voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:17

Silence schreef:
Dit is een maat 2 inderdaad.
Ik weet niet of ik met maat 40/42 lekker zit in een maat 1.

Je zou het kunnen proberen.
Wij hebben destijds een maat 1 getest en vonden hem best ruim zitten.
Ik heb zelf ook maat 42.

Silence

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:27

Das het voordeel van testzadels inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:28

nientje78 schreef:
Silence schreef:
Dit is een maat 2 inderdaad.
Ik weet niet of ik met maat 40/42 lekker zit in een maat 1.

Je zou het kunnen proberen.
Wij hebben destijds een maat 1 getest en vonden hem best ruim zitten.
Ik heb zelf ook maat 42.

Das dan blijkbaar echt persoonlijk :+
Ik heb maat 38 en vind hem al redelijk krap :j Het is niet dat ik op de cantle zit, maar ik voel hem al wel zegmaar. Terwijl ik ook niet (comfortabel) dichter bij de pommel kan zitten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg houd van vlakke zittingen, dus het kuipje van barefoot is sowieso erg wennen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:06

Hiya mensen,

Ik stel voor mijn weidegenootje hier maar even een vraag.

Ze rijdt nu, na twee jaar niets doen, met een Knight Rider zadel (zo te zien een namaak barefoot cheyenne) op haar veel te dikke Fjord/Whelsh kruising. Op zich lijkt het heel aardig te gaan, paard vind dit zadel ook prima, in tegenstelling tot het boomzadel waar ze vroeger mee gereden werd, alleen schiet dit zadel naar voren wanneer paardlief haar billen in de lucht gooit.

Ze bokt wanneer je haar vraagt aan te galopperen, iets wat ze altijd gedaan schijnt te hebben, maar omdat je nu meteen letterlijk met zadel en al op haar nek ligt is het rijkelijk lastig. Het zadel blijft echt aan de singel achter haar oksels hangen, ik vermoed dat je anders achter haar oren zou blijven haken.

Het zadel glijdt zijwaarts totaal niet heen en weer, en ik vermoed dat het naar voren schuiven komt omdat er gewoon geen model in het paard zit, maar heeft iemand hier een idee hoe dit (tijdelijk) opgelost kan worden?

Ik denk dat er zoiezo een steviger inlagedek onder het zadel zou mogen, daar word naar gezocht. Een staartriem is het eerste idee wat omhoog komt, maar ik gok dat dat veel te veel trekkracht aan haar staart geeft. 'T is ook jammer als het zadel wel blijft liggen maar haar staart van haar billen af breekt. ;)

Op het moment heb ik geen foto's van de pony, mocht het nodig zijn kan ik die wel maken. :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:08

Grappig....
ik schoof er zelfs een beetje in,dus wij konden er onze zit niet in vinden.
Het was wel een oud model.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:30

Sonja_vR schreef:
PeerAppel schreef:
Ik train Abby niet, ik richt haar niet recht. Het enigste wat ik doe is haar een heleboel laatste plezierige jaren bezorgen dmv buitenritjes etc. En dat vind ze meer dan prachtig. En ze loopt ook helemaal niet zoals dat paard in het filmpje.
Al voel ik me wel een beetje beledigd met 'van die meiden die met neckrope en bitloos rijden' en 'sommige recreatieruiters'.

waarom zou je?
volgens mij woord er gedoelt op een groep mensen die vooral met dergelijke dingen bezig om te laten zien wat ze kunnen en helemaal voorbij gaan aan het stukje gym wat een paard nodig heeft om een ruiter te kunnen dragen...iets waar ze helemaal niet voor gemaakt zijn .
er word ook nergens gezegd dat jij dat doet, dat Abby verkeerd loopt of wat dan ook...
niet gelijk vanalles op je zelf betrekken hoor :(:)
het gros van de paarden is, zeker als ze al wat langer onder het zadel zijn al heel wat beter in de spieren dan jong spul, en veel paarden zijn buiten prima te trainen
, ik train over het algemeen meer buiten dan in een bak...mijn verkochte merrie heb ik vorig jaar na twee keer bak hobbelen verder buiten doorgereden, ging prima
alleen soms heb je een paard wat beter wat meer bakwerk zou doen ...
en trainen, dat verschilt ook weer per paard, de 1 heeft veel meer nodig dan de ander...

om het bruggetje naar boomloos weer te maken, merk bij boomloos dat ik het veel beter/fijner voel wat er onder de bips word uitgevreten
erg fijn om die spieren te voelen gaan :j

Dankje. (:

Dat laatste klopt. Als er een steentje in de hoeven zit dan voel ik dat altijd meteen. En als ze gaan zuchten of moeten plassen of poepen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:21

Ik heb overlegd met de mensen waarvan ik het testzadel heb. Die vonden het meevallen :+ al moet ik zeggen dat het volledige effect ook niet goed te zien is op de foto's.

Maar dat het zadel zo gruwelijk op de schoft drukt is niet goed natuurlijk, en een oplossing zou zijn om zachte inlages te verknippen. Of een London proberen. Laten ze nou net geen Londen testzadel hebben, dus daar kom ik ook niet verder mee. En mijn zachte inlages gebruik ik onder m'n startrekk, dus daar gaat niet in geknipt worden. Ik stuur vanmiddag het zadel terug, helaas maar 1x mee gereden en 3 weken in de weg gelegen.

@BZ: Ik heb foto's gemaakt van z'n rug voor/na rijden, maar in 2D is het niet echt te zien. Maar de osteopaat is geweest, en daar lijkt de rug wel van op te knappen :) . Blijkt dat z'n ribbenkast is verzakt t.o.v. z'n schouders - waardoor z'n rug hol en gespannen moest blijven. Hij was helaas te fel om het echt op te lossen, maar 't is wel iets verbeterd. Toen ik 'm maandag zag dacht ik "oei" --> heel stijf en scharminkelig. Maar gisteren was hij al ontspannen en ronder. Vandaag ga ik weer proberen te rijden, eens zien wat het effect is.

Ik weet trouwens zo snel geen foto-upload-locatie, vandaar dat ik geen foto's in het topic zet :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:02

@Pmarena: heb je al schaapzittingen binnen voor de rop?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:15

@julius_juut
een boomloos knight rider zegt me echt niks , kan zo snel ook niks vinden
wat is je eerste indruk van dit zadel?

vorm paard zal ook wel meespelen en verwacht vorm arm zadel zal niet positief meewerken
neem aan dat t zadel geen 10kg weegt , dus staart breken van het zadel gewicht wat er ineens druk op geeft
lijkt me sterk .. andere optie is er een achter singel oplaten zetten
zoals bij western zadels , niet het tussen stukje tussen de 2 singels vergeten , en niet te strak ,
uit mijn hoofd minimaal hand breedte tussen buik en singel
dan komt t zadel wel wat omhoog bij enorme bokken maar niet ver

@ - maten barefoot zadels
heb zelf gemerkt dat er veel aan het type ligt , en vooral persoonlijke voorkeur
mijn billen zijn niet zo ahum klein (groter dan een 42 iig)
maar in het ene type zoals een lexington en de stella bv heb ik echt graag de maat 2
op mijn vorige paard lag voor de bijrijder een cheyenne maat 2 , maar vond ik echt niks
heb nu zelf bv de arizona maat 1 en ook van de nut western had/heb ik de maat 1

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:56

nickyu schreef:
@julius_juut
een boomloos knight rider zegt me echt niks , kan zo snel ook niks vinden
wat is je eerste indruk van dit zadel?

vorm paard zal ook wel meespelen en verwacht vorm arm zadel zal niet positief meewerken
neem aan dat t zadel geen 10kg weegt , dus staart breken van het zadel gewicht wat er ineens druk op geeft
lijkt me sterk .. andere optie is er een achter singel oplaten zetten
zoals bij western zadels , niet het tussen stukje tussen de 2 singels vergeten , en niet te strak ,
uit mijn hoofd minimaal hand breedte tussen buik en singel
dan komt t zadel wel wat omhoog bij enorme bokken maar niet ver

Ik heb niet het idee dat het zadel van het paard af komt wanneer we naar voren schieten, meer dat hij gewoon naar voren glijd.
En dan komt er natuurlijk wel flink druk op een eventuele staartriem te staan. Een achtersingel zal denk ik niet helpen, het paard is aan alle kanten even rond := , die glijd vermoedelijk net zo hard mee naar voren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:49

NADEEL van een Trekker.... in combi met een ondernemende dochter van 7. Die de vorige keer zelf heeft opgeruimd.

Effect: mevrouw gaat galoperen vandaag (aan de longe gelukkig zodat ik in kon grijpen), ligt dat zadel ineens halverwege de nek }:0 Ik zadel controleren (en sowieso de bijzets eraf gehaald want dat trekt het zadel naar voren)... blijkt die pommel heel wijd te staan. ik balen, want straks is dat stuk ofzo. Ik dus dat zadel weer een stuk smaller gedraaid, opgezadeld, dochter erop en weer in galop. Nu lag het zadel mooi op de plaats en dochter vond ook dat ze beter bleef zitten en niet zo naar voren kukelde. Bleef het vreemd vinden.

biecht ze net thuis op dat ze de vorige keer met opruimen aan de pommel gedraaid had omdat ze wilde zien hoe dat dan werkte.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:09

Goedemiddag,

Ik zou graag jullie mening horen en eventuele tips ontvangen.

Gisteren heb ik mijn nieuwe zadel, Barefoot Stella binnen gekregen, natuurlijk gelijk testen. De standaard pommel (M) zag er een beetje smal uit voor mn Tinker (besloot ik thuis al), dus de flexibele pommel in het zadel gedaan en richting stal gegaan. Mijn barefoot singel had ik nog niet ontvangen dus heb ik gereden met een neopreen dressuursingel. Bij terugkomst naar een uurtje voorwaarts boscrossen lag het zadel zeker vier vingers verder naar voren, de HAF pad die ik eronder heb heb ik drie keer goed moeten leggen onderweg (dus van paard af, singel los, boel goedleggen, aansingelen en weer verder rijden), maar hij bleef naar achteren schuiven. Ook had ik het idee dat het zadel en de pad strak trokken om de schoft.

Vandaag de herkansing, ik had mijn barefootsingel (dressuurmodel) ontvangen en toch de M pommel maar mee naar stal. Die leek toch wel redelijk goed te liggen, dus die maar in het zadel gedaan. Gisterenavond nog een vriendin gesproken met een Tinker die ongeveer dezelfde rugvorm en breedte heeft, zij had ook gewoon de M pommel, L was te breed. En inderdaad, het raakvlak van de M pommel op mijn Tinker vind ik vrij groot en hij zakt tenminste niet op de schoft. Dus met harde pommel en barefoot singel (zeer goed aangesingeld!) gaan rijden. Het zadel lag bij vertrek ongeveer 3 vingers achter de afgeschuurde manen (tgv de deken afgelopen winter). Bij terugkomst leek de pad weer wat naar achteren geschoven, maar weliswaar bleef er onder de pommel nog een stukje zichtbaar aan de voorkant, dus niet dramatisch, en ook geen stukken zadel waar geen pad onder lag (zie foto's). Het zadel leek nog steeds drie vingers achter hetzelfde stukje manen te liggen, dus redelijk stabiel. Daarnaast leken het zadel en de pad ook niet meer strak te trekken om de schoft :)

Toen ik het zadel eraf haalde kwam ik echter tot de ontdekking dat de pommel helaas wel drukplekken lijkt te veroorzaken, mijn vraag is of dit normaal is en wat ik daaraan kan doen. Daarnaast lijkt nu ik de foto's terug zie het alsof de pad vrij goed op dezelfde plek is blijven liggen, maar het zadel iewat naar voren is geschoven waardoor er aan de voorkant dus minder pad uitsteekt. Daarom ben ik een beetje huiverig voor een bredere pommel, deze lijkt verder prima te passen?

Wat ik ook zie is dat de drukplekken van de pommel vrij ver naar voren liggen. Zoals ik al zei lijkt het zadel wat naar voren geschoven, maar ik ga de volgende keer nog beter opletten dat het zadel goed ver naar achteren ligt.

Voor het rijden
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Schuin van voren, ook na het rijden. Hierop is te zien hoever het zadel/de pad verschoven zijn tov elkaar en hoe de pommel om de schoft heen ligt.
Afbeelding

De ruggengraatvrijheid vind ik acceptabel (beetje verregend :o )
Afbeelding

Zijkant, waarop dus ook de drukplek vd pommel te zien is. Andere kant is vergelijkbaar, zit alleen een pak manen voor :D
Afbeelding

Na het rijden nogmaals de pommel op paardlief gezet (mevrouw vond niet dat ze haar neus uit het gras moest halen)
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:20

Zou er bij die droge plek bij de schoft juist niet lucht bijkomen waardoor een droge plek ontstaat?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:25

nickyu@ had jij de arizona nut maat 1 of begrijp ik het verkeerd?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:39

@cynthiar, ik zou het niet weten, zou misschien ook mogelijk zijn, maar dan vraag ik me weer af, waarom op die plekken lucht en kan dat kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:44

Is het geen optie een maat L pommel te proberen? Ik geloof dat de ervaringen met flexibele pommels sowieso niet zo goed zijn.
Zelf denk ik altijd, als de pommel precies aansluit op de rug en er komt nog een relatief dikke pad onder, dan is het wat krap. Ik heb zelf de heavy duty inlages, en die zijn echt vrij dik en stug. De maat M pommel lag op mijn pony's rug ongeveer goed, maar aangezien ik nog veel groei verwacht (half jaar nauwelijks gereden ivm geen zadel, nu weer oppakken) én er nog een dikke pad onder kwam heb ik toch een grotere maat besteld. Daarmee ligt m'n zadel als een huis :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:00

nadeel : moeilijk sta / zitten (lichtrijden)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:10

@mariska , neh heb de arizona budget maat 1 , en de missoula nut maat 1

@julius dan heb ik dat verkeerd begrepen , nu weet ik niet precies hoe de pony gebouwd is
maar heb al een aardig idee , staartriem is dan denk ik toch wel een optie

@hijadelaluna , had je ook een wijde pommel ? deze lijkt me aan de smalle kant , bedenkend dat paard met hoofd naar beneden staat

al nagemeten ? met de sjabloon bv ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:10

Vandaag weer voor het eerst in maanden op mijn trekker gezeten...
maar ook de mijne gaat toch tzt de verkoop in,helaas.
hij ligt goed maar ik kan er toch écht gewoon niet mijn zit in vinden...
lijkt wijd,qua zitgevoel,hierdoor krijg ik pijn in mijn onderrug,trekt door naar mijn knieén en ik ga enorm verkrampt zitten.

toch is het wél een goed zadel voor korte ruggen,vind ik persoonlijk.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:23

@hijadelaluna dat schuiven had ik ook met HAF pad. met een grandeur of barefootpad niet, omdat deze tussen het zadel en de pad anti slip hebben.
Welke inlages heb je in de HAF pad. Ik had eerst de inlages die standaard in de HAF zaten, maar die heb ik verwisseld met stevigere van Barefoot. Voor betere drukverderling.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:00

HijadelaLuna: ik had hetzelfde probleem, ook een schuivend zadel/pad waarbij de pad naar achteren schoof en het zadel naar voren. Heb nu de Barefoot pad en het probleem is volledig opgelost door de antislip laag bovenop de pad. Ik zou wel de L pommel nemen, deze lijkt te klein en voor een tinker als de jouwe lijkt me het ook logischer. Mijn wat smallere haf heeft ook de maat L.
Het is even testen maar als ik jou was zou ik sowieso een andere pad proberen, bij mij was dat echt de oplossing :-)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:43

Zo van de foto af lijkt mij een M ook te klein, ik zou ook voor een L gaan.

Omdat ik momenteel nog geen 'vaste' pommel heb,zit er in mijn zadel nu ook een flexibele.
Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden.
Ruggegraat is bij pownie nog steeds mooi vrij.
Nou rij ik natuurlijk niet dagelijks.....lees; heb 2x gereden in 2 maand :') ik hoop dat daar binnenkort verandering in komt.
Had het even druk met andere dingen.
Maar tegen die tijd komt er wel een vaste pommel erin.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:49

@ HijadelaLuna: mijn pommel maat M lag ook op die manier op mijn pony. Ik ben voor een L gegaan en nu zit het allemaal goed, dus zou ook een L proberen als ik jou was.

Een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest, maar inmiddels hobbel ik wat regelmatiger rond met mijn Cheyenne en heb ik weer een paar vraagjes:

- Ik heb er nu twee HAF pads onder liggen (met die sympanova onderzijde), waarbij bij eentje de sympanova weggeschuurd is op de plek waar de pommel op de schoft rust. Er komen nu dus twee 'gaten' in. Heeft dit te maken met de pad of kunnen dit ook drukplekken van de pommel zijn? Verder is er niets vreemds te zien.

- Mijn ijsco is erg rondgeribt en het zadel schuift best wel. Hiermee rekening houdend, kan ik dan het beste een standaard dek voor onder de Cheyenne bestellen, die van 90 euro?

- Hoe ervaren jullie het rijden met warm weer? Hebben jullie het idee dat de paarden last hebben van de wollen onderzijde van het zadel?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:19

Heb net de schaapzitting voor de ride on pad besteld!
Ik hoop dat ik hem snel binnen heb *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:20

Ik heb ze van de week ontvangen en er 1 naar Lianne verstuurd hier uit het topic :)

edit: o nu komt je bestelling ook net binnen, momentje :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-07-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt