Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Safiera schreef:Wat kan jou het schelen mariska32?! Je hebt lekker gereden en daar gaat het om
PeerAppel: je schrijft dat je nu een synthetisch boomloos zadel hebt, maar de dry-tex is ook synthetisch hoor
Maaike_Indy schreef:Ze rijd ook gewoon op hoog niveau wedstrijden en traint inderdaad ook wel gewoon met tuig omdat dit nu eenmaal verplicht is op wedstrijden. Maar daarnaast rijdt ze dus ook op deze manier. Vind het ook een prachtig filmpje wat ik kan blijven kijken...
Buitenzinnig schreef:PeerAppel, met de rug weggedrukt en het hoofd omhoog is in elk geval slecht voor je paard. Die moet buikspieren kweken om het ruitergewicht te kunnen dragen. Met het hoofd omhoog en de rug weggedrukt kweekt hij onderhals en een zere rug. Dus wat dat betreft ben ik het met Cambiar eens.
Het met bit met het hoofd omhoog lopen is een teken van ergernis van het paard- het bit irriteert, dus komt er verzet. Zie je ook gebeuren onder verkeerd hobbelende ruiters en slecht passende zadels - het paard probeert de pijn te ontwijken en gaat raar lopen met alle nadelige gevolgen van dien.
Wij mensen zijn echter ook scheef en gaan ons lichaam niet extra trainen om - bijvoorbeeld - tweehandig te worden (zodat je met links en rechts kunt schrijven) en met die natuurlijke aangeboren scheefheid, kunnen we heel oud worden, maar als we topsport willen gaan bedrijven, zullen we er wel een beetje aan moeten werken.
het is dus maar net wat je van je paard verlangt....
Buitenzinnig schreef:Wij mensen zijn echter ook scheef en gaan ons lichaam niet extra trainen om - bijvoorbeeld - tweehandig te worden (zodat je met links en rechts kunt schrijven) en met die natuurlijke aangeboren scheefheid, kunnen we heel oud worden, maar als we topsport willen gaan bedrijven, zullen we er wel een beetje aan moeten werken.
het is dus maar net wat je van je paard verlangt....
Alou schreef:Ik snap het probleem van een keer met een cordeo rijden niet. Als je paard op die manier geen goede hoofd hals houding en rug gebruik heb is het niet verstandig om het vaak te doen. Maar ik denk wel dat het goed is om te kijken of je paard echt goed op je zit en been hulpen reageerd en je hem dus niet alleen maar rijd met druk in de mond of op de neus.
Buitenzinnig schreef:Ik verlang niet van mijn paard dat hij 100% recht is - wel dat zijn rug in staat is mij te dragen. Dat vereist andere oefeningen dan recht zijn. Ik vráág niet echt iets van mijn paarden.....ik ben een boshobbelaar in optima forma.
Ik rijd met een zeer losse teugel, mijn paard loopt met de neus over de grond kwartjes te zoeken (hij vindt alleen maar gras en andere eetbare zaken) Af en toe doe ik wat overgangen om te zorgen dat de achterkant ook meeloopt en verder vind IK het best zo - wat een ander wil, moet een ander weten.