[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:32

Ik gebruik ook al jaren een FRA supersingel, heel erg tevreden mee. De paarden waarvoor ik de singel gebruik(te) reageren en lopen er heel goed op :j
Ik gebruik de singel nu voor mijn Welsh Cob, voor zowel mijn oude Barefoot Cheyenne waarmee ik haar heb ingereden, als voor mijn fijne Startrekk dressuur, waarmee ik haar nu het merendeel van de tijd rijd. Zadels liggen stabiel en het elastische heeft mijn voorkeur met oog op "het bewegings- en ademhalingsapparaat".

Sure_leeJarig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:04

Ik heb ook meerdere singels geprobeerd. Ook de FRA. Daar was ik op zich heel tevreden over. Maar toch niet helemaal. Ik heb nu de lederen single van BF. De anatomische western. Ik ben daar echt heel tevreden over. Vorige week de FRA weer een keer gebruikt maar daarmee lag mijn zadel toch minder stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:23

Bij mijne zou t om wat schuiven gaan, waarvoor ik de fra wel wil proberen.
De prolite vind ik ook mooi, maar t anatomische is voor hem niet perse nodig.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:27

Ik heb een beetje een raar vraagje, is er toevallig iemand uit omgeving haarlem hier die een Ghost picollo met korte zweetbladen heeft ? Ik krijg namelijk de passervice de 24ste en ik plande dus om een ghost te huren bij buitenzinnig maar helaas zijn er geen modellen met korte zweetbladen beschikbaar, en ik zou toch heel graag eens zien hoe een ghost op mijn ijsco ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:32

Buitenzinnig heeft toch de quilty en quevis als testmodel..?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:14

Hier een pluim voor de Barefoot!

Vandaag een strandritje gedaan samen met mijn vriend. Mooie stukken gedraafd en gegaloppeerd, zowel op het strand als in het bos. De Cheyenne is geen millimeter verschoven, mooie zweetafdruk nadien. En dat ondanks dat mijn paard kijkerig kan zijn en dus verre van recht loopt. Heel tevreden! Voelde mij er erg veilig in.
Hier in combi met een Kifra 8 pockets pad en Tekna singel.

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:16

Hoi, ik heb enkele vragen.

Binnenkort heeft een vriend van mij hopelijk zijn eigen paardje en we zijn aan het rondkijken naar zadels.
Ikzelf rij met een barefoot london.
Ding is, we doen aan boogschieten te paard en dat houdt in dat we vaker in galop rechtstaan in de beugels. Ik weeg 50kg, maar hij is 1m83, niet dik maar toch wel een stuk zwaarder. Met mijn barefoot op mijn paardje is dat echt een no go, maar voor mij gaat dit wel en heb ik nog geen problemen opgemerkt (is een dravertje van 20 jaar).

Ik vroeg mij af of er (semi)boomloze modellen zijn waarbij dit wel kan? En of er een zadelpasser is die ook daarmee bezig is die ongeveer in midden België komt. Volgens de website van Buitenzinnig komt zij zover niet, maar kan het steeds eens vragen. Zou dan ook voor mijn andere knollie advies willen, tonnetje rond en weinig schoft :P

Qua looks ziet hij eerder graag spaanse zadels en andere dingen die niet dressuur of te western zijn :P

Als boomloos dan niet kan, kijken we dus uit naar Spaanse of Portugese zadels en dergelijke, dus als daarvoor een goede passer bestaat hoor ik het ook graag :P

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:20

GaelleS schreef:
Hoi, ik heb enkele vragen.

Binnenkort heeft een vriend van mij hopelijk zijn eigen paardje en we zijn aan het rondkijken naar zadels.
Ikzelf rij met een barefoot london.
Ding is, we doen aan boogschieten te paard en dat houdt in dat we vaker in galop rechtstaan in de beugels. Ik weeg 50kg, maar hij is 1m83, niet dik maar toch wel een stuk zwaarder. Met mijn barefoot op mijn paardje is dat echt een no go, maar voor mij gaat dit wel en heb ik nog geen problemen opgemerkt (is een dravertje van 20 jaar).

Ik vroeg mij af of er (semi)boomloze modellen zijn waarbij dit wel kan? En of er een zadelpasser is die ook daarmee bezig is die ongeveer in midden België komt. Volgens de website van Buitenzinnig komt zij zover niet, maar kan het steeds eens vragen. Zou dan ook voor mijn andere knollie advies willen, tonnetje rond en weinig schoft :P

Qua looks ziet hij eerder graag spaanse zadels en andere dingen die niet dressuur of te western zijn :P

Als boomloos dan niet kan, kijken we dus uit naar Spaanse of Portugese zadels en dergelijke, dus als daarvoor een goede passer bestaat hoor ik het ook graag :P

Natural Horseriding heeft de Nothingham als testzadel? Die heeft 3 dubbele laag VPS. Misschien is dat iets? Zij is zelf ook van midden belgie :) Heel tevreden van haar service!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:33

Ik bekijk het eens ! De Barefoot Madrid zou dan eerder in zijn goesting passen, ook de trekker espanola dinges daar :P Maar die barefoot heeft ze ook zie ik!

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:53

GaelleS schreef:
Ik bekijk het eens ! De Barefoot Madrid zou dan eerder in zijn goesting passen, ook de trekker espanola dinges daar :P Maar die barefoot heeft ze ook zie ik!

Ik had Leni afgelopen week laten komen voor passervice en aangezien ik zo en twijfelaar ben, heb ik haar ocharme 5 zadels laten meenemen :+ . Maar niks was te veel gevraagd. Ze geeft haar eerlijke mening en is heel geduldig. Ik ben uiteindelijk voor de Madrid gegaan! Mijn eerste boomloze avontuur ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:52

ittheclown schreef:
Ik heb een beetje een raar vraagje, is er toevallig iemand uit omgeving haarlem hier die een Ghost picollo met korte zweetbladen heeft ? Ik krijg namelijk de passervice de 24ste en ik plande dus om een ghost te huren bij buitenzinnig maar helaas zijn er geen modellen met korte zweetbladen beschikbaar, en ik zou toch heel graag eens zien hoe een ghost op mijn ijsco ligt.

Ze zal er toch binnenkort wel 1 hebben om te testen??? Er is zeer binnenkort nog een nieuw model helemaal zonder zweetbladen beschikbaar - wordt nu getest door Pleiada :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:24

GaelleS schreef:

Ik heb een Ghost Barocco om te testen. Alsook de Veneto en Roma in standaardmaat.
Gevestigd in Zaventem

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:52

De Barefoot Nottingam is dacht ik wel het enige model met dat speciaal 3dubbel VPS systeem voor als je veel/ zwaar id beugels staat. De Madrid en alle andere zadels hebben ook een goede VPS maar niet die speciale zoals Nottingham, dus vrees dat de Nottingham toch passender zal zijn in deze situatie? Leni zal dat wel kunnen inschatten :o

Hier een Just Adjust. Als mijn vriend nog bedenkt ook eens te willen rijden, kunnen we die zitmaat aanpassen :) Maar als tweede zadel id toekomst heb ik evt wel interesse in die Nottingham. zal tss dat zadel of Ghost gaan vermoed ik, aangezien die beide te bestellen zijn in kunststof. Ik heb alleszins als derde zadelsteun een buis opgehangen ipv zo'n gevormde zadelsteun voor moest ik ooit voor een Ghost gaan :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:58

Bij een echt Spaans model moet ik meteen aan Deuber denken, zijn erg duur maar wel zeer goede kwaliteit. Geen idee of iemand ze in de passervice heeft?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:59

Deuber is inderdaad erg tof, en zit een passer in Limburg https://horsestuffandmore.com/
Overigens vind ik erg duur dan weer niet waar, het 'beste' kun je ze tweedehands in Duitsland aanschaffen, en goede spaanse zadels zijn duur..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:23

Ik heb gisteren de Nottingham besteld :D *\o/*

En vandaag is mijn Bob Marshall op de post gegaan. Godsallemachtig :') Maar de tip om een doos bij Leen Bakker te scoren was wel een goede! Alle andere winkels (Gamma etc) hadden wel verhuisdozen maar die waren veel te klein.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:16

Buitenzinnig schreef:
lotje5lotje schreef:
Buitenzinnig, wat zit er dan voor soort bescherming onder de Westipsingel? Mijn paard houd ook niet van de kale singel.

[ Afbeelding ]

De singel gaat door zeg maar

Fijne singel, heb er chaggie paard van stalgenote mee “bekeerd”. Merrie was meteen van haar singelnijd af en loopt er ook nog fijner door.
En gebruik hem zelf ook, hebben gevoelig paard maar hij doet nooit moeilijk met deze singel,

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:40

Kwetal schreef:
ittheclown schreef:

Ze zal er toch binnenkort wel 1 hebben om te testen??? Er is zeer binnenkort nog een nieuw model helemaal zonder zweetbladen beschikbaar - wordt nu getest door Pleiada :o

Ze waren allemaal uitgeleend aangezien ik hem dus maandag nodig heb voor een passessie/check ( was dus een beetje kort dag helaas ). Als het goed is is het inmiddels opgelost en ik zocht dus een model met korte zweetbladen omdat ik de Ghost USA heel erg mooi vind en dus iets wilde proberen wat zo dicht mogelijk in de buurt komt daarvan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:56

xLes schreef:
Bij een echt Spaans model moet ik meteen aan Deuber denken, zijn erg duur maar wel zeer goede kwaliteit. Geen idee of iemand ze in de passervice heeft?

Ja, ik. Heb de el Campo, Vario flex fit en de short n light

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:10

Vraagje: als je bij de Veneto de bovenkant van de wrong soms iets voelt in je bovenbeen (i.v.m. tempowisselingen paard), ga je dat bij een Roma-wrong nog meer voelen? Omdat die van de Roma iets rechter geplaatst is of is de bovenkant van de Romawrong iets verder naar voren geplaatst waardoor je hem juist minder voelt?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:57

Wow top, bedankt voor alle tips al!
Siskeh daar zitten echt zot mooie zadels bij :9 :j :Y)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:52

Ik vond de Roma echt verschrikkelijk kwa wrong, prikte in mn been, nu een veneto, en geen problemen meer.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:42

Dankjewel lotje! Als er nog meer reacties zijn, hoor ik dat graag

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:17

Hoe zit het nu echt met de drukverdeling van boomloze zadels? Zijn er soorten die beter druk verdelen? Ik zoek bokkers die een oplossing weten voor het volgende:

Ik rij nu sinds juni met veel plezier zo nu en dan met een barefoot cheyenne, weliswaar zonder vps maar met extra heavy duty inlages. Ik heb 3 paarden, 2 Merens en een fjord. Op de Merens ligt het perfect, op de fjord schuift het wat naar voren. Wel zie ik wat droge plekken thv de singel en beugelbevestiging.

Mijn paarden hebben alledrie ook op maat gemaakte Massimo boomzadels, maar helaas heeft de fjord daar nu vreselijke drukkingen van gekregen. Grote kale en gezwollen plekken waar het zadel aan de voorkant ligt. Ondanks mattes bontje en vilt inlages, waar het zadel in mei nog op was aangepast ze verandert vaak van vorm denk ik en heeft een extreem gevoelig huidje. Ze heeft heel lang als wild, maar ook verwaarloosd, paard geleefd en is bij ons rechter en veel bespierder geworden. Ondanks duizenden euro's aan maatzadels, met boom, ziet ze er nu vreselijk uit.

Ik weet nu niet wat beter is, boomzadel laten aanpassen en hopen dat het niet weer gebeurd (maar wie, 6 zadelpassers verder en ze is echt beschadigd). Of over op boomloos, maar gaat dat niet teveel drukpuntbelasting geven bij dit gevoelige paard? Zijn er zadels die aan te raden zijn voor dit soort moeilijke ruggen? Alles schuift naar voren, geeft dan weer teveel druk bij de ellebogen en dan krijgt ze dus singelbulten. Het enige wat tot nu toe het beste werkte is echt bont direct op de huid en een iets wijder zadel zodat je verschil in bespiering of vet kunt opvangen met inlages.

Omdat mijn Merens dus wel droge plekken laten zien bij de stijgbeugelophanging, wij lange ritten maken met veel draf en galop dus lichtrijden, vraag ik me af welk boomloos zadel het beste zou passen.

We mogen nu een startrekk comfort testen, als de plekken genezen zijn, maar ik ben erg bang om weer met een miskoop en kapot paard te eindigen...

Hierbij een foto, mind you hier zijn dus in totaal 6 zadelpassers bij geweest en niet de minste! Witte haren kreeg ze van de 1e passer maar sinds het voorjaar leek dus erg goed te gaan...

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:38

Dat zijn heftige plekken... is dat na één rit ontstaan ??