[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:41

Ziet er prima uit!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:13

Ook mijn mening, ziet er prima uit.

Gisteren heb ik voor het eerst (Jaja, zadel heb ik al anderhalf maand) echt gereden op het boomloze zadel.
Ik moest ff wennen, zat super zacht, wat breed natuurlijk...

Myke moest ook wennen.

Longeren was ze al erg relaxed en kalm, normaal is ze heet, en bijna niet te houden.
Ze was lekker relaxed, en nadat ik mn beugels op maat had gemaakt, dacht ik, stapte ik op. Zadel schoof niet! Toen ik zat, kwam ik er achter, toch wel 1 korter, ik kon niet staan. Afgestapt, en verwacht, merrie gaat wel lopen, doet ze altijd. Nee hoor! Beugels 1 korter gemaakt. Weer opgestapt, zadel lag nogsteeds gewoon bewegingsloos. Pas toen ik zei: Voorwaarts, stapte ze beheerst weg.
Meteen voelde ik iets, waar ze normaal zoveel moeite voor had. Ze boog door haar lichaam op links!! Ik dacht, WAUW!!
Beheerst drafje erbij, instructrise zei al: Is wel ff wennen zie ik, jullie zoeken namelijk beiden nog wat balans. Maar na een minutje of 5 hadden we het alle 2 door, en weer door oefenen met buigen door het lichaam en schakelen. Ze reageerde zo vlot! Zo fijn!
Halt houden wat normaal een hellll is, zwaar zitten, langzaam ademhalen en begeleiden tot de laatste stap. En ze stond stil. Wel eerst nog 1 been achter de massa, maar na corrigeren, zette ze haar achterbeen onder de massa, zonder echt weg te willen lopen.

Ze was zo relaxed! Ikzelf trouwens ook :D Maar wat goddelijk, mijn Barefoot Cheyenne :D

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:25

Super dat jullie het goed gekeurd hebben *\o/* ik vond em zelf ook niet niet zo gek. Ik vond de cayenne met vps veel meer zadel. Moet ik eerlijk zeggen dat ik dit zadel helemaal niet mooi vindt. Maar bij haar staat het wel leuk :o Ik kan em overkopen, maar eerst maar even proberen. Voor wat ik graag wil, denk ik niet dat ie geschikt is. Maar ik heb nog even om erover na te denken. Ik ben als het goed rijdt eerst ui de Brand

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:55

Staat zeker leuk :j

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:58

M_hartje_M schreef:
Dierenarts is geweest!!!

Eerst stappen op het harde, vervolgens stappen en draven op zand. Het zat duidelijk in het linkervoorbeen. Hij heeft gevoeld en vervolgens met een tang in beide hoeven geknepen. Het probleem zat dus echt in de linkervoorhoef.

Meteen vertelde ik over de zwakke hoefwand en dus ook dat meerdere mensen white line dachten. Hij zelf denkt dat het een hoefzweer is aangezien ze reactie geeft op 1 plek van de hoef en op de rest van de hoef niet.

Hij heeft me voor nu ontstekingsremmers meegegeven voor de komende 5 dagen. Hij wou liever niet meteen het ijzer eronder uit halen aangezien de hoefwand zwak is en ze nog niet vreselijk mank loopt maar onregelmatig.

We gaan dus kijken hoe het de komende 5 dagen loopt en als het niet beter word komt hij terug en kijken we dan verder. Dan gaat het ijzer eronder uit en dan zien we verder :)

Dat is goed nieuws toch! Een hoefzweer gaat snel weer weg.

@maralyn: Fijn dat boomloos je zo goed bevalt! Hiervoor reed je met boomzadel?

@Susanne leuk zadel, staat goed bij je paard.

Mijn paard is net bij de osteopaat geweest. En hij wist meteen te vertellen dat ze vast zat in haar rug en dat dat heel goed kon komen door een te lang zadel. Gelukkig bevestiging nu dat ik toch echt een ander zadel moet kopen en mijn oude moet verkopen.
Nu nog een goed nieuw zadel vinden wat bij haar past. Ben bezig een afspraak te maken met Hidalgo verkopers, ik hoop echt dat dat wat is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:07

M_hartje_M schreef:
Dierenarts is geweest!!!

Eerst stappen op het harde, vervolgens stappen en draven op zand. Het zat duidelijk in het linkervoorbeen. Hij heeft gevoeld en vervolgens met een tang in beide hoeven geknepen. Het probleem zat dus echt in de linkervoorhoef.

Meteen vertelde ik over de zwakke hoefwand en dus ook dat meerdere mensen white line dachten. Hij zelf denkt dat het een hoefzweer is aangezien ze reactie geeft op 1 plek van de hoef en op de rest van de hoef niet.

Hij heeft me voor nu ontstekingsremmers meegegeven voor de komende 5 dagen. Hij wou liever niet meteen het ijzer eronder uit halen aangezien de hoefwand zwak is en ze nog niet vreselijk mank loopt maar onregelmatig.

We gaan dus kijken hoe het de komende 5 dagen loopt en als het niet beter word komt hij terug en kijken we dan verder. Dan gaat het ijzer eronder uit en dan zien we verder :)

Ga eigenlijk wel met Shirley mee. :o

Maar mocht een hoefzweer zijn zou je wel al eventueel kunnen gaan pootje baden (soda, sunil, Biotex of Betadine). ;)

Ben super blij met mijn Hidalgo Milwaukee. *\%/* *\%/* *\%/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:09

Had jij eigenlijk geen leuker nieuws vandaag, Marcella ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:13

Wat is jullie mening over deze pommel en het zadel?

Dit is de XXL pommel:

Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijking de L pommel die te klein was en ook de haren wat door de war maakte:

Afbeelding

Zo ligt het zadel met de XXL pommel: (ik heb hem een tikkeltje naar achteren gelegd later, omdat hij nog zo achterover lag)

Afbeelding

Na het rijden. Misschien vertekend het wat, omdat paardje aan het grazen is. Maar het lijkt of het zadel hier horizontaal ligt. Maar hij komt dus een beetje los aan de achterkant (zie volgende foto). Dit had ik overigens met de M en de L pommel (en zijn vorige boomzadel) ook... Snap er niks van hoe dat komt. Iemand een idee? De haren aan de achterkant zaten ook wat door de war na het rijden (bij de M en L pommel ook, gelukkig wel wat minder doordat er nu een barefootpad ipv hd-inlages onder ligt)

Afbeelding

Afbeelding

De pony zijn rug in zomervacht:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:20

Een zadel zal sowieso meer los komen aan de achterkant wanneer een paard staat te grazen, maar de Barefoots zijn natuurlijk ook vrij rond in de ruglijn om te voorkomen dat de achterkant in de onderrug gaat graven.

Dus het zadel buigt van zichzelf een beetje omhoog weg aan de achterkant, en dat zie je heel duidelijk op korte ruggetjes waarbij het achterste stukje van het zadel op het deel van de rug komt dat alweer schuin omhoog loopt. Is verder niet erg, als je in het zadel gaat zitten vormt het zich onder je gewicht naar de rug, maar het ziet er wel een beetje lüllig uit :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:21

Jennyxx zou zeggen XXL pommel perfect. Kan het omhoog staan niet komen dat het zadel nog goed moet vormen. Zadel ziet er vrij nieuw uit.

Shirley schreef:
Had jij eigenlijk geen leuker nieuws vandaag, Marcella ?

}> :D :+

Denk dat ik nog maar even de spanning erin hou. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:30

Elk zadel komt achter omhoog als het paard graast is mijn ervaring. En dat die haren verward zijn is door de korte rug.

Ik heb hetzelfde hoofdstel als jij! Had ik nou ook maar hetzelfde zadel <3 <3 <3

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:51

Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn boomzadel, ondanks verschillende kopijzers, klapperde aan de achterkant. Dus daar ben ik een beetje bang voor. Het is dan juist wel fijn dat dit zadel wat ronder is en niet in zijn rug boort inderdaad. Hopelijk is het zadel niet te lang dat de ruwe haren blijven. Even kijken in zijn zomervacht maar :)

Wat ik nog wel heb is het gevoel dat het zadel wat achterover ligt. Maar een bredere pommel gaat niet, dan zakt het op de schoft. Elk zadel lijkt op hem achterover te liggen. Vandaar dat ik nog aan de Lexington dacht. Ik zit op deze Stella wel minder achterover als met zijn boomzadel. Misschien is het nog even wennen? :D

Greyon ik ben wel benieuwd naar een foto van jouw hoofdstel :j Het hoofdstel is namelijk bijna wat ik wil, maar nog niet helemaal ha ha. Het zijn delen van 3 verschillende hoofdstellen (als ik de teugels meereken zelfs 4 :D ). Van de bloemhack heb ik de bandjes afgehaald en die van een gewone hackemore er aan gezet (want die zijn bruin). Het bakstuk is van een zwart pinkhoofdstel. En de teugels kwam in tussen mijn oude spullen tegen. Ze zijn wat te kort, maar wel bruin <3 Ik wil eigenlijk graag het bruine contour hoofdstel van Barefoot, maar ik moet nu eerst nog even sparen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:24

Oh haha ik heb gewoon de bandjes van de bloemhack :D

Ik heb een barefoot contour briddle. Bedoel je die welke je ook met bit kunt gebruiken? Die is in ieder geval echt super fijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:41

Nou voor de wachtenden en nieuwsgierig aagjes. :D *\%/* *\%/*
Afbeelding
En ja helaas toch ook singelbevestiging voor dressuursingel wat dus eigenlijk niet de bedoeling was, maar ga nog even kijken wat de beste oplossing is.

Afbeelding
Na het rijden en hij zit heerlijk.
Afbeelding
Hoe gemotiveerd een fjord kan kijken.
Afbeelding
En hij kijk hier wel erg nijdig. :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:44

Hij is echt familie van de mijne :j
Alsof je er een slagersmes oplegt in plaats van een zadel ...

Wel heel mooi, hoor, meid !!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:47

Omg wat een vriendelijke uitdrukking. _O- :D

Knap zadel !

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:49

Je eerste foto dacht ik gelijk... die kleur?! Nee....
MAAR op je paard is het heel anders en staat het erg mooi! Vind het ook beter ogen dat deze een grotere zitmaat heeft, dus minder alsof het achterste stukje in zijn rug drukt. Kleuren staan toch echt wel mooi bij elkaar, mooi bij paard, mooi bij pad... GEFELICITEERD :D

Klein foutje met bestelling ivm singelstoten? Wel zonde, of heb je het nou al opgelost?

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:51

Mooi mooi marcella

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:54

Misschien kom het omdat mijn vader slager is en dus ook vaak genoeg gedreigd heb (zelfs ooit ook een hakbijltje meegenomen en laten zien). :')

Voorgevoel dat het anders te donker zou gaan worden klopte dus wel betreffende kleuren en pad kleurt er inderdaad ook heel goed bij. :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:59

Gaaf zadel! Veel plezier ermee. Met een gezellig kijkende fjord wordt het helemaal mooi.

Ben met Safiera eens dat het zadel met een grotere zitmaat veel meer in verhouding is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:00

Gaaf!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:05

*\o/* Leeeuk Marcella! Dat was het wachten waard!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:06

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:08

Da's een heel verschil :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:58

Oh die is mooi, dacht bij de eerste foto ook pfoe, die kleur maar die ziet er op je paardje wel heel mooi uit. Welke is dit nu precies? Kan ik daar ook eens naar kijken :D