Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:05

Toverheks schreef:
Maar waarvoor gebruiken we hem?
Kan iemand dat in woorden uitleggen?

Hier zijn hele boeken over geschreven, ik zou zeggen, zoek er daar eens eentje van op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:08

Toverheks schreef:
Maar waarvoor gebruiken we hem?
Kan iemand dat in woorden uitleggen?

Als medium voor het overbrengen van onze wensen richting het paard Slim
Ipv een bit kunnen daarvoor talloze andere zaken worden gebruikt...

Waarvoor zitten we eigenlijk op die beesten? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:09

Omdat we te lui zijn om te lopen Tong uitsteken

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:09

randie schreef:
even een andere situatie dan buitenrijden..Mijn paard wordt met springen heet, heeter heetst.Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een parcours te rijden bitloos. Hoe stuur je makkelijk en vlot met een loshangende teugel en een bitloos hoofdstel? Hoe hou je zn heet paard onder controle dan? Ik geef met grif toe ik zou het niet kunnen zonder bit, en dan is het helemaal niet zo dat ik hem constant tegen houdt. Alleen bijvoorbeeld bij een dubbel omdat hij anders als een dolle stier er overheen gaat. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik qua springen nog maar net gestart ben, en het waarschijnlijk 100X beter kan. Maar ik vraag het me gewoon af, hoe doe je dit bitloos?

Alles is om te leren, en zo zie je maar, de meeste mensen hebben wel hun eigen "probleempje" met hun paard. Bitloos is niet heilig, maar je zou voor de aardigheid eens bitloos moeten proberen! al is het maar 1 keer, sommige paarden worden ineens veel rustiger. Is dat niet zo, dan weet je dat tenminste ook. Bitloos rijden hoeft toch niet altijd met losse teugels. Je kunt toch net als in de dressuur met lichte aanleuning rijden ?
Lijkt mij geen probleem. Je paard zal vast niet nog harder gaan door bitloos hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:42

randie schreef:
even een andere situatie dan buitenrijden..Mijn paard wordt met springen heet, heeter heetst.Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een parcours te rijden bitloos. Hoe stuur je makkelijk en vlot met een loshangende teugel en een bitloos hoofdstel? Hoe hou je zn heet paard onder controle dan? Ik geef met grif toe ik zou het niet kunnen zonder bit, en dan is het helemaal niet zo dat ik hem constant tegen houdt. Alleen bijvoorbeeld bij een dubbel omdat hij anders als een dolle stier er overheen gaat. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik qua springen nog maar net gestart ben, en het waarschijnlijk 100X beter kan. Maar ik vraag het me gewoon af, hoe doe je dit bitloos?

Je rijdt bitloos niet per definitie met losse teugel. Dit weekend heb ik Jo bitloos gereden, ze kwam veel beter terug dan met bit! Of dat is of de druk op haar neus te scherp is, of omdat ze niets heeft om tegenin te trekken... dat moet ik nog onderzoeken. Maar ik kan me helemaal voorstellen dat bitloos veiliger kan zijn dan met bit. Niets om vast te pakken, niets om tegenin te trekken. Je zou het voor de lol gewoon eens moeten proberen. Ik denk dat je verbaasd zult zijn.
Een stalgenootje heeft Jo met minimale teugeldruk mooi nageeflijk en omlaag kunnen rijden. Haar woorden 'het is hetzelfde soort rijden als met bit'. Dus niets loshangende teugels. Dat zou ook niets voor mij zijn als 'dressuurmiepje'. Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:56

Citaat:
Je rijdt bitloos niet per definitie met losse teugel. Dit weekend heb ik Jo bitloos gereden, ze kwam veel beter terug dan met bit! Of dat is of de druk op haar neus te scherp is, of omdat ze niets heeft om tegenin te trekken... dat moet ik nog onderzoeken.

Ok dit is weer tegenstrijdig met het boek wat ik hier heb liggen Clown , daar wordt duidelijk vermeld dat de meeste bitloze optomingen niet met een "normale" teugelvoerig omdat dit scherp in zou werken.

@ kawa, respect Vork zo ver ben ik nog lang niet, ik ben inmiddels wel zo ver dat ik zo weinig mogelijk aan zn mond kom omdat hij dan inderdaad ( en terecht) rustiger blijft. Helaas ligt hij uit de running met de vraag of dat het nog goed komt helaas...Ik hoop in de toekomst nog wat parcoursjes met hem te kunnen zien Bloos

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:05

Vlinder32 schreef:
maar je zou voor de aardigheid eens bitloos moeten proberen! al is het maar 1 keer, sommige paarden worden ineens veel rustiger. Is dat niet zo, dan weet je dat tenminste ook. Bitloos rijden hoeft toch niet altijd met losse teugels. Je kunt toch net als in de dressuur met lichte aanleuning rijden ?
Lijkt mij geen probleem. Je paard zal vast niet nog harder gaan door bitloos hoor.

Ja proberen kan zeker geen kwaad Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:07

Citaat:
Helaas ligt hij uit de running met de vraag of dat het nog goed komt helaas...Ik hoop in de toekomst nog wat parcoursjes met hem te kunnen zien

zou het best willen proberen hoor! alleen momenteel is het niet mogenlijk helaas, en dan moet ik nog iemand vinden die zn ding te leen heeft voor een grote kop.

Op het paard wat ik hiervoor reed, reed ik wel vaak zonder zadel en met een halstertouw om haar nek. Beetje tussen balken door en erover, speulend Vork

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:11

ik ben niet tegen bitloos, maar ik word wel sjaggie van 1 persoon telkens.
al is het bit zo slecht, hadden we allang flinke stakingen gehad van onze paarden.

maar goed deze persoon verkondigd graag aan bokt dat iedereen bitloos moet gaan, daar word ik moe van kom met harde en goede feiten dan wil ik, en de rest van bokt nog wel eens goed nadenken (ga ik van uit). maar dit uit de lucht geroepen door een extremist, nee sorry beetje flauw word het.

Lachen dank u!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:22

Is geen respect voor nodig.
Ik hoop dat je snel weer kunt trainen met je paard.
En dan kun jij dat ook hoor Ja
Valt gewoon meer mee dan vele denken Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:28

beetje offtopic Nou ik weet dat er in het beestje veel vermogen zit, alleen baasje moet nog oefenen Clown. Maar ik ga wel kijken of ik het nog een keer kan proberen dat bitloos Lachen. Maar mijn bit wordt er niet voor ingeruild, simpel weg omdat hij daar prima op loopt en ik wedstrijden start.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door vencedor op 17-03-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:30

Ik heb het er ook niet voor ingeruild.
Maar gewoon leuk om eens te proberen Lachen
En idd ervaren hoe groot het verschil wel of niet is Lachen
Ik ben gewoon zo iemand die het wel eens een paar keer uitgeprobeerd wil hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:45

Beetje eindeloze discussie, lijkt 't wel.

Zonder bit is gewoon comfortabeler voor het paard. Lijkt me vrij logisch, toch?
Ben verder niet anti-bit ofzo en rij zowel met als zonder bit. Heb ook diverse geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:47

nee...dat is dus niet logisch Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:53

Niet? dat snap ik niet. Ik heb t niet over scherpe optomingen of harde handen enz he? Knipoog

Neem het 'zachtste' bit en t 'zachtste' bitloze hoofdstel. Hang het in/om het paardenhoofd... Wat is het meest (on-) comfortabel?
Wat is daar niet logisch aan? Of ben jij van mening dat een paard liever de hele dag met een bit in loopt dan met een halster om?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:56

Inprincipe zou ik voor bitloos zijn. Ware het niet, ik nog geen optoming bitloos gevonden(okee toegegeven ook niet al te hard gezocht) heb die niet scherper inwerkt dan een bit en die niet gaat schuren na een paar uur rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:06

sflj schreef:
Niet? dat snap ik niet. Ik heb t niet over scherpe optomingen of harde handen enz he? Knipoog

Neem het 'zachtste' bit en t 'zachtste' bitloze hoofdstel. Hang het in/om het paardenhoofd... Wat is het meest (on-) comfortabel?
Wat is daar niet logisch aan? Of ben jij van mening dat een paard liever de hele dag met een bit in loopt dan met een halster om?

Het gaat natuurlijk niet om omhangen van iets, je ontkomt er niet aan om het ook te gebruiken en dus hebben we het over DE WERKING er van. Veel bitloze hoofdstellen werken sterker in dan bitten, dus daar moet je feitelijk nog voorzichtiger mee omgaan. Het is niet zo dat geen bit gebruiken vanzelf vriendelijk is als je gaat rijden.
Omgekeerd is het ook zo dat een bit niet vanzelf onvriendelijk is als je het gaat gebruiken.
alles ligt aan hoe de dingen gbruikt worden, maar dat heb ik geloof ik tig pagina's terug ook al gezegd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-03-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:07

scherp???????
je mag mijn hoofdstel weleens proberen!! scheurt niet, is tegendeel van scherp..verre van dat zelfs (gebruik de sidepull heb marylot 4 in 1).en het is toch ook maar hoe je ermee rijdt toch. ben in hart grote voorstander vanbitloos...moet toegeven dat ik met mijn zit mijn pony nog niet genoeg önder" controle heb om ook buiten bitloos te gaan (rijtechnisch toch nog wat lesjes nemen Bloos )
Heb om deze reden ook dit hoofdstel,kan ik afwisselen, en heeeeeel onderhoudsvriendelijk ook nog...ben erg blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:13

Lusitana schreef:
sflj schreef:

Het gaat natuurlijk niet om omhangen van iets, je ontkomt er niet aan om het ook te gebruiken en dus hebben we het over DE WERKING er van. Veel bitloze hoofdstellen werken sterker in dan bitten, dus daar moet je feitelijk nog voorzichtiger mee omgaan. Het is niet zo dat geen bit gebruiken vanzelf vriendelijk is als je gaat rijden.

Exact...
En geloof me, ik ken paarden die zouden het heus vertellen als ze een bitje niet fijn vonden.

Paarden doen niet zo truttig over hun mond als een mens... die staan ook doodleuk met rubber slangen in hun mond, en met kettingen... ik zou dat niks vinden, maar ja, ik ben geen paard, hè Lachen

als ze het zo vervelend vonden iets in hun mond te hebben zouden ze dat neit doen Lachen

Je moet het gewoon per paard bekijken, de een wil niets over de neus hebben, de ander heeft geen plek voor een bit, en vindt dat dus niet fijn... verschilt per paard.
Je moet als mens neit kijken naar wat JIJ fijner vindt, maar naar de reactie van het paard... dan kan je nog aardig verbaasd zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:16

Moet even toevoegen dat hoofdstel loos natuurlijk wel "vriendelijker" is, maar ik had het even over bitloos hoofdstel tegenover hoofdstel met bit, ik neem aan dat dát begrepen is.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:19

Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Wat mij verbaast te lezen is dat een hoop mensen er wel in de bak mee rijden maar nog niet mee naar buiten gaan. Dit omdat ze het nog niet onder de knie hebben of iets dergelijks.
Is het niet de bedoeling dat paarden logisch reageren op dingen. De werking van een bit heb ik mijn paarden nog nooit uit hoeven leggen. Anders kan je ze wel leren dat als je aan zn oren trekt dat hij langzamer meot gaan, want dan wordt het een trucje. Lijkt mij dat een paard bij een bitloze optoming ook gewoon op een natuurlijke logische manier hoort te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:23

Idd, het gaat om gebruik.

En als ik bijv zie hoe belachelijk overdreven zanda reageerde op druk op een halster(denk dus alleen al aan het vasthouden van het halster zonder touw, zonder trekken)...en hoe makkelijk hij een bit accepteerde...
Wat zou hij dan aangenamer vinden in gebruik?

Ritten van 6 uur heb ik nooit gemaakt, niet met en zonder bit Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:30

KingMarco schreef:
Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Wat mij verbaast te lezen is dat een hoop mensen er wel in de bak mee rijden maar nog niet mee naar buiten gaan. Dit omdat ze het nog niet onder de knie hebben of iets dergelijks.
Is het niet de bedoeling dat paarden logisch reageren op dingen. De werking van een bit heb ik mijn paarden nog nooit uit hoeven leggen. Anders kan je ze wel leren dat als je aan zn oren trekt dat hij langzamer meot gaan, want dan wordt het een trucje. Lijkt mij dat een paard bij een bitloze optoming ook gewoon op een natuurlijke logische manier hoort te reageren.

Ik kan alleen spreken over die van mij. Jo reageerde vanaf seconde 1 heel logisch. Ik deed het om en terwijl ik er naast stond vroeg ik links en rechts en haar hoofd draaide gelijk. Ik ging erop en vanaf het eerste moment was ze als een zonnetje te sturen en te stoppen (dit laatste zelfs beter dan met bit). Het is wel zo dat Jo een professionele goede opleiding gehad heeft en heel goed te sturen is op het buitenbeen. Dat heb je wel nodig denk ik als je bitloos gaat. Ik heb er nog geen 6 uur durende rit mee gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dit zonder bontje ofzo kan gaan schuren. (maar dat is gewoon een veronderstelling vanuit GBV)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:31

Ik heb vaak het gevoel dat sommige bitloze ruiters, bitloos beter vinden en aanvoelen, omdat ze vaak het bit verkeerd gebruiken. Niet op de zit

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:37

Hmm, ik vraag me dus af waarom paarden zo bijzonder beter ineens luisteren naar bitloos dan naar bit (immers zou dit een gruwelijk ding moeten zijn). Ik zet dan toch echt me vraagtekens bij de scherpte van inwerking.

Aan de andere kant heb je dus bitloze die het nog voldoende vertrouwen om ermee buiten te rijden. Geeft ook wel weer beetje tegenstrijdig gevoel Haha! Clown .