[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:44

Ieder sprookje loopt ook af na "en ze leefden nog lang en gelukkig" :D

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 06:40

Ik ben beetje bij beetje alles bij elkaar aan het sparen voor tzt op mn paard te kunnen stappen, heb meteen gisteren die fra supersingel overgenomen van sure_lee. Maar wil ook eens gaan kijken naar nieuwe beugels. Ik heb zelf mn oog laten vallen op een mooie veiligheidsbeugel maar die is redelijk zwaar.

Wat is bij boomloos het beste? Een lichte of een zwaardere beugel of maakt dat niets uit?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:28

tennan schreef:
Ik twijfel een beetje over de combi Ghost-mijn pony... Het zadel lijkt te breed te zijn voor haar ruggetje in de basis waardoor de kussens bij het aansingelen wat om haar rug heen lijken te trekken in plaats van dat het 'op' haar ligt. Ik heb dat vanavond voorkomen door te rijden met een pad met inlagen en een Grandeurpad met inlagen, maar daar wordt het weer zo'n toren van. Lastig lastig...

Even met de kussens spelen? Hoe ver liggen ze nu uit elkaar? Gebeurd dit nog met ruitergewicht erop?

Duhelo, ik zal eens zoeken, ze vallen er wel eens af en dan liggen er vast nog wel een paar werkloos!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:32

Maartje1990 schreef:
Ik ben beetje bij beetje alles bij elkaar aan het sparen voor tzt op mn paard te kunnen stappen, heb meteen gisteren die fra supersingel overgenomen van sure_lee. Maar wil ook eens gaan kijken naar nieuwe beugels. Ik heb zelf mn oog laten vallen op een mooie veiligheidsbeugel maar die is redelijk zwaar.

Wat is bij boomloos het beste? Een lichte of een zwaardere beugel of maakt dat niets uit?

Waar jij je prettig bij voelt! Ik vind de lichtgewicht van compositi altijd erg fijn, licht flexibel ook en bij de compositi profile kun je er ook korfjes aan doen (wat doorschieten in de beugel voorkomt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:47

Runa schreef:
Hangt er denk ik een beetje van af hoe diep het drukpuntje is; als het maar weinig uitsteekt, voelt het paard er niet zo veel van denk ik?

Wat weg kan zakken in de zachte inlages zonder er aan de onderkant "doorheen te prikken" kan dat ook in de HD inlages natuurlijk...dan is er immers zelfs nog een dubbele laag materiaal en een kunststof plaatje tussen dat het drukpunt tegenhoudt.... :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:54

Zou ik als meelezer een vraag mogen stellen?

Een vriendin van mij rijdt al een tijd boomloos, een jaar ong, maar zelden lange stukken (meestal een uurtje in de bak). Nu reed ze laatst een buitenrit van een uur of drie en na afzadelen zag ze ineens dat de huid van haar paard wat geribbeld was op de schouder aan beide zijden. Ik had daar nog nooit van gehoord. Voor zover ik begreep zou het zadel goed gepast moeten zijn en het dier er prima onder lopen.

Ik ben heel benieuwd of jullie dit wel eens hebben gezien, alvast bedankt!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:56

Wat voor zadel en pad gebruikt ze?
Met een pad met sympanova aan de onderzijde kan het wel eens gaan ribbelen (is de afdruk van de sympanova)

Als ze een dun dekje gebruikt, kan het zijn dat die wat is gaan plooien. Of een te dik dek met ruimte er tussen is gaan vouwen en heeft een afdruk achter gelaten.
Of als het een zadel met een pommel is, past deze goed?

Het kunnen dus verschillende dingen zijn!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:58

Buitenzinnig schreef:
tennan schreef:
Ik twijfel een beetje over de combi Ghost-mijn pony... Het zadel lijkt te breed te zijn voor haar ruggetje in de basis waardoor de kussens bij het aansingelen wat om haar rug heen lijken te trekken in plaats van dat het 'op' haar ligt. Ik heb dat vanavond voorkomen door te rijden met een pad met inlagen en een Grandeurpad met inlagen, maar daar wordt het weer zo'n toren van. Lastig lastig...

Even met de kussens spelen? Hoe ver liggen ze nu uit elkaar? Gebeurd dit nog met ruitergewicht erop?

Duhelo, ik zal eens zoeken, ze vallen er wel eens af en dan liggen er vast nog wel een paar werkloos!

Dat had ik inderdaad al eventjes geprobeerd, maar als ik ze mooi vind liggen, zitten de kussens nog maar drie cm uit elkaar en dat idee vind ik ook niet prettig...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:07

Buitenzinnig schreef:
Wat voor zadel en pad gebruikt ze?
Met een pad met sympanova aan de onderzijde kan het wel eens gaan ribbelen (is de afdruk van de sympanova)

Als ze een dun dekje gebruikt, kan het zijn dat die wat is gaan plooien. Of een te dik dek met ruimte er tussen is gaan vouwen en heeft een afdruk achter gelaten.
Of als het een zadel met een pommel is, past deze goed?

Het kunnen dus verschillende dingen zijn!

Bedankt voor je reactie!

Het is een dik (2,5 cm) vilten dek, kan volgens mij niet plooien. Pommel zou goed moeten passen volgens de zadelpasser.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:10

Tennan, En als je er op zit,hoe lijkt het dan?

Troi,graag gedaan. Wat voor merk is het?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:35

Een hd inlage kan toch nooit een zo'n vierkantje als afdruk geven? Als het kunstofplaatje in de hd inlage te veel zou doorbuigen vanwege te veel druk, dan krijg je misschien een ovale droge plek, maar toch nooit precies zo'n vierkantje :o?

Zou het toch ventilatie zijn? Ik durf allen met hd inlages met een Ghost te rijden. Vandaar dat ik het graag wil weten....

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:52

pmarena schreef:
Wat weg kan zakken in de zachte inlages zonder er aan de onderkant "doorheen te prikken" kan dat ook in de HD inlages natuurlijk...dan is er immers zelfs nog een dubbele laag materiaal en een kunststof plaatje tussen dat het drukpunt tegenhoudt.... :)

Hmm dan weet ik ook niet waarom bij de HD inlages wel vierkantjes zijn en bij gewone niks te zien is }:0

Ik ga vandaag eens even goed in beide soorten inlages prikken anders :Y)

En wat ik ook ga doen, is de HD inlages in de kussens zien te krijgen. Met een beetje knipwerk moet dat wel haalbaar zijn denk ik..

iemand die me wil sponsoren als het niet blijkt te werken? :+

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:12

Buitenzinnig schreef:

Met enkele inlagen, wat voor haar rug genoeg moet zijn, zie je dat het zadel er aan de voorkant langs trekt en aan de achterkant niet overal goed aansluit. Dit heb ik gisteren opgelost door dubbedubbeldikke inlagen te gebruiken, maar dat is op de lange termijn denk ik ook niet de oplossing.

Ik zal dadelijk eens tekenen wat er precies gebeurt, misschien dat mensen dan een oplossing voor me weten :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:18

hallo :wave:

gezien ik in de aankomende dagen (na een passervice van boomlooszadelpasservice) een ghost roma bestellen.
ik zit nog wat over de kleur te dubben :+

maar ook in dekjes zit ik nog wat te dubben :o sowieso bestel ik het bijhorende pad erbij.
maar ik ben kleurtjes gek (zeker met een fries natuurlijk erg leuk :P ).
nu zit ik te twijfelen of ik er een half pad bij koop of dat ik mijn moeder mijn dekjes laat vermaken (zei is coupeuse en er erg goed in) waardoor ik de inlages in mijn andere gewone dekjes kan steken.

nu vroeg ik me dus af (dacht wel een keer zoiets te hebben gelezen) of iemand hier dit ook gedaan heeft ?

en hoe, welke stof, of het goed werkt ?

ik zal ook siepje even voorstellen :

sytske is een friese merrie die 1 april 11 is geworden.
ze heeft altijd voor de wagen gestaan en is sporadische gereden (voornamelijk in een nabij gelegen bos).

ik heb haar 10 okt. j.l. opgehaald in swartbroek (ze is klinische gekeurd en bij mij nog door een osteo bezocht).
ze had letterlijk door de eczeem deken heen geschuurd, dus thuis eerst alles recht geknipt.
dit begint weer aardig netjes te groeien met de juiste deken. (het was nog 1 A 2 cm op dat moment)
in die tijd erna heeft ze voornamelijk vakantie gehad door verschillende omstandigheden.
maar nu zijn we aan het oppakken en daar hoort natuurlijk tuigage bij.
mentuig en wagen staan klaar (maar donderdag moet ze helaas eerst op ijzers).
en zadel staat dus ook op de planning.

ik zal voornamelijk dressuur matig rijden met afwisselend mennen en van alles wat we maar bedenken kunnen.

ook wil ik als alles een beetje loopt lessen van nikki van olst.

oh ja , ze is 110% pismerrie en gaat voor de shet merries op de grond liggen.
het grootste nadeel hiervan is dat de mok geen tijd krijgt te herstellen want ze lekt alles onder.
nu zullen de sokken waarschijnlijk moeten wijken -O- .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo genoeg gepraat :o

vragen staan vrij en tips zijn welkom :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:24

tennan schreef:
Buitenzinnig schreef:

Met enkele inlagen, wat voor haar rug genoeg moet zijn, zie je dat het zadel er aan de voorkant langs trekt en aan de achterkant niet overal goed aansluit. Dit heb ik gisteren opgelost door dubbedubbeldikke inlagen te gebruiken, maar dat is op de lange termijn denk ik ook niet de oplossing.

Ik zal dadelijk eens tekenen wat er precies gebeurt, misschien dat mensen dan een oplossing voor me weten :D

Dubbeldikke inlagen in wat??? En sluit het ook niet aan als je in het zadel zit? De ervaring tot nu toe is hoe meer zooi, hoe meer problemen.... :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:34

/cherello: kwa mok die niet wegwilt bij je fries: kijk hier eens:
[BKR] CPL topic
9/10 is het geen mok maar CPL

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:38

Zoals ik al in een eerdere post geplaatst had, een pad met inlagen en een grandeurpad met extra inlagen daar weer onder. Pas dan 'zweeft' de helft van de kussens niet. Als ik ga zitten gaat het alleen maar breder staan...

Zal het even verduidelijken met mijn tekenskills:

Situatie met dubbele inlagen. Sluit aan, maar wordt een torentje.
Afbeelding

Situatie met enkele inlagen. Kussens staan te breed en sluiten niet aan.
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:02

De ligging van de meeste flexibele zadels (dus ook de Ghost) kunnen pas goed beoordeeld worden met het ruitergewicht erop.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:03

Swift, ik vond het teveel moeite om mezelf er ook nog bij op te tekenen. Moet je dat maar even inbeelden :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:18

Tennan - als je er op zit, waar wordt het dan breder? Aan de achterkant? Toch niet onder je benen?
En verder heb ik op dat dubbele inlage verhaal maar 1 ding te zeggen - hoe meer pads, hoe meer problemen.
Wanneer er nog maar 3cm tussen de kussens zit als je het zadel ondersteboven legt, zit er dan ook nog maar 3cm tussen wanneer je er op zit? Kan je er een zweepje doorheen steken? (met jou er op) En zoals jij je paard tekent, is hij (zij) wel erg smalletjes, dan is ook vermoedelijk de wervelkolom smal en kunnen ze wel wat dichter naar elkaar toe.

Dan zie ik iemand die alleen maar de HD inlagen durft te gebruiken onder haar Ghost? Hoezo?

Runa, in plaats van je HD inlagen te verknippen, leg eens een dun yogamatje OP de inlagen in de kussens, of een plastic flexibel plaatje als je daar aan kunt komen. Wel altijd ietsje kleiner snijden dan de inlagen van de kussens, dat de randjes niet kunnen gaan prikken.

Cherell - gefeliciteerd met je leuke Friezin :)
Er is iemand hier op Bokt die gewone dekjes vermaakt tot dekjes met inlagen. Of wacht even op de gekleurde (Burioni) dekjes die speciaal voor de Ghost gemaakt worden.
Of koop gewoon een gek gekleurde Ghost... :#

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:25

Duhelo schreef:
/cherello: kwa mok die niet wegwilt bij je fries: kijk hier eens:
[BKR] CPL topic
9/10 is het geen mok maar CPL

Dank je.
Ben erg bekend met cpl en mok.

Het wil ook wel weg maar dan piest mevrouw dr sokken weer vol en komt het dus weer op zetten.
Vandaar dat ik denk dat scheren de oplossing is zodat de amoniac etc niet in de sokken vast blijft zitten.

Gezien ze nu heel ernstig hengstig is en kort op elkaar heeft de mok geen tijd om op te drogen tussentijds.

Kwetal.

Dank je wel.
Weet je perongeluk een naam ?

het zadel in kleur is ivm. toekomst plannen niet zoon goed idee :+ word bijv. bij dressuur niet gewaardeerd en vind zwart/wit in die tak ook mooier .

Die andere ga ik even googlen :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:35

Buitenzinnig schreef:
Maartje1990 schreef:

Waar jij je prettig bij voelt! Ik vind de lichtgewicht van compositi altijd erg fijn, licht flexibel ook en bij de compositi profile kun je er ook korfjes aan doen (wat doorschieten in de beugel voorkomt)

Korfjes vind ik echt heel lelijk :o en ik ben helemaal pro veiligheid daarom wil ik een half open beugel. En ik wil graag gedraait hebben. Deze

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:41

Kwetal, zoals in mijn eerdere berichten stond is het inderdaad aan de achterkant breed. Vooraan/in het midden singel ik aan, dus daar trekt het op de zijkant van mijn pony.
Mijn schematisch tekenen is misschien niet da bomb, maar het gaat om het idee. Drie cm tussen de kussens is echt te weinig, ik wil ze niet dichter bij elkaar plakken.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:11

Kunnen ze anders niet gewoon eens de drukmeting resultaten vrijgeven zodat mensen zelf kunnen zien dat het allemaal wel meevalt? Of de mensen die vierkantjes krijgen kunnen misschien eens een drukmeting laten doen? Dat geeft duidelijkheid :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:38

Even een vraag tussen door, er was toch iemand die in Heerhugowaard een consult van lilianne ging doen? Zou diegene mij kunnen vertellen wanneer dat is? :o dan zou ik misschien op de route kunnen aansluiten en word het allemaal weer een stukje goedkoper voor allen :$