[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:46

Vergelijk nooit boom- met boomloos. Dat werkt echt anders. Ik vond de afdruk best netjes - ben net als Bianca geen grote fan van de Sympanova, maar voor veel paarden is het prima (het is zacht, maar die ribbeltjes vind ik storend, maar als je paard er geen probleem mee heeft, is het prima) Je kussens moeten op de lange rugspier liggen en NIET op de ribben . Bekijk of er nog vrijheid is, onder het zadel en of je paard zijdelings kan buigen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:51

Ik ga de befaamde halster touw test doen .. Buigen deed ze prima :j

Dat wat je zegt over ribben en rugspier bedoelde ik net in mijn post . Typte het verkeerd om ...
Muts dat ik ben .

Edit , was er niet een filmpje over de plaatsing van de panels ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:34

Nee, wel een filmpje over de manier waarop je de zit wisselt... ;)
Citaat:
Dat wat je zegt over ribben en rugspier bedoelde ik net in mijn post . Typte het verkeerd om ...
Muts dat ik ben

Joh, het zit allemaal in de romp van je paard, dus je bent al een end op streek :+

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:00

Leuk, die ghostbontjes!
Ik heb mijn BFbontje voor op mijn ghost, maar eigenlijk vooral omdat het er ook leuk uit ziet zeg maar, en omdat ik het toch al had. Niet omdat ik anders een zere kont krijg.
In tegendeel trouwens, vorige week zo'n 120 km gereden met mijn ghost en echt hélemaal soepel, geen dag spierpijn gehad! :D

Hier van de week wel weer de kussens aangepast, in combi met de inlages die ik nu in mijn pads heb zitten ligt dat net wat beter. Fijn!
Heb inmiddels ook voor beide pony's een eigen singel, en dat werkt goed zo.

Mijn fjordenman loopt met een thorowgood airoform singel, van lederen singels krijgt hij plekjes op lange ritten en deze loopt hij super mee.
Haflingermeisje is bovenop nogal veel breder en totaal schoftloos, en bij haar werkt de westip juist superfijn. Zadel blijft beter liggen waar het hoort zonder dat ik dingen echt strak hoef te trekken. Top dus!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:08

Hahaha Kwetal .
Dat klopt , t is allemaal romp .

Zit wissel had ik gevonden

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:13

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van deze zweetafdruk? Ik weet niet zo goed wat ik van de droge plekken moet denken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:35

ManonGrr schreef:
[ [url=m/FiIwJS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ycWZFF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is de tweede foto beter dan? Dat is met een grandeur pad eronder die nog verder dan het zadel loopt.

Tweede ziet er een stuk beter uit, dan ligt er tenminste onder het hele zadel dezelfde dikte :j

Je kan trouwens ook nog even voordat je het laatste stukje aansingelt, de onderkant van het onderste zweetblad (en dus het gehele zadel) wat meer naar voren trekken zodat je zeg maar de onderkant van het zadel wat schuiner naar voren laat wijzen. Dan trek je de achterkant ook iets meer naar beneden en ligt het zadel wat minder voorover voor het plaatje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:38

Buitenzinnig schreef:
[ Afbeelding ]
Op een Quilty piccolo

[ Afbeelding ]
Op een Firenze normale maat

Die volgt het zadel mooi! +:)+

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:05

Kwetal schreef:
Gewoon op je gemakje knutselen, tot je weet wat past... ;)
Een nieuw zadel moet even zakken (naar je kont gaan staan ;) )
Afbeelding zit er hier beter uit. We houden het gewoon in de gaten :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:04

Manon, waarom heb je de bruine Barefoot pad er niet onder die je erbij gekocht hebt? Die past echt heel mooi icm het zadel. Veel rijplezier samen!! Staat prachtig op je gouden pony. :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:29

dierfysio schreef:
Manon, waarom heb je de bruine Barefoot pad er niet onder die je erbij gekocht hebt? Die past echt heel mooi icm het zadel. Veel rijplezier samen!! Staat prachtig op je gouden pony. :)

Heb je helemaal gelijk in! Wilde alleen even kijken of het met die andere pad ook kon, aangezien we die hadden liggen. Bedankt, ik vind het ook echt prachtig <3 en ik zit er heerlijk op, dus helemaal blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:50

Ik heb vanochtend de Cherokee van atent opgehaald.
Kan niet wachten om ermee aan de gang te gaan!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:29

Wat een leuke foto weer, PluchePluus - we hebben toevallig een nieuwe dealer in de VS, die op zoek was naar ervaringen van Ghost gebruikers op een rond paard (zij heeft zelf allemaal volbloeden) Nou, dan is dit wel een cool voorbeeld!! *D

MilouNigel - wat voor zadel gebruik je?
Het ligt in elk geval aan de voorkant een beetje scheef. Over dat droge zou ik me niet zo heel druk maken, dat zie je vrijwel altijd. Omdat daar al jouw gewicht zit, lijkt het wel of dan juist de pad meer absorbeert of zo - want een droge ruggengraat vinden we weer allemaal geweldig. Zolang het niet heel warm aanvoelt, opzwelt na gebruik of pijn doet, zou ik er niets mee doen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:30

MilouNigel schreef:
[ [url=m/jMPiCj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OucrcV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vinden jullie van deze zweetafdruk? Ik weet niet zo goed wat ik van de droge plekken moet denken.

Humm ja die droge plekken zijn wel jammer.... maar op zich zeggen droge plekken niet direct dat er een probleem is hoor. Is wel iets om in de gaten te houden en uit te zoeken of het paard er niet gevoelig op is bijvoorbeeld :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:32

pluche_pluus schreef:
Kwetal schreef:
Gewoon op je gemakje knutselen, tot je weet wat past... ;)
Een nieuw zadel moet even zakken (naar je kont gaan staan ;) )
[ Afbeelding ] zit er hier beter uit. We houden het gewoon in de gaten :)

Ik vind het er eigenlijk niet beter uit zien Y;(

Je zit hier ook duidelijk achterover geknikt om dat bergafwaarts liggende zadel te corrigeren.
(kan ook gewoon een paard zijn dat een wat hoge achterhand heeft, hoeft niet door het zadel te komen)

Als ik jou was zou ik hier echt even kritisch naar kijken hoor of je dat beter kan krijgen, is voor je eigen rug (en je houding) een stuk fijner als je niet constant "bergafwaarts" aan het rijden bent :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:38

Anoniem schreef:
Ik heb vanochtend de Cherokee van atent opgehaald.
Kan niet wachten om ermee aan de gang te gaan!

Heel veel plezier met m'n Cherokee!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:40

Hoe zou je die droge plekken kunnen voorkomen? Dikkere inlages? Is dat ook mogelijk in een Ghost pad eigenlijk?
Ik heb dus ook nog steeds die droge plekken. Poown lijkt er niet gevoelig op, ik mag de plekken gewoon indrukken.. Echter komen er nu 2 witte plekken op de droge plekken, lijkt me toch niet helemaal fijn :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:50

Wat voor zadel en pad had je ook alweer...? Kan het niet "gewoon" huid-irritatie zijn door bvb. een Sympanova pad?

Ik heb de nieuwe Ghost eigenlijk niet goed genoeg bekeken om in te kunnen schatten in hoeverre er iets kan drukken op die plekken.

Op zich zijn droge plekken binnenin natte plekken vaak wel een teken dat er daar iets andere druk plaatsvindt dan om de droge plekken heen.

Kan zijn dat er meer druk is....maar meer druk hoeft niet per-sé teveel druk te betekenen :)
Soms is het ook juist minder druk, of dat er wat meer lucht bij komt Denk aan de vrije strook op de ruggengraat.

Maar zit het echt onder bvb. je beugelophanging, een pommeltje, uiteinde van je kussens / inlages of noem maar op, dan is het gewoon verstandig om het goed in de gaten te houden en wellicht wat te experimenteren met aanpassingen.

Komen er witte haren dan is het al een heel stuk alarmerender :j

Heb het al eerder gezegd maargoed niet iedereen weet dat misschien :) :

Bij Barefoot hebben we zo rond 2005 meen ik, een periode gehad dat er ineens opvallend veel meldingen kwamen van paarden met witte haren.... echt super balen was dat!

Bleek aan de Sympanova pads te liggen die huid-irritatie veroorzaakten. Daarom ben ik er ook geen fan van.

Helaas door die ervaringen hoor je nu nog steeds de spookverhalen dat paarden "drukplekken krijgen van boomloos" en "boomloos is niet geschikt voor endurance"....

Gelukkig sinds het afraden van Sympanova en sinds de introductie van het VPS eigenlijk vrijwel geen meldingen meer over witte plekken onder Barefoots *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:51

:?

Mijn bovenstaande reactie was een antwoord op de vraag van "X" zal ik maar even zeggen, die ook zulke droge plekken kreeg onder haar zadel, maar nu is die post opeens weg -O-

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:06

Bedoel je mijn post? Ik zie hem nog namelijk?
Ik heb Ghost met Ghost pad, daaronder nog een dun dekje zodat de pad niet rechtstreeks op de huid ligt.
De plekken zitten precies onder mijn gewicht, hetzelfde als op de foto's hierboven eigenlijk.
Het gekke is dat mijn paard er echt totaal niet gevoelig op is.. Maarja.. wel dus die alarmerende witte plekken..

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:20

Kwetal: ik heb een Ghost Firenze en de orginele Ghostpad met een wollen onderkant.
De droge plekken zie je ook zo terug in de pad. Die blijft ook droog op die plek. Paard heeft momenteel wel een gevoelige rug. Daar komt komende week de osteopaat voor om te zien of dit nog een overblijfsel is van zijn val op de paddock. De Ghostpad heeft niet veel ruimte om te experimenteren met inlages. Ben al blij dat ik de HD inlages er in heb gekregen :=

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:22

Zit jouw gewicht niet meer naar achteren? Heb je de gespen van de beugelriemen naar beneden? Heb je de orginele inlages in de ghost pad? Zit er bij het dekje wat je er onder hebt niet iets wat kan drukken?

Ik denk ook maar even mee, heb geen idee :-)

Edit: ik reageerde op muppetmayo :-)

Milounigel: Passen de hd inlages echt goed in de pad? Trekt dat bv niet samen ofzo waardoor je droge plekken krijgt. Met een Ghost én heavy duty inlages nog witte plekken lijkt mij ook best raar of niet?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:48

De HD inlages passen net in de Ghostpad zonder dat het gaat rimpelen of dubbelvouwen. Mijn paard heeft geen witte plekken van de Ghost. Dat was muppetmayo ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:49

Even in het algemeen: soms is meer, minder, als je begrijpt wat ik bedoel? Te veel inlagen en extra dekjes etc. kunnen stomweg een probleem voren.
Ik zie bijna alle droge plekken onder de beugelriemophanging, maar daar zit uiteraard ook je achterwerk. Is het onder de beugels, dan kan het zijn dat je daar eigenlijk altijd te veel steun in zoekt, of wat Bianca zegt, je de gesp van de beugelriemen ook nog eens bovenin hebt zitten. Maar net zo goed de ventilatie door de V (bij Ghost) van de aansingeling - alles wat daar boven ligt is vrij van het paard, dus meer ventilatie.
Sympanova kan ook iets zijn waar paarden gevoelig op zijn. Dan voor en achter nat en in het midden niet: daar beweegt het paard, onder je achterwerk ligt alles stil, minder wrijving = minder nattigheid. Als aanpassing kan ik me voorstellen dat het idee van de HD inlagen goed werkt voor iemand die veel in de beugels staat/hangt. Maar gek genoeg zie je het niet bij alle gelijksoortige ruiters - ik zie wel vaak dat sommige paarden heel gevoelig zijn voor witte haren, die krijgen zelfs al een witte stip na een beet van een insect, of na een knokpartijtje met een vriendje. En MilouNigel - je kunt OOK experimenteren met de inlagen in de kussens....

*edit - MuppetMayo heeft zo te zien een Haflinger??? Of iets dergelijks? Dat zijn de koningen van de witte haren... :P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:53

Ik heb dat soort droge plekken ook onder mijn ghost. Niet altijd, maar de zweetplek is ook niet altijd even goed zichtbaar bij mijn pony. Ze lijken mij onder het deel te zitten waar de singel en beugel ophanging zitten, logisch dus dat daar meer druk komt. Bij mijn pony vind ik ze niet alarmerend, ook niet gevoelig of zo. Maar als je witte haren gaat zien zou ik het wel goed in de gaten houden.

Edit: dat heb ik nu dus gedaan, heb in de kussens een extra laag gestopt. Vond dat daar vrij veel ruimte voor was dus dat maar eens testen. Is goed gelukt, maar nog niet op pony getest.
Heeft overigens niet te maken met het niet meer recht in elkaar krijgen van het zadel, dat was voor mijn experiment ook al een probleem en de kussens zijn exact recht/het zelfde.
Laatst bijgewerkt door viola op 25-08-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt