[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:03

Als je goed kan doorzitten dan lijkt me dat geen enkel probleem. Tenzij je gaat willen springen ofzo :+

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:38

Even een vraagje, mijn bf cheyenne maat 1 met vps zit als gegoten op mijn ruin en ik zit er lekker in. Nu zie ik de advertentie van brenda en ben ik er eigenlijk wel erg in geinteresseerd :o , maar denken jullie dat een london maat 2 zonder vps ook zo goed gaat liggen? En omdat ik goed pas in maat 1, is een maat 2 dan niet veel te groot voor mij(broekmaat 36/38) of valt dat wel mee? Een maat 2 kan ik kwijt op mijn ruin, hij is bijna 180 hoog, vrij lang en behoorlijk breed, dus voor de lengte ben ik niet bang, maar ik ben bang, omdat het zadel geen vps heeft, en ik dus moet knutselen met de inlages dat het dan niet zo goed ligt als mijn cheyenne.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:48

Samantha89, ik weet niet of je die zadels zo kan vergelijken. Meer ruimte in de london lijkt mij niet vervelend zitten (de maat 1 vind ik eerder aan de kleine kant qua zitmaat), maar met/zonder vps is toch wel een verschil. Voelt heel anders vind ik zelf. Hd inlages worden aanbevolen bij vps loze zadels, maar verder qua knutselwerk valt t wel mee toch? :p Of heeft je paard een moeilijke rug?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:20

Phillipa, mijn paard heeft geen moeilijke rug, gelukkig. Maar ik ben bang, dat als ik een vps-loos zadel koop, dit achteraf niet lekker ligt en zit. Dan heb ik dus een zadel waar ik niks aan heb en moet ik het zadel weer verkopen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:30

Ach, voor 200 euro ben je hem vast zo weer kwijt!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:26

Mmmm kan een barefoot Cheyenne kopen. Alleen rits bij de pommel is kapot. Zolang pommel niet verwisseld hoeft te worden geen probleem, maar als die wel gewisseld moet worden heb ik een probleem. Waar kan je zoiets laten maken en wat zouden de kosten ongeveer zijn? Wie heeft ervaring?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:39

Vandaag een Barefoot Cherokee testzadel besteld bij Becidor, ben erg benieuwd. Heb momenteel een Massimo Trail, zit heerlijk maar past niet meer lekker op mijn Tinker. Kiept naar achteren.

Heb ooit een keer op een Barefoot met een ander paard gereden en vond het heerlijk zitten, nu maar eens kijken hoe het op mijn eigen paard voelt en zit.

En ben helemaal niet ongeduldig, maar hoop wel dat het snel binnen is, sta te popelen om het zadel uit te testen O:)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:33

Samantha89 schreef:
Phillipa, mijn paard heeft geen moeilijke rug, gelukkig. Maar ik ben bang, dat als ik een vps-loos zadel koop, dit achteraf niet lekker ligt en zit. Dan heb ik dus een zadel waar ik niks aan heb en moet ik het zadel weer verkopen.

Kan je dan niet beter kijken voor een london met vps? :o Londons zijn toch wel redelijk vaak op de boktmarkt/marktplaats te vinden. Ik heb een barefoot london mét en zonder VPS gehad, de VPS loze vond ik wel lekker zitten maar wel minder 'zadel' zegmaar. Denk maar net waar je behoefte aan hebt. Ligt idd aan de prijs, maar een barefoot kan je opzich vrij gauw weer doorverkopen.

Ik heb vandaag voor de 2e keer gereden met zwevende pommel dmv moosgummi inlages erbij.. En dat lijkt tot nu toe een erg goeie zet! Haar schouder / schoft opent nu makkelijker aan haar moeilijke kant (is ook meer bespierd dan andere schouder, vandaar dat een andere pommmel ook geen optie was) Ook staat het zadel nu aan de achterkant iets van dr rug af, en dat juist heel fijn omdat de stuggere achterkant net een beetje in haar lendenen kon nja, niet echt drukken, maar dat het net niet 100% lekker zat.

Nu gauw een foto maken van dr rug en over een stuk of 6 weken weer en dan hopelijk verschil zien :D

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:44

Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor een bf met vps ga :j toch maar het zekere voor het onzekere :=

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:58

Ik sluit me ook aan bij wat Pippaa zegt: voor €200 kans dat je t zo weer verkocht hebt ;) Maar als je bij voorbaat liever met VPS hebt zou ik daar toch voor kijken ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:05

Atent schreef:
Mmmm kan een barefoot Cheyenne kopen. Alleen rits bij de pommel is kapot. Zolang pommel niet verwisseld hoeft te worden geen probleem, maar als die wel gewisseld moet worden heb ik een probleem. Waar kan je zoiets laten maken en wat zouden de kosten ongeveer zijn? Wie heeft ervaring?

Een paar pagina's terug heeft er iemand zijn zadel gepimpt, de rits eruit en mooi gevlochten met een lederen veter. Heel knap gedaan!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:10

Paar pagina's terug staat daar wat over Atent :)

Spannend hetbommeke, en wachten duurt altijd zo lang...

Wordt ook hebberig van de aangeboden London, en mijn merrie heeft geloof ik zelf VPS :P
Maar een maat 2 is echt te lang.

Vandaag weer zo'n heerlijke buiterit van iets meer dan 3 uur gemaakt en zonder pijn in mijn billen van mn barefoot afgekomen :D Eerder met mijn wintec IW had ik altijd zo'n pijn in mijn billen, en de dag erna ook echt een blauweplekken-gevoel.
We rijden altijd best lang, maar ik durf eigenlijk alleen maar te stappen. (heel soms ben ik dapper genoeg voor een drafje)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:38

Gezellig toch, draaakje. Je bent er lekker samen uit.
Ik stap ook 75% van de rit, omdat het anders te zwaar is voor mijn paardje, ze is verschrikkelijk uit conditie. Maar ik geniet er niet minder van.

Ik word ook hebberig van de London, maar een zadel is genoeg.

Ik zal hier zo even een foto plaatsen van een Friese merrie, ik twijfel of het zadel goed ligt...

Edit, bij deze:
*klik*
Ligt het zadel zo te ver naar voren? Ik denk het namelijk wel. En past het dan überhaupt wel? Het is een maat 2...

Edit2
Ik zit er niet op, maar m'n vriend. Hij heeft weinig ervaring en heeft nog maar één keer op mijn zadel gezeten, daarom wist ik niet hoe kort de beugels moesten. Maar ze mogen sowieso wel een gaatje langer :P Omdat ze nu alleen gingen stappen, heb ik het zo gehouden.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:25

Het maakt toch niet veel uit of je veel stapt of juist hard gaat, als je maar plezier hebt, vind ik altijd. En afstapt zonder blauwe billen ;) Ook fijn :j

Durf niet zoveel te zeggen over de ligging van het zadel, ben een leek op dat gebied :o

Nog even een vraagje over de Cherokee en de Cheyenne. Cherokee is met wrongen die vastzitten met klittenband, als ik het goed heb. Wanneer ik de wrongen eraf zou halen, is dat dan gelijk aan een Cheyenne? Of zijn er nog meer verschillen tussen deze 2 zadels?

Zelf hou ik ervan om een sprongetje te maken en vind het dan fijn als ik wat wrong heb bij mijn knieen. Dan is de Cherokee volgens mij een prima model toch?

Ben nog een beetje aan het zoeken wat ik nou wil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:48

Cherokee zonder kniewrongen vind ik alsnog iets meer steun geven dan de Cheyenne. Bij de Stella net zo :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:58

Ik vind de cherokee een totaal ander zadel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:04

Ik vind het ook heel anders zitten. Vond de Cherokee nog meer te vergelijken met een London, maar dan met kortere zweetbladen en bredere kniekussens :D En ik rijd altijd zonder wrongen. Inderdaad alsnog meer steun, vind ik.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:12

Met de barefoot pad eronder :D

Afbeelding

Afbeelding

Zowel Angel als ik hebben echt teveel vetjes... let er maar niet op :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:13

ziet er tof uit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:20

Staat mooi toch +:)+

De Cherokee is toch wel heel anders de Cheyenne inderdaad hoor, zeker tegenwoordig :j

Hij heeft een andere vorm met een lang (en dubbel) zweetblad, sowieso de verdikte kniestukken met daaronder dan nog de afneembare wrongen. En V-singelstoten.

Een Cherokee is het best te vergelijken met een London.

Over de London zonder VPS: in maat 2 wordt die toch wel erg ruim voor iemand met een broekmaat van 36-38. Tenzij je natuurlijk vrij lang bent met lange bovenbenen: dan kun je vaak wel wat extra ruimte in je zitting gebruiken :j

Ben je juist wat korter dan zal zowel de zitting te lang zijn als de zweetbladen te lang en kom je misschien niet eens bij de kniewrongen :P

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:01

Ziet er goed uit! En geen last van haar voetjes meer?

Ik heb de Stella, die lijkt wel op de Cheyenne. Omdat ik korte benen heb, heb ik de kniewrongen en af gehaald. Maar toch zit het nog steeds wel anders als de Cheyenne.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:17

iana schreef:
Atent schreef:

Een paar pagina's terug heeft er iemand zijn zadel gepimpt, de rits eruit en mooi gevlochten met een lederen veter. Heel knap gedaan!

Ik heb het gevonden, het zadel van Jetta, ik vind het er erg leuk uitzien, maar dan moet de pommel wel op allebei mijn pony's passen. Kan een adelmaker hier een nieuwe rits inzetten? of zou een schoenmaker het ook kunnen?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:22

Volgens mij moet ik ze maar gewoon allemaal als testzadel bestellen ;) Alleen ik kan de Stella nergens terugvinden :o?

Wat wij zoal doen: sprongetje maken in de bak danwel in de crosswei (zie crossterrein Bronsveld in Lelystad), uren dwalen door de bossen en een beetje basisdressuur in de bak.

Ikzelf ben 1.63, heb broekmaat 38/40, 40 jaar en wil niet een te brede zit.
Paard (sTinkert) is lekker overbouwd en heeft daardoor een holle rug.

En dan is jullie advies? Hahaha, zou het zo makkelijk zijn? Maar toch alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door hetbommeke op 17-03-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:23

Voor mij heeft een (bevriend) ortopedisch schoenmaker er eens een nieuwe rits in gezet. Is wel een rotklusje, weet niet of de meesten daar zin in hebben :=

Customtreeless zou het ook kunnen... Die zou je ook kunnen vragen (heeft al eens een beugelriemophanging erg netjes gerepareerd op mijn zadel)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:26

dit is het zadel:

Afbeelding
Afbeelding

de vraagprijs is 140 euro is dit veel of weinig in deze staat?
dat is overigens incl pad