M_nouska schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties! Kanat mee.
Dus we moeten werken aan de communicatie als we naar buiten gaan. Dan ga ik daar eerst aan werken voordat we de stap zetten naar bitloos buiten rijden.
Als iemand nog tips heeft, wil die mij dan een pb'tje sturen?
Ik kan alleen niet echt oefenen met het bitloos rijden want in de bak is ze heel erg braaf.
Ik ga me wat verdiepen in een sidepull want die lijkt mij erg fijn. Ik las ook wat over een gekruist systeem dus ga daar ook even naar kijken.
Wat is het verschil met bijvoorbeeld een sidepull en een gekruist systeem?
Ik wil je wel helpen pb. Maak zelf bitloze hoofdstellen en heb een zeer hete Andalusiermerrie die aanvankelijk niet bitloos te rijden viel op buitenritten (eerst koppaard voorbij rennen en van zodra ze voorbij het leiderspaard was als een gek beginnen bokken) Een vriendin reed dan met haar maar zij durfde ook niet meer bitloos op buitenrit en moest bit in van haar. Dat stond mij niet aan en ik heb dan samen met zeer goeie lesgever deze merrie hertraind en alhoewel ze nog steeds heet is bij momenten perfect bitloos te rijden is op buitenritten.
Als je wil kan ik mijn ervaringen van mijn ontwerpen van de juiste bitloze optoming en mijn ervaring van het bitloos opleren/trainen van hete paarden via pb met je delen om je te helpen
. Mijn idee: perfect passende sidepull en een paard dat perfect met de zit te sturen is, goeie communicatie, eventueel eerst een jaar aan de hand of lange teugel op buitenrit, is sleutel voor veilig buiten rijden. Jij bent de leider en controleert elke beweging van je paard. Zeer consequent zijn.
Ik ben met deze merrie een jaar aan de hand gaan wandelen en telkens ze heethoofdig werd en begon te dribbelen stuurde ik haar achteruit achter mijn lijn. Achteruit zetten is ook paard op de achterhand zetten en die druk van de duwende voorhand halen. Je mag nooit gevoel krijgen dat paard ongevraagd op de voorhand gaat duwen om je voorbij te steken, te gaan lopen enz.... paard mag nooit de leiding van je gaan overnemen want dat kan zeer gevaarlijk zijn. Daarom: werk eerst best met touwhalster aan jullie communicatie op de grond in bos, op baan, druk verkeer en als je gevoel hebt dat ze 100%je lichaamstaal volgt kun je gaan rijden. Ook in het rijden nooit toelaten dat ze ongevraagd gaat duwen of lopen.
Ik probeer tijdens het bitloos rijden ahw een centaur gevoel te creeeren met mijn paard. Ik spits me daarom toe om volledig 1 te worden met de achterhandbewegingen van mijn paard. De voorhand moet los zijn, daarom best sturen met zit en benen. Optoming mag nooit gebruikt worden om paard te domineren. Dan schort er iets aan de leidersfunctie en dat los je enkel en alleen op NAAST je paard.