voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:59

Hij ligt mooi op je fjordje hoor.
Vind hem steeds leuker worden, hoop stiekem dat ie nog een beetje verandert word, met beugel ophanging bijv, dan vind ik het wel waard om daar eens over na te denken in plaats van de iberica, al hoewel ik de iberica wel enorm mooi vind.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:10

Ik vertrouw het niet zo een bbp met beugelriemen. Onbewust zet je er denk ik toch druk op. Ik gebruik hem voor lekker buiten te stappen, daar is hij ideaal voor. Rij er ook toch wel mee in de bak, maar op het moment alleen buiten. Rij nu zowiezo niet in de bak, hij staat nu 3 maanden 24/7 op de wei, dus niet op zijn vaste stal. En hier rij ik veel buiten. Is ook makkelijk opbergen. Ik heb geen kast ruimte op de wei, maar hij past precies in een opbergbox vd Blokker.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:11

Ziet er erg aangenaam uit! Lijkt mij ook echt wel wat. Heb je ook een foto waar je er in zit?
Ben erg benieuwd hoe je bij de 'wrongen' uitkomt?

Moet alleen eerst maar eens op mijn pony gaan durven rijden := Ik blijf tegen het angst-probleem aan lopen, word er soms gewoon moedeloos van. *zucht*

Heb jij trouwens zachte of stevige inlages in je cheyenne pad onder de bbp? Mijn zusje kijkt al langer naar bbp's, maar van mij mag ze gewoon niet met iets gaan rijden dat op de schoft of ruggegraat drukt. Pony heeft al genoeg rugellende meegemaakt.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:14

Oke, dus het gaat wel zo, met dat schaap. En hoe zit het, want je zit dan eigenlijk op 3 lagen nu?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:18

Ik heb in de cheyenne pad de standaard zachte inlages.
Het zit heerlijk, je merkt niet dat het 3 lagen zijn.
De wrongen komen mooi uit bij mij. Zit er niet tegen aan. Heb er geen foto van. Ben altijd alleen als ik ga rijden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:18

Ik hoorde laatst van een stalgenoot van me dat een zadelmaker had gezegd dat haar barefoot drytex kids x0 net een soort pannekoekzadel is, wat totaal geen ruggegraatvrijheid geeft bij haar pony. Nu gaat deze stalgenoot dus een gewoon zadel kopen. Ik heb echter hetzelfde zadel voor mijn pony en vraag me af of de zadelmaker gelijk heeft. Mijn dochter word ook vanzelf zwaaarder natuurlijk, en ik zou niet willen dat mijn pony last heeft van haar en het zadel. Wie kan me daar meer over vertellen\?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:27

Om ruggengraatvrijheid te testen kan je de halstertouwtest doen. Barefoot heeft een heel ander systeem dan een pannenkoekzadel (al zou ik niet weten wat ze daaronder hebben gemaakt zodat het goed ligt). http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadelsysteem/

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:29

pmarena schreef:
Ik rij amper dus Rena heeft ook weinig rugbespiering, daar heb ik dus ook de HD inlages voor, werkt prima :)

Ik heb ze nu gewoon op voorraad liggen hoor inmiddels. In het begin krijg ik vaak te weinig binnen.

Ik heb de HD inlages besteld bij je! Ben erg benieuwd. Ik wil dan dus wel de huidige inlages vervangen door deze, hopelijk krijg ik ze een beetje netjes uit de pad...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:37

Ik heb ook even een vraagje :) ik heb kortgeleden mijn eerste paardje (haflinger) gekocht en hij is als hij bij mij komt (eind augustus) 2,5 :) uiteraard ga ik eerst lekker op de grond met hem aan het werk maar ik ben me ook vast aan het oriënteren op een zadel. Ik weet al dat het een barefoot moet gaan worden, echter weet ik nog niet precies welke. Een vriendin van mij heeft de London op haar haf liggen, dus die kan ik sowieso uitproberen :) echter spreekt de barrydale mij ook ontzettend aan :) ik wil mijn paard graag volledig beleren met het barefootzadel, dus op mijn eigen paard testen is helaas geen optie :( iemand een idee? Ik wil namelijk niet een duur zadel aanschaffen als ik niet weet hoe het aanvoelt :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:41

Ik ben mijn haflinger aan het in/doorrijden met een de London, zie hier:
[RIJ-ITP] Merlot, 4 jarige haflinger voor het eerst RIJ-ITP

Ik vind het super fijn liggen en rijden! Ik zat met hetzelfde probleem, een zadel aanschaffen zonder te weten hoe het zit. Ik heb het zadel dus als testzadel genomen een poosje geleden en een ander paard gebruikt om het te proberen. Hoe het op je eigen pony ligt weet je dan dus niet, maar je weet in ieder geval hoe je het zelf vind rijden!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:14

@ Superliesje houd je er wel rekening mee dat het kan zijn dat je enorm moet wennen? Maar ik zou zeggen doen!!!

Nog even een vraagje in het algmeen: Ik heb een Barefoot Cheyenne :) , maar ik loop tegen het volgende probleem aan. Mijn pony staat per 1 juni 24/7 op de wei, waardoor hij zeg maar wat ronder is.....
Als ik heb gereden heb ik wel duidelijk ruggengraatvrijheid, maar ik zie dat de afdruk scheef is. de ene kant is zeg maar 2 cm vanaf zijn aalstreep en de andere kant 4 cm. En die aalstreep lig echt in het midden.

Iemand een idee???

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:17

Ik weet dat het misschien heel erg wennen zal zijn, maar als het beter is voor m'n paardje dan moet ik me maar een beetje aanpassen! Ik heb al wel eens eerder op een boomloos zadel gereden en dat vond ik heerlijk zitten!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:20

Vandaag weer een buitenritje gemaakt met de ride on pad met schaap, nou het zit echt geweldig!
Ik vraag me af of ik mijn Cheyenne nog veel zal gebruiken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:05

@brendaaaa - wat voor dekje hadden ze der onder?

@superliesje - vind zelf de barrydale veel lekkerder zitten
maar dat is dus echt persoonlijk

@-engel_ - evt een antischuifpadje meer zou ik niet doen behalve dmv rijden recht richten en
zelf recht zitten/gelijke druk recht links
iig niet de lage kant met kussens oid opvullen ..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:25

nickyu schreef:
@brendaaaa - wat voor dekje hadden ze der onder?

@superliesje - vind zelf de barrydale veel lekkerder zitten
maar dat is dus echt persoonlijk

@-engel_ - evt een antischuifpadje meer zou ik niet doen behalve dmv rijden recht richten en
zelf recht zitten/gelijke druk recht links
iig niet de lage kant met kussens oid opvullen ..

Gewoon het bijbehorende dekje van barefoot, de bellis. Maar daar zitten niet echt inlages in, en ze zijn er niet in die maat mét inlages...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:49

iemand ervaringen met dit zadel :
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... ts/wesflex

zoals al gezegd heb ik nu een fake startrekk westernzadel. echter vind ik mijn zit er niet zo fijn in, en het zadel blijft toch schuiven op mijn uber ronde paarden :D

ik was eerst aan het kijken voor dit:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... sdu%5B1%5D

Maar, ik ben nu bezig met een reeks westernlesjes, en de westernmentaliteit en stijl staat me wel aan.
(ik rij zowiezo niet echt klassiek, meer een mengelmoesje)
Mijn jong paard is net zadelmak, en ik denk erover om met mijn oudste gewoon verder te rijden zoals ik bezig ben, en die kleine meer western door te rijden.
ik heb al een barefoot london, dus logische zou zijn om een westernzadel erbij te kopen, maargoed, dan komen die twijfels.
:D

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:22

Ik heb er lang over getwijfeld maar wil toch graag een foto plaatsen van mijn boomlooszadel (LIbra Trec) met een Mattes chabrak.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A8ET6R8B.jpg

Ik wil niet meer met een boomzadel rijden, bomloos zit en rijdt zo super comfortabel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:37

Ha - die foto had ik er ook uitgehaald!!! :D Staat leuk Wubbo - een heel bijzonder setje :j

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:55

Jij ook bedankt :j

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:07

Ben over ons allereerste boomloze zadel ( Cheyenne drytex) in het begin erg over te spreken geweest, zijn toen overgestapt naar de Lexington...hadden we nooit moeten doen met onze fjorden...daarna weer overgestapt terug naar de Cheyenne, ook dit beviel niet. Hebben ook nog heavy duty inlagen geprobeerd, leek ook allemaal heel mooi in het begin. maar deze inlagen zijn hard en volgen de rug van het paard dus niet optimaal. Je bent dan eigenlijk al bezig het zadel erg hard te maken...en richting een boomzadel aan het gaan...Feit dat deze inlage geadviseerd worden bij zwaardere en veeleisende ruiters zet ik dan mijn vraagtekens bij... Barefoot zat voor ons erg fijn maar ben na 2 jaar allerlei zadels van barefoot proberen toch een beetje voorzichtig geworden. Ik ben nu overgestapt naar boomzadels en merk dat het voor onze combinatie's een stuk beter bevalt. Als ik nu voor een " boomloos " zadel zou gaan zou ik meer geld uitgeven en voor een startrekk kiezen met leren boom, geeft toch meer stevigheid. Barefoot heb ik niet per definitie afgeschreven maar ben er wel een heel stuk voorzichtiger mee geworden. Dit is enkel mijn ervaring met barefoot verdeeld over 2 jaar.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:11

Wubbo schreef:
Ik heb er lang over getwijfeld maar wil toch graag een foto plaatsen van mijn boomlooszadel (LIbra Trec) met een Mattes chabrak.

Ik wil niet meer met een boomzadel rijden, bomloos zit en rijdt zo super comfortabel.

Is dat dekje toevallig die van kraemer? Zo ja zitten er pockets in voor inlages? Dan kan ik op de site van kraemer er niet uithalen.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:13

Wubbo schreef:
Jij ook bedankt :j

Graag gedaan hoor!

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:57

TinePine schreef:
Wubbo schreef:

Is dat dekje toevallig die van kraemer? Zo ja zitten er pockets in voor inlages? Dan kan ik op de site van kraemer er niet uithalen.....

Nee, deze chabrak is niet van Kraemer, er zitten geen pockets in voor inlages.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:50

o jammer ;-) Wilde er laatst zo een aanschaffen, modelletje kleiner. Maar ik kon dus nergens vinden of er inlages inkonden en die heb ik wel nodig in combi met mijn zadel

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:51

Brendaaaa schreef:
nickyu schreef:

Gewoon het bijbehorende dekje van barefoot, de bellis. Maar daar zitten niet echt inlages in, en ze zijn er niet in die maat mét inlages...

voor onder de western kids hebben we echte western pads , en mini western singeltjes (zo lief <3 )
voor onde de bf cheyenne kids is in principe op een bolle shet en licht (of is het ligt?) gewicht kind het bf dekje genoeg normalwij hebben voor erg ranke typen met schoft dekjes laten maken
en binnen kort komen der weer wat bij met de normale vps inlages
maar de prioriteiten liggen momenteel elders ..

nu eerst wat klein bitloos spul
wie wilde ook al weer kleine .. ff naam kwijt.. ringetjes willen maken ?
kan die mij mailen , please ?