Toverheks schreef:Maar waarvoor gebruiken we hem?
Kan iemand dat in woorden uitleggen?
Hier zijn hele boeken over geschreven, ik zou zeggen, zoek er daar eens eentje van op.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randie schreef:even een andere situatie dan buitenrijden..Mijn paard wordt met springen heet, heeter heetst.Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een parcours te rijden bitloos. Hoe stuur je makkelijk en vlot met een loshangende teugel en een bitloos hoofdstel? Hoe hou je zn heet paard onder controle dan? Ik geef met grif toe ik zou het niet kunnen zonder bit, en dan is het helemaal niet zo dat ik hem constant tegen houdt. Alleen bijvoorbeeld bij een dubbel omdat hij anders als een dolle stier er overheen gaat. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik qua springen nog maar net gestart ben, en het waarschijnlijk 100X beter kan. Maar ik vraag het me gewoon af, hoe doe je dit bitloos?
randie schreef:even een andere situatie dan buitenrijden..Mijn paard wordt met springen heet, heeter heetst.Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een parcours te rijden bitloos. Hoe stuur je makkelijk en vlot met een loshangende teugel en een bitloos hoofdstel? Hoe hou je zn heet paard onder controle dan? Ik geef met grif toe ik zou het niet kunnen zonder bit, en dan is het helemaal niet zo dat ik hem constant tegen houdt. Alleen bijvoorbeeld bij een dubbel omdat hij anders als een dolle stier er overheen gaat. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik qua springen nog maar net gestart ben, en het waarschijnlijk 100X beter kan. Maar ik vraag het me gewoon af, hoe doe je dit bitloos?
Citaat:Je rijdt bitloos niet per definitie met losse teugel. Dit weekend heb ik Jo bitloos gereden, ze kwam veel beter terug dan met bit! Of dat is of de druk op haar neus te scherp is, of omdat ze niets heeft om tegenin te trekken... dat moet ik nog onderzoeken.
Vlinder32 schreef:maar je zou voor de aardigheid eens bitloos moeten proberen! al is het maar 1 keer, sommige paarden worden ineens veel rustiger. Is dat niet zo, dan weet je dat tenminste ook. Bitloos rijden hoeft toch niet altijd met losse teugels. Je kunt toch net als in de dressuur met lichte aanleuning rijden ?
Lijkt mij geen probleem. Je paard zal vast niet nog harder gaan door bitloos hoor.
Citaat:Helaas ligt hij uit de running met de vraag of dat het nog goed komt helaas...Ik hoop in de toekomst nog wat parcoursjes met hem te kunnen zien
sflj schreef:Niet? dat snap ik niet. Ik heb t niet over scherpe optomingen of harde handen enz he?
Neem het 'zachtste' bit en t 'zachtste' bitloze hoofdstel. Hang het in/om het paardenhoofd... Wat is het meest (on-) comfortabel?
Wat is daar niet logisch aan? Of ben jij van mening dat een paard liever de hele dag met een bit in loopt dan met een halster om?
Lusitana schreef:sflj schreef:Niet? dat snap ik niet. Ik heb t niet over scherpe optomingen of harde handen enz he?
Neem het 'zachtste' bit en t 'zachtste' bitloze hoofdstel. Hang het in/om het paardenhoofd... Wat is het meest (on-) comfortabel?
Wat is daar niet logisch aan? Of ben jij van mening dat een paard liever de hele dag met een bit in loopt dan met een halster om?
Het gaat natuurlijk niet om omhangen van iets, je ontkomt er niet aan om het ook te gebruiken en dus hebben we het over DE WERKING er van. Veel bitloze hoofdstellen werken sterker in dan bitten, dus daar moet je feitelijk nog voorzichtiger mee omgaan. Het is niet zo dat geen bit gebruiken vanzelf vriendelijk is als je gaat rijden.
KingMarco schreef:Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.
Wat mij verbaast te lezen is dat een hoop mensen er wel in de bak mee rijden maar nog niet mee naar buiten gaan. Dit omdat ze het nog niet onder de knie hebben of iets dergelijks.
Is het niet de bedoeling dat paarden logisch reageren op dingen. De werking van een bit heb ik mijn paarden nog nooit uit hoeven leggen. Anders kan je ze wel leren dat als je aan zn oren trekt dat hij langzamer meot gaan, want dan wordt het een trucje. Lijkt mij dat een paard bij een bitloze optoming ook gewoon op een natuurlijke logische manier hoort te reageren.