[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:36

Als je onder een Barefoot zonder VPS een pad gebruikt met Heavy Duty inlages dan zorg je daarmee voor een soort "VPS-light" dat prima moet functioneren normaal gesproken hoor :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:58

Muze schreef:
Hoe bevallen de “ oude” barefoots zonder Vps maar dan met een pad met heavy duty inlages?
Voornamelijk voor lange stap ( en wel wat draf en een galopje) ritten, eventueel als tijdelijke tussen oplossing? Dus met name om paard weer wat lekkerder in spieren te krijgen en meer ontspanning te vinden.

Ik ben nog steeds erg gek op mijn Barefoot Nevada zonder VPS. Het zadel is rond de 14 jaar oud en ik heb het toendertijd nieuw gekocht. Ik heb er altijd een dikke Neopreed westernpad onderliggen. Deze pad heeft aan de bovenzijde een viltlaag en ventilatie gaten in het midden waar de ruggegraat van het paard zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:15

Eind juni 2005 heb je hem gekocht Henny :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:02

Muze schreef:
Hoe bevallen de “ oude” barefoots zonder Vps maar dan met een pad met heavy duty inlages?
Voornamelijk voor lange stap ( en wel wat draf en een galopje) ritten, eventueel als tijdelijke tussen oplossing? Dus met name om paard weer wat lekkerder in spieren te krijgen en meer ontspanning te vinden.

Ik heb er nog zo een liggen en die wil ik gaan gebruiken om mijn paard in te rijden.

Moet me verder nog oriënteren op wat ik daarna wil.
Ik zou eigenlijk een boomloos zadel moeten hebben wat met de tijd aanpasbaar is aan het groeiende / ontwikkelende paard. Die van mij is nl. 4,5 jaar oud.

Tips zijn altijd welkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:24

Ik heb met mijn Bob Marshall gereden op een paard van 4 tot 15 en de ander van 12 tot 25, mijn huidige paard loopt er vanaf zadelmaak maken (9) tot nu 23 onder.

Geen aanpassingen aan het zadel nodig (ook niet mogelijk :D ), hooguit bij mijn oudje een swayback pad als het nodig was.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:38

Maar dan heb je toch net zo goed een pommel die niet moet knellen?

Even afgezien dat ik geen ervaring met western zadels heb (en ze ook niet bijster mooi vind :o )

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:49

Ghost en barefoot zijn wel aanpasbaar.
Ghost qua kussens.( en Evt een zitting als je dat wilt).
Barefoot qua pommel.

En je kan met inlages ook veel doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:55

Ik heb ook overwogen om een andere pommel voor mijn oude Barefoot te bestellen, maar het is niet zeker dat de pommels van de VPS modellen in de oude modellen passen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:57

Sosha schreef:
Maar dan heb je toch net zo goed een pommel die niet moet knellen?

Even afgezien dat ik geen ervaring met western zadels heb (en ze ook niet bijster mooi vind :o )

De pommel van de Bob Marshall schijnt niet zomaar te knellen. Een verwisselbare pommel is niet voor ieder zadel nodig...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:59

Heeft iemand een idee of de pommel eruit en strak opvullen met kussenvulling nog zal werken ?
Of zakt het dan op de schoft?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:30

Heeft een van jullie een schapenvachtje op jullie ghost? Ik zou er graag eentje willen, maar dan zo'n klassieke krulharige westernuitvoering, niet zo'n lange haren zoals de meeste zalea's en dergelijke.

Maar dan natuurlijk... Welke maat heb ik nodig?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:03

Sosha schreef:
Heeft iemand een idee of de pommel eruit en strak opvullen met kussenvulling nog zal werken ?
Of zakt het dan op de schoft?

Ik heb niet helemaal teruggelezen dus ik weet niet in hoeverre dit bij jou van toepassing is, maar in mijn ervaring werkt kussenvulling/een zachte pommel vooral bij paarden met een brede, platte schoft. Wel kan het zo zijn dat je dan net wat extra vulling in de vorm van shims nodig hebt onder het zadel.

Verder kun je beter een iets te grote pommel nemen, evt aangevuld met shims, dan eentje die net te klein is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:18

Dat zou voor die van mij dan niet werken, die heeft juist een wat hogere schoft en ze is zeker niet breed. Ik kijk het nog even aan, misschien valt het wel mee met het knellen, ze zweet er wel gewoon onder, maar nog zonder ruiter.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:24

Nala schreef:
Heeft een van jullie een schapenvachtje op jullie ghost? Ik zou er graag eentje willen, maar dan zo'n klassieke krulharige westernuitvoering, niet zo'n lange haren zoals de meeste zalea's en dergelijke.

Maar dan natuurlijk... Welke maat heb ik nodig?

Ghost kan deze volledig op maat maken, incl. "vakje" waar je zweetblad in gaat, zodat hij altijd "vast" zit.
Bij Ghost is het ook mogelijk je eigen vacht uit te zoeken, op te sturen naar Ghost en dan maken ze er een Zalea van voor jou zadel

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:46

@sosha wij hebben een nieuwe pommel (L) in de bf cherokee gedaan ipv de oranje. Geen probleem!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:32

fjordwijk schreef:
@sosha wij hebben een nieuwe pommel (L) in de bf cherokee gedaan ipv de oranje. Geen probleem!

Is dat een Cherokee met of zonder VPS, want ik heb geen gekleurde pommel.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:02

Sosha schreef:
fjordwijk schreef:

Is dat een Cherokee met of zonder VPS, want ik heb geen gekleurde pommel.

Het is volgensmij een van de eerste met VPS.
Wij hadden zo'n oude fiberglas pommel erin zitten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:49

Die van mij is van voor dat tijdperk, dus het klopt wel dat jij de pommels wel kunt uitwisselen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:31

In die van voor VPS kan het vaak ook :j

Maar soms niet. Het is echt een kwestie van proberen want niemand weet precies welke wel en welke niet overeenkomen. De pommels zijn verschillende keren aangepast. Enige dat ik met 99% zekerheid kan zeggen is dat de zadels die met een PU pommel zijn geleverd, de huidige pommels prima moeten kunnen gebruiken.

Maar de zadel van de eerste jaren, die nog met fiberglas pommel geleverd zijn...dat is niet te zeggen maar puur iets dat je moet proberen om het te weten. Helaas Y;(

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:54

Ik kijk het nog even aan, bij het aansingelen krijg ik geen reactie en aan de longe loopt ze er ook zonder problemen mee. Misschien valt het wel mee.

akkapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:14

Ik zit met een vraagje. Ik heb vroeger boomloos gereden en daarna jarenlang met boom. Nu wil ik de overstap weer maken naar boomloos. Nu kan ik een mooie barefoot barrydale kopen, maar krijg ook een hele mooie bijna nieuwe barefoot wellington asngeboden. Nu heb ik al van een heleboel mensen gehoort dat de barrydale erg lekker zit, maar kan weinig ervaringen vinden van mensen met een wellington. Wie o wie kan heeft ervaring met 1 of beide zadels en wil deze met mij delen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:23

Hier een Barefoot Barrydale bezitter. Wat wil je weten?
Afbeelding

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:32

akkapaard schreef:
Ik zit met een vraagje. Ik heb vroeger boomloos gereden en daarna jarenlang met boom. Nu wil ik de overstap weer maken naar boomloos. Nu kan ik een mooie barefoot barrydale kopen, maar krijg ook een hele mooie bijna nieuwe barefoot wellington asngeboden. Nu heb ik al van een heleboel mensen gehoort dat de barrydale erg lekker zit, maar kan weinig ervaringen vinden van mensen met een wellington. Wie o wie kan heeft ervaring met 1 of beide zadels en wil deze met mij delen?

Ik heb een Wellington, heerlijk zadel. Zou hem zeker eens testen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:51

Heb een bontje gevonden! Lekker goedkoop op de kop kunnen tikken op mp, de mattes platinum :D Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 07:58

Zo hee, die lijkt goed te passen!