voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:19

Ik beodel ermee dat ik gewoon niet op de rug van m'n lievelingsmerrie durf zitten tijdens wandeling naar manege, omdat ze niet rechtgericht is en een hollere rug heeft. Verlang zo om op dat schaapje (Iberica) te gaan genieten en rond te kuieren, maar neen, moet eerst haar rugspieren trainen van de osteopaat, en op de goeie manier drukte hij me op het hart omdat hij zag dat ik bitloos reed. Pffft, ik doe omdat het moet, hou niet van dat binnenbakwerk in feite vandaar m'n frustratie als ik zie dat andere dat wél doen zonder scrupules.

Duhelo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:27

Maar een lekkere, ontspannen buitenrit is volgens mij toch een goede manier om die rug te trainen?
rustig stappen en draven met een ontspannen maar actief paard, in rechte lijnen...
buiten kun je ook dressuurmatig rijden! (ik zeg niks als je momenteel enkel grondwerk doet en niet onder het zadel werkt ;) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:31

Wat mij betreft is het het belangrijkst dat het paard de rug goed ontspant en draagt, dus de rug goed rond maakt. Dus dat het hoofd niet te hoog gedragen wordt. Dan mag dat van mijn part met lange teugel al stofzuigerend over de grond zijn :P

Zo hèhè, ik heb de nieuwe van de Veelgestelde Vragen pagina inmiddels bijna af, goed genoeg om online te gooien in ieder geval. De website wizzkid moet alleen nog even het kadertje bovenaan de pagina fixen, daar kan ik zelf niet bij helaas :\

Zie: http://barefoot-saddle.nl.server693-han ... de-vragen/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:46

Duhelo schreef:
Maar een lekkere, ontspannen buitenrit is volgens mij toch een goede manier om die rug te trainen?
rustig stappen en draven met een ontspannen maar actief paard, in rechte lijnen...
buiten kun je ook dressuurmatig rijden! (ik zeg niks als je momenteel enkel grondwerk doet en niet onder het zadel werkt ;) )

Neen, ben er van afgestapt van buiten te trainen voor het prille begin. Bak is handiger. Paard heeft een erg concave bovenlijn, is een gespannen dametje die nu eenmaal de gewoonte heeft om zo te staan (holle rug, hoofd hoog). Voor mij als niet als niet ervaren trainer een te grote uitdaging. Ik probeer wel alle dingetjes om ontspanning te krijgen en dat lukt nu wel, maar haar bouw heeft ze echt niet meer (vandaar ook geen zadel, ik denk niet dat daar op die manier ooit een zadel op past, vandaar de Iberica om af en toe eens 5 minuutjes op haar rug te zitten tijdens terugtocht naar huis van manege.. )Ik denk dat ik het toch iemand anders laat doen vooraleer ik er buitenritjes mee maak.
Kijk zelf maar eens:http://www.youtube.com/watch?v=th5stwKU9jU&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=9&feature=plcp Als ze zo blijft lopen, loopt ze het risico om kissing spines te krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:10

ohja, ik zie het filmpje, ze is idd niet echt lichaamssparend bezig :D
(vind het filmpje trouwens ook interessant, dus bekijk het even helemaal af)
kwa die buitenritten, het hangt er uiteraard ook van af hoe het gedrag is van paardlief buiten. de Mijne kan ik bv met een lang teugeltje relaxt gaan rondstappen, neusje een stuk onder de schoft, netjes actief.
Echter als ze het in haar koppie heeft loopt ze kwa positie ongeveer als de jouwe in het begin van het filmpje, dan valt er idd ook niet veel aan te rijden ...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:12

Mag ik jullie mening vragen?
Zal verder mijn bevindingen nog even niet delen ;)
Heb er nog niet op gereden, alleen even gepast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:15

ik vind hem kwa ligging niet verkeerd liggen.
Maar ik denk dat het een stuk beter zou zijn met een banaansingel (hij heeft een ver naar achter liggende schoft, en een ver naar voren liggende singelplaats)
en zadel vind ik toch wel een stuk te lang. de achterkant ligt nu echt net op het scharnierstuk van de rug zeg maar.
echter, komt er wel maar druk waar je zit, dus is het min of meer testen of paard er last van ondervind, en waar jij precies op zit op de rug.
maar ik vrees een beetje.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:19

Ik train Abby niet, ik richt haar niet recht. Het enigste wat ik doe is haar een heleboel laatste plezierige jaren bezorgen dmv buitenritjes etc. En dat vind ze meer dan prachtig. En ze loopt ook helemaal niet zoals dat paard in het filmpje.
Al voel ik me wel een beetje beledigd met 'van die meiden die met neckrope en bitloos rijden' en 'sommige recreatieruiters'.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:33

Ik moet nog iets vinden voor een pony van 1.31
Dacht aan een dream zadel maar ik weet het nog niet hoor...blijft lastig

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:42

Rider01 schreef:
Ik moet nog iets vinden voor een pony van 1.31
Dacht aan een dream zadel maar ik weet het nog niet hoor...blijft lastig

Trekker ponyzadel :+
bevalt onze 135 pony erg goed :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:06

@zilverstar: Maar kan daar wel een volwassene in zitten dan . :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:26

Cambiar,wat een mooi dier is dat de jouwe? <3

Mijn pony ben ik inmiddels enkele maanden aan het rechtrichten aan de hand,maar hij(en ik),zijn er moe van.
Hij vindt het niet meer leuk om de bak in te gaan(was al nooit een "bakpaard :+ )en ik ook niet meer.

Ik zie zeker het belang van een goed rechtgericht, goedgaand paard.
Ongeacht of je er mee in de bak rijd of in het bos.
Paard moet ons kunnen dragen op een comfortabele manier.
De mijne was ook giga scheef en gespannen,beetje zoals die van Cambiar in het filmpje.
En dat kan hij nog op momenten goed doen... :roll:

Eerder was ik niet zo bezig met spieren en lichaam trainen maar vooral "lol met je knol"de bossen in.
Maar als je dan, zoals wij, toch tegen zaken gaat aanlopen...
(niet willen nageven,trekken aan de teugel,rennen, staken, bokken := )dan ontkom je er eigenlijk niet aan om je paard fijner en beter door het lijf te laten lopen.

Inmiddels heb ik besloten mijn rechtrichten af te wisselen met ontspannen, lange teugel buitenritjes zodat hij wel fris in zijn koppie blijft.
Ik merk dat hij anders verzuurt...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:37

Ik ben volledig met je eens, Darkchrystal. Ik had gewoon die opmerking niet in dit topic moeten zetten misschien.
Dat lijkt me beste zoals jij omschrijft, afwisselend werk, voor koppie en spieren is het ook beter. Ik geniet gewoon van de 5 minuutjes per week dat ik op haar rugje mag zitten. Ze is zo lekker rustig en ze gaat zo graag gaan wandelen omdat ze weet dat ze af en toe een lekker sprietje gras mag meepikken hier en daar. Soms staat ze aan de poort te vragen, toe, gaan we nog eens naar buiten :D ? Ik ben voor het ogenblik zelf te moe (kan me heel moeilijk concentreren door bepaalde omstandigheden) om veel ingewikkelde oefeningen te gaan doen in de binnenbak. Op het einde voel ik me zelf afgemat. Ik weet dat ik moet, maar door m'n gezondheid lukt het me soms niet. Speel met het idee om het iemand anders te laten doen, maar ik moet het ook zelf leren doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:19

Herkenbaar Cambiar.
Ik heb er enkele maanden al mijn energie ingestoken,kaptoom erbij, en gaan met die banaan...
Maar ben er nu klein beetje klaar mee,dus afwisseling vind ik toch nét belangrijker.
Anders heb ik hem dadelijk wel recht,maar compleet afgestompt.
Het moet allemaal wel leuk blijven...maar níet ten koste van het paard, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:23

@Silence....ik vind de cherokee toch redelijk lang, eerlijk gezegd.
wat vind je er zelf van??

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:37

Mijn eerste reacties was ook te lang :j
Vandaar dat ik er ook (nog) niet opgestapt ben.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:38

een paard kan prima buiten getraint worden.
ook in het bos kan een paard leren dragen en nagevelijk lopen.
mensen denken tegenwoordig te moeilijk met al die stromingen. :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:56

Alou schreef:

Hmmmm met een niet te groot achterwerk wel. Maar dat moet je sowieso hebben wil je als volwassene op een pony van die maat zitten. Dit zadel is verstelbaar van 14 tot 16 inch. Voor dochter staat ie op een krappe 15 inch afgesteld. Helemaal op 14 was echt te smal voor haar. Ze is dun maar heeft forse billen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:14

Silence schreef:
Mijn eerste reacties was ook te lang :j
Vandaar dat ik er ook (nog) niet opgestapt ben.

geen optie dan denk ik,dit zadel??

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:18

Zilfstar schreef:
Alou schreef:

Hmmmm met een niet te groot achterwerk wel. Maar dat moet je sowieso hebben wil je als volwassene op een pony van die maat zitten. Dit zadel is verstelbaar van 14 tot 16 inch. Voor dochter staat ie op een krappe 15 inch afgesteld. Helemaal op 14 was echt te smal voor haar. Ze is dun maar heeft forse billen haha.

In dit geval gaat het om een exmoor, daar mogen dus volwassenen op :)
Mooi zadeltje is het wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:53

Bedankt voor de info nickyu :j

Ik ben ook echt een zeikerd wat betreft broeken,het liefst loop ik in een mega wijde superlelijke minstens 10 jaar oude joggingbroek rond..Helaas niet praktisch bij de paarden..

Ik moet in elk geval een band waar ook rek in zit :D kan echt een strakke band niet verdragen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:43

@pleiada dan is die jeans jodphur uit de link echt een aanrader :j

okee .. recht richten doe je niet door het rijden van rechte lijnen

hoe train je je rugspieren ? juist m door het trainen van je buikspieren

als je slenterd door de stad , heb je verkeerde houding , is vermoeiend en gebruik je amper je rug/buik spieren

als je je benen gebruikt kn je voelen dat je ook je buikspieren gebruikt en jawel .. de rug

ontspannen in de schouders doe je dan vanzelf

raak je behoorlijk bespierd ga je vanzelf wijken in de schouder ( zie ook sportlui met de extremen _ body builders)

nagevelijkheid vraag je niet , dat krijg je automatisch
paard gebruikt achterbenen (slenterd dus niet , dat is wat je kan vragen en dan t tempo en dus
intensiviteit bepalen ) gebruikt de buik en gaat tillen (rug spieren) en geeft dan vanzelf na

"wij" de ruiters kunnen dan nog de fine tuning vragen (wil t hoofd precies daar etc)(dressuur western of engels om het even)

als je breed gaat lopen en alleen op je hoofd hals houding let word je rug echt niet beter

ik ga op mijn paard zitten en hij gaat direct tillen en geeft uit zich zelf na

ben al jaren opzoek naar een bijruiter , maar mensen zitten niet , ja op hun doos , of staan in het zadel
paard tilt dan dus niet , rug hol en kop omhoog
en dan probeert men trap m naar voren en trek m in de krul
a hij trapt terug :Y) geef m eens ongelijk
b duikt achter het bit zoals dat dan heet , bit of bitloos om het even
hij kan in alle tempo's zijn neus op zijn staart duwen , flexibl genoeg

mijn persoonlijke mening over paard rijden .. wat iemand anders doet is diens nukken
nou heb ik zoiets van wil het gewicht van de teugels in mijn handen hebben , meer niet
paard "moet" bit aannemen maar meer niet , paard moet mij tillen , ik niet het paard
zo is de bedoeling dat het paard bij iedere stap zijn benen gebruikt , niet ik
ik bepaal tempo en thats it , hij voelt ook een vliegje , dus zeker een van de vele vele hulpen die ik kan geven
met welk deel van mijn lijf dan ook dat hij er voor kiest om deze soms te negeren drukt je maar weer op t feit dat
het een dier is en geen machine die je kan programmeren
aan "ons"de ruiter te leren aan het paard wat we met welke hulp bedoelen
wijken voor druk is 1 ding .. de fine tuning is een ander verhaal en dat heeft tijd nodig ,
als je wilt touw trekken .. verknoop die knol en ga op touw trekken
als je het zo voorelkaar hebt met zo min mogelijk werk van mijn kant zo veel mogelijk wat je wilt te bereiken ,
bijwijze van spreken rijden op de gedachte , een eenheid vormen
dat je paard "pesten" (jij geeft druk hij wijkt) overgegaan is in samen ontspannen en genieten
dan begint pas het rijden

heb ik t voorelkaar ? neh bij lange na niet , maar dit is mijn vieuw doel mening
ieder zijn eigen doel / mening

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:21

Misschien kan het rechtrichten beter in het rechtrichttopic besproken worden ipv het boomloos topic? :+

Silence: het oogt inderdaad wel erg lang! Een beetje te lang kan niet veel kwaad maar dit lijkt me toch niet fijn voor je pony... Is dit een maat 2? Maat 1 zal veel beter zijn maar je moet er zelf natuurlijk ook nog goed in passen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:54

Dit is een maat 2 inderdaad.
Ik weet niet of ik met maat 40/42 lekker zit in een maat 1.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:12

PeerAppel schreef:
Ik train Abby niet, ik richt haar niet recht. Het enigste wat ik doe is haar een heleboel laatste plezierige jaren bezorgen dmv buitenritjes etc. En dat vind ze meer dan prachtig. En ze loopt ook helemaal niet zoals dat paard in het filmpje.
Al voel ik me wel een beetje beledigd met 'van die meiden die met neckrope en bitloos rijden' en 'sommige recreatieruiters'.

waarom zou je?
volgens mij woord er gedoelt op een groep mensen die vooral met dergelijke dingen bezig om te laten zien wat ze kunnen en helemaal voorbij gaan aan het stukje gym wat een paard nodig heeft om een ruiter te kunnen dragen...iets waar ze helemaal niet voor gemaakt zijn .
er word ook nergens gezegd dat jij dat doet, dat Abby verkeerd loopt of wat dan ook...
niet gelijk vanalles op je zelf betrekken hoor :(:)
het gros van de paarden is, zeker als ze al wat langer onder het zadel zijn al heel wat beter in de spieren dan jong spul, en veel paarden zijn buiten prima te trainen
, ik train over het algemeen meer buiten dan in een bak...mijn verkochte merrie heb ik vorig jaar na twee keer bak hobbelen verder buiten doorgereden, ging prima
alleen soms heb je een paard wat beter wat meer bakwerk zou doen ...
en trainen, dat verschilt ook weer per paard, de 1 heeft veel meer nodig dan de ander...

om het bruggetje naar boomloos weer te maken, merk bij boomloos dat ik het veel beter/fijner voel wat er onder de bips word uitgevreten
erg fijn om die spieren te voelen gaan :j