Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:20

gr_roos schreef:
FelineNanet schreef:
Ik heb gehoord dat je sowieso niet met de competition bitloos kan rijden. O.a. vanwege de druk.
Mijn pony loopt echt hondermaal beter op de Micklem sidepull dan op haar oude hoofdstel: een Harry horse kaakgekruisd. Ze deed het met een halstertje ook prima (als soort van sidepull) dus ik ben super blij dat ze hier zo goed op reageert. Ze kan buiten nog weleens heftig worden en met de Micklem hou ik haar altijd bij me :)

Ik vind het hoofdstel wat te klein ogen. Als het kan zou ik een maatje groter nemen of de keelriem laten verlengen.

Ik start mijn merrie bitloos in het M SGW met de competition. Ik ondervind er geen problemen mee. Een bitloos hoofdstel mag niet van de KNHS, maar teugels aan de neusriem wel.

Heb je er dan ook geen bit aan hangen???

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:24

Hoi iedereen,
Ik lees al een aardige tijd mee op dit topic, en zit er sterk over na te denken om het hoofdstel ook aan te schaffen, vanwege de werking, maar ook uitstraling :~ . Ik heb alleen geen eigen paard, op het moment wel een verzorgpaard. Ik ben er al over uit dat ik waarschijnlijk maat full ga nemen. Maar nu nog het dilemma of ik de multi of competition wil. De multi vind ik handig vanwege de meerdere mogelijkheden, maar ik weet niet of ik dat ook daadwerkelijk nodig heb/ga gebruiken (hooguit uitproberen). Ook lees ik het een en ander over de leerkwaliteit tussen de twee. Bovendien kan je geen wedstrijden rijden met de multi, maar ik weet ook niet of ik dat dus veel ga doen... De competition vind ik wel luxer ogen, en het stoort me eigenlijk niet heel erg dat je er 'alleen' met bit mee kan rijden.
Wie kan mij helpen/adviseren? Of moet ik het hele idee laten varen...
Soms wil je ook wel eens iets hebben, om het te hebben... ja zelfs als het 150 euro kost :$ . B-)

Leen

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:31

Dan zou ik zeker voor de competition gaan. Daar kan je overigens ook mee als sidepull rijden, mocht je het eens willen proberen. Misschien dan wel iets onder de neusriem doen zodat die wat breder/zachter is. Zoals hierboven al gezegd werd over competition gebruiken als bitloos, het op oppervlakte kleiner bij de neusriem, dus kan scherper inwerken.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:26

Maar merken jullie nu echt verschil met je gewone hoofstel of de Micklem? En welk verschil dan? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:42

Naomi_Haffie schreef:
Maar merken jullie nu echt verschil met je gewone hoofstel of de Micklem? En welk verschil dan? :)

Stabielere aanleuning, duidelijkere communicatie, ligt heel stil op het hoofd en paardje wordt er blij van.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:44

Sodeletuut schreef:
Naomi_Haffie schreef:

Stabielere aanleuning, duidelijkere communicatie, ligt heel stil op het hoofd en paardje wordt er blij van.

Niks meer aan toe te voegen :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:56

Sodeletuut schreef:
gr_roos schreef:

Ik start mijn merrie bitloos in het M SGW met de competition. Ik ondervind er geen problemen mee. Een bitloos hoofdstel mag niet van de KNHS, maar teugels aan de neusriem wel.

Heb je er dan ook geen bit aan hangen???

Nee, mijn merrie heeft vrij snel open mondhoeken. Als der mondhoeken dicht zijn en het is een erg technische cross dan hang ik er wel een bitje in (denk ik) en anders zonder.

Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:04

Dat vind ik echt gaaf :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:46

Het verbaast me dat dat mag! Gaaf! Dressuur ook?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:05

Nee dressuur niet, dan geldt de regel dat M niet bitloos mag dressuren ook al is het een L2 proef. Met springen mag je iedere klasse met teugel aan neusriem starten, dit geldt ook voor sgw. Met echt lastige lijntjes zal ik er wel bit in hangen om net iets beter te kunnen sturen. Paard is op greppels na een crossmachine en "weet" volgens mij waar de vlaggen staan en dat ze rood rechts moet houden ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:32

Sodeletuut schreef:
Naomi_Haffie schreef:

Precies dat, als je naast mijn naam op 'geplaatst' duwt zie je ergens wel mijn ervaring staan. Ik denk dat iedereen zo wel zijn ervaring geplaatst heeft. Dus eventjes zoeken en dan heb je ook uitgebreidere verhalen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:16

gr_roos schreef:

Heb je er dan ook geen bit aan hangen???[/quote]

Nee, mijn merrie heeft vrij snel open mondhoeken. Als der mondhoeken dicht zijn en het is een erg technische cross dan hang ik er wel een bitje in (denk ik) en anders zonder.

Afbeelding[/quote]

Gaaf joh *\o/* Dan was het denk ik dat je met de competition niet kin en kaakgekruisd kan rijden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:11

Inderdaad echt gaaf! Super! Krijg je vaak reacties van mede ruiters?
Vaak zie je toch ook wel echt de scherpte bitten in het springen en sgw.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:33

Ik rijd al heel lang met dit hoofdstel, dat ik er pas mee reed (met bit) kwamen er veel reacties, inmiddels is het hoofdstel ingeburgerd in de wedstrijdsport en wordt het normaal gevonden. Veel mensen valt het ook niet op dat ik zonder bit rijd. Ik moest ook echt even zoeken naar een foto waar je het duidelijk op kon zien. (meeste foto's zijn ook nog voorzien van een logo en bij voorkeur door het paard heen)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:31

Ik heb gisteren het hoofdstel even uitgebreid gepast, maar ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal tevreden over. Hij zit erg ruim rond de neus en zit niet fijn rond het bit. Ook begon mijn paard gelijk aan zijn hoofd te krabben, terwijl hij dat anders nooit doet.

Ik denk dat ie te groot is, de neusriem zit nu op het laatste gaatje en hij zit nogal laag op de neus voor mijn gevoel.
Wat denken jullie?

AfbeeldingAfbeelding

(De foto's zijn helaas wel erg onduidelijk geworden, zie ik nu...)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:39

ik zou een maatje kleiner nemen inderdaad

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:50

Ik denk ook dat hij te groot is.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:16

Als je ergens op wacht duurt het lang haha, epplejeck stort het geld binnen 10 werkdagen terug..

Nu twijfel ik alleen of ik hem dan gelijk bij dochorse bestel voor de volle mep.

Of bij divoza met korting ( ik verwacht eigenlijk wel dat die maandag weer korting hebben) en daar is het hoofdstel leverbaar vanaf 6 juni maar dat is dan natuurlijk ook maar afwachten of dat zo is..

en ik wil hem het liefst zo snel mogelijk in gebruik nemen haha

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:52

Hij is inderdaad net wat te groot. Het is verstandig om een maatje kleiner te nemen..

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:18

Ik ben ook van plan om te multi te gaan kopen(als divoza korting heeft).
Ik heb ook de fra baro gezien, deze lijkt mij ook wat.
Zit enorm tussen deze 2 te twijfelen :roll:

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:54

@sabine heb je net een berichtje op je andere topic gestuurd, maar mocht je nog twijfelen of bijvoorbeeld foto's willen kan je altijd even een PB sturen :)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:06

Had het gelezen, dank je wel.
Zou je van alle 2 een foto willen plaatsen?
De fra baro, zit de kaak/keelriem ander als bij rambo.
Ga heel gard nadenken.
Dinsdag ga ik er op uit!!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:42

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:48

Mayflower_ schreef:
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _7717.html

Is dit het hoofdstel wat hier in het topic toen besproken werd? Zo ja, heeft iemand ervaring met dit hoofdstel?

Ik heb hem en twee stalgenoten ook. Bevalt één stalgenoot niet want hij is bij haar voor de tweede keer kapot en zij brengt 'm dus terug. Mij bevalt 'ie heel goed!

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:19

Op de website van EJ staat die alleen maar in zwart met bruin. Hebben ze die in de winkel ook alleen in zwart?