[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:34

RiannaB schreef:
Hoi, ik kom hier even binnenvallen met een vraagje. Aangezien jullie ervaring hebben met verschillende boomloze zadels kunnen jullie mij misschien een beetje op weg helpen.

Ik heb op dit moment gewoon een boomzadel, dressuur, van kunststof. Nu rijd ik eigenlijk alleen nog maar buitenritten en heb ik al snel last van de binnenkant van mijn bovenbenen (ik ben ook niet erg lenig, vergeleken met de gemiddelde mens) doordat mijn benen in een houding naar achteren gedrukt worden. Ik zou uiteindelijk dus graag een ander zadel willen.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken naar wat er zoal aan boomloze zadels is. Mijn paard is breed (en op het moment met flinke grasbuik) en heeft weinig schoft. Laatst mocht ik van een weidegenootje een westernzadel van Barefoot proberen, maar dat zat gigantisch breed, ook niet erg fijn voor mijn benen.
Wellicht weten jullie in welke hoek, bij welk merk of type zadel ik beter kan zoeken?
Ik hoorde iets over de Ghost dacht ik, dat die niet zo breed zou zitten? En welk model dan? Of een ander merk?

Ze negeren je helemaal ;)
Ghost zit een stuk smaller - dat hoor ik van iedereen. Dus ik zeg het niet omdat ik dat vindt (promoot) O:)
Model maakt niet uit. Je kunt eventueel Teteltee langs laten komen, die komt met meerdere merken en modellen bij je langs, zodat je kunt testen wat voor jullie het beste werkt.
Er zullen ongetwijfeld van Barefoot ook modellen zijn die wat minder breed zitten dan het westernzadel, dan kan je bij haar dus ervaren.

darkadia

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:36

Fiks verschil inderdaad! Wil wel even iets uit de wereld helpen, Thorowgood heeft wel een verwisselbaar kopijzer, en de kussens zijn van wol dus het zadel kan heel ver worden aangepast, maar het is niet een echt op maat gemaakt zadel waarbij eerst echt de hele rug met een 'spin' wordt gemeten en op basis daarvan de vorm van de boom bepaald wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:11

Hee super, eindelijk eens iemand die zo'n drukmeet-resultaat ook eens openbaar maakt +:)+ *\o/*

Ik krijg zo'n zelfde verhaal dus met enige regelmaat in mijn mailbox, superleuk :j

En dan is het bijna altijd zo dat mensen dus verschillende zadels laten PLIP-en of met zo'n digitale drukmeetpad laten checken.

En dat degenen die de meting doen dan heel erg verbaasd zijn dat de Barefoot zo goed scoort. Niet alleen t.o.v. boomzadels, maar ook t.o.v. ander boomlozen waarvan ze hadden gedacht dat die op 1 of andere manier beter zouden zijn ofzo.

Erg leuk wanneer mensen dan ineens hun vooroordeel in moeten slikken <<)

Je kan een (soort) PLIP zelf maken, zoek maar eens op Carola-pad.

Rianna: inderdaad gewoon eens Teteltee laten komen, dan kan je verschillende merken en types zadels proberen en ze kan je als het goed is ook uitleggen en laten voelen wat je aan een breed zitgevoel kan doen.

Hele simpele aanpassingen kunnen al enorm schelen. Let wel: als je zelf een erg rond paard hebt, dan zal een zadel je vrij hoog boven de rug moeten tillen om je een echt smaller zitgevoel te laten ervaren.

Je wilt immers van een O vormige rug, een A maken zeg maar, dus er komt dan best een dakje op de O om dat voor elkaar te krijgen.

Een zadel met ze kort en dun mogelijke zweetbladen, zonder wrongen en met zo min mogelijk ander materiaal dat tussen je been en je paard komt, zal daarbij helpen :j

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:56

Zooo wat een verschil zeg!! Ik schrok ook wel een beetje van die eerste. Ook wel 'gaaf' om dat verschil duidelijk te kunnen zien zo. :j

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:40

Kwetal en pmarena, bedankt voor jullie reacties!
Even opgezocht wie Teteltee is :P Ik kwam eerder al op haar site terecht, en haar laatst toevallig zelf kort gesproken tijdens een cursus hier in de buurt. Alleen zij zit zo ver weg.. Misschien maar even fanatieker haar agenda op de site in de gaten houden wanneer ze in Noord-Holland komt, zodat het iets scheelt in de reiskosten.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:47

Je kunt ook mailen want toenlik gemaild had bleek dat ze in september dicht in de buurt wasr dat stond nog niet op de site.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:47

Je kunt haar altijd mailen met een verzoek, ze rijdt geregeld door heel het land en wellicht heeft ze nog iemand op de wachtlijst staan voor Noord holland, of iets in de buurt!
Succes!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:48

Hihi, jullie waren tegelijk met de mailtip!

Dan ga ik er meteen even een mailtje uit doen.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:56

Leuk RiannaB! De agenda is inderdaad niet altijd 100% up to date, beetje druk enzo..

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:09

Mail verstuurd hoor :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:19

Slim! Zo weet je namelijk veel beter welk merk en welke pasvormen e.d. je fijn vind, ook voor je paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:27

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de ghost zadels uit zo'n test zouden komen (gezien ik wel interesse heb in die zadels). Iemand daar resultaten van?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:52

Maartje1990 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de ghost zadels uit zo'n test zouden komen (gezien ik wel interesse heb in die zadels). Iemand daar resultaten van?

:j Daar ben ik ook erg benieuwd naar, anders moet ik eens aan het klussen gaan en zo'n Carola versie maken :7

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:59

Ik kan zo'npad regelen, ghost zafels en een paard ook alleen tijd is wat lastig haha

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:07

Jaaa ik ben ook heel benieuwd hoe een Ghost het doet :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:15

Ghost zafels Suzanne ? :D

Stap je met zo'n pad dan op via de stijgbeugels ? Want ik zou denken dat dat dan gelijk een vertekend beeld geeft nee ?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:52

Buitenzinnig schreef:
Ik kan zo'npad regelen, ghost zafels en een paard ook alleen tijd is wat lastig haha

Stuur Maar op wil wel testen. :)
Onder mijn ghost firenze.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:16

Die test is gedaan, afgelopen winter, vóór de verbeteringen, door wat nu een Duitse dealer is. Ze weegt ca. 80-85 kilo, is 1.90m lang of zoiets buitensporigs en ze heeft een Zuid Duits Trekpaard - zowel met Ghost pad als met Grandeur pad kwamen er goede afdrukken uit (met de Ghost pad niet helemaal denderend, omdat die per ongeluk wat te kort was voor het zadel) Zij gebruikte een Carola pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:21

Zijn daar ook foto's van Kwetal? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:49

Wubwub schreef:
Zijn daar ook foto's van Kwetal? :)

Geen idee - ik heb ze niet meer- was destijds "gewoon een klant" en nu uit enthousiasme dealer geworden

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:30

Enig idee welke inlages ze gebruikt heeft?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:51

Nee, sorry... echt geen idee. Ze zal het zelf nog wel weten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:47

Zafels??? Whahaha.. gekke autocorrect.

Lief van je anita,maar het is niet mij pad en om hem dan ook nog eens uit te lenen..niet om jou hoor!

Het is zeker belangrijk met zo'n pad om vanaf krukje op te stappen en proberen een zo recht mogelijke combinatie te hebben. Een sprong opzij kan al invloed hebben op de resultaten. Dat is het vervelende va zo'n pad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:17

Heerlijk gereden met de Cherokee vandaag. Wat zit barefoot toch zalig.
Moet nog wel wennen aan het massieve gezicht van dat zadel, was een western modelletje endurance zadel gewend zonder zweetbladen enzo.

Wel kortere singel nodig want ik ging aan de glij..
Is supersingel fijn??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:44

Ik hoop het wel, net 1 besteld :D