voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:29

Nou, BAREFOOT geeft op zich dus niet weinig steun, ga maar eens in een Barrydale ofzo zitten, als je met die wrongen nog weinig steun hebt dan weet ik het niet wat je dan wel nodig hebt om steun te krijgen :P

Ik ben bang dat de Barrydale echt niet geschikt is voor kleine ponies, daar is hij gewoon te "lomp" voor vind ik. Ik zou hem zelf zeker niet op een pony onder de 1m40 leggen, Rena van 1m45 is al klein zat onder die vrij grote zweetbladen....

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:43

pmarena schreef:
Meestal komt kraken van spanning, dat er ergens spanning op staat tijdens het rijden :)

Even wat rommelen met klittenband-delen en de zitting even opnieuw er op plakken kan vaak een enorm verschil maken :j

Ik zou dan ook eerder verwachten dat mensen van de London (met het zachtere leder, en dus ook kwetsbaarder) vinden dat die lelijker slijt dan de Cherokee :)

Wereld: is het wel een echte Barefoot, geen namaak-London?

De ellende met 2e hands zadels is toch altijd dat je niet weet wat er op gesmeerd is... :=

Ik vind het Softleder echt super mooi spul zelf, het is inderdaad wel zo mooi dat het bijna kunstleder lijkt.

er zit barefoot plaatje en stempel op, niet van echt te onderscheiden

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:52

@ pmerena: ben nog steeds blij met mijn cheyenne, daar kan ik nog steeds de rare bokkesprongen van pony lief mee uit zitten.

Ben alleen helemaal verliefd op de Barrydale <3
Eigenlijk hopeloos verliefd.....
Want het word me steeds duidelijker dat het echt niet gaat passen op mijn ponytje van 1.30

Misschien moet ik me neerleggen bij een my cheyenne in dezelfde kleurstelling?

Overstappen naar een ander merk wil ik ook niet aangezien ik zo tevreden ben

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:58

Ik kan dus echt niet zitten op een barefoot. Ik heb nu een london en heb het idee dat ik naar voren val en vervolgens balanseer ergens op de binnenkant van mijn dijen. Ik schijt echt in mijn broek, want ik heb een heel sensibel paard en doordat ik zo breed zit heb het idee dat ik er elk moment af kan kiepen. Ze was er wel braaf onder maar ik heb vandaag toch maar weer mijn oude vertrouwde zadel gepakt. Hebben meer mensen dat gehad met hun boomloos? Is het een kwestie van wennen of ligt het aan de rug van je paard hoe de balans is? Ik ga het nog wel een paar keer proberen maar anders gooi ik de hele set weer op internet.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:08

Het is echt een kwestie van wennen! Ik weet niet hoe vaak je rijd per week?
Sommig zeggen geef het 2 weken de tijd, ik had wel langer nodig...
Mede doordat maar zo'n 3 x per week rijd.
Dus ik zou zeggen gebruik hem eerst 12x voor je hem weg doet.
De 1e keer stappen vond ik zalig! De tweede x met draven vond ik het niks. De derde x wilde ik hem bij het grof vuil zetten. Nu ruim een jaar verder wil ik niet anders meer dan Barefoot

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:09

Ik heb best veel boomloze zadels gehad en heb er ook een aantal gehad waar ik echt niet op kon zitten,waar ik totaal geen balans in had..Bij mij kwam het omdat ik klein ben en dan te wijd zat..De london heb ik nog nooit geprobeerd,maar je hebt zat boomloze zadels waar je beter op zit zoals,trekker(die heb ik nu),ansur hidalgo en startrekk..

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:00

pleiada schreef:
..Bij mij kwam het omdat ik klein ben en dan te wijd zat..De london heb ik nog nooit geprobeerd,maar je hebt zat boomloze zadels

Dan ben ik benieuwd hoe klein je bent?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 07:32

De London is voor mij ook een zadel waar ik te klein voor ben :j
Ik heb te korte beentjes daarvoor, kom nauwelijks onder de zweetbladen uit. En als dat al lukt zijn de beugels veel te lang.

Maar ik ga ook weer eens (even) aan de barefoot.
Als het goed is krijg ik komende week het testzadel binnen.
Eens kijken hoe dit model bevalt.

Andere kussens gaat de oplossing niet zijn voor mijn trekker zoals het er nu uit ziet.
Straks thuis even checken of het klopt wat ik denk ( moet er dan even de kussens bijpakken die ik had, maar die liggen thuis aangezien ik met paardlief een weekendje op de Veluwe zit)
Dus dan komt er meteen ook een mailtje richting buitenzinnig ;)

En dan trekt barefoot me toch nog het meeste. Heeft me altijd erg getrokken.
Dat is dan weer het voordeel van een testzadel, kan ik mooi eens zien hoe dit model ligt en zit.
Ben benieuwd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:01

Ik ben 1.60..Het is dan niet dat ik niet onder het zweetblad uitkom,maar met kortere benen kan je als je wijd zit je benen niet aanleggen en je heupen trekken dit ook niet waardoor je totaal geen balans hebt..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:06

@silence..Waarom is de trekker niet meer goed voor je paardje?Ben wel benieuwd,ik heb ook net een trekker en ben erg tevreden..Eindelijk een zadel die stabiel ligt op mijn paardje..Hiervoor had ik een Lexington en die was wel ok maar te lomp voor mijn paardje en lag achter op de rug niet helemaal stabiel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:29

Pasdedeux: dat klinkt niet fijn inderdaad :(:)

Maar WAAROM val je naar voren dan? Heb je ook foto's van het probleem / hoe het zadel er op ligt?
En heb je verder wel een goed evenwicht, kun je bvb. ook goed zonder zadel rijden / zitten? :)

Ik ben ook maar 1m60 en mijn heupen schieten in de kramp als ik te breed zit, het gekke is dat ik dit juist weer alleen heb bij boomzadels of boomloosjes met kniewrongen....en juist niet bij de Barefoots :P

Maar ik rij dan ook nooit op Barefoots met kniewrongen, daarbij zou ik het denk ik ook weer hebben :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:35

pleiada schreef:
@silence..Waarom is de trekker niet meer goed voor je paardje?Ben wel benieuwd,ik heb ook net een trekker en ben erg tevreden..Eindelijk een zadel die stabiel ligt op mijn paardje..Hiervoor had ik een Lexington en die was wel ok maar te lomp voor mijn paardje en lag achter op de rug niet helemaal stabiel.

Ik was/ben ook al bijna 1,5 jaar erg tevreden, maar hij krijgt nu plekken van de kussens.
Witte haren die precies in die vorm lopen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:59

Apart dat je hier pas na anderhalf jaar last van hebt,zit je niet teveel tegen de achterkant van het zadel aan?Wel jammer :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:54

Silence schreef:
pleiada schreef:

Ik was/ben ook al bijna 1,5 jaar erg tevreden, maar hij krijgt nu plekken van de kussens.
Witte haren die precies in die vorm lopen.

Hoe vies/ruw/oud is je dekje? Zador kreeg van 't winter ook witte plekken langs de inlages van mijn dek, met een lapje stof tussen hem en het zadel is dat opgelost. Blijkbaar was de stof van het dek gewoon niet lekker op zijn vel. :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:54

Ik rijd ook boomloos en ben er erg tevreden over.
Toen ik mijn haflinger net had hebben we een tijdje een zadel gebruikt van iemand anders, een kunstof boomzadel. Maar ja, mijn haflinger heeft een vreselijk lastige rug. De schoft is niet te vinden en verder zijn haar schouders ook enorm breed. Dus ik zat om de minuut weer in mijn rechterbeugel te drukken om mezelf en het zadel een beetje recht te laten liggen. En daar ergerde ik me behoorlijk aan. Zadel hebben we niet meer gebruikt en barebackpad uit de kast gepakt. Daar heb ik me een tijdje prima mee gered, maar ik durfde niet te galopperen zonder beugels. Dus hebben we besloten dat er een boomlooszadel moest komen.
We hebben toen een Barefoot Cheyenne Dry Tex gehuurd, helemaal tevreden over, behalve over de prijs. Dat zadel is voor de toekomst, nu rijd ik op een synthethisch boomlooszadel. Ben er erg tevreden over, zit heerlijk! En m'n haf vind het ook prima.
Maar dat over lichtrijden herken ik wel ja. Gelukkig heeft Abby hele vlakke gangen, als ik haar in draf zet hoef ik niet te lichtrijden hoor. Maar zodra ik haar in galop wil hebben gaat ze heel hard draven en dan is doorzitten geen pretje.

Verder ben ik het helemaal eens over dat aanvoelen, ik voel precies wanneer zij zucht, onregelmatig loopt of moet toiletteren. :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:19

vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn arabje de london van mijn vader opgedaan.
paard is te vet geworden :o voor zijn eigen zadel en ik vond hem vandaag te heet om zonder te rijden.
nou moet ik eerlijk vertellen dat ik een antipatie tegen de london heb.
maar oke,bij gebrek aan beter de london er op en naar buiten gegaan....om te ontdekken dat de london ook heel fijn kan zijn. :P
de combi met dit paard is echt perfect en het blijkt dus dat het type paard veel meer invloed heeft dan ik gedacht had.
[ben bekent met barefoot maar vond dit model gewoon nooit fijn]
het zal alleen wel geen gezicht zijn geweest,een western arab met bijbehorende ruiter op een dressuurzadel. _O-

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:28

Wat kan jou het schelen mariska32?! Je hebt lekker gereden en daar gaat het om :D

PeerAppel: je schrijft dat je nu een synthetisch boomloos zadel hebt, maar de dry-tex is ook synthetisch hoor ;)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:29

Nog om even terug te komen op de lenget van de de ruiter, ben zelf ook maar 1.60 (eigenlijk 1.58 maar dat klinkt wel heel erg mini) en toch zit mijn cheyenne goed. Welswaar breed, maar dat is ook de bouw van mijn pony....

@ Mariska: het zal alleen wel geen gezicht zijn geweest,een western arab met bijbehorende ruiter op een dressuurzadel.

Ben ik benieuwd of je met London en westernhoofdstel reed :=

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:26

:j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:26

Wat zijn we hier met veel kleine ruiters zeg. Ik ben 159 cm, en ik zit dus prima op mijn trekker classic. Om nog maar even te zwijgen van mijn dochter van 122 ong op haar trekker ponyzadel :D

oja... Klein verslagje van vandaag. Beetje off topic maar niet helemaal. Dochter rijdt dus semi boomloos op Trekker en heeft veel profijt van goed kunnen aanvoelen van pony.

Kids zijn week op kamp geweest. Dochter heeft zo'n 10 uur ponyrijles gehad en heeft veel geleerd. Wel mooi aansluitend op wat ik haar geleerd heb. Vandaag haar weer eens les gegeven en 1 ding is heel fijn... Ze neemt nu eindelijk zonder commentaar mijn aanwijzingen aan nu ze door heeft dat dat gewoon als les bedoeld is. Vandaag wegens regen in binnenbrak gereden, alleen. Dus Kato vond bijna alle hoeken eng. We zijn in stap daar veel mee bezig geweest, doorzetten, sturen, omdraaien en nog een keer. Ze had nu een zweepje erbij en dat hielp. Dochter wilde dt eerst niet, maar snapt nu dat je elk hulpmiddel zowel goed als fout, zowel hard als zacht kan gebruiken. En dat de bedoeling is dat ze de zweep alleen gebruikt indien nodig en zo zacht als het kan en toch duidelijk is. Ook dat hielp. Dochter heeft verder goed geleerd op dr billen te zitten ook als je pony hard gaat. Ze had daar een waar racemonster onder zich. Nou ja en nog meer van die dingen. Vandaag dus goed bezig geweest, ook doordraven bijv en niet stil vallen omdat pony raar doet in een hoek. Ze had de neiging dan maar te stoppen. Dus vandaag aangezet tot doorrijden, zoveel mogelijk de hoefslag opzoeken en als ze eraf komt volgende hoek weer een kans. Ga de volgende keer pionnen erbij pakken om in de hoeken te zetten...

Voordelen hierin met boomloos: doordat ik dochter goed liet ontspannen in de hoeken gaf ze het vertrouwen aan de pony dat het daar wel goed was, hoe meer zij ontspande hoe meer de pony ontspande. Zelfde met terugnemen op de zit, ze keek er echt van op hoe goed en snel dat ging.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 15-07-12 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:29

ik ben 1.75.
mag ik nog meedoen? Y;(

:D :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:32

Haha... :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:42

Fijn Zilfstar :j

En ook ik ben 1,75m :+ (en besta vooral uit benen)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:55

pmarena schreef:
Pasdedeux: dat klinkt niet fijn inderdaad :(:)

Maar WAAROM val je naar voren dan? Heb je ook foto's van het probleem / hoe het zadel er op ligt?
En heb je verder wel een goed evenwicht, kun je bvb. ook goed zonder zadel rijden / zitten? :)

Ik ben ook maar 1m60 en mijn heupen schieten in de kramp als ik te breed zit, het gekke is dat ik dit juist weer alleen heb bij boomzadels of boomloosjes met kniewrongen....en juist niet bij de Barefoots :P

Maar ik rij dan ook nooit op Barefoots met kniewrongen, daarbij zou ik het denk ik ook weer hebben :j

Zonder zadel rijden?? hahaha dan val ik er meteen van af, dat durf ik niet eens. Mijn paard kan om een dubbeltje omdraaien in een split second dus dat ga ik niet proberen. Mijn bovenlichaam kan ik prima recht houden maar op de barefoot wordt mijn bekken zo gekanteld dat ik een hollere rug krijg en alleen maar steun op een gedeelte van mijn bovenbenen. Mijn benen liggen ook helemaal niet mooi aan het zadel. Ik zit heel breed en het enige van mijn benen wat het zadel raakt zijn een klein stuk van de binnenkant van mijn benen daar waar de beugelophanging zit. Ik ben niet klein maar juist heel lang 1.87. Wel slank. Nog 3 anderen hebben het geprobeerd op mijn paard en die hadden allemaal hetzelfde. Zelfs iemand die altijd al met boomloos rijdt maar met een ander merk, vond het ook maar raar zitten. Ik ga het nog wel een keer proberen maar voorlopig ben ik niet enthousiast.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:05

zonder bit en zonder zadel, en toch zo rijden _/-\o_