Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:10

Jildau schreef:
Mayflower_ schreef:
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _7717.html

Is dit het hoofdstel wat hier in het topic toen besproken werd? Zo ja, heeft iemand ervaring met dit hoofdstel?

Ik heb hem en twee stalgenoten ook. Bevalt één stalgenoot niet want hij is bij haar voor de tweede keer kapot en zij brengt 'm dus terug. Mij bevalt 'ie heel goed!

Waarvoor zijn die twee extra riempjes bij de neusriem, als ik vragen mag??

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:12

Die zijn dezelfde als de plastieke bitclips bij de micklem denk ik. Kan je er dus ook afhalen.
Zo dus, maar dan van leder, vraag me alleen af of dat niet te dik wordt omdat ze nog eens dubbel gaan.
http://equineink.files.wordpress.com/20 ... c02809.jpg - link want afbeelding is te groot.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:14

Leen schreef:
Die zijn dezelfde als de plastieke bitclips bij de micklem denk ik. Kan je er dus ook afhalen.
Zo dus, maar dan van leder, vraag me alleen af of dat niet te dik wordt omdat ze nog eens dubbel gaan.
http://equineink.files.wordpress.com/20 ... c02809.jpg - link want afbeelding is te groot.

Oh ja, natuurlijk, nu begrijp ik het.
Ik dacht eerst nog vaag dat het misschien extra bitriempjes waren (langere o.i.d.).

Catoohh

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:15

Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen met het namaak hoofdstel van Epplejeck. Die is toch wel ietsje goedkoper :+
Mijn vraag is dan, of het leer dan ook wel goed en soepel is en of hij net zo lang mooi blijft..?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:20

Ik vind het leer van EJ huismerk hoofdstellen altijd zo vreselijk ruk. De pasvorm ziet er van deze dan wel weer meer oké uit dan de andere nepperds die in omloop zijn, en dat met witte stiksels en met bruin onderlegd heeft ook wel wat. Maar qua duurzaamheid/kwaliteit materialen betaal ik dan toch liever de dikke prijs van de echte micklem :o

Hoewel het wel een optie is als extra buitenritten-hoofdstel ipv mijn oude Mexicaan, zeker nu met 25% korting kost ie echt net niks O:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:47

Ik vind het nogal een el cheapo aftreksel van het origineel als ik eerlijk ben. Vind de stiksel lelijk afgewerkt en het komt een beetje als 'flut' kwaliteit over. Of valt dat mee in het echt? (Fotograferen is ook een kunst tenslotte ;-))

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:07

Heb alleen een bovenaf foto bij de hand..

Afbeelding

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:19

De riempjes zijn niet als functie van de bitclips. Het zijn 2 kleine en 2 grote. Afhankelijk welke je nodig hebt voor de afstand naar de mond.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:41

Die van ej kan je toch niet bitloos gebruiken ?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:44

Net zo bitloos als de competition denk ik? Dus alleen sidepull.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:16

quintusgl schreef:
De riempjes zijn niet als functie van de bitclips. Het zijn 2 kleine en 2 grote. Afhankelijk welke je nodig hebt voor de afstand naar de mond.

Oh, vreemd dat ze dan op de voorbeeldfoto op de plaats van de bitclips hangen :roll:

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:19

Stalgenoot had ze wel op de plaats van de bitclips en dus twee van die riempjes aan het bit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:22

Jildau schreef:
Net zo bitloos als de competition denk ik? Dus alleen sidepull.

Op de website staat van niet, misschien omdat dat ringetje niet voorzien is om druk op te zetten oid. Of misschien tegen schade klachten als het hoofdstel stuk gaat daardoor hebben zij wel gezegd dat het daar niet voor dient.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:05

Dat is trouwens wel het punt waar hij bij die stalgenoot stuk ging. En die gebruikte hem gewoon met bit. Dus verstandig van Epplejeck.. :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:36

Ik heb een probleem en misschien dat iemand hier mij kan helpen. Mijn paard heeft wondjes naast zijn mond, hoe ze er komen is nog de vraag maar nu zit precies het ringetje van de neusriem erop en dit irriteert hem natuurlijk . Hij is momenteel volop in training en de wondjes worden verzorgt maar ik ben dus op zoek naar een tijdelijke oplossing om het ringetje dus zachter te maken zodat hij er geen last meer van heeft. Iemand een idee?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:39

Kan je er geen neusbontje/kinkettingbontje onder doen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:42

Ja daar dacht ik ook aan, moet alleen even kijken of dat dus echt tot het ringetje doorloopt of alleen de neusriem, zit echt aan de zijkant.

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:44

Dat lijken bijna een beetje een soort schimmel/mijt plekjes?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:53

Ja ik heb geen idee wat het is, Een vriend van mij is veearts en die komt morgen ernaar kijken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:09

Dat is wel heel handig! Wel balen zeg dat het op zo'n onhandige plek zit..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:29

Ik heb standaard een bontje aan de neusriem zitten om plekjes bij mijn gevoeilige paard te voorkomen, als je een wat langer bontje neemt dan moet het wel lukken denk ik.
En anders tijdelijk met een lage neusriem rijden?

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:36

Capriootje schreef:
Ik heb een probleem en misschien dat iemand hier mij kan helpen. Mijn paard heeft wondjes naast zijn mond, hoe ze er komen is nog de vraag maar nu zit precies het ringetje van de neusriem erop en dit irriteert hem natuurlijk . Hij is momenteel volop in training en de wondjes worden verzorgt maar ik ben dus op zoek naar een tijdelijke oplossing om het ringetje dus zachter te maken zodat hij er geen last meer van heeft. Iemand een idee?

Als tijdelijke oplossing met een normaal hoofdstel neusriemloos rijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:07

Het lijkt inderdaad wel irritatie van iets, of van iets dat geschuurd heeft of iets schimmel achtig iets.
Wat heel goed werkt bij dit soort plekjes is de Vetericyn spray.
Als ze bij ons rare plekjes hebben ga ik eerst een paar dagen sprayen voor ik verder ga kijken/dierenarts ga bellen, en vaak zie je het dan met de dag wegtrekken.

Ik zou er even geen neusriem op doen, of anders evt een bontje eronder.
Kun je niet even met een hoofdstel zonder neusriem of met een hoge neusriem rijden tijdelijk?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:10

Ik heb inderdaad nu een hoge neusriem gemaakt, mijn oude hoofdstel het sperriem lusje afgesneden. Heb ook een wedstrijd in de planning staan namelijk :o

Ik had calendula (?) spray en Bram raadde honingzalf aan, dit doe ik nu een week maar het blijft uitbreiden. Hopelijk weet hij wat het is en kunnen we er iets aan doen. Ik denk ook dat hij wat gaat schuren omdat het irriteert, wat het weer erger maakt, heb het hem niet zien doen maar ken hem langer dan vandaag :=

Met de micklem kon ik niks verzinnen wat dan echt zacht zou zijn voor hem. Dus maar even zo. Iig iedereen bedankt voor het meedenken! Die paarden houden je altijd zoet hé .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:41

ik zou echt even vetericyn sprayen en verder niks smeren, met smeren breidt je het misschien nog verder uit...

(als de honingzalf ook niet helpt)

lastig, sterkte ermee!