[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:31

Duidelijk uitgelegd kwetal. Wist wel dat iemand het me gezegd had hoor. Denk toen ik zelf een Ghost had voor mijn eerste pony 5 jaar geleden. Omdat hij dus ook een kleine pony was met korte rug en veel zadels snel te lang waren. :)

Maar hoe zit het dan bv met die zadels die een pommel hebben zoals de Edix en Barefoot? Als die naar voor schuiven tegen de schouders, is dat dan schadelijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:35

Als het goed is dan kunnen zadels met een pommel gewoon mee bewegen met de schouders doordat de pommel op een soepele basis staat. Bij de Barefoot wel in ieder geval :)

Maar de meeste zadels zullen toch iets van een versteviging in de voorkant ingebouwd moeten hebben om te voorkomen dat het hele zaakje strak trekt over de schoft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:42

Als je kijkt waar ook de pommel ligt van een barefoot bijv en ziet dat die nog hoger gelift word door de pad die er onder komt blijft er best veel ruimte voor de schouderbladen om er onderdoor te draaien. (pommel lig meer bovenop dan om het paard) ook komt er veel minder druk op door de flexibiliteit van een barefoot achtig zadel. Bij een boomzadel zijn de talken van een kopijzer best lang naar beneden met meer druk door de rigide boom waardoor het kwalijk is als deze op of tegen de schouders ligt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:44

Art_Ificious schreef:
Duidelijk uitgelegd kwetal. Wist wel dat iemand het me gezegd had hoor. Denk toen ik zelf een Ghost had voor mijn eerste pony 5 jaar geleden. Omdat hij dus ook een kleine pony was met korte rug en veel zadels snel te lang waren. :)

Maar hoe zit het dan bv met die zadels die een pommel hebben zoals de Edix en Barefoot? Als die naar voor schuiven tegen de schouders, is dat dan schadelijk?

Als het goed is komen die in afmetingen, dan passen ze op je paard - houden de schoft vrij en zitten er niet op "vastgesnoerd" Of ze hebben een hele goede vorm en passen op vrijwel elk paard. Het pommeltje van Ghost is flexibel, maar wel stevig genoeg om te boel overeind te houden (tenzij je er op gaat leunen - dan stort dat in. Met een harde kuststof/houten pommel is dat niet zo)
Sommige boomloze zadels hebben echt nog een kopijzer in diverse maten. Meestal zijn dit ook de zadels die wel achter de schouder horen te liggen. Zeker als dat kopijzer nog takken heeft.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:47

Kwetal schreef:
Kaatastrof schreef:
Ik ben bij Ghost vooral bang voor het toorntjeseffect namelijk.

Ghost is een basis met daaronder kussens (of de skirt met ingebouwde kussens) en daarop een zitting. Basis en kussens horen bij elkaar - dat kan niet zonder. Of de Skirt.....
De zitting is voor het comfort van de ruiter. Het model bepaalt het gevoel

Binnen 1 maat past vrijwel elke zitting op elke basis met kussens.

Hmm oké. Het zal dus toch gewoon passen worden en kijken hoe het voelt. Het leek echter dat de skirt met de ingebouwde kussens dus minder dat toorntjeseffect had. Vandaar dat ik het me afvroeg of dat geen alternatieve optie is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:49

Ik heb een ghost met -binnenkort- italy kussens. Wij rijden korte en lange ritten in het bos (5-25 km) Welke inlagen raden jullie aan? Ik heb een lang vak en smalle vakjes in mijn pad.
Ik heb uit een oude pad dikke memoryfoam gehaald die ik op maat kan knippen. Die is ruim een cm dik. Is dat té dik? Wat hebben jullie er zo al in zitten?
Mijn fjord is niet rond en vet, maar smal en slank. Geen grote bovenlijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:05

Kaatastrof schreef:
Hmm oké. Het zal dus toch gewoon passen worden en kijken hoe het voelt. Het leek echter dat de skirt met de ingebouwde kussens dus minder dat toorntjeseffect had. Vandaar dat ik het me afvroeg of dat geen alternatieve optie is.

Wel in combinatie met de Ghost USA - dat was (van boven naar beneden) zitting - basis - skirt en kussens...dat maakte dat het voor veel mensen te wiebelig aanvoelde - met de kussens IN de skirt is het oplage vlak wat groter en het geheel wat minder dik. Maar die skirt is esthetisch niet zo mooi bij bijvoorbeeld een Lipica of Veneto :n Wel leuk onder een Quevis/Quilty/Ferrara etc.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:12

Macs schreef:
Ik heb een ghost met -binnenkort- italy kussens. Wij rijden korte en lange ritten in het bos (5-25 km) Welke inlagen raden jullie aan? Ik heb een lang vak en smalle vakjes in mijn pad.
Ik heb uit een oude pad dikke memoryfoam gehaald die ik op maat kan knippen. Die is ruim een cm dik. Is dat té dik? Wat hebben jullie er zo al in zitten?
Mijn fjord is niet rond en vet, maar smal en slank. Geen grote bovenlijn.

Dat is lastig zeggen zo. De ene rijdt met de dikke inlagen van Ghost, de andere met de dunnere, maar er wordt ook wel met 6 of 12 mm moosgummi inlagen gereden.
Blijft een kwestie van proberen altijd

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:15

Art_Ificious schreef:
Ben weer op zoek naar een zadel.

Maar dit keer wil ik eerst een Passervice. Wie kan ik hiervoor vertrouwen? Omgeving Lummen Belgisch Limburg.

Beetje een idee wat ik zoek:
- VZH zadel (ik neem af en toe een sprong tot max 1m hoog, of zou dressuurzadel dan ook nog lukken?)
- waterbestendig (rij in regen)

Bouw paard: Quarter

[ [url=m/dlRSqT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor Ghost www.beterboomloos.com

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:24

Hoe lang is de levertijd voor een nieuwe Ghost tegenwoordig Suzanne?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:33

Narcissa schreef:
Hoe lang is de levertijd voor een nieuwe Ghost tegenwoordig Suzanne?

Ongeveer 8 weken, beetje afhankelijk van wat je besteld en of alles op voorraad is.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:23

Afbeelding

Ik blijf het gevoel hebben dat ik voor over val in t zadel. Ook lijkt hij alsnog voorover te vallen ongeacht dat er shims in zitten? Twijfel om de kussens voor dichter bij elkaar te plakken maar ben bang dat ik hem dan te smal zet

( let niet op de pad, we wachten op een nieuwe en deze kan niet rechtstreeks op de rug gebruikt worden ivm heftige huid reactie )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:32

Lisa_WB schreef:
[ [url=m/JczCl4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik blijf het gevoel hebben dat ik voor over val in t zadel. Ook lijkt hij alsnog voorover te vallen ongeacht dat er shims in zitten? Twijfel om de kussens voor dichter bij elkaar te plakken maar ben bang dat ik hem dan te smal zet

( let niet op de pad, we wachten op een nieuwe en deze kan niet rechtstreeks op de rug gebruikt worden ivm heftige huid reactie )

Dit was bij mijn paard het resultaat van haar manier van bewegen. Op het oog lag hij echt prima. Kan dat bij jouw paard ook de oorzaak zijn?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:58

Lisa_WB schreef:

Ik zou de kussens van voor wat wijder zetten, dan komt hij van voor wat hoger te liggen.
Wat voor pad heb je er nu onder? Welke inlagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:05

Klopt dat wel?? voor wijder ligt het zadel hoger ??
Dan zakt het toch verder over de schouders en komt nog lager te liggen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:10

Deze soort pad is onderweg. Er zitten heavyduty inlages in en onder t zadel zitten de dikke shims Afbeelding

Kussens wijder lijkt mij dat hij nog meer gaat “kiepen”?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:16

DubbelFun schreef:
Klopt dat wel?? voor wijder ligt het zadel hoger ??
Dan zakt het toch verder over de schouders en komt nog lager te liggen.

Ja, dat klopt, als je ze wijder zet voor komt het zadel voor wat hoger te liggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:21

Ik ken het systeem niet, maar het klinkt heel tegenstrijdig :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:23

DubbelFun schreef:
Ik ken het systeem niet, maar het klinkt heel tegenstrijdig :)

Dat snap ik

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:32

Euhm ik heb een Ghost gehad en heb toch echt wel het tegenovergestelde meegemaakt hoor Buitenzinnig.
Wijd van voor werd zadel die vooraan meer zakte.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:16

Art_Ificious schreef:
Euhm ik heb een Ghost gehad en heb toch echt wel het tegenovergestelde meegemaakt hoor Buitenzinnig.
Wijd van voor werd zadel die vooraan meer zakte.

Dat kan zeker, ieder paard is anders. Het is uiteraard per paard verschillend en blijft altijd een kwestie van proberen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:38

Lisa_WB schreef:

Wat voor shims? Ook al een front riser geprobeerd?

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:54

Frontriser? Zijn die er voor ghost?
Ik heb de de dikste, weet zo 123 de naam niet, maar iets van krimp...?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:35

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:09

Ik viel ook voorover in mijn ghost zadel.
Je zag het zadel ook iets voorover duiken nu heb ik shims tussen de basis en kussens zitten en het probleem is opgelost :o

De shims zijn bij elke ghost dealer wel te bestellen en pin me er niet aan vast maar geloof ik er €34,- ? Voor betaald heb