voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 06:22

Erg mooi filmpje!

Ik kan trouwens met barebackpad weer erg goed uit de voeten,eerder reed ik in de bak altijd met bbp omdat ik het lekkerder vond dan met zadel..Heb wel het idee dat de paarden dit op den duur minder vinden want nu ik de christ bbp heb met inlagen merk ik wel groot verschil in lopen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:01

ken het filmpje , mooi he
dat het bitloos kan dat weet ik
maar zonder zadel := , nu heeft hij een mooi glad/stabiel/goeddragend paard
maar mijn balance is nooit top geweest ,

als kind zijnde krijg je met de gym lopen over de banken ..
dat ging bij lopen over het brede deel al niet goed (over de andere smalle kant hebben we t maar niet)
(maar goed dat ik nooit zo'n dronkenmans test heb hoevevn te doen , lopen in rechte lijn ,
zou broodnuchter echt nooit geslaagd zijn en dan meneer de agent overtuigen , hihi)

zolang ik recht zit en t paard meewerkt , gaat t goed
maar ben zo van mijn stuk gebracht

en dan absoluut geen zadel met iets dwingends willen / kunnen hebben maar lekkere onafhankelijke zit
daarbij toen nog de vrijheid nodig bij een potje polocros , was ook erg verknocht aan de oortjes op een australian

voor mijn paard ooit met boomloos , begonnen met een freemax , ben ook helemaal verliefd op de barrydale
maar ja .. de arizona budget bleef liggen en kregen we der tenminste opgetild :o
met endurance fenders , en spijkerjodphur met kunstlederen zitvlak
draag ik bijna dagelijks , heb ik iig nog het gevoel iets met paarden van doen te hebben ..
zo vaak zie ik ze momenteel niet en ding zit zo lekker :o genoeg rek , kan ik af en toe nog eens een beetje
vocht vast houden zonder dat ik me weer moet omkleden of knoopje open moet
dat scheelt soms echt bijna 3 maten ! heb hier zogoed als alles op de "zwel" sokken , schoenen , broeken

ondanks dat ik echt de lichtste niet was :o paard boomloos doorgereden , was net an zadelmak
was het de enigste op stal waar de fysio en hoe heet t .. niks aan de rug konden
verdienen , zonder rug problemen , en nog steeds
kwestie van zitten , en juiste combi inlages/zadel/dek

@duhelo - als het er niet specifiek een waarschuwing bij staat dat ze gesloten zijn zijn ze in de regel open

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:02

Wat een waanzinnig mooi filmpje buitenzinnig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:02

zo kijk ik ook nog wel eens naar het filmpje van Bruno Podlech op het wk ijslanders in 2007, tuigloos door de baan met een hengst , die kerel was zo goed met paarden...

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:24

Buitenzinnig schreef:
zonder bit en zonder zadel, en toch zo rijden _/-\o_
[ Video ]

Geweldg wat mooi om te zien!
Ik ben benieuwd of een Adelinde of Anky ook zo zouden kunnen rijden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:42

@nickyu verkoop je die spijker jodphurbroeken ook?Ik draag ook graag broeken die mee rekken als ik opzwel,maar het valt qua rijbroeken niet altijd mee om die te vinden :o

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:48

Safiera schreef:
Wat kan jou het schelen mariska32?! Je hebt lekker gereden en daar gaat het om :D

PeerAppel: je schrijft dat je nu een synthetisch boomloos zadel hebt, maar de dry-tex is ook synthetisch hoor ;)

Ja klopt, maar mijn zadel is wel wat goedkoper dan de dry-tex van Barefoot. Er zit zeker zo'n 100 euro verschil in.

Soraya85

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:47

Over het filmpje.. Ik heb alleen wel eens gelezen, dat het trainen niet op deze manier gebeurd... maar gewoon met bit en de hele riedel. Weet alleen niet wat hiervan waar is. Probeer terug te zoeken waar ik deze discussie heb gelezen.

Maar puur afgaande op dit filmpje! Erg knap!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:25

Ze rijd ook gewoon op hoog niveau wedstrijden en traint inderdaad ook wel gewoon met tuig omdat dit nu eenmaal verplicht is op wedstrijden. Maar daarnaast rijdt ze dus ook op deze manier. Vind het ook een prachtig filmpje wat ik kan blijven kijken...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:16

De afgelopen 1,5 week heb ik een Barefoot Lexington maat 2 gehad om te testen. Pmarena heeft ontzettend haar best gedaan om het te laten slagen, met een speciale hipsaver en extra inlages.
Voor het doorrijden was een Barefoot echt perfect, want daar heb ik geen last van gehad. Helaas wel van mijn heupen. Het zadel was te breed voor mijn heupen, waardoor ik gedraaid in het zadel ging zitten, om te compenseren. Daarnaast veel last gehad van kramp.
Ik vind het heel erg jammer en wil Pmarena via deze weg bedanken voor alle moeite die ze voor mij heeft gedaan! *\o/*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:01

@pleiada

heb je eindelijk een goede stretch .. rekt de band niet mee -O-

nou ben ik helemaal en lastige .. heb t snel koud , wil geen "doorwaaibroek" maar iets stevigers
moet tegen stootje (mijn lompheid) kunnen , op het land, in de bushbush , te paard en in de was
en kan nog minder tegen hitte opbouw (hitte allergie) , t mag dus niet zweterig zijn

Als er bij ons op de site staat valt klein staat er eigenlijk "weinig rek"
omdat ik met de tijdelijke maat 48 in een 44 probeerde te komen :o
andere kant ... was eerst 15 daarna nog 20 kg kwijt nu weer 5 der aan gelukkig maar doe al jaren
met de maat 46 , nu bij maanden stabiel op minus 30kg zijn er "eindelijk"mensen die zeggen
goh ben je iets aan gewicht kwijt ?
uh .. ja -O-

snap die vrouwen ook niet die roepen "nog 3 kg dan pas ik weer in een 38 .."
je darm inhoud is al 6 kg , 1 x kleine hokje vloeistof is makkelijk een kilo
en al lig ik in mijn kissie .. zal nog niet in een 38 passen , ben gewoon te breed gebouwd
maar wel kort/klein .. leuk voor blouses bv , oedeem arm en vocht vasthouden, geen borsten en brede schouders
dus geen voorgevormd iets , uitgesneden iets , dus mannen model ,
en dan zonder 15cm te lange mouwen .. of mini jurk lengte
zie het maar te vinden :Y)

maar okee

De lekkerste jodphurs voor de zomer vind ik die van HKM
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... tvolw-0001

Voor de winter zijn de melody's van busse heerlijk warm
steviger materiaal ietsjes minder rek dan in de eerder genoemde hkm , vallen zoals wij het zeggen GOED volgens maat, maw
der zit was speelruimte in
zit beetje tussen stevige stof en spijkergoed in , man doet de was en gooit deze rustig in de was en daarna in de droger :')
maar ze blijven heeel erg lang goed

voor de "normale" rijbroeken zijn de liverpoolcheck van busse heerlijk , meeste klanten die ze in de shop passen
willen ze niet meer uit doen :')

en de jeans rijbroek marga is ons meest verkochte , zit goed rek in altijd goeie reacties maar heb deze zelf dus niet
(staat niet eens op de site .. zoals zoveel niet van hkm en busse , mensen weten het gelukkig te vragen)

okee dat was mijn favo rijtje :D

oja vergeet helemaal de favo nederlands weer (regen) rijbroek
de konstantinobel , ook in lengte maten , die is wel zo zo zo lekker
lekker comfi zacht , rek , zwart , super water afstotend
maar altijd , al jaren ver voor het winter zeisoen uitverkocht
daarom ook vd site gehaald , ze werden pas in de herfst besteld en tja dan was de leverijd weer 6 maanden ..
die draag ik als normale nette broek.. mensen zien niet eens dat het een rijbroek is

@ ankem , je zat niet net ff te kort? voor de combi tussen jou en jouw paard en dit zadel dus ..
geen ruzie met de wrongen?
zou de london niet iets zijn ? begreep dat die iets smaller viel bij de benen

@maaike-indy
zo vinden veel mensen western zo mooi , maar bedenken niet dat deze ook eerst gewoon met trensje en contact
worden gereden

zijn maar weinig mensen die de tijd hebben een paard vanaf stap 1 "los" te beleren
of de tijd hebben zo'n goede begrip band op te bouwen , daar gaat echt uuuuuuuuuuuuuuuren in zitten
per dag week maand jaar , altijd wel grappig dat sommige penny's niet begrijpen
dat met die ene keer grondwerk "hun"paard t niet doet
goede band is 1 ding , maar dat is toch andere koek

@wubbo
die paarden worden zo sensibel gereden en moeten "showen" voor het oog
zou niet reeel zijn van een van de 2 dit te vragen op hun dressuur paarden
nadruk ligt bij de oeffeningen op een heel ander vlak
zoals deze ruiter ook niet aan hun "show"niveau kan tippen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:32

Maaike_Indy schreef:
Ze rijd ook gewoon op hoog niveau wedstrijden en traint inderdaad ook wel gewoon met tuig omdat dit nu eenmaal verplicht is op wedstrijden. Maar daarnaast rijdt ze dus ook op deze manier. Vind het ook een prachtig filmpje wat ik kan blijven kijken...

Beter een ruiter die perfect weet hoe je een paard moet rijden en rechtricht vooraleer de rug te belasten en dus ook naast bitloos met bit rijdt, dan iemand die zich alleen focussed op bitloos rijden en niet weet hoe je een paard op juiste manier moet rechtrichten. Ik zie applaus voor ruiters die met cordeo rijden, maar ik vraag me af hoe die het gedaan hebben om hun paard correct recht te richten en de juiste spieren op te bouwen.... Niet bitloos op zich moet het doel zijn, wel het gehele welzijn van het paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:34

Dat recht richten kan heel goed bitloos gedaan worden hoor.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:49

Je begrijpt niet wat ik bedoel ;-), want dat weet ik dat bitloos prima kan, ik ben nu bezig met drie paarden bitloos aan het rechtrichten samen met m'n trainster. Ook de Spanjaarden rijden paard eerste jaren veelal met kaptoom om de jonge mond te sparen.
Ik bedoel dat sommige ruiters (is nog een frustratie van vroeger op Paard natuurlijk) juiste spieropbouw trainen niet belangrijk vonden omdat ze enkel boscrossen als doel voor ogen hebben. Juiste spieropbouw was niet nodig voor hen...ja makkelijk om je er zo vanaf te maken. Het is nog altijd een plicht naar je paard toe.
Ik zie dan ook mensen die met cordeo rijden, maar hun paard loopt met hoofd omhoog, gebruikt niet de juiste spieren en ruiter zit daar dan maar wat op die rug te hotsebotsen terwijl ze denken dat ze zo fantastisch bezig zijn beetje zoals deze hier:http://www.youtube.com/watch?v=sA6z5bNrhAg. Ik vraag me af of die dan bitloos belangrijker vinden dan de rug van hun paard...dan liever met bit perfect aanrijden, dan zo snel mogelijk met cordeo rijden omdat het er stoer uitziet. Er werden heel verkeerde signalen naar de buitenwereld toe gezonden en daarom vind ik zo'n filmpjes wat verraderlijk.

Wat deze dame hier doet, daar gaan uuuuuuren jaren weken en dagen aan vooraf. Dat kan je niet in een paar maandjes gaan na-apen. Bij paarden trainen moeten zowel het trainen van de fysiek als mentaal in evenwicht zijn en ik zie vaak dat sommige zich ofwel op het ene, ofwel op het andere concentreren. Dame in het filmpje heeft het blijkbaar wel begrepen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:09

Ik vrees dat ik tot de categorie boshobbelaar behoor :o maar let wel op de rug van het paard - alleen op een andere manier dan jij, vrees ik.

En nogmaals - of je het nu linksom of rechtsom benadert, je kunt je paard heel erg goed recht richten en dressuurmatig trainen zonder bit. Het gaat zelfs beter zonder. Mijn buurvrouw wil vierspannen en dat kan niet zonder bit ( :? ) dus haar jonge, 2 en 3 jaar oude, nieuwe Shetland merries krijgen - met leren tussen de lijnen te lopen - een bit in. Daar komt verzet op - dus trekken in dat mondje. Of dat nou de manier is???? :\

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:17

Ik heb me altijd al afgevraagd of het nageeflijk lopen, aan de teugel lopen etc. nou voor échte redenen is, of alleen omdat het mooi is.
En wat is er verkeerd aan rijden zoals die vrouw in het filmpje doet? We hoeven toch niet allemaal de hoofden van onze paarden naar beneden te werken?
Trouwens, ik ken een haflinger die onder bitloos aan de teugel gaat lopen, maar met bit in niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:22

Ik snap het probleem van een keer met een cordeo rijden niet. Als je paard op die manier geen goede hoofd hals houding en rug gebruik heb is het niet verstandig om het vaak te doen. Maar ik denk wel dat het goed is om te kijken of je paard echt goed op je zit en been hulpen reageerd en je hem dus niet alleen maar rijd met druk in de mond of op de neus.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:27

PeerAppel, met de rug weggedrukt en het hoofd omhoog is in elk geval slecht voor je paard. Die moet buikspieren kweken om het ruitergewicht te kunnen dragen. Met het hoofd omhoog en de rug weggedrukt kweekt hij onderhals en een zere rug. Dus wat dat betreft ben ik het met Cambiar eens.

Het met bit met het hoofd omhoog lopen is een teken van ergernis van het paard- het bit irriteert, dus komt er verzet. Zie je ook gebeuren onder verkeerd hobbelende ruiters en slecht passende zadels - het paard probeert de pijn te ontwijken en gaat raar lopen met alle nadelige gevolgen van dien.

Wij mensen zijn echter ook scheef en gaan ons lichaam niet extra trainen om - bijvoorbeeld - tweehandig te worden (zodat je met links en rechts kunt schrijven) en met die natuurlijke aangeboren scheefheid, kunnen we heel oud worden, maar als we topsport willen gaan bedrijven, zullen we er wel een beetje aan moeten werken.
het is dus maar net wat je van je paard verlangt....

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:30

Buitenzinnig schreef:
PeerAppel, met de rug weggedrukt en het hoofd omhoog is in elk geval slecht voor je paard. Die moet buikspieren kweken om het ruitergewicht te kunnen dragen. Met het hoofd omhoog en de rug weggedrukt kweekt hij onderhals en een zere rug. Dus wat dat betreft ben ik het met Cambiar eens.

Het met bit met het hoofd omhoog lopen is een teken van ergernis van het paard- het bit irriteert, dus komt er verzet. Zie je ook gebeuren onder verkeerd hobbelende ruiters en slecht passende zadels - het paard probeert de pijn te ontwijken en gaat raar lopen met alle nadelige gevolgen van dien.

Wij mensen zijn echter ook scheef en gaan ons lichaam niet extra trainen om - bijvoorbeeld - tweehandig te worden (zodat je met links en rechts kunt schrijven) en met die natuurlijke aangeboren scheefheid, kunnen we heel oud worden, maar als we topsport willen gaan bedrijven, zullen we er wel een beetje aan moeten werken.

Oh, oké. Maar bijvoorbeeld mijn haflinger, die loopt niet met het hoofd omhoog, behalve als ze iets spannends ziet. Maar ze loopt ook niet aan de teugel. Is het dan wel goed, of niet?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:38

Een keer is het inderdaad niet erg, maar ik denk dat ik weet wat Cambiar bedoelt.
Hier op bokt zie je ook héél veel van die meiden die met neckrope rijden enz. terwijl hun paard met het hoofd omhoog loopt en de rug wegdrukt, vaak zie je ook geen (goede) bespiering.
Ik vraag me altijd al af of en hoe zij trainen, want rijden met neckrope is als het ware hobbelen (zelf doe ik het ook soms hoor).
Zij denken dat zij goed bezig zijn met rechtrichten, nageeflijkheid etc. maar ondertussen..

Ik zie veel liever dat er goed getraind wordt met bit (of eventueel bitloos). Dit is wat ik zelf ook doe. Ik train bit en bitloos op M/Z- niveau, om mijn paard goed los te houden en om zijn spieren te trainen, en daarnaast rijd ik ook met touwhalster en neckrope. Met een neckrope kan je niet trainen. Niet meer dan zit- en beenhulpen enz. Hobbelen dus.

PeerAppel, dat komt omdat paarden nageeflijk kunnen lopen op bit en bitloos, maar het paard geeft anders (op andere plekken) na bitloos dan met bit.
Nageeflijk is niet alleen voor de mooi. Een paard moet je trainen om erop te kunnen rijden. Het paard moet de juiste bespiering hebben, en los blijven in het lichaam.
De meeste recreatieruiters of van die meiden die alleen maar goed bezig denken te zijn met neckrope en bitloos, trainen hun paard niet (goed). Zijzelf hebben dat niet door, maar als ik dan op zo'n paard ga zitten.. Auw. Zij doen aan hobbelen en daar heeft het paard niks aan, behalve plezier.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:44

Buitenzinnig schreef:

Dat moet je nu dus juist wél doen, niet alleen de scheefheid in je eigen lichaamsbouw onder de loep nemen, maar het verschil tussen beide hersenhelften :+ gaan aanpakken. Als je van je van een paard verlangt dat ie recht wordt, moet je vooral eerst kijken of je zelf niet scheef bent (of zit) en de oefeningen aan beide kanten kunt uitvoeren.
Heb je dat ook nog nooit gehad dat je een oefening linksom beter kan uitvoeren dan rechtsom? Omdat je hersenen bvb links beter iets kan verwerken omdat die hersenhelft meer getraind is (zoals iedereen wel een voorkeurskant heeft) en beter de impulsen kan doorgeven naar de spieren dan dat je rechtsom gaat? Ik oefen regelmatig tijdens het dagdagelijkse werk. bvb eens iets met m'n linkerhand doen ipv altijd rechts. Zo is het rijden op de volte aan de rechterkant en de hulpen op juiste manier geven iets moeilijker dan linksom, dat ligt dus niet enkel en alleen aan het paard. Dat ik het moeilijker heb om naar rechts te draaien, merk ik ook bij het motorrijden. Het is met paardrijden niet anders...
Ook zie je ruiters met de ene hand sterker inwerken dan met de andere (er bestaan daar zelfs teugels voor om te zien of er drukverschil zit op de teugels).
Het is van primordiaal belang dat je je bewust wordt van zo'n dingen als je met een paard gaat rijden. Zonder teugels rijden is een andere oplossing :+ , maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk en vind persoonlijk dat het maar voor zeer weinig mensen weg gelegd is het rijden met de cordeo. Ik zie er anders geen enkel nut van in. Als je paard niet wil storen, dan rij je beter helemaal niet en doe je gewoon grondwerk. Ik begrijp daarom ook de heisa niet van HC omtrent het werken met de cordeo, ik aanzie dat eerder als macho-gedrag om op te vallen. Meiden die af en toe eens met cordeo rijden voor plezier, geen probleem, zolang er rekening wordt gehouden met de houding van de wervelkolom van het paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:01

Ik verlang niet van mijn paard dat hij 100% recht is - wel dat zijn rug in staat is mij te dragen. Dat vereist andere oefeningen dan recht zijn. Ik vráág niet echt iets van mijn paarden.....ik ben een boshobbelaar in optima forma.
Ik rijd met een zeer losse teugel, mijn paard loopt met de neus over de grond kwartjes te zoeken (hij vindt alleen maar gras en andere eetbare zaken :+ ) Af en toe doe ik wat overgangen om te zorgen dat de achterkant ook meeloopt en verder vind IK het best zo - wat een ander wil, moet een ander weten. :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:02

Alou schreef:
Ik snap het probleem van een keer met een cordeo rijden niet. Als je paard op die manier geen goede hoofd hals houding en rug gebruik heb is het niet verstandig om het vaak te doen. Maar ik denk wel dat het goed is om te kijken of je paard echt goed op je zit en been hulpen reageerd en je hem dus niet alleen maar rijd met druk in de mond of op de neus.

Tuurlijk, ik vind dat prima en doe dat ook. Laat dan gewoon m'n teugels los en rij enkel op de benen. De cordeo heb je toch voor niets nodig dan? Alleen je zit en benen, dan heb je dat ding rond de hals voor niets nodig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:07

Buitenzinnig schreef:
Ik verlang niet van mijn paard dat hij 100% recht is - wel dat zijn rug in staat is mij te dragen. Dat vereist andere oefeningen dan recht zijn. Ik vráág niet echt iets van mijn paarden.....ik ben een boshobbelaar in optima forma.
Ik rijd met een zeer losse teugel, mijn paard loopt met de neus over de grond kwartjes te zoeken (hij vindt alleen maar gras en andere eetbare zaken :+ ) Af en toe doe ik wat overgangen om te zorgen dat de achterkant ook meeloopt en verder vind IK het best zo - wat een ander wil, moet een ander weten. :o

Ik ben ook puur boshobbelaar. Marijke De Jongh heeft me gezegd dat ik de oefeningen tot aan de hogere verzameling kan gebruiken om een boshobbelpaard rij-klaar te maken.
100% recht is inderdaad niet nodig, in sommige gevallen ook beter niet want je mag niet gaan forceren. Gewoon dat het paard op beide benen gelijke druk neemt en naar binnen kan draaien ipv naar binnen vallen op beide kanten (laterale scheefheid), dat het binnenachterbeen spoort in het het binnenvoorbeen bij het nemen van de volte en het paard voorwaarts neerwaarts heeft leren lopen met goed achterbeen gebruik (op de achterhand leren lopen).
Geloof me, ik zit ermee verveeld, zou liever gewoon gaan wandelen en me van niets aantrekken, maar het moet nu eenmaal gebeuren....als ik nog eens een paard koop, dan liever eentje die al rechtgericht is :+ , nu moet ik er met drie aan de slag...'t is interessant, maar kost veel geld aan lessen en kruipt veel tijd in, terwijl ik eigenlijk gewoon eens ontspannen wil rondkuieren op m'n lieverds ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-07-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:13

Je hebt in zoverre gelijk dat je met een 100% recht paard, die tot hoge dressuur is opgeleid, met gemak een fantastische bosrit kunt maken. Omgekeerd, kan je met ene slungel zonder eigen balans, beter geen bosritje maken. Mar ergens is er dan (mijn :+ ) gulden middenweg.

Gewoon voor de fun eens kijken naar het verschil in rijden van de Engelse en de "Vastelandse" springruiters. (Ook die op Olympisch niveau) Ze komen allemaal zonder problemen door de finish.... geen idee wat er beter is, wel wat mij meer aanspreekt ;) (even afgezien van het feit dat ik niet dol ben op paardrijden op wedstrijd niveau, dat gaat altijd ten koste van het paard....al dat gejaag en gereis, daar zijn ze niet voor in de wieg gelegd)

Ik ga mijn kromme jongens eens met een bezoek vereren. :wave: