Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:47

Echt verboden vind ik een beetje ver gaan.
Maar als ik kijk naar het gebruik van sommige mensen , misschien is het dan toch het beste.

Op wedstrijd, en misschien een keer voor een fotoshoot oke.
Maar elke keer maar weer, met bandages rijden voor de "mooiheid" vind ik echt te ver gaan.
Vind het jammer dat er te veel mensen zijn, die het plaatje blijkbaar belangrijker vinden dan de functie.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:49

lieniminnie schreef:
Maar suziej, het gaat er hier om nutteloos met bandages rijden, verder snap ik je volkomen Ja

Jaa, liet me een beetje gaan, hahaha. Huilen van het lachen (daarom had ik er later ook ontopic bij gezet) Het ging er toch om dat bandages helemaal verboden moesten worden, en als je dan toch met bescherming gaat rijden omdat het echt nodig is dat je dan peesbeschermers omdoet? Anders heb ik de openingspost niet goed begrepen. Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:50

beter voor je paard gaat ten alle tijden boven het plaatje ..

ik rij bitloos en ga echt niet met bit rijden omdat ik nu toevallig zo'n ontzettend gaaf , kwijl , hoofdstel in de zaak heb hangen
ik rij bitloos omdat mij n paardje daar nu eenmaal veel beter op reageert , niet omdat ik het hip vind
of mee doe met een of andere goeroe rage etc etc

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:51

Toen ik mijn paard nog volop trainde reed ik in principe altijd met bandages, hij kreeg schuur plekken van peeskappen..nooit dikke pezen o.i.d gehad, wel vaak afgespoeld na het trainen..
dus ieder zijn eigen keus.ik heb er nog nooit wat door gehad..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:51

nickyu schreef:
wten de mensen die tegen zijn ivm warmte
dat er vandaag de dag onderbandages zijn met gaatjes
voor betere temp regeling en van solide rkunststof voor betere druk verdeling en bescherming?

Maar behalve door de onderlappen, waar dan van die geweldige gaatjes in zitten, moet de warmte ook nog eens door 2 lagen stof dat er omheen gesnoerd is Haha!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:58

ik vind t moeilijk
mijn vriend rijd zelf altijd met bandages.
ik met peesbeschermers, maar daar krijgt hij soms wondjes van.
Als hij ze te vaak en te lang omheeft.
maar zijn voorbenen zijn een beetje scheef, daardoor is de kans groot dat ie zijn voorbenen tegen elkaar raakt.
mijn vriend wil dat ik met beschermers rijd.. al vergeet ik die wel eens.
maar zijn trainster zij dat t wel goed is voor m .. want dan leert ie dr ook van als ie een keer zijn benen stoot.
en daar heeft ze natuurlijk wel een punt.
maar het is dan ok weer niet leuk als ie net verkeerd raakt en weer een hele tijd stil moet staan.

heel dubbel dus allemaal

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:13

Wat ik me nou steeds afvraag... Ik ken het onderzoek (uit bit) dat test hoe warm het wordt onder een bandage (en volgens mij ook onder peesbeschermes). Maar wat zegt dat nou eigenlijk? OK, het wordt dus warm... Verder nemen we aan dat eiwitten stollen bij een bepaalde warmte, dus dat het daarom niet goed is. Maar wanneer is dat getest op een paardenbeen. Zijn er eigenlijk wel eens langdurige testen gedaan op paarden met en zonder bandages die bewijzen dat het slecht is. Want volgens mij hangt het huidige onderzoek van aannames aan elkaar.

Ook ken ik persoonlijk (maar dat zegt natuurlijk niets) geen mensen en/of paarden waarbij het gebruik van bandages duidelijk heeft geleid tot schade.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:21

Sopper_ schreef:
ik vind t moeilijk
maar zijn voorbenen zijn een beetje scheef, daardoor is de kans groot dat ie zijn voorbenen tegen elkaar raakt.
maar zijn trainster zij dat t wel goed is voor m .. want dan leert ie dr ook van als ie een keer zijn benen stoot.

maar het is dan ok weer niet leuk als ie net verkeerd raakt en weer een hele tijd stil moet staan.

heel dubbel dus allemaal

Hij heeft dus een 'afwijking'. Hij kan dus niet anders. Hoe kun je dan ign zeggen; 'Oo, het is goed dat hij zichzelf stoot want daar leert ie van'. Het paard kan er toch ook niets aan doen dat z'n voorbenen scheef zijn. Moet je 'm vooral geen beschermers omdoen, nee laat je paard het lekker zelf uitzoeken. Rolleyes Sorry hoor, maar die opmerking begrijp ik dus écht niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:00

Ik heb ook licht x-benen, ben daarom ook niet zo handig met mijn voeten, leer je vanzelf naar lopen wil je niet constant met blauwe plekken lopen.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:05

Suziej schreef:
Sopper_ schreef:
ik vind t moeilijk

heel dubbel dus allemaal

Hij heeft dus een 'afwijking'. Hij kan dus niet anders. Hoe kun je dan ign zeggen; 'Oo, het is goed dat hij zichzelf stoot want daar leert ie van'. Het paard kan er toch ook niets aan doen dat z'n voorbenen scheef zijn. Moet je 'm vooral geen beschermers omdoen, nee laat je paard het lekker zelf uitzoeken. Rolleyes Sorry hoor, maar die opmerking begrijp ik dus écht niet.

ik bedoel het niet zo
vergeet maar heel snel wat ik zei
eigenlijk raakt hij zich niet met rijden zonder beschermers
het is egt op de milimeter
maar met beschermers hoor je het wel.
Dan raakt ie zich ook.
maar zonder niet..
want moet ik dan bij elke stap die hij zet beschermers om.. nee lijkt me niet..
maar dat over dat hij zijn been moet raken had ik niet moeten zeggen.
en zo bedoelde ik het ook niet..
Sorry

Mariekski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:23

Ik denk niet dat ik ze ooit om ga doen want ik weet niet eens hoe je ze om moet doen... Bloos . En met mijn vader en vrienden heb ik het er ook wel eens over van: waarvoor dienen bandage's nou eigenlijk? Misschien dat ik ze alleen voor de foto om ga doen Cheese! maar verder denk ik niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:21

ik snap ook nooit de witte bandages voor het inrijden op een wedstrijd,is toch best wel veel werk,en onhandig?
maargoed sjiek staat het wel.

je hebt uiteraard uitzonderingen,maar ik zie het nut van het rijden met bandages niet in.
(ja tenzij je paard een blessure heeft en ze op stal om moet,of wondjes krijgt van peesbeschermers,natuurlijk,maar een lap stof beschermt minder als een harde peesbeschermer.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:51

peesbeschermers en strijklappen vind ik wel erg belangrijk, maar ik let er wel op dat ik er heb waar de temperatuur niet te veel onder oploopt, dus zoveel mogelijk open aan de voorkant. Paard tikt nu eenmaal aan, vooral achter heel erg en is nogal onstuimig (en wel op leeftijd), dus wil peesproblemen voorkomen.
Bandages gebruik ik nooit. Heb ze eenmaal gebruikt voor foto's en eenmaal toen ik op mijn paardje naar het gala ging (maar toen had ik het niet zelf gedaan), puur als showobject dus. Dan rijdt ik hem niet (iig niet intensief) en draagt hij ze geen uur lang. In mijn ogen moet dat gewoon kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:11

Bij mijn (dierenarts) kliniek hangt er een plaatje over bandages.. Denk niet dat een kliniek het dan ook zomaar ophangt. Las op pagina 9 dat iemand bandages moest gebruiken omdat hij uit een peesblessure kwam, apart, want het word erg warm onder een bandage, en dus ook vatbaarder en zwakker. Ik ben benieuwd welke dierenarts aangeraden heeft een paard bandages om te doen, die uit een peesblessure komt!

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:44

Ik vind bandages niet slecht, maar je moet wel goed kunnen bandageren en daarmee bedoel ik dat je moet weten hoe lang en hoe strak je ze bijvoorbeeld om doet en welk soort bandage je gebruikt. Als je het verkeerd gebruikt kan het zeker gevolgen hebben Ja

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:47

Zelf gebruik eigenlijk altijd bandage's.
Ik hoor al jaren lang hoe slecht het wel niet is, maar alle paarden hier hebben goede gezonde pezen.
Is het dan echt zó slecht dat het zo warm wordt?
Het zal natuurlijk niet goed zijn, maar hoe slecht is het nu eigenlijk? Lachen En wat als je na het rijden over het harde uitstapt, en de pezen koelt, welk effect heeft het dan?
Sorry voor de vragen, maar heb het niet precies kunnen vinden in alle pagina's.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:41

ruitershopon schreef:
ik ben het met je eens dat bandages bijna geen bescherming geven,maar ik vraag me dan toch af waarom de topruiters (oa.Anky)
wel altijd bandageren.......

Voor het zicht, het presenteert gewoon mooi... Ik gebruik ze ook niet (meer), vroeger bij m'n vorige paard wel, maar nu nooit meer.

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:20

Ik ben ook tegen bandages! Daarom zoek ik beschermers met zo groot mogelijke gaten (niet van die kleintjes vd ANKY boots (die raken verstopt!!))
wat zijn nou duidelijk de beste?! (sorry als ik er overheen heb gelezen...)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:55

Ik snap ook neit welek onverlaat die bandages bedacht heeft. Ik vidn peesjes mooi als het nodig is heb je er wat aan maar bandages.

Nee hoor afschaffen mag van mij

idske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:06

Verboden gaat een beetje ver toch?
Als het echt zo vreselijk schadelijk is, dan werd het wel van de markt gehaald. En kijk alle Top dressuurpaarden, die rijden dagelijks met bandages.. ze draaien er geen pirouette minder om Knipoog

Zelf rijd ik altijd met peeskappen, maar 1 paard krijgt er kale benen van en die rijd ik met van die katoenen bandages en dat gaat veel beter!

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:16

Verbieden is een beetje extreem.
Ik gebruik zelf peesjes maar als mn paard niet zo aantikte had ik ze allang weggedaan.
Bandages gebruik ik nooit. Ze hebben in mijn ogen geen nut.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:26

Verbieden is absolute onzin, het moet niet gekker worden.
Als ik train heb ik ook bandages om de achterbenen, voor heb ik 3-in-1-beschermers om. Van peesjes krijgt mijn merrie plekjes op haar benen, ik gebruik ze weleens voor een buitenrit maar niet te vaak. Ik vind dat bandages wel ondersteuning geven en met onderlappen eronder zeker wel een functie hebben met strijken etc. En wat het esthetisch aspect betreft; nou en! Het mag toch ook best mooi zijn?
Wat warmte betreft: tsja, het wordt warm. ik heb pas hele dure beschermers gekocht die van speciaal warmteafvoerend spul zouden zijn, blablabla. Net zo warm als onder de bandages hoor. Dan zou ik dus zonder moeten. Nou dat riskeer ik niet.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:19

Verbieden is echt niet nodig. Mensen mogen toch zelf weten wat ze met hun paard doen. { zolang het niet hele erge mishandeling is. } Jij weet dat het niet goed voor een paard is, dus doe je het niet. maar als je traint voor een show en je mag in een keer geen bandages meer om doen, Nou mooie show word dat dan. Laat mensen het zelf uitmaken het is jouw mening, maar ieder mens heeft weer een andere mening, laat dat zo blijven.

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:21

als je de werkbandage (dus de elastische met onderlappen) goed om het been heen draait geeft het de pezen meer stevigheid. zelf rijd ik met bandages als de bak erg zwaar is en als hij wondjes heeft aan het been. als ik met bandages rijd rij ik alleen met de elastische bandage. de fleece bandage gebruik ik vrijwel nooit. ook draai ik me paard stalbandages als ie last heeft van stalbenen. jonge paarden rijd ik ook met een werkbandage maar laat ze eerst wennen aan de beenbeschermer aan de longeerlijn. als ik erop ga dan doe ik bandages om. ook hier weer de werkbandage.

zonneruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:36

Bandages verbieden is een grote stap, maar er is tegenwoordig een vernieuwde soort bandage verkrijgbaar bij indra horse. Heet legwrap geloof ik. Deze is van een ademende stof gemaakt wat over verhitting voorkomt. En het is veel makkelijker om te doen of af te halen op het voor terrein. Er zit namelijk een rek in het klittenband. Je kunt ze na gebruik gewoon net als een bandage in de wasmachine stoppen. Ondersteuning en bescherming door een bandage zet ik mijn vraagtekens bij, dan zou ik eens kijken naar de 3 in 1 beenbescherming van indra.