voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:35

Die laatste foto is mooi taggart. Vind het hele mooie hoofdstellen, wil er ook 1 straks voor mijn nu nog jaarling.
maar dan de zwart bruine.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:40

@ pmarena: voordeel is dat het deken niet kon gaan schuiven of naar voor of naar achter trekken, lag gewoon lekker vast in het midden :D
En zo spaart het me ook heel wat geklungel met de naaimachine :Y)

xdesix

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:39

Wie heeft er ervaring met een Soft Balance zadel? wat vinden jullie ervan? Schuift het bij jullie met opstappen? Is dit zadel ook nog ergens nieuw te koop?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:49

Wendy_Chewie schreef:
@ pmarena: voordeel is dat het deken niet kon gaan schuiven of naar voor of naar achter trekken, lag gewoon lekker vast in het midden :D
En zo spaart het me ook heel wat geklungel met de naaimachine :Y)

"Vroegah" hadden ze dat systeem bij Waldhausen (groothandel - soort Duitse Harry's Horse) Geen gat voor het zadel, maar wel voor beugelriemen en singel - veel handiger dan die uitgesneden dingen bij je been, want daar wordt je paard nog steeds in zijn donder gebeten - ik overweeg dan ook om de volgende keer de weide anti vliegen deken te gebruiken en idd onder het zadel - alleen even zien hoe ik dat met de buikflap kan regelen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:08

Nou mijn schaapzitting is nog niet binnen, zal wel morgen zijn. Dus waarschijnlijk morgen foto's.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:14

Hee dat is raar....hij is wel een keer of 100 ingescand, ik ga er even achteraan :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:14

Ok vreemd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:16

xdesix: Soft Balance is niet nieuw meer te koop, is een zadel van het type zoals bvb. Startrekk zadels: lijkend op een "normaal" zadel waardoor hij vrij stug is. Schuiven is bij elk zadel echt van paard tot paard (en ruiter) verschillend en is echt een kwestie van proberen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:52

cynthiar schreef:
Ok vreemd

Ja, bevangen door de hitte zeker :=

Net even nagevraagd, om onduidelijke redenen is hij vanochtend wel 4x ingescand...maar niet in een busje terechtgekomen -O-
Maar ze komen hem morgen bezorgen hoor! Sorry dat het zo lang duurt.... maar leg je camera maar vast klaar nu :P

Als je nou mooie foto's maakt waar alles netjes op zit, kun je nog steeds mee doen aan de foto-actie :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:05

Ok fijn!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:53

Wendy_Chewie schreef:
@Maaike: Ik heb ook eerst moeten wennen aan het zadel... Vond het ook veel te groot ogen. Is toen een tijdje door een stalgenoot gebruikt maar ben er aan gaan wennen en zou niets anders meer willen :)

@TinePine: helaas is de seatsaver van de Barrydale voor die methode niet geschikt, wegens de kniewrongen die aan de seatsaver zitten.

naast de pommel zit een ´gat/tunnel´ welke toch uitkomt achter de kniewrong? Daar steek ik mij deken onderdoor en die maak ik dan voor de pommel weer aan elkaar vast. Met klitteband. Ik zal indien gewenst wel even een foto maken deze week.

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:20

pmarena schreef:
Och anne_bento...dat meen je niet :') Gelukkig weet je het nu :P

Staat best netjes idd, zowel Barrydale als vliegendeken!

Amber steekt mooi af, wilde je geen zwart-bruin? Weer eens wat anders, lichte kleur op een paard met zwart en bruin :) Lekker breed dier trouwens :P

ik heb zooooo lang getwijfeld over de kleur en ook nu denk ik nog was die zwart bruine niet mooier hahaha
Maar ik vind hem wel erg mooi hoor!!!
Alleen schoof de neusriem wel nog wat over het hoofd, dus ik denk dat ik die wat strakker moet doen
Nog eens testen. Ze probeerde me wel wat meer uit, maar verder was ze er erg braaf mee, en anders gaat er een bitje in

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:13

pmarena schreef:
xdesix: Soft Balance is niet nieuw meer te koop, is een zadel van het type zoals bvb. Startrekk zadels: lijkend op een "normaal" zadel waardoor hij vrij stug is. Schuiven is bij elk zadel echt van paard tot paard (en ruiter) verschillend en is echt een kwestie van proberen :)

:o heb der nog 1 liggen +/- 17inch boom +/- 34

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:24

Hij is binnen *\o/*
Alleen nog even op mijn werk op halen, daar heb ik het laten bezorgen.
Dus ik ga hem vanmiddag testen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:51

Ik ben nog even benieuwd naar jullie meningen. Gister mijn pony voor het eerst in het zweet gereden en dus een mooie afdruk, nouja mooi...ik ben niet heel tevreden..
Ik had voor het eerst dubbele inlages erin en dat beviel echt niet. Ik zit veel breder en wankel, en had daardoor ook de neiging veels te strak aan te singelen. ook schoof het zadel weer naar voren.
Ik wil dus eigenlijk de dubbele inlages weer eruit gaan halen! Maar als ik dan de afdruk zie twijfel ik. De ruggegraat is mooi droog, maar ik zie ook andere droge plekken. Is dit door de stijgbeugelophanging?
Of kan dit komen door de te strakke singel??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zou ik de inlages uit de pad kunnen trekken en dan enkel heavy duty inlages kunnen gebruiken?
Mijn zadel zit gewoon fijner en blijft netter liggen met 1 paar inlages, maar ik wil drukplekken voorkomen. Zal donderdag nieuwe fotos maken met de afdrukken met enkele inlages, ben erg benieuwd!
Zoals op de fotos te zien is het zadel naar voren geschoven, die ligt normaal verder naar achteren hoor! :+

*edit* de vlekjes achter het zadel is overigens rugspray, geen zweet :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:26

Wauw! Die Barefoot Barrydale op de vorige pagina is echt prachtig :) En zag op de bokt markt nog een mooiere versie voorbijkomen (zwart met bruin). Het is dat mijn paard pas 2,5 is, anders wist ik het wel!

Ben me momenteel alvast aan het orienteren over welk zadel ik straks wil gaan aanschaffen, en kom toch steeds weer bij boomloos/barefoot uit :) Met name ook omdat een paard sowieso vaak wisselt kwa bespiering, maar een jong paard groeit natuurlijk ook nog etc.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:41

Ik rij zelf met alleen heavy duty inlages, in een FRA pad. De ruggegraat blijft bij mijn pony mooi vrij, terwijl als ik zo jou foto's zie mijn pony zijn ruggegraat wat hoger heeft liggen dan jou pony.
Ik denk dus dat je je over ruggegraatvrijheid niet zoveel zorgen hoeft te maken, gewoon proberen met alleen de HD inlages :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:46

Dan zou ik die moeten bestellen, heb begrepen dat dat een lange levertijd heeft (pmarena?)
Die dubbele lijkt mij in ieder geval niks, zat er veels teveel bovenop!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:48

Ik rij amper dus Rena heeft ook weinig rugbespiering, daar heb ik dus ook de HD inlages voor, werkt prima :)

Ik heb ze nu gewoon op voorraad liggen hoor inmiddels. In het begin krijg ik vaak te weinig binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:49

Toen ik mijn zadel kocht kon ik de HD inlages er meteen bij kopen, dus volgensmij valt dat nog wel mee.
Maar als je met enkele inlages tevreden was, waarom dan veranderen eigenlijk? Goed is goed toch :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:50

Kan het niet zijn door meer materiaal ertussen dat het juist gaat knijpen? Dan is er niet genoeg ruimte om de druk te verdelen. B.v. met 3 paar sokken aan gaan je schoenenen ook knellen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:41

Blijheid schreef:
Toen ik mijn zadel kocht kon ik de HD inlages er meteen bij kopen, dus volgensmij valt dat nog wel mee.
Maar als je met enkele inlages tevreden was, waarom dan veranderen eigenlijk? Goed is goed toch :)

Mijn pony is pas net onder het zadel, ik heb nu dus een aantal keer met enkele inlages gereden maar aangezien mijn zadel zonder vps is, vind ik het voor mijn eigen gevoel fijner toch dubbele te nemen. Liever drukplekken voor zijn dan te laat.
Maar ik heb haar nog nooit aan het zweten gekregen, we zijn nu fanatieker aan het rijden, ik gok dus dat ze deze week nog wel een keer zal gaan zweten onder het zadel, dus dan zal ik eens kijken hoe de afdruk is met enkele inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:11

Ah vandaar! Ik had niet in de gaten dat je een zadel zonder VPS had :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:28

Zo vanmiddag de schaapzitting op de barebackpad getest.
Ik een cheyenne pad onder de bbp, daar zitten klittebandjes aan, die heb ik aan de zitting kunnen vastmaken met het klitteband onder de zitting.
Zie hier de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een beetje de zweetafdruk, de ruggegraat is droog.
Afbeelding

Ik heb maar een klein stukje gedraafd, maar hij bleef goed zitten ondanks ik geen ringetjes voor heb, maar dankzij klitteblandjes van de pad eronder gaat het wel.
Het zit heerlijk en ik ben er erg blij mee.