30

Als het waar zou zijn kan ik mijn pony allicht beter meteen opgeven als rijpony en er alleen nog een kar achter hangen :D
Zonder gekheid, ik hoop in boomloos een oplossing te vinden tegen schuiven maar ben er van overtuigd dat pasvorm (en singel en pad) alles bepalend zijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:33

Leo schreef:
Als het waar zou zijn kan ik mijn pony allicht beter meteen opgeven als rijpony en er alleen nog een kar achter hangen :D
Zonder gekheid, ik hoop in boomloos een oplossing te vinden tegen schuiven maar ben er van overtuigd dat pasvorm (en singel en pad) alles bepalend zijn.

Ik ben van mening dat er voor elk type paard en ruiter wel een boomloos zadel te vinden is. Makkelijker dan in de boomzadels. Het is alleen gewoon proberen, er zijn zo extreem veel verschillende soorten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:37

Hier ook juist de ervaring dat een (goed ingereden!) boomloos steviger ligt dan een boomzadel, omdat die laatste er meer als een torentje bovenop blijft liggen terwijl de boomloze er als een soort aansluitende handschoen omheen gaat "kleven"....ofzo :P

Open beugelophanging is vaak juist gevaarlijk met een flexibel zadel. En geeft sowieso een vals gevoel van veiligheid want er zijn altijd omstandigheden waarbij je beugelriem er niet uitglijdt terwijl je dat wel wilt.....of er wèl uitglijdt terwijl je dat niet wilt...als je paard steigert, tijdens een hoge of rare wapper van een sprong of het beklimmen van een steile heuvel....dat soort dingen.

Ik ben dus veel meer voorstander van een stijgbeugel met een voetstop waardoor je voet simpelweg er niet doorheen kan schieten en dus ook niet vast kan komen te zitten :)

En dan liefst ook nog met een gedraaide ophanging zodat de open kant altijd naar je voet toe wijst en je ze altijd makkelijk terug kan vinden als je er eens uit glipt.....waardoor ze nòg veiliger zijn want als je paard er bvb. geschrokken vandoor peert en jij bent je beugel kwijt....dan wil je hem maar wàt graag snel & makkelijk weer terugvinden :=

Sinds een jaar of wat maakt Barefoot nu gelukkig deze en die werken gewoon perfect +:)+

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... tstop.html

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:42

Ziet er fijn uit, prettig ook, dat gedraaide oog!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:30

Ja daarom! Ik heb zo ontzettend veel beugels geprobeerd in de loop der jaren...de 1 nog duurder en meer kinky dan de ander :P Maar wilde gewoon dit :j Gevonden en Barefoot is ze ook gaan maken dus blij dat ik ze sindsdien ook aan klanten aan kan bieden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:33

Is het gat links en rechts niet nog groot ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:54

Nee ik vind van niet. Zit erg laag en je moet wel een hele kunstenaar zijn wil je daar je tenen tussen geprakt krijgen.... daarvoor zou je de beugel al heel stevig vast moeten houden en er dan met al je kracht je tenen tussen duwen :P Dat krijg je met veel enthousiasme en lang en hard duwen op de grond misschien voor elkaar maar op het paard hangt de beugel natuurlijk vrij.

Ik zie echt overal mogelijkheden om in de problemen te komen maar hierbij lijkt het me echt niet mogelijk.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:02

Pfff. Ik ben helemaal klaar met de barefoot Cheyenne. Hij ligt totaal niet en 'kleppert' (achtereind zadel komt los van de rug bij draf/galop) en als ik er in zit met draf dan doet hij toch pijn aan mijn benen! pff. Hij past zowel mij als de pony niet.

Ik zit nu heel erg te twijfelen om de ghost firenze aan te schaffen. Deze lijkt me enorm comfortabel en toch wat beter zittend door de kniewrongen. Wat zijn jullie ervaringen met de firenze?

Ik wil hem het liefst 2e hands. Het is namelijk voor mijn bijrijdpaardje. Maar ivm studie rij ik die waarschijnlijk nog maar tot eind augustus (en daarna alleen in het weekend) dus ik wil niet te veel geld kwijt zijn. En daarna kan ik hem altijd aan de eigenaar verkopen.

Dus als iemand een firenze te koop heeft. :o (of een andere ghost)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:29

Eerst even testen? Of lilianne langs laten komen?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:43

Ik zit inderdaad te denken om het zadel te testen. Ik kwam buitenzinnig tegen en ik zag daar wel een fijne service qua lenen en passen. Even overleggen met de eigenaar :) Het is wel belangrijk dat het zadel goed zit namelijk. Gaat om een arabier met een korte rug.

Edit: ik zie nu dat jij buitenzinnig bent, zo klinkt mijn reactie een beetje raar haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:56

Nee hoor, klinkt niet raar, altijd leuk om te horen dat je het een fijne service vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:18

Als ik naar equiday ga wil ik daar de quilty en quevis graag eens voelen.. zijn die er?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:20

Ja zeker

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:34

Balen zeg Fair! Als ik jou was zou ik een afspraak met Lilianne overwegen :) http://www.boomlooszadelpasservice.nl . Dan kan je verschillende Ghost zadels proberen en voelen of die echt zoveel fijner voor jullie zijn, en ze kan meteen kijken naar je huidige zadel of die niet met een simpele aanpassing wèl fijn te maken is...al is het tenminste maar totdat je dan een beter bij jullie passend zadel hebt kunnen kopen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:10

Bij mij was t probleem paard verschiet , springt opzij en ik met mijn onderlegger experimenten en vergeten na te singelen voor ik opstapte . Was een losse toestand daar boven op .
En mijn voet kwam er niet uit en dat was echt even heel spannend ...
vandaar een alternatief gaan zoeken voor mijn lieve mooie Jin stirrups
De safe style is wel wat denk ik
Ik denk overigens dat breed voetbed de grootste boosdoener was
Vandaag maar longe gedaan met madame
Ze is sowieso erg walker momenteel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:29

@ Bianca: Beetje laat, maar wbt de beugels en de gesloten ophanging: AMEN _/-\o_
Trekker heeft ook de open haken en dat is er ooit een keer uitgeschoten - en inderdaad tijdens een bok - zit je wel raar te kijken als je net op de steun in die beugel vertrouwt... :n En ja, ik zat nog steeds.... :+