Edix zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:18

Ik begrijp wederom jullie opmerking dat is de vorige keren ook al verteld.
En ik ben het er echt mee eens dat op de foto het er telkens niet oke uitziet dat vind ik zelf ook.
:') :') In de praktijk zit ik gewoon heel fijn in het midden van het zadel .
Kan ik rijdend nog onder het zadel komen bij de lendenen en kom ik niet over de wrong heen. Ik zie echt wat jullie zien op de foto’s alleen het klopt gewoon niet met hoe het echt is :') stilstaand is gewoon altijd gaar en ik snap niet hoe dat nou komt _O-
Jullie zijn beide welkom om eens in het echt te komen kijken :) -O-

.

Ik rij serieus lange afstanden met dit paard en ook de osteopaat vind haar absoluut niet gevoelig op de lendenen. .
Maar ja het beeld op de foto’s is gewoon gaar :=

Ja de singel moet je effe niet op letten want de singelstoten zijn te dik van dit zadel om door de gesp heen te gaan.
Slaat nergens op want ik heb een edix singel en het is een edix zadel.
Zadel is er letterlijk opgelegd (boommaat is ook niet goed die is 1 maat te smal) met 3 singelstoten effe “aangesingeld “ ben er op gaan zitten om te kijken of ik “pas” heb 1 rondje gestapt en ben er meteen weer afgegaan.
Dit is dus een niet passend zadel die er alleen 1 tel op heeft gelegen zodat ik er op kon zitten

Even een edit over bekken kantelen.
Dat kan je helemaal niet zien met deze jas aan. Je kan heel mijn ruglijn en buik niet zien

Amado

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:33

Ik snap je uitleg, maar ik vind m wel echt veel te krap ogen. Zowel het zitvlak als bij de kniewrongen ziet het er niet zo goed uit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:36

Mag ik vragen waarom je niet een veelzijdigheid pakt ipv dressuur? Je zit met vrij korte beugels voor dressuur. En ik vind hem ook te krap en dan vooral door je lange bovenbeen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:57

De emir die ik heb is vzh … ik wil juist wat meer zweetblad hebben om werk in de bak te doen.
Ja beugels mogen nog wat langer ook.
Maar goed er komt dus een tudor 18 inch dus halve zitmaat groter als deze minder diep

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:54

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Ik rij met een Edix Equis westernzadel en bijbehorende pad.
Zijn er hier mensen die ook een Equis hebben en een andere pad daarvoor gebruiken?
Of bijvoorbeeld de roundskirt Merino wollen pad?
En bevalt dat?
Ben namelijk op zoek naar een extra pad erbij voor mijn andere paard en ben wat op zoek naar ervaringen.
Bedankt alvast!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:29

Wij kunnen weer op pad! De edix emir past. Moet wel even flink wennen aan het zadel, en mijn kont ook, na een half jaar intensief op de Edix Equis gereden te hebben :+

Er komen nog nieuwe soft mono stijgbeugelriemen aan :) Deze zijn eigenlijk nét wat te lang voor mij.

Afbeelding

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:35

Sinds kort heb ik een Edix Courville boomloos zadel. Echt superblij mee, het rijdt heerlijk op buitenritten!

Nu ben ik helemaal weg van dit dekje:

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... ectie.html

Volgens Becidor past het ook onder veelzijdigheidszadels, wat denken jullie?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:54

Ik had die pad onder mijn Edix Equis westernzadel dus denk dat hij ook wel onder de courville past.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:11

Welke Edix pads passen mooi onder de Emir 17”?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:13

Ik kom toch nog even terug op het zadelverhaal :o
Ik heb dus sinds vrijdag de tudor 18 inch binnen..
En moet toch even toegeven dat dat een stuk fijner reed…..
Ik heb er echt geen last van gehad eerder dat ik krap zat in de emir maar nu ik dus in die tudor heb gezeten ben ik er wel over uit dat de emir eruit gaat en ik een 18 inch ervoor terugkoop :o
Bizar wat een halve inchmaat verschil kan doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:28

Jep. Ben blij dat je een iets groter zadel hebt nu want voor de kijkers thuis was het wel duidelijk :=

Maar ik herken het gevoel hoor, ik ben ook wel eens voor het idee op een te kleine Barefoot gaan zitten en het voelt veel beter aan dan het eruit ziet :j Het beeld op een foto komt niet overeen met wat je voelt.

Tja totdat je een wèl goed (of iig beter) passend zadel voelt, dan is dat toch ineens wel een verschil :=

Hopelijk ga je veel plezier van het zadel hebben. Denk dat het voor paard ook wel een stuk fijner zal zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:00

Ja die liep ineens ook een stuk ruimer en losser “kuch” :o
Ik heb toen voor de 17,5 gekozen omdat 18 is wat ze echt maximaal kwijt kon en ik juist heel bang was om dan juist net die lendenen te belasten.
Nu in de praktijk blijkt dus dat het beter zo is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:06

Troost je, je bent niet de eerste en vast ook niet de laatste. Ik zie het best vaak langs komen....
Dat mensen kort kiezen en daarmee juist teveel op die achterkant komen te zitten.

In mijn beleving zag je het ook aan die foto van paard in draf van de zijkant die je plaatste, met dat nukkige hoofd en die gespannen houding. Dat lijkt een paard die niet happy is met hoe het ruitergewicht op de rug komt. Maargoed het kan ook een momentopname zijn natuurlijk dus is altijd zó lastig :(:)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:46

pmarena schreef:
Troost je, je bent niet de eerste en vast ook niet de laatste. Ik zie het best vaak langs komen....
Dat mensen kort kiezen en daarmee juist teveel op die achterkant komen te zitten.

In mijn beleving zag je het ook aan die foto van paard in draf van de zijkant die je plaatste, met dat nukkige hoofd en die gespannen houding. Dat lijkt een paard die niet happy is met hoe het ruitergewicht op de rug komt. Maargoed het kan ook een momentopname zijn natuurlijk dus is altijd zó lastig :(:)

Sorry maar je kan inderdaad ook te ver gaan in aannames maken.
Deze foto is tijdens een les van een Jeff Heijstek waarin we alles op alles aan het zetten zijn om er die les zoveel mogelijk uit te halen kwa ruiter en paard (en nee niet paard op zijn tandvlees door laten lopen)
Dus wat je ziet is een 5 jarige die niet zo lang onder het zadel is na een blessure die stinkend haar best doet om in balans te blijven en een ruiter die ook stinkend haar best doet om alles goed te doen. Om dingen te leren en uiteindelijk een zo sterk en gezond mogelijk paard te hebben moet je ook weleens moeilijke dingen doen. Dan kijkt ze inderdaad zo alleen wat je niet ziet vanaf een foto is dat ze lekker swingend de bak door gaat verder met ontspannen staart en beweging in haar hele lijf.
Maar ik heb er zo ontzettend geen zin in om me telkens maar weer op dit forum te verdedigen voor iedere foto of plaatje wat er ook maar in een ander zijn ogen niet oke uitziet
terwijl ik me op alle mogelijke manieren inzet om mijn dier en zo fijn en goed mogelijk leven te geven.
Heb het gewoon even gehad dat er meteen op 1 foto allerlei conclusies getrokken worden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:51

Maar daarom zeg ik ook dat het een momentopname is en ik denk dat mensen daarom niet al te veel door zijn blijven pushen over hoe klein je zadel oogde Y;(

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:39

Wat voor pads gebruiken jullie onder je Edix (Tudor) zadel?
Ik heb een Edix Tudor en heb 1 Edix pad, maar ik zou graag nog een andere erbij willen die ook goed de druk verdeeld en dempt :)

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:20

Ik gebruik alleen die van Edix, zowel met de Merino wol en de glitter met katoenen onderkant. Heb ook de halfpad ervan om normale dekjes er onder te kunnen gebruiken maar vind de pads van Edix toch het fijnste in gebruik

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:10

Ben ik ook benieuwd naar. Merk dat het met de halfpad toch wel een torentje wordt, heb 1 edix pad en dat is fijner. Maar ik vind ze echt niet fraai :o

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:35

Ik heb 3 verschillende dekjes. De Lemieux met bont vind ik het fijnste. Daarnaast heb ik een Kentucky dekje met nepbont en een Nuumed. Bij beiden heb ik er een Kingsley pad bij omdat ik de dekjes wat dunner vindt ten opzichte van de Lemieux.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:37

Ik heb 2 edix dekjes die ik om en om gebruik (eentje met en eentje zonder de merino wol). En ja, ze zijn niet echt mooi, maar wat mij het meeste stoort is dat ze achterlijk duur zijn. Ook die zonder wol.

Het lijkt meer een verdienmodel, dan een verantwoorde keuze onder deze zadels. Heb ook een hele poos met Winderen pad en 'normale' dekjes gereden voorheen. Was geen probleem eigenlijk, maar ik heb me inmiddels de edix dekjes laten aanpraten.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:48

Ze zijn inderdaad erg aan de prijs en helaas nog weinig varianten voor veelzijdigheid. Heb wel gehoord dat er plannen zijn voor meer gp/spring dekjes dus ben benieuwd!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:52

Ik heb 2 Edix pads (die met bloemen en een gewone cotton) en een kifrapad. Daarnaast gebruik ik soms mijn gewone dekje met een Lemieux onderlegger (deze alleen bij trainingen van half uurtje-45 min, niet voor langere ritten omdat het geheel net iets dunner is. Al lijkt paardlief het een prima combi te vinden en die is heel kritisch op wat hij oké vindt. Had eerder de losse onderlegger van Edix met bont, maar dat schoof en werd een torentje.
Wat voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:14

darkadia schreef:
Ik heb 2 Edix pads (die met bloemen en een gewone cotton) en een kifrapad. Daarnaast gebruik ik soms mijn gewone dekje met een Lemieux onderlegger (deze alleen bij trainingen van half uurtje-45 min, niet voor langere ritten omdat het geheel net iets dunner is. Al lijkt paardlief het een prima combi te vinden en die is heel kritisch op wat hij oké vindt. Had eerder de losse onderlegger van Edix met bont, maar dat schoof en werd een torentje.
Wat voorbeelden:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Is de kifra in gebruik en dikte vergelijkbaar met de edix?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:03

Ik heb daar neopreen inlagen inzitten, dus die is bij mij iets dikker. Maar je kunt er natuurlijk ook viltinlagen in stoppen. Verder vind ik hem qua gebruik vergelijkbaar inderdaad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:43

Ik heb ook een merino dekje en een merino halfpad van Edix. Ik vind het alleen zo'n dikke prop worden voor in de kamer. Hoe ervaren jullie dat?