Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:21

@Schaapjuh heb je even een pb gestuurd anders gaan we helemaal off-topic Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:00

Ik heb dit topic wat gevolgd en Sorry Unamie, maar je komt zó ongeloofwaardig over!

Je loopt gewoon blindelings achter je zadelmaker aan, terwijl hij zelf er misschien wel een genuanceerdere mening over heeft kun jij geen enkele nuance aanbrengen.

Jammer want zo is de discussie nutteloos. Misschien moet je commissie bij je zadelmaker vragen voor deze reclame (al vraag ik me af of hij er wel blij mee is, ik zou hier dus echt NIET blij mee zijn als vakman).

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:12

Venetia schreef:
Ik heb dit topic wat gevolgd en Sorry Unamie, maar je komt zó ongeloofwaardig over!

Je loopt gewoon blindelings achter je zadelmaker aan, terwijl hij zelf er misschien wel een genuanceerdere mening over heeft kun jij geen enkele nuance aanbrengen.

Jammer want zo is de discussie nutteloos. Misschien moet je commissie bij je zadelmaker vragen voor deze reclame (al vraag ik me af of hij er wel blij mee is, ik zou hier dus echt NIET blij mee zijn als vakman).

het is ook handig als je je mening even onderbouwd
anders is je reactie ook een beetje nutteloos
Knipoog

wat is jouw mening over een diepe zit en waarom denk jij dat een slag in de boom geen nadelig effect heeft voor het paard? Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:08

Venetia schreef:

dat kan ik aan de ene kant wel begrijpen, maar aan de andere kant begrijp ik uit je reactie dat je niet alles hebt doorgelezen
toch een beetje vreemd om dan zo'n mening te hebben
misschien heb je wel bepaalde dingen gemist..

Venetia schreef:

ik loop juist niet blindelings achter een zadelmaker aan
doordat ik heb gezien hoe een diepe zit als een soort notekraker kan werken op de rug,is het voor voor mij overduidelijk, dat ik nooit meer zo'n zadel zal kopen!!
ik vind het erg jammer dan andere zadelmakers daar zich ook niet eens in verdiepen
het zou een hoop leed besparen
het zijn de paarden, dáár doe ik het voor ,elk paard verdient een pijnloos zadel

Venetia schreef:

deze discussie is zeker niet nutteloos aangezien het mensen toch aan het denken gezet heeft..
(afgezien van de ontopic reactie's die het topic jammer genoeg toch een beetje verknalt hebben, en waar niet alleen ik Bloos (maar ook andere) debet aan geweest zijn!
ik vind trouwens jou reactie ook niets toevoegen, aangezien je zelf niet eens het hele topic hebt doorgelezen Rolleyes
en je had me bv ook een pm kunnen sturen
of mijn zadelmakers blij is.. vast niet, hij heeft het al zo druk Nagelbijten / Gniffelen

onderbouw jou mening ook eens over een diepe zit
misschien heb jij wel een goede uitleg waarom een diepe zadel niet slecht zou zijn
en daar ben ik ook benieuwd naar
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-07-06 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:11

[quote''unamie''doordat ik heb gezien hoe een diepe zit als een soort notekraker kan werken op de rug,is het voor voor mij overduidelijk, dat ik nooit meer zo'n zadel zal kopen!!
[/quote]
Je zegt nu al zelf dat het kan, en dat het dus niet zo hoeft te zijn Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:14

Dat is het em nou juist, ik heb er geen mening over want ik weet er gewoon te weinig van!
Alleen echte vakmensen kunnen deze discussie zinvol voeren en wij kunnen alleen afgaan op meningen die uiteenlopen en op de fabrikanten.

Zeggen dat alleen één zadelmaker op deze wereld het bij het goede eind heeft, is volgens mij wat raar. Voor meerdere opinies is wat te zeggen en geen enkel negatief punt van een opinie zien is struisvogelpolitiek.

Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je wel gelijk, maar door anderen af te kraken en geen duimbreed toe te geven, terwijl de waarheid waarschijnlijk genuanceerd is en op het paard en de ruiter aangepast moet zijn, is niet zo handig.

In iedere theorie zijn vele tenzij's en die mis ik in jouw uitleg!

Hoop dat mijn reactie zo wat duidelijker is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:15

sronnie schreef:
Je zegt nu al zelf dat het kan, en dat het dus niet zo hoeft te zijn Lachen

wél bij de nieuwere waar een slag in de boom zit
bij de oudere zadels van voor 95/96 heb je geen last
maar dat is al zo vaak gezegt in dit topic

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:21

unamie schreef:
ik loop juist niet blindelings achter een zadelmaker aan
doordat ik heb gezien hoe een diepe zit als een soort notekraker kan werken op de rug,is het voor voor mij overduidelijk, dat ik nooit meer zo'n zadel zal kopen!!

Unamie, met alle respect maarreuh Jodievanmij heeft gisteren of eergisteren voor het eerst over een 'notenkrakereffect' gesproken. Zíj was ook degene die begon over de bespanning van de boom. In al jouw voorgaande posts (en ja, ik heb het hele topic nóg eens doorgenomen) heb je dat nergens vernoemd. Toch gek he? Jij die al die tijd beweerde dat je het bij het rechte eind had, terwijl jouw uitleg niet eens volledig was...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:26

een reactie van iemand die het met eigen ogen gezien heeft
en zo reageerde ik ook toen ik het zag
haar uitleg is een stuk duidelijker (haar andere uitleg theorie in dit topic)
blijkbaar ben ik niet goed in uitleggen en zij wel Vork

Jodievanmij schreef:
Ik ben vandaag bij van Triest geweest en ja hoor een heel stuk wijzer.> Het is heel simpel.. Een diepe zit is niet erg zolang deze maar op een vlakke boom gebouwd is.. En ja het verschil is echt duidelijk te zien maar je moet het zadel er wel voor open halen.. En ik schrok best toen ik het zag.. Hij heeft mijn ogen nu toch wel echt geopend.. Ik ga dus nu op zoek naar een zadel met een vlakke boom!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:31

Precious20 schreef:
Unamie, met alle respect maarreuh Jodievanmij heeft gisteren of eergisteren voor het eerst over een 'notenkrakereffect' gesproken. Zíj was ook degene die begon over de bespanning van de boom. In al jouw voorgaande posts (en ja, ik heb het hele topic nóg eens doorgenomen) heb je dat nergens vernoemd. Toch gek he? Jij die al die tijd beweerde dat je het bij het rechte eind had, terwijl jouw uitleg niet eens volledig was...

jodievanmij is er speciaal heengegaan om zich te laten informeren, zodat ze het kon vertellen in dit topic
zij (of de zadelmaker) heeft blijkbaar het woord notekraker gebruikt (een benaming waar ik niet op zou zijn gekomen maar die wel treffend het probleem omschrijft Ja )
wat is er mis mee om dat woord te gebruiken in dit topic?
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-07-06 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:33

unamie schreef:
schaapjuh schreef:
Een vierkant lepel komt niet alleen bij springzadels voor, maar ook bij andere zadels, zoals die van mij Knipoog

ja maar jij hebt een heel bijzonder geval Cool

De Anky-zadels hebben toch ook een vierkante lepel?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:54

Citaat:
De Anky-zadels hebben toch ook een vierkante lepel?

Ja

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:11

Citaat:

de uitleg was dan wel niet helemaal volledig,maar zoals al eerder aangegeven onze zadelmaker kan het je wel goed uitleggen(die kan waarschijnlijk ook vanaf een foto het punt aanwijzen waar het probleem zit)
terwijl wij alleen het probleem hebben bekeken vanaf een bok/paardenrug
wat wel voldoende is om te kunnen zien dat z'n zadelboom niet over de hele lengte draagt!

maar op welk gebied vind jij dat ze het niet bij het rechte eind heeft op het nadelige effect van een slag in de boom?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:16

unamie schreef:
Precious20 schreef:

jodievanmij is er speciaal heengegaan om zich te laten informeren, zodat ze het kon vertellen in dit topic
zij (of de zadelmaker) heeft blijkbaar het woord notekraker gebruikt (een benaming waar ik niet op zou zijn gekomen maar die wel treffend het probleem omschrijft Ja )
wat is er mis mee om dat woord te gebruiken in dit topic?

Er is niks mis met het woord 'notenkrakereffect'.
Maar in één van jouw vorige posts op deze pagina schreef je dat het 'notenkrakereffect' zelf gezien had. Ik vind het dan alleen gek dat jij in al jouw vorige berichten niet precies kon uitleggen wat de boom met knik op de paardenrug deed, behalve drukken. Pas sinds dat Jodievanmij met die term op de proppen is gekomen, ben jij dat woord gaan gebruiken. Hetzelfde verhaal over de bespanning van bomen.

Wat ik hier mee wil zeggen: als je toch zo'n uitgesproken mening wil hebben, informeer je dan ten minste fatsoenlijk bij Van Triest zodat je zijn uitleg ook volledig kan weergeven. That's it...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:31

taffy schreef:
maar op welk gebied vind jij dat ze het niet bij het rechte eind heeft op het nadelige effect van een slag in de boom?

Ik heb in mijn voorgaande posts niet gezegd dat ze het niet bij het rechte eind zou kunnen hebben.
Ik vind het alleen gek (en dit is dan nog een understatement Vork ) dat van alle zadelmakers in NL en B alleen Van Triest het bij het rechte eind heeft... En alle andere zadelmakers én fabricanten zouden lomperiken of leugenaars zijn Scheve mond

Ik blijf erbij dat een zadel meer is dan een boom alleen. Harnessmaker had overigens een goed punt i.v.m. die bespanning van de boom. Het is idd een feit dat de oudere (zwaardere) bomen onder meer spanning staan dan de nieuwe (lichte) bomen. Dus dan zit er toch ergens een gat in de theorie van Van Triest.

Overigens vind ik de manier waarop jullie deze probleemstelling aanbrachten al niet zo geheel denderend. Alles van voor '95 is goed (en toevallig hebben jullie zo'n zadel) en alles van na '95 is slecht. Dan laat je al niet meer veel ruimte over om te discussieren...
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 16-07-06 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:33

Precious20 schreef:
Wat ik hier mee wil zeggen: als je toch zo'n uitgesproken mening wil hebben, informeer je dan ten minste fatsoenlijk bij Van Triest zodat je zijn uitleg ook volledig kan weergeven. That's it...

ik heb al vele malen gezegd in dit topic, dat ik het pas goed uit kán leggen met voorbeeldfoto's die ik ga maken, als ik weer naar hem toe ga
maar dat werd niet echt geaccepteerd....jullie waren te ongeduldig Tong uitsteken

de grote vraag in dit topic was/is
of een zadel met een diepe zit/slag nu wel of niet slecht is..
mijn uitleg was dan misschien voor sommige (te) onduidelijk maar voor andere weer niet
Cer en Dubbeldun begrepen nl wel mijn manier van uitleggen Ja
mogelijk hebben zij gewoon wat meer zadelskennis of een andere invalshoek

ik ben trouwens eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die van mening zijn veranderd na dit topic óf er in ieder geval anders over zijn gaan denken..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 00:18

unamie schreef:
Precious20 schreef:

ik heb al vele malen gezegd in dit topic, dat ik het pas goed uit kán leggen met voorbeeldfoto's die ik ga maken, als ik weer naar hem toe ga
maar dat werd niet echt geaccepteerd....jullie waren te ongeduldig Tong uitsteken

Of jij te voorbarig om een standpunt in te nemen puur op hetgeen 1 zadelmaker vertelt.
maar van welke merken is van Triest Reseller/distrubiteur of geef het een naam?

unamie schreef:
de grote vraag in dit topic was/is
of een zadel met een diepe zit/slag nu wel of niet slecht is..
mijn uitleg was dan misschien voor sommige (te) onduidelijk maar voor andere weer niet
Of zijn mischien, net als jij, minder ter zake deskundig op dit vlak. Haha!

unamie schreef:
ik ben trouwens eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die van mening zijn veranderd na dit topic óf er in ieder geval anders over zijn gaan denken..

Ik denk/verwacht en hoop dat mensen wat anders na gaan denken over dingen die mischien eerder vanzelfsprekend lijken te zijn vwb zadels, en ik mag hopen dat men op zoek gaat naar een zadel wat bij beide past, paard en ruiter, zonder in te gaan leveren op het belang van 1 van beide omdat meent dat een zadel met/zonder diepe zit MOET omdat het mode lijkt te zijn of iemand iets verkondigd.
Het moet gewoon passen voor beide, zonder twijfels Haha!

PS: heb KN ook aangeschreven met dezelfde vragen als ik ze aan Passier ed heb gestuurd, ben benieuwd, wat me wel opviel is dat ze nu gebruik maken van kunststofbomen, weet niet waar ze vroeger ( voor 1995) gebruik van maakten... we zullen zien Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:06

Precious20 schreef:
En alle andere zadelmakers én fabricanten zouden lomperiken of leugenaars zijn Scheve mond

lomperik komt niet in mijn woordenboek voor,dat heb ik nooit gezegd
ook het word leugenaar heb ik nooit gebruik
wel dat het niet eerlijk is om een voorbeeld boom te gebruiken die mooi vlak is
bij een zadel met een flinke diepe zit
op die manier wordt er gesuggereerd dat deze boom in dit zadel zit Verward
dan is toch beduvelen?
tenzij er eerlijk bijstaat

Precious20 schreef:
Ik blijf erbij dat een zadel meer is dan een boom alleen. Harnessmaker had overigens een goed punt i.v.m. die bespanning van de boom. Het is idd een feit dat de oudere (zwaardere) bomen onder meer spanning staan dan de nieuwe (lichte) bomen. Dus dan zit er toch ergens een gat in de theorie van Van Triest.

een aangeklede boom is een zadel
dus is het de boom die de vorm van het zadel bepaald
past de boom niet bij je paard, of heeft die boom een wippend effect
kun je dat niet 100 % goed krijgen met vullen
met vullen kun je misschien kleine probleempjes corrigeren ,maar niet de vorm van de boom mee veranderen

Precious20 schreef:
Overigens vind ik de manier waarop jullie deze probleemstelling aanbrachten al niet zo geheel denderend. Alles van voor '95 is goed (en toevallig hebben jullie zo'n zadel) en alles van na '95 is slecht. Dan laat je al niet meer veel ruimte over om te discussieren...

dat mag je vinden Lachen
maar denk je nu écht dat wij "toevallig" een zadel van voor '94 hebben? Tong uitsteken
heb eerst door heel nederland moeten crossen voordat we er 2 hadden die in perfecte staan zijn Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:33

Citaat:

Nors opkijken Of staan wat meer open voor andere ideeen?
Dat de engelse sport star is, ben ik ondertussen wel achter Tong uitsteken

Citaat:
Alles van voor '95 is goed (en toevallig hebben jullie zo'n zadel) en alles van na '95 is slecht.

Ik denk ook niet dat dat 'toevallig' is, denk je niet???
*edit* idd dus.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:04

Alane schreef:
Of jij te voorbarig om een standpunt in te nemen puur op hetgeen 1 zadelmaker vertelt.
maar van welke merken is van Triest Reseller/distrubiteur of geef het een naam?

of het voorbarig is....de tijd zal het leren!
er zijn steeds meer mensen die serieus het probleem van diepe zit gaan inzien
ooit komt er hopelijk een zadelmaker die ambitieus genoeg is, om dit aan de buitenwereld uit te leggen
misschien dat dat een (blijvende) ommekeer kan geven

ik weet iig zeker dat hij de merken barnsby en stubben kan leveren
ook zaldi heeft ie wel verkocht

alane schreef:

dat lijkt mij juist van niet Tong uitsteken

Alane schreef:
PS: heb KN ook aangeschreven met dezelfde vragen als ik ze aan Passier ed heb gestuurd, ben benieuwd, wat me wel opviel is dat ze nu gebruik maken van kunststofbomen, weet niet waar ze vroeger ( voor 1995) gebruik van maakten... we zullen zien Haha!

de KN's die wij hebben (van '92 en '94) hebben ook een kunststof boom
er is duidelijk verschil tussen de oude en nieuwe boom, dat heb ik zelf gezien!
dus ik ben benieuwd naar hun antwoord Nagelbijten / Gniffelen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:33

Cer schreef:
Citaat:

Nors opkijken Of staan wat meer open voor andere ideeen?
Dat de engelse sport star is, ben ik ondertussen wel achter Tong uitsteken

De engelse boom is voortvloeisel van een westernzadel (welke weer 'afstamt' van de spaanse zadels) , de kussens die nu onder een zadel zitten waren eerder ook van hout maar konden bewegen.
Om bij een westernzadel een diepe zit te creeeren word daar dan ook de boom "overspannen" ?

Cer schreef:
Citaat:
Alles van voor '95 is goed (en toevallig hebben jullie zo'n zadel) en alles van na '95 is slecht.

Ik denk ook niet dat dat 'toevallig' is, denk je niet???
*edit* idd dus.

Afwachten wat KN daar zelf over schrijft Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:42

Ik ben minder deskundig, dus mijn input is niet terzake doende...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:47

Cer schreef:
Ik ben minder deskundig, dus mijn input is niet terzake doende...

Je vergeet 1 woord, wat niet geheel onbelangrijk is in deze zin, en eigenlijk zelfs meerdere woorden nl:
Of zijn mischien, net als jij, minder ter zake deskundig op dit vlak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:57

Ja, en toch is dat niet aardig om te lezen als je geprobeerd hebt veel input te geven en informatie te delen.

Gelukkig weet ik voor mezelf wat ik van zadels vind en wat ik op de rug van mn paard wil hebben. Dat is voor mij afdoende Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:04

Cer schreef:
Ja, en toch is dat niet aardig om te lezen als je geprobeerd hebt veel input te geven en informatie te delen.

Gelukkig weet ik voor mezelf wat ik van zadels vind en wat ik op de rug van mn paard wil hebben. Dat is voor mij afdoende Ja

Allereerst was het niet mijn bedoeling om te beledigen, vandaar dat ook heel bewust het woord 'mischien' in de zin heb gezet, ook omdat ik dat vanaf hier niet kan en wil beoordelen. bij deze mijn excuses.

vwb het input geven en informatie delen, welkom bij de club... Haha!

En ik weet ook wat ik van zadels vind en wat ik op de ruggen van mijn paarden wil hebben en wat niet, maar ik vind dit topic, ondanks de persoonlijke aanvallen af en toe, intressant genoeg om het te blijven volgen Ja