Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:26

Ik vrees dat mijn klepje niet zo heel erg subtiel is :+

Ik denk dat het - zoals altijd - afhankelijk is van veel factoren. Een ruiter die de hele tijd in de beugels staat en uren licht rijdt, raad ik extra inlagen of een boomloos pad aan. Zo'n lamsvachtzadel komt qua kwaliteit wel overeen met een oude Torsion/Barefoot. Daar rijden nog steeds mensen blij mee rond. Maar ben je een ruiter die juist veel zit, dan kan je het lang volhouden op een lamsvachtzadel. Ik ben er inmiddels al een aantal uren mee weggeweest en daarbij worden ook wel stukken wat meer doorgereden. Het gekke is dat ik nu wel lange stukken kan doorzitten in draf. Ik sta niet in de beugels - verdeel bij lichtrijden, mijn gewicht ook over mijn dijen.

Maar lees maar lekker mee hoor!!!

Bedankt Andapanda - wij vinden hem ook nog steeds erg leuk :j

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:16

Wat is Appie braaf zeg! Mag ik hem niet een keer lenen voor een buitenrit? :')

Ik heb helaas gisteren niet kunnen rijden, lag met griep op bed :( voel me nu iets beter mar toen ik hier thuis zei dat ik miss wel even kon gaan rijden vandaag, kreeg ik een aantal moordlustige blikken :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:20

Appie is een echte Fjord " ik ga NU naar links" .... "nee, Ap we gaan nog een stukje verder" .... "maar IK wil naar LINKS" Dan hebben we dus een discussiepuntje.... (ik win altijd!!! }> )

:(:) Beterschap!!!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:21

ben mijn barefoot al gewent dus in de beugels doe ik al niet dus dat scheeld en ik moet zeggen dat sinds ikn de BF heb ik ook meer doorzit, want het zit zo lekker :D
En ja als jij zegt dat je de iberica kunt vergelijken met een oude barefoot en torsion zonder de vps dan zou het inderdaad moeten kunnen, hoor zelfs van mensen dat ze meer schik hadden met de oude barefoots dan de nieuwe.
Zou zoiets nu ook wat zijn voor een jong paard?
Over een jaar of 2 ga ik die van mij inrijden, dat doe ik wel met de cheyenne, maar wil uiteindelijk een ander zadel kopen voor haar, een cherokee, maar sinds ik de ibereca heb gezien ben ik daar toch wel een beetje verlieft op <3 .
[Ziet het al voor zich een perlino met bruine iberica :wow: , en een bruin hoofdstel, heb ik ook al een mooie gezien. Het Bruine halster hoofdstel van BF, lekker stoer]ik droom nog even verder hihi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:22

Buitenzinnig schreef:
Appie is een echte Fjord " ik ga NU naar links" .... "nee, Ap we gaan nog een stukje verder" .... "maar IK wil naar LINKS" Dan hebben we dus een discussiepuntje.... (ik win altijd!!! }> )

:(:) Beterschap!!!

Hahaha, weet je wel zeker dat je het nu niet over mijn Udo hebt, neem meestal een zweepje mee, een tikje en einde discussie hahaha.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:42

ach een beetje koudbloed heeft een eigen mening. Hoort erbij. Ik vind het de charme van koudbloedpaarden... :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:41

Haha dat lijkt mijn fjord wel,die gaat al 10 meter van te voren naar links kijken als hij bedacht heeft dat hij naar links wil. Maar uiteindelijk luistert hij buiten wel, in de bak is hij wat eigenwijzer.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:43

Mijn paard besloot vroeger dat bos, boom of zandpad gelijk stond aan kei hard rennen... Zij is die tijd wss al weer vergeten, ik helaas niet :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:59

De Iberica (of ander model met inlagen) kan prima om een jong paard in te rijden....
Voor heel veel paarden is heel soepel prettiger dan stug. Het vraagt alleen wat meer voorzorg van de ruiter (of een extra setje inlagen :D )
Stugge zadels beschermen de rug beter wanneer iemand veel steun zoekt aan de beugels, maar het neemt ook wat voordelen van boomloos weg - het meegeven bij incourante ruggetjes, bijvoorbeeld. Als een zadel stuk is en een tikje aan de lange kant (dit is een voorbeeld, het kan bij iemand best heel anders uitpakken) en het paard is een pietsie overbouwd, dan zal die bolle kont een stug zadel naar voren duwen bij elke pas, maar als het zadel heel soepel is, geeft het gewoon mee......

Ik vind lichtrijden op een jong paard eigenlijk ook minder verstandig, omdat je dan steeds je zwaartepunt verlegd en het is al lastig genoeg om je ruiter te dragen en je eigen balans te bewaren, laat staan als die ruiter nog gaat zitten "wiebelen"

Bij Grandeur kan je een boomloos pad laten maken op maat van je Christ Lamsvachtzadel
http://www.grandeur.de/shop/e_site.php?id=60&scrm=1
En dan bij "Fur Sattel"' Christ aanvinken - in het extra vakje dat je bij je bestelling krijgt, kan je dan het model van je Christ vertellen en dan maken ze het op maat.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:18

Buitenzinnig schreef:
het meegeven bij incourante ruggetjes, bijvoorbeeld. Als een zadel stuk is en een tikje aan de lange kant (dit is een voorbeeld, het kan bij iemand best heel anders uitpakken) en het paard is een pietsie overbouwd, dan zal die bolle kont een stug zadel naar voren duwen bij elke pas, maar als het zadel heel soepel is, geeft het gewoon mee......

I

Haha, klinkt errug bekend... :D
Ben benieuwd wat de iberica hier gaat doen.
Volgens mijn man moet ik er alles mee doen zodra ik hem heb, dus springen, keihard door bossen crossen en moeilijke dressuurpassen maken.... :+
Als je dan bedenkt dat ik al 15-20 jaar niet meer heb gesprongen, Hälga liever ergens dwars doorheen dendert dan de voeten op te tillen, ik al jaren geen les meer heb en Hälga nog nooit van dressuur had gehoord en we altijd op ons gemakje door het bos tuffen..... :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:09

.... dan gaat het met die Iberica zeker lukken :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:36

Buitenzinnig schreef:
.... dan gaat het met die Iberica zeker lukken :+

whahahaha en dat straks bij je reclameren dat ze de piaff onder de iberica niet doet en dat ik er in het bos vanaf gedonderd ben toen ze in volle galop dwars door een boomstam rende. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:25

Alles is altijd de schuld van het zadel en nog vaker van het paard - het ligt nooit aan de ruiter O:) _O-
Doet me denken aan de oude OB tampon reclame: dat je met deze tampon kon zwemmen, paardrijden, hardlopen, wielrennen, pianospelen...... Echt een wondermiddel 8-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:44

Buitenzinnig schreef:
Alles is altijd de schuld van het zadel en nog vaker van het paard - het ligt nooit aan de ruiter O:) _O-
Doet me denken aan de oude OB tampon reclame: dat je met deze tampon kon zwemmen, paardrijden, hardlopen, wielrennen, pianospelen...... Echt een wondermiddel 8-)

Je snapt het O:) Ik heb het trouwens geprobeerd hoor... pianospelen met die tampons... en wat denk je? Geen noot. Niets. Rottampons. -:(-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:03

Joh? Dan hier wat andere manieren om de piano te bespelen: :+

Alleen nergens een tampon....... :')

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:58

oh mijn god dat eerste filmpje _O- , nee duidelijk geen tampon :D 8-)
Oke dan, dacht toch echt dat dit een topic was over iberica, ga dan toch even verder zoeken want zit hier vast verkeerd :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:03

Er komt vast iemand die piano kan spelen terwijl ze op een Iberica zit :+ (en dan zijn we weer on topic) :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:18

die filmpjes... wha... geweldig. Ik zal eens proberen of ik piano kan spelen als ik op de iberica zit. Het zal alleen niet makkelijk worden om de piano op mijn paard te krijgen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:25

Ik lees al het hele topic mee en moet bekennen dat ik ook erg verliefd ben op de Iberica terwijl ik hem nog nooit geprobeerd heb :+
Maar mijn voornemen is om mijn banksaldo eens te laten aansterken en de Iberica niet uit te proberen, want heb zo'n vermoeden dat ik hem moet hebben zodra ik er een meter mee gereden heb :o
Nu houd ik deze gedachte dit hele topic al vol, maar nu heb ik vanochtend weer eens op mijn haflinger gereden (rij eigenlijk alleen nog aangespannen met hem) en ik moet zeggen, dat viel zwaar tegen op mijn boom dressuurzadel, waar ik voorheen zo fan van was. Ik ben denk ik verwend ben geworden door de Bob Marshall die ik sinds een paar maanden voor mijn arabier heb (en helaas tel lang is voor mijn haflinger).
Nu vind ik dus eigenlijk dat ik een zeer goede reden heb om een Iberica uit te proberen (lees: aanschaffen :D )

Pfff, deze topics zijn echt niet goed voor me, waarschijnlijk heel herkenbaar voor jullie ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:25

Stelvio schreef:
I, waarschijnlijk heel herkenbaar voor jullie ;)

:j :j :j :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:32

(ik pak mijn Trekker Talent nooit meer) :o

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:37

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn eigen Iberica gereden :+:
Mét fenders en westernbeugels, heeeeeeeeeeeeerlijk!!!
Ze liep lekker ontspannen en ik zat echt giga lekker. Door de fenders en westernbeugels leek het voor mij alsof ik een stuk stiller zat met mijn benen. Ik heb een filmpje dus kan straks vergelijken.. :))
Daarna nog even mijn hoofdstel omgewisseld voor het bitloze test-hoofdstel en toen was ik helemaal verkocht. Ben zelfs lekker een stuk buiten gaan uitstappen met dat bitloze hoofdstel!

Toen ik mezelf in de ramen zag dacht ik "Wow, als ik iemand met DIT zadel zou zien rijden, zou ik écht jaloer worden.."
Daarna heb ik mijn paard vast gezet, met bitloos hoofdstel en Iberica op en heb ik 20 minuten naar haar gekeken :+: _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:44

Dus je bent er blij mee??? :P ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:54

Nou ja.. Blij? Hmm... Ik weet t niet hoor..

Ik ben nog nooit zo verliefd geweest op een zadel!! :+:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:54

Haha Jasia... klinkt helemaal geweldig. Oooh... nu ben ik zo benieuwd hoe hij mij gaat bevallen... wachten duurt lang.