[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:28

hmm als ik zo misschien toch meer buiten ga rijden heb ik toch heel veel verleiding om een barefoot cedar aan te schaffen :o Alleen jammer dat ze tweedehands bijna niet te vinden zijn en ik ze nieuw toch een slagje te duur vind.. :x

Maureen_M

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:31

Ik vind 140 eigenlijk te veel hoor... De rits vervangen zal je al minstens 35 euro gaan kosten bij een schoenmaker dus tel maar op...

Ik zou er max 100 voor geven :) dan kun je de rits nog laten maken en dan heb je wel een leuk zadeltje voor een schappelijke prijs!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:32

Sababber schreef:
hmm als ik zo misschien toch meer buiten ga rijden heb ik toch heel veel verleiding om een barefoot cedar aan te schaffen :o Alleen jammer dat ze tweedehands bijna niet te vinden zijn en ik ze nieuw toch een slagje te duur vind.. :x

Pb Shirley maar even :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:34

de prijs is incl pad, ik ga het deze week even passen en dan onderhandel ik over de prijs. maar dan nog de vraag wie zou de rits kunnen vervangen?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:36

vind de prijs zo slecht nog niet hoor, zeker niet inc pad en je kan altijd nog een andere manier verzinnen om de 'rits' vast te maken

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:36

Staat al op de vorige pagina. Schoenmaker kan het meestal wel, Custom Treeless kan het vast ook.

Wat betreft de prijs, als het mijn zadel zou zijn zou ik hem niet voor 100 euro weg doen. De pad die erbij zit is goed en het zadel zelf ziet er (afgezien van de rits dus) nog prima uit, ook geen uitgescheurde singelstoten e.d. De meeste Cheyennes op Marktplaats liggen met toebehoren zo rond de 200-225 euro vraagprijs. Maar je kunt natuurlijk altijd onderhandelen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:40

Zal zo de Ghost proberen, ben benieuwd!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:42

Ok bedankt voor de info. Ik haal het zadel op en mag het passen. Als deze past is de rits het probleem niet zo. Maar als die open moet is het lastig en moet ik denken wat ik wil en wie het hier in de buurt wil maken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:45

Zo, dat is wel een serieus ouwetje zeg die Cheyenne. Zou alles even goed nalopen qua slijtage en stiksels enzo want in een jaar of 10 kan er veel gebeuren met een zadel :)

Soeske: spannend! Welk modelletje heb je?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:47

De Florac en de EVA Quilty. Even niet op mijn eigen, ben doordeweeks normaliter (alleen in de winter) bij een vriendin met 7 paarden, daar staat Goya nu ook ff. Ga ik woensdag weer heen, dan kan ik hem ook op mijn eigen proberen, en op anderen. Wel fijn!
Gelukkig heb ik een vriendin die het ook zooo vervelend vind dat ik soms een slachtoffer nodig heb om zadels te proberen ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:27

Ben benieuwd naar je ervaring, Soeske !

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:30

jokari schreef:
Ben benieuwd naar je ervaring, Soeske !

anders ik wel....... 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:42

Hier nog een nieuwgierig aagje :D

Hier bevalt het rijden met de hidalgo zonder kussens en met pad eigenlijk heel goed. Kan goed merken dat het zadel zich aanpast. Ik ga van de week proberen hoe het gaat met 1 inlage minder, heb er nu dubbele inlages in zitten en denk dat het, nu het zadel zich wat gevormd heeft naar gebruik zonder kussens, ook wel met een enkele inlage moet kunnen :j

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:36

Wat vind je van die prijs dan pmarena? Kan je aan zo'n oud zadel nog zien hoe oud het precies is? Ik zal alle stiksels en slijtage goed checken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:28

De prijs lijkt me helemaal zo slecht nog niet gezien er zelfs mensen speciaal op zoek naar zo'n ouderwetse Barefoot in de categorie "oude liefde roest niet" :)

Hij is sowieso van voor 2006. Want toen kregen alle Barefoots een hoge cantle en dat heeft deze niet.
Van voor 2006 is het wat lastiger om nog onderscheid te maken.

Staat er nergens een serienummer op dan is hij waarschijnlijk nog van voor zomer 2005.
En zit er nog vacht aan de onderkant van de pommel dan is hij zelfs van voor 2005.

Deze zal dus van 2003 of 2004 zijn. Gezien het leer onder de pommel wel goed hoog de pommel in lijkt te staan (zie hoe hoog de pad er tussen zit) denk ik eerder dat hij uit 2004 is.

Ik zou wel nog even kritisch naar de pad kijken ook want de allereerste zadels zijn nog geleverd met een Grandeur-pad die niet open kon, kon je de inlages dus niet uitnemen om te verwisselen voor nieuwe.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:35

Bedankt, hier heb ik wat aan. Ik zal pad ook goed checken, ik mag hem ophalen om te passen, als inlages er niet uitkunnen en mijn eigen pads passen eronder mag ze pad houden. Ik ga geen pad kopen waar ik niets aan heb. Heb er zelf een stuk of 5 liggen. Hopelijk passen de pads van mijn freeform hier ook onder. Waar kan ik serienummer vinden als die er is? Die rits maak ik me nog even niet druk om, eerst kijken of die past. Met een veter lijkt het me mooi op te lossen. Maar dan moet ik even navragen hoe dat het makkelijkst kan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:49

M_hartje_M staat blits hoor. :j
Ben ook wel nieuwsgierig.

Nu was vandaag dus heel blij met mijn western zadel, want met de Cheyenne had ik anders echt naast gelegen. Was wel de ultieme test voor het zadel, maar die heeft niet verschoven of wat dan ook. We gingen ook wel iets harder dan anders in de galop en moest hem nog flink bij me houden pretletter dat het is. 8)7

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:01

Een echt Turbo-fjord zo te lezen :+
Fijn dat je zijn vlieg en spring kunsten hebt overleefd met het nieuw zadel :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:05

Ik mis toch wel die echte westernzit in mijn Arizona.
Ik denk toch dat ik van de zomer ga kijken of een boomzadel nu wel mogelijk is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:11

Hier heb ik vanavond weer even mijn pommel en fork getest, en ik ben behoorlijk geschrokken :oo Toen ik mijn Arizona kocht paste de L fork prima op mijn paard, ik heb nu net weer eens gekeken en ik vond hem voor het mooie iets te smal. Ik ben alleen bang dat een grotere fork weer te breed zal zijn... Het scheelt maar een klein stukje.

En de pommel van mijn London was eigenlijk het ergst. Er zit een M in en het zadel lijkt daar in principe goed mee te liggen, ze loopt er ook goed onder. Toch maar gekeken en die is toch echt wel een stuk te smal... Alleen zit ik nu weer te twijfelen of ik voor een L of XXL pommel zal gaan.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:59

hetbommeke schreef:
Volgens mij moet ik ze maar gewoon allemaal als testzadel bestellen ;) Alleen ik kan de Stella nergens terugvinden :o?

Wat wij zoal doen: sprongetje maken in de bak danwel in de crosswei (zie crossterrein Bronsveld in Lelystad), uren dwalen door de bossen en een beetje basisdressuur in de bak.

Ikzelf ben 1.63, heb broekmaat 38/40, 40 jaar en wil niet een te brede zit.
Paard (sTinkert) is lekker overbouwd en heeft daardoor een holle rug.

En dan is jullie advies? Hahaha, zou het zo makkelijk zijn? Maar toch alvast bedankt voor het meedenken!

Deze schoot ook even door m'n hoofd: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... OP-OP.html , maar denk ook niet dat hier testzadels van zijn eigenlijk?

Ben heel benieuwd hoe de cheyenne je bevalt!

Buitenzinnig schreef:
Zal zo de Ghost proberen, ben benieuwd!

Leuk!!!

M_hartje_M, ziet er leuk uit! En idd, je haffie weer helemaal opgeknapt? :)

Kirsha schreef:
Hier heb ik vanavond weer even mijn pommel en fork getest, en ik ben behoorlijk geschrokken :oo Toen ik mijn Arizona kocht paste de L fork prima op mijn paard, ik heb nu net weer eens gekeken en ik vond hem voor het mooie iets te smal. Ik ben alleen bang dat een grotere fork weer te breed zal zijn... Het scheelt maar een klein stukje.

En de pommel van mijn London was eigenlijk het ergst. Er zit een M in en het zadel lijkt daar in principe goed mee te liggen, ze loopt er ook goed onder. Toch maar gekeken en die is toch echt wel een stuk te smal... Alleen zit ik nu weer te twijfelen of ik voor een L of XXL pommel zal gaan.

Door je bootcamp lekker spiertjes aan het opbouwen? :D ;) Ik ben ook huiverig dat m'n pommel dalijk ineens niet meer past, heb het gevoel dat sinds ik met barefoot rijd de schoftspieren behoorlijk aan het veranderen zijn! In positieve zin :D
Kan je niet even 2 van die sjablonen printen en op karton plakken om te proberen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:03

Morgen komt de smid het zweertje eruit snijden :) ik hoop dat ze een beetje gaat meewerken als ik der hoef in de emmer zet....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:07

Ik heb geen printer :') Zal van de week wel even kijken. Paard begint inderdaad spiertjes te kweken, ik heb het idee dat ze juist wat smaller wordt vanwege het afvallen maar blijkbaar toch niet := Het domme is dat ik er al die tijd niks van heb gemerkt, toen ik de Arizona kocht was ik in eerste instantie zelfs bang dat de L te breed zou zijn. Niet dus :+

Spannend Maureen!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:37

Ik kom binnenvallen!
Wat zijn dan eigenlijk de voor en nadelen van een boomloos zadel? :+ Waarom beginnen mensen er mee? Is het vriendelijker voor je paard? Ik kan uit de OP nou niet heel veel info halen.

Mijn paard is zonder zadel lastig te rijden, ze heeft geen comfortabele rug en ze maakt hele ruime passen in draf waardoor ze ook heel hoog op gooit. Ik ben toen gaan kijken voor een barebackpad, maar vind zonder stijgbeugels toch nog te instabiel (bedoeling is dat ik buitenritten met het zadel ga maken). Wat ik heb gelezen over BBP's met beugels is dat dit gevaarlijk is (??) kon alleen verder niet precies vinden waarom. Boomloos zou dan een betere optie zijn. Wie heeft voor mij meer info/ persoonlijke ervaringen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:10

Jemig Moos99 - waar zullen we eens beginnen??? Dit en soortgelijke topics lopen al 10 jaar ;)
vertel eerst eens wat meer over jezelf en je plannen. Wat voor paard heb je, hoe groot/dik/dun/klein ben je zelf, wat wil je precies gaan doen? (paar keer in de week boshobbelritje, endurance, TREC, dressuur....) Heb jij problemen, of je paard? Dat hoge opgooien kan komen doordat het zadel wat ze nu heeft misschien niet lekker past? Even kort door de bocht; "het maakt niet zo veel uit wat je op je paard legt, het is de ruiter die de combinatie maakt of breekt" Een goede BBP met beugels kan best, maar dat hangt wel van de rug van je paard af en hoe jij het gebruikt. Er zijn inmiddels erg veel verschillende merken en types boomloze zadels, elk met hun eigen voor- en nadelen. Afhankelijk van paard en ruiter en wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Heel simpel is het zo dat een boomloos zadel -afhankelijk van hoe het in elkaar steekt - wat minder de druk over een groot oppervlak verdeeld, voordeel is dat het paard er beter mee kan bewegen, het minder kans op puntdruk geeft en bovendien voel je je paard beter en kan je beter meegaan met de beweging (waardoor je dan wat minder op 1 plek hangt en dus de druk zich steeds verplaatst) Als een boomzadel niet goed past, kan het behoorlijk wat schade veroorzaken. Een boomloos zadel is daar wat minder kritisch in...dat beweegt mee. Ik moet zeggen dat je in dit top[ic vooral Barefoot tegenkomt en gaat het minder om "is een boomloos zadel wat voor mij" dan om "welke Barefoot zal ik eens kopen" :D Er zijn nog veel meer merken, met allemaal een eigen verkoper in Nederland die ook met testzadels werken. Afgezien van Barefoot en de moeder/kopietjes daarvan (Torsion is het mee begonnen, dan de Randoll, Pfiff boomloos, Libra etc.) zijn er ook nog merken die wat anders in elkaar steken. Freeform, Startrekk, Trekker, Hidalgo zijn een paar van de meest bekende merken - dan is er (weer) Ghost op de markt en ergens staat een nog veel langere lijst.........