[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:12

SecretLIN schreef:
Misschien zet ik mijn london te koop

Ik stuur je even een pb :)

SecretLIN

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:21

Luxe vraag ( zie toch eerst maar af vd barefoot lazy mountain)

Maar wil de christ premium plus of de christ iberica..

Welke zit steviger neig naar de iberica

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:24

SecretLIN schreef:

Ik heb de premium plus gehad en de dijbeen wrongen waren toch wel heel fijn. Ik had bij de mijne ook de achterkant/cantle van de zitting extra opgevuld dus zat in een lekker stevig kuipje.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:30

Daf schreef:
Goedemorgen, ik heb al wel eens eerder wat gepost / meegelezen in dit (of een van de eerdere) topic, toen ik op zoek was naar een Barefoot zadel, model London. Zelfs ook via dit topic gevonden. Nu heb ik helaas vorig jaar mei mijn merrie in moeten laten slapen.

Ik riep eerder altijd dat ik het zadel nooit zou verkopen, want stel dat ik tzt nog een paard zou gaan rijden, dan kon ik altijd kijken of deze zou passen.

Alleen na haar overlijden toch alles verkocht. Ik zou vast heel lang geen paard meer rijden en een eigen paard komt er toch ook nooit meer.... En daarbij, een evt verzorgpaard zal toch wel een zadel hebben.

En nu heb ik zo'n spijt :o want ik heb een geweldig leuk verzorgpaard gevonden, met, zoals je al wel kan raden, deze heeft geen zadel.

Het zadel heb ik verkocht voor, zoals ik ze nu te koop zie staan, een wel erg schappelijk bedrag (€ 250,-) en ik zie ze nu voornl te koop staan voor minimaal € 400,-

De vraag die ik heb is of er iemand in de omgeving van Putten woont met een barefoot zadel, liefst dressuurmodel, die ik een keer zou mogen passen om te kijken of het wat is voor dit paard. Ik weet dat ik een testzadel kan huren, maar aangezien het niet mijn eigen paard is wil ik eerst eens kijken of het überhaupt wat is.

Vraag staat nog steeds, belangrijk detail, gaat om een maat 2 met vps :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:42

Daphneeeej schreef:
SecretLIN schreef:

Ik heb de premium plus gehad en de dijbeen wrongen waren toch wel heel fijn. Ik had bij de mijne ook de achterkant/cantle van de zitting extra opgevuld dus zat in een lekker stevig kuipje.

Heeft de iberica ze niet?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:20

De iberica heeft 2 boogjes. Dus wel ook iets aan steunblokken maar wel anders, ik heb daar geen ervaring mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:30

Oei dat is zeker wel heel erg goedkoop Daf, die was je vast snel kwijt ;)

Ik vind de Premium Plus echt veel fijner en steviger zitten, hele fijne wrongen van goede hardheid / zachtheid op de juiste plaats zodat je bovenbeen er lekker tegenaan ligt (net als bij de Lazy Mountain / HV ;) ). Alleen de lage achterkant is dan weer jammer.

Het hogere boogje van de Iberica is dan weer fijner, maar daar vond ik die rand aan de voorkant veel te hard en op de verkeerde plaats zitten, dat gaf dus totaal geen steun maar wel potentieel irritatie doordat de vulling te hard was naar mijn zin.

Eind goed al goed was het het allemaal net niet en is de Lazy Mountain geboren die wèl de beugel- en singel ophanging op de juiste plek heeft zitten, wèl echt geschikt is voor intensief gebruik en wèl goed genoeg anatomisch gevormd is om goed op de plaats te blijven liggen want de Christ Fellsättel bleven maar schuiven -O-

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:52

SecretLIN schreef:

Wij zweren hier bij de Iberica vanwege de gesloten zit.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:47

Iberica is ook niet echt om met beugels te rijden toch?

Ikwil het voor erbij heb ook mn london nog..

Koop ik lazy mountain dan betrr alles verkopen

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:07

Goedenavond :-) ik kom hier even binnen vallen...
Momenteel rijd ik mijn Haflinger met een Emiel Voest bbp echter zit deze voor mij veeeeeeeelste breed en ligt op hem niet echt prettig met iets verzonken rug. Nu zoek ik dus een beter alternatief waar ik niet zo breed op zit en met name mijn bovenbeen meer af kan laten hangen. De Christ butterfly lijkt me een prettig model echter vraag ik me af of ik met mijn flinke kont en bovenbenen hier wel goed in pas(maat 46) ik stap overigens alleen maar wat kleine buitenritjes met de pad mijn paard is verder met pensioen. Ik hoor graag jullie adviezen , bedankt !!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:11

Kan de lazy mountain ook op paarden met hoge schoft?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:01

Oké
En nu wil ik veilige beugels of een open ophanging
Ben wat aan t experimenteren met andere onderleggers onder mijn zadel met gesloten beugelriem ophanging
Masr madam besloot dat er iets was waardoor ze opzij moest springen en sjoef daar hing ik aan de zijkant met een verschoven zadel want nasingelen waren we even half vergeten of nog niet gewend aan een iets slanker paard .
En voor t eerst in al die jaren heb in zand gehapt . Maar mijn pootje zat nog in de beugel dus durfde aanvankelijk niet te vallen en hing aan haar nek
Wat voor bang zorgde bij paard lief .
Pmarena maakt BF ondertussen iets een open ophanging
Of welke breed voetbed beugels zijn fijn ?
Kom je bijvoorbeeld wel los uit een bow balance beugel ?
Ik heb Jin stirrups nu
Heerlijke beugels maar niet in dit geval
Ik heb een deuk in mijn ego en n zere bil spier :-D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:05

Dat zou ik ook wel wat vinden idd.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:19

Ik gebruik de bow balance beugels bij mijn ghost. Ik kan het alleen niet vergelijken met normale beugels want ik gebruik deze al meer dan 8 jaar. Wanneer ik op andermans paard rij merk ik wel altijd direct het verschil, maar over het verschil met boomloze zadels en of het druk verminderd kan ik niks zeggen.

Ik kan in elk geval wel zeggen dat het ontzettend fijne beugels zijn mede door het beweegbare brede voetbed. Het verlicht ontzettend in je enkels en knieën. Er zit een bocht in zodat je er makkelijker los uit komt. Nu ben ik nooit letterlijk van mijn paard gevallen, maar wel meermaals met paard en al ondersteboven gegaan en ging altijd direct uit de beugels. Wel altijd met goede schoenen of laarzen.
Ik moet bekennen dat sinds ik de ghost heb, en dus een gesloten beugelriem ophanging ik ook bewust probeer altijd mijn laarzen aan te trekken wanneer ik naar het bos ga omdat ik daarmee de kleinste kans heb te blijven hangen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:37

Zinzi Jewel, EZ-rides of flex rides met korf?
Ik heb ze al jaren, rijden zalig!

Zien er alleen 'niet engels' uit, maar als je dat niet uitmaakt kan ik ze zeker aanraden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:06

Korf nee bedankt
EZ rides zal ik eens bekijken .
Ik heb dit nooit nog nooit aan de hand gehad .
Maar stel zoiets overkomt me buiten op straat dan ben ik de sjaak
Want ze is mega braag een kind kan de was doen normaal zo ongeveer
Maar ik kwam nu niet uit mijn beugel en de beugel kon ook niet van mijn zadel afkomen was verplicht aan haar nek te blijven hangen tot ik Mn voet eruit gewinkeld had en me kon laten vallen op de grond ...
gelukkig kent mijn paard me al heul lang en had ze ondanks spanning zoiets van komt goed met dat gekke mens .
Was t wel even benauwd voor me

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:20

@zinzi_jewel: Als je die angst hebt met gesloten ophanging zijn Safe style beugels misschien wel wat. Deze zijn helemaal open aan 1 kant waardoor je niet zou kunnen blijven haken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:51

Of beugels met elastiek?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:25

Zinzi_jewel schreef:
Korf nee bedankt
EZ rides zal ik eens bekijken .
Ik heb dit nooit nog nooit aan de hand gehad .
Maar stel zoiets overkomt me buiten op straat dan ben ik de sjaak
Want ze is mega braag een kind kan de was doen normaal zo ongeveer
Maar ik kwam nu niet uit mijn beugel en de beugel kon ook niet van mijn zadel afkomen was verplicht aan haar nek te blijven hangen tot ik Mn voet eruit gewinkeld had en me kon laten vallen op de grond ...
gelukkig kent mijn paard me al heul lang en had ze ondanks spanning zoiets van komt goed met dat gekke mens .
Was t wel even benauwd voor me

Ik had EZ rides bij mijn bruine Freeform en vond ze verschrikkelijk, ik stortte bij het afstappen bijna ter aarde. Ik heb ze direct meeverkocht met het zadel, dat brede maakt juist dat je blijft hangen. Ik zou dan eerder voor van die elastiek dingen gaan. En voor wat betreft die stijgbeugelophanging: ik heb in de loop der jaren velen van hun paard zien vliegen en echt nog nooit een stijgbeugelriem los zien gaan. Die veiligheidssluitingen zijn vaak veel te stroef om te openen.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:41

Op de wellington zit tegenwoordig volgens mij een open beugelophanging dus wellicht kunnen ze deze ook los leveren?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:51

Hier ook erg tevreden met de safestyle beugels. In dec samen met paardlief onderuit gegaan, niet blijven hangen.
Overigens heb ik op boomzadels die veiligheidspal altijd open staan, en ik heb wel meegemaakt dat er ruiters met beugelriem en al op de grond lagen. Maar het is wel net hoe je valt en hoe de druk erop komt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:09

Ik rij zelf met flexibele beugels, geen gedraaid ook maar stuk goedkoper dan de bow balance

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:11

Maar Zinzi_jewel, we zijn nu bezig met symptoombestrijding: je zadel moet er niet afrollen. Je schaap is dus te glad/ niet stevig genoeg, ik denk dat je daar eerst naar moet gaan kijken voor je eigen veiligheid.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:14

dianaw33 schreef:
Maar Zinzi_jewel, we zijn nu bezig met symptoombestrijding: je zadel moet er niet afrollen. Je schaap is dus te glad/ niet stevig genoeg, ik denk dat je daar eerst naar moet gaan kijken voor je eigen veiligheid.

Hoezo is het symptoom bestrijding?? Toevallig was bij zinzi in dit geval ook het zadel verschoven. Maar misschien was ze door de sprong ookal was het zadel niet verschoven er ook wel naast wezen hangen/er af gevallen. Dan kan je ook door een beugel schieten en blijven haken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:21

Boomloze zadel schuiven nu eenmaal eerder dan boomzadels, jij hebt semi- boomloos, dat is beduidend steviger en niet te vergelijken. En ik heb achter de schermen veel meer gesprekken met haar dan hier, dus ken ook meer details.