Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:04

M_nouska schreef:
Wat is het verschil met bijvoorbeeld een sidepull en een gekruist systeem?

Ophttp://www.bitloos.nl staat een duidelijke uitleg over de verschillende systemen en kun je ook verschillende systemen huren. Verder zijn er ook passervices waarbij je onder begeleiding bitloos rijden uit kunt proberen. Dat doe ik bv ook maar ik zit veel te ver weg voor jou.

Bij een sidepull is er vooral druk op de neus bij een kaakgekruisd systeem wordt de druk meer over het hele hoofd verdeeld. Bij gekruiste systemen is het belangrijk naar de release te kijken. Die is over het algemeen wat beter met ronde riempjes.

Als je rijdt met je zit (en in verbinding met je paard) is de overgang van bit naar bitloos helemaal niet zo groot. Daarom vind ik Centered Riding en bitloos ook zo'n mooie combinatie.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:19

Afbeelding

Indy met haar barefoot Syringa

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:06

Vandaag voor het eerst met een sidepull (fra pardoes) gereden, voor mij voor het eerst en voor mn merrie ook.
Kortgezegd ging het erg goed. Sturen is een beetje meer van de hals, maar verder reden we eigenlijk precies hetzelfde! erg blij mee. :)
Weleens eerder een kaakgekruisd hoofdstel gehad, maar dat vond mijn merrie wat irritant.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:49

M_nouska schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties! Kanat mee.

Dus we moeten werken aan de communicatie als we naar buiten gaan. Dan ga ik daar eerst aan werken voordat we de stap zetten naar bitloos buiten rijden.
Als iemand nog tips heeft, wil die mij dan een pb'tje sturen?

Ik kan alleen niet echt oefenen met het bitloos rijden want in de bak is ze heel erg braaf.
Ik ga me wat verdiepen in een sidepull want die lijkt mij erg fijn. Ik las ook wat over een gekruist systeem dus ga daar ook even naar kijken.

Wat is het verschil met bijvoorbeeld een sidepull en een gekruist systeem?

Ik wil je wel helpen pb. Maak zelf bitloze hoofdstellen en heb een zeer hete Andalusiermerrie die aanvankelijk niet bitloos te rijden viel op buitenritten (eerst koppaard voorbij rennen en van zodra ze voorbij het leiderspaard was als een gek beginnen bokken) Een vriendin reed dan met haar maar zij durfde ook niet meer bitloos op buitenrit en moest bit in van haar. Dat stond mij niet aan en ik heb dan samen met zeer goeie lesgever deze merrie hertraind en alhoewel ze nog steeds heet is bij momenten perfect bitloos te rijden is op buitenritten.
Als je wil kan ik mijn ervaringen van mijn ontwerpen van de juiste bitloze optoming en mijn ervaring van het bitloos opleren/trainen van hete paarden via pb met je delen om je te helpen ;-). Mijn idee: perfect passende sidepull en een paard dat perfect met de zit te sturen is, goeie communicatie, eventueel eerst een jaar aan de hand of lange teugel op buitenrit, is sleutel voor veilig buiten rijden. Jij bent de leider en controleert elke beweging van je paard. Zeer consequent zijn.
Ik ben met deze merrie een jaar aan de hand gaan wandelen en telkens ze heethoofdig werd en begon te dribbelen stuurde ik haar achteruit achter mijn lijn. Achteruit zetten is ook paard op de achterhand zetten en die druk van de duwende voorhand halen. Je mag nooit gevoel krijgen dat paard ongevraagd op de voorhand gaat duwen om je voorbij te steken, te gaan lopen enz.... paard mag nooit de leiding van je gaan overnemen want dat kan zeer gevaarlijk zijn. Daarom: werk eerst best met touwhalster aan jullie communicatie op de grond in bos, op baan, druk verkeer en als je gevoel hebt dat ze 100%je lichaamstaal volgt kun je gaan rijden. Ook in het rijden nooit toelaten dat ze ongevraagd gaat duwen of lopen.
Ik probeer tijdens het bitloos rijden ahw een centaur gevoel te creeeren met mijn paard. Ik spits me daarom toe om volledig 1 te worden met de achterhandbewegingen van mijn paard. De voorhand moet los zijn, daarom best sturen met zit en benen. Optoming mag nooit gebruikt worden om paard te domineren. Dan schort er iets aan de leidersfunctie en dat los je enkel en alleen op NAAST je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:44

Heyhoi, ik heb zojuist de bloem hackamore van silk steel binnen gekregen maar jeetje wat valt die ontzettend groot uit.. terwijl het one size is..

Iemand ervaringen? Mijn pony heeft normaal een kleine cob

Kan ik dit gewoon op maat maken door gaatjes bijprikken? Of terugsturen als hij niet past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:39

Welke touwhalsters zijn aan te raden om mee te rijden?
Ik doel dan op ontspannen bosritjes waar ik verder weinig vraag.
Pony luistert er keurig op alleen mijn huidige schuift snel wat.
En bij n wat strengere ophouding (tsja, heel soms moet ik echt even inkomen bij hem...)trekt het ook wat.

Runa

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:42

Ik vind touwhalsters die op maat gemaakt worden altijd wel fijn :)
Bij veel websites waar je touwhalsters kunt laten maken, kun je de maten doorgeven en als het goed is krijg je dan een halster dat niet schuift.

Oja, en mijn tip zou ook zijn om er goed op te letten dat het halster mooi achter de kaken langsloopt. Dan schuift 'ie ook een stuk minder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:44

Ja, mijne loopt er voor langs. Niet handig.
Zal eens even loeren hoe ik maten neem!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:26

Parelli heeft echt heel mooi en fijn touw, maar de pasvorm was voor mijn pony's net niet optimaal.

Voor mooi maatwerk moet je bij Lovelance (touwhalsters.nl) zijn, altijd precies goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:28

raya00 schreef:
Parelli heeft echt heel mooi en fijn touw, maar de pasvorm was voor mijn pony's net niet optimaal.

Voor mooi maatwerk moet je bij Lovelance (touwhalsters.nl) zijn, altijd precies goed.

ja die spreekt me wel aan, laat jij ze daar ook maken? precies op maat?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:30

Die van mij komen ook van Lovelance en die zitten nog altijd heel prima. Ik heb volgens mij toen alleen de omtrek van de neus opgemeten. :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:10

Anoniem schreef:
raya00 schreef:

ja die spreekt me wel aan, laat jij ze daar ook maken? precies op maat?

Ja, ik laat ze inderdaad daar maken, al jaren :j

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:17

Als je mooi (touw)spul wil moet je naar Lovelance gaan, inderdaad. Dan heb je je touwhalster snel en mooi geknoopt. En als je een aangepast model (aangepaste maten) zou willen is dat geen probleem :)
Horsebeads (en horsecharms) heb je ook wel, maar daar vul ik standaard een maat te klein (en de neusriem een paar cm te klein) in, anders krijg je een hele wijde neusriem.
Dat duurt ook langer, kan je alleen net wat specialer spul vinden :) maar ik ga voor gewone touwhalsters liever naar Lovelance!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:19

Ik hoef niets speciaals gewoon zwart of wat anders simpels.
Ga ik daar wat bestellen dank.
Heeft iemand een foto van hoe het netjes hoort te zitten??

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:04

Als ik zo google zie ik zo snel gek genoeg niet een de netjes zit, maar zo zit die van mij (die dus van Lovelance komt). Achter de kaken, maar alsnog niet zo hoog dat de knopen van de neusriem tegen de zenuwen onder het jukbeen komen.

Afbeelding

edit:
dat laatste over de knopen op de zenuwen blijkt meer 'a matter of opinion' te zijn want hééél vééél halsters die ik zie zitten daar bovenop en een website zegt zelfs dat ie daar hoort :?

Edit 2:
Zoals ze hem in dit filmpje hebben, heb ik hem ook
http://www.equisearch.com/video/fitting ... orse-16198
(ik heb alleen even geskipt naar hoe ze 'm hadden en niet het filmpje gezien. Sorry als ze klinkklare onzin verkondigen :o )

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:11

Helaas een screenshot (overigens wel van mijn eigen foto!), maar zo zat die van mij. Ik was hier erg blij mee, want met het vorige halster (Voest model) was ik doodsbang dat hij hem zo over zijn kleine oortjes zou krijgen. Dat was met deze niet het geval :)
En hij heeft hier dus al een goede rolsessie overleefd!
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:14

Mooi Berber! Het liefst zou ik zelf alleen nog het touwtje bij het knoopje wegstoppen onder de kaakriem, zodat 'ie niet perongeluk tegen het oog of het oor aan zwiept bij schudden of gek doen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:14

Touwhalsters knoop ik zelf met action touw, kost een hele bundel 2 euro en kan ik 2 halsters maken of nog wat vastbinden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:47

Ik zie dat niet zitten ik laat het wel doen

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:08

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen.
Ik ben me nu een tijdje aan het verdiepen in bitloze hoofdstellen en de werking er van om de juiste optoming voor mijn paard te vinden. Ik kom er alleen niet achter wat het speciale is aan de Nurtural? Iemand die mij dit kan uitleggen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:38

De nurtural is een kaakgekruist hoofdstel, maar door de circle x aan de onderzijde waar de riempjes doorheen zitten is er minder/geen aansnoerend effect en dus een veel duidelijkere/betere release.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:45

Ik zit nog te twijfelen tussen touwhalster(en dan een beter passende..)of crossrope bridle.
Al ben ik bij die laatste iets bang over 'release'?
Dat viel mij wat tegen bij de meroth, omdat mijn pony nogal wat haar heeft op de kaak swinters.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:09

Ik zou gaan voor een gewoon touwhalster :) Daar kan je goed mee rijden, mits je de teugels aan de onderkant vast maakt (dus geen sidepullringen). En daar kan je ook goed mee grondwerken etc! En niet bang hoeven zijn voor slechte release, al met al erg fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:13

Ja rijd nu ook af en toe met een touwhalster hoor,alleen past die niet helemaal lekker.
Vandaar dat ik er een bij wil bestellen.