Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:16

Mandyke schreef:
Kan je even 'De Grote Drie' verduidelijken? Weet niet wat je ermee bedoeld. :o

Lees het topic. Is maar een paar paginas terug.

Ook de anatomisch zit mbt de vrouwenanatomie. Idem in relatie tot ´a-la-brida´. Is iets verder terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:12

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:11

Aaaaah die heb ik ook, die is ideaal als ze straks in de rui gaan, het haar komt echt in pakken mee. Mijn paarden zijn gek op die 'borstel', ik denk dat het lekker schuurt.
Ik had hem ook gekocht om modderkosten uit te kammen, maar dat was niet zo'n succes ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:46

Bandida schreef:
Ik had hem ook gekocht om modderkosten uit te kammen, maar dat was niet zo'n succes ;-)

Werkt hier prettig doch alleen als de modder echt hard droog is, dus verkruimelt. Ook scheelt het dat de wintervacht hier niet langharig is.

In engeland is er trouwens een hilarische perceptie over deze 'curry comb':
'They are designed for use on show cattle. The metal curry comb is not designed for horses; the metal teeth can damage the skin and hair.'

Of een koe geen huid heeft en bovendien is de paardenhuid veel, véél sterker.
Het páárd moest schoon van bagger en overtollig haar, want dáár moest een zadel op.
Koeien showde men toen niet ;)

Uitgevonden niet later dan de vroege middeleeuwen. Was basisgereedschap voor de mareshal. Zijn zelfs met naam van het paard erop gevonden in deze context.
John Clark behandelt de roskam vrij uitgebreid in The Medieval Horse and its Equipment, c.1150-1450 (Medieval Finds from Excavations in London) .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:13

Haha.. grappig, ik heb een heel roestige versie daarvan als decoratie aan de muur hangen. Idd een 'antieke' versie, maar voldoet in bepaalde situaties nog steeds (hoewel ik em vroeger vooral gebruikte om m'n andere borstels mee schoon te borstelen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:34

Foto van een boom van een type UP-zadel.

http://i.ebayimg.com/07/!B(UOunwBGk~$(K ... Q~~_12.JPG

De versteviging van pommel en cantle zit via scharnierende verbindingen op de draagpanelen. Op deze manier is de hoek altijd correct in overeenstemming met de vorm van de paardenrug.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:12

Dat klinkt handig, maar hoe zit dat met de kromming van de panelen? Deze zien er erg vlak (en ook smal?) uit.. Neem aan dat ze in die tijd nog geen correctors hadden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:40

Huertecilla schreef:
Werkt hier prettig doch alleen als de modder echt hard droog is, dus verkruimelt. Ook scheelt het dat de wintervacht hier niet langharig is.

In engeland is er trouwens een hilarische perceptie over deze 'curry comb':
'They are designed for use on show cattle. The metal curry comb is not designed for horses; the metal teeth can damage the skin and hair.'

Of een koe geen huid heeft en bovendien is de paardenhuid veel, véél sterker.
Het páárd moest schoon van bagger en overtollig haar, want dáár moest een zadel op.
Koeien showde men toen niet ;)

Uitgevonden niet later dan de vroege middeleeuwen. Was basisgereedschap voor de mareshal. Zijn zelfs met naam van het paard erop gevonden in deze context.
John Clark behandelt de roskam vrij uitgebreid in The Medieval Horse and its Equipment, c.1150-1450 (Medieval Finds from Excavations in London) .

Inderdaad hilarisch, dit type kam is hier het meest gangbaar, eigenlijk het enige waar paarden mee gekamd worden (hier wordt iha niet zo aan paarden gefrut). "damage skin and hair", dat zou ik een hele prestatie vinden...Het ding werkt trouwens ook prima op lang winterhaar (vooral bij het verwijderen ervan in het voorjaar). Grappig eens de achtergrond van zo´n dagelijks gebruiksvoorwerp te horen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:54

Kuggur schreef:
Het ding werkt trouwens ook prima op lang winterhaar (vooral bij het verwijderen ervan in het voorjaar). Grappig eens de achtergrond van zo´n dagelijks gebruiksvoorwerp te horen.

Zou hij daar niet voor uitgevonden zijn? Om langharige wintervachten uit te kammen? Dat gaat daar echt fantastisch mee, hele plakken gelijk :D Modder kammen met die borstel vinden ze maar niks, maar ja, begrijpelijk wel als dat in je lang haar hangt. Op korte vacht heb ik het eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:16

Het werkt voor beiden en voor.....
Het is voor droog spul/haren. Zo kan je er ook stro mee uitkammen.
Blub gaat in de tanden zitten = onbruikbaar.

Bedenk dat het voor díe paarden was welke voor gebruik als rijpaard op stal stonden.
Wrijf een harig paard af met stro en.... je hebt deze krabber nodig :-)

Multifunctionele vachtkrabber dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:23

laura1986 schreef:
Dat klinkt handig, maar hoe zit dat met de kromming van de panelen? Deze zien er erg vlak (en ook smal?) uit.. Neem aan dat ze in die tijd nog geen correctors hadden?

Dit is slechts het frame. Er zaten houten panelen onder welke in viltsokken gestoken werden.
Ook hing er in het frame een ´hangmat´ waar de leren zit over ging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:25

Huertecilla schreef:
Het werkt voor beiden en voor.....
Het is voor droog spul/haren. Zo kan je er ook stro mee uitkammen.
Blub gaat in de tanden zitten = onbruikbaar.

Bedenk dat het voor díe paarden was welke voor gebruik als rijpaard op stal stonden.
Wrijf een harig paard af met stro en.... je hebt deze krabber nodig :-)

Multifunctionele vachtkrabber dus.

Ik gebruik daar liever de tandjes kant van een metalen zweetmes voor. Bij die borstels moet ik elke paar slagen de haren eruit peuteren. Met het zweetmes vallen die meteen op de grond, vegen moet daarna toch wel.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:33

Francis schreef:
Haha.. grappig, ik heb een heel roestige versie daarvan als decoratie aan de muur hangen. Idd een 'antieke' versie, maar voldoet in bepaalde situaties nog steeds (hoewel ik em vroeger vooral gebruikte om m'n andere borstels mee schoon te borstelen).

Grinnik, bij mij hangt ook een totaal verroest exemplaar voor de sier aan de muur. Ik heb een moderne versie met grote rubberen punten in gebruik, werkt ook goed bij opgedroogd modder en het uitpoetsen van de lange winterharen, werkt daarnaast ook nog masserend, Polly gaat er echt voor staan als ik haar ermee poets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:17

De hárdrubber versie, daardoor net metaal maar de tanden zijn wat grover, is fijn voor vacht rullen als die door regen of zweet geplet is.
De wat zachtere trekt waarschijnlijk teveel en vinden ze een stuk minder; weg dus.

Of ik een http://i.ebayimg.com/15/!BYNQ!dQ!Wk~$(K ... !~~_12.JPG cadeau wil voor kerst.
Aantrekkelijk en érg lief, maar daar ga ik niets mee doén.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:11

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 02:02

Huertecilla schreef:
Eeen afsplitsing van het stijl-topic:

Een replica van het romeinse cavallerie-zadel is gewoon te koop.

http://www.deepeeka.com/comersus/store/ ... =5170&pbg=

Ik lig op Romeinenevenementen altijd op de loer om zo eens eentje te kunnen proefziten.. tot nu toe nog niet gelukt. Er zijn er ook gewoon echt niet veel in gebruik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:38

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Eeen afsplitsing van het stijl-topic:

Een replica van het romeinse cavallerie-zadel is gewoon te koop.

http://www.deepeeka.com/comersus/store/ ... =5170&pbg=

Ik lig op Romeinenevenementen altijd op de loer om zo eens eentje te kunnen proefziten.. tot nu toe nog niet gelukt. Er zijn er ook gewoon echt niet veel in gebruik.

Ten eerst rijdt men bij LARP etc. lang niet altijd met een correct zadel want men rijdt vaak met het engelse zadel wat men heeft en ten tweede rijdt de huidige ruiter met stijgbeugels dus romeinse replicas rijdt men niet graag.

Xenophon schrijft in zijn Hipparchicus trouwens een alinea over de zadeldoek en de singel om deze op de plek te houden. Hij beveelt zelfs aan dat de hipparchicus een voorraad goede gemaakte van goed ontwerp als reserve meeneemt.
Aangezien hij en Herodotus niets opmerken over de zadels/zadeldoeken van hun bondgenoten/tegenstanders vermoed ik dat de Grieken met een aardig stevig ´zadeldoek´ reden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:12

Huertecilla schreef:
De hárdrubber versie, daardoor net metaal maar de tanden zijn wat grover, is fijn voor vacht rullen als die door regen of zweet geplet is.
De wat zachtere trekt waarschijnlijk teveel en vinden ze een stuk minder; weg dus.

Ik denk dat dat afhankelijk is van de vachtlengte. Mijn Paintmerrie die ook 's winters totaal geen wintervacht ontwikkelde vond zo'n rubberen noppen borstel helemaal het einde. Lekker masseren (tja, 't was ook een echte diva natuurlijk). Ben vindt die zelfde borstel vooral 's winters dus idd ook niks. 's Zomers als'ie glad in z'n haar zit is't wel ok, maar heeft'ie ook liever de fijnere rubberen 'rosborstel' maar 's winters hoef ik niet met rubber op z'n vacht, dan trekt dat rubber idd te veel aan de haren denk ik.
Ach.. ik rij niet dus momenteel borstel ik ook zelden. Alleen als z'n haar idd geplet door regen is opgedroogd, dan 'fluf' ik em even op. :D

HC, je hoeft toch ook niet altijd iets te 'doen' met zo'n kadootje. Gewoon voor de heb en de sier is ook leuk. Zeker als je't kado krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:47

Francis schreef:
HC, je hoeft toch ook niet altijd iets te 'doen' met zo'n kadootje. Gewoon voor de heb en de sier is ook leuk. Zeker als je't kado krijgt.

Uiteraard, doch als je de vraag krijgt of, of, of,
dan liever iets voor meer lol dan verzamelen van stof.

Dat rijmt dus het is zo ;)

Ik heb toch al gewoon alles wat ik me kan wensen?! Kwaliteit van leven.

Even wat anders. Het is hier nu knus want we zitten vanwege de regen (eindelijk!) lekker binnen. Mijn lief leest voor welke woorden in NL de top-5 waren voor de woorden van het jaar. Dat is echt buiten onze wereld: je wil niet eens weten wat voor mensen op die woorden stemmen 8)7
Wij zijn bezig met; houtstapel, melken, knuffel, boeklezen, haardvuurromantiek.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:07

Hmm, ik moet zeggen dat ik ook wel de voorkeur geef aan jouw woorden. Ik wist trouwens niet eens dat je op 'het woord van het jaar' kon stemmen, blijkt al weer dat ik toch ook een béétje wereldvreemd begin te worden :P
Lijkt met toch heerlijk hoor, ergens op een rustig plekje op de wereld je onttrekken van alle haast, carrieredrang en materialisme... ooit... (ik vind dat ik 't nu niet kan maken m'n kind uit z'n vertrouwde omgeving en bij z'n pa weg te halen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:43

Je onttrekken aan de consumentenmaatschappij, carrieredrang etc. kan overal.
Dat onthaasten doe je zelf. Dat zit vooral tussen je oren. In de prioriteiten die je meent te hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:26

Dat ligt er aan... ik heb een paar jaar onder bijstandsgrens geleefd en zit er nu maar net boven en dan blijkt dat je er toch niet aan ontkomt dat alles uiteindelijk om geld draait en dat je in Nederland ook gelijk relatief 'veel' geld nodig hebt. Ik red het bijv. nog steeds net om m'n paard te onderhouden, maar er moet niet veel gebeuren. Op het moment dat je ergens woont waar bijv. grond al veel goedkoper is en je overal wel een paard kwijt kunt, worden dat soort dingen al een stuk makkelijker. Ik zal toch echt moeten werken, wil ik kunnen wonen, m'n kind z'n hond gunnen en mezelf m'n paard. En dan werk ik nog maar 3 dagen in de week en heb nog relatief veel vrije tijd. Maar daardoor wel dusdanig laag inkomen dat veel ook niet kan. En dan woon ik nog niet eens in een normale woning, maar in een chaletje. Met een 'gewoon' huurhuis wordt het verhaal al weer anders en is't maar de vraag of ik m'n paard nog kan bekostigen.
Dan is een boerderijtje ergens in Tjechie, waar je niet op een hectare meer of minder hoeft te kijken, toch een heel ander soort van leven, wat volgens mij in Nederland niet echt meer mogelijk is (ja, voor die enkele exentriekeling die z'n eigen huis afbetaald heeft en doet waar'ie zin in heeft, maar dan gaat het er dus toch om dat je op z'n minst een eigen huis hebt waar je niet meer krom voor hoeft te liggen).

Maar goed, nu gaan we wel erg off-topic :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:15

Tja een paard houden als niet werkdier is inderdaad wel ver af van existentieel leven....

In de duitse boeken welke ik hier heb over koudbloeden is een paard een meer dan de eigen kost verdienend ecologisch verantwoord onderdeel van een existentielere manier van leven. Worden ze als voorbeeld/onderdeel van slow-life gegeven.

Kompleet met men-zadel. Schikt om op te rijden en om de last van de kar te verdelen. Trekken doet het paard door duwen tegen het borsttuig en de last van de bomen ligt over het zadel.
In de instructie-fimpjes van de US-cavalry gebruikt men er licht aangepaste McClellan zadels voor.
Zo kan je jouw rijpaard voor de kar van jouw leven spannen. Bruin trek het dan....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:21

Kijk, en zo weet 'ie het toch weer on-topic te krijgen :D
Hmm.. ik kan natuurlijk bij de baas een verzoekje indienen voor een stand om m'n pony te parkeren... We zijn erg bezig met CO2 neutraal en dat soort dingen, dus past helemaal in dat plaatje. Nog een mooi ritje ook, 20km. dwars over de Veluwe. Duurt nog even voor ik em zover heb dus ik heb nog even om een stal, of beter, paddockje, aan te vragen :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:33

Francis schreef:
Dat ligt er aan... ik heb een paar jaar onder bijstandsgrens geleefd en zit er nu maar net boven en dan blijkt dat je er toch niet aan ontkomt dat alles uiteindelijk om geld draait en dat je in Nederland ook gelijk relatief 'veel' geld nodig hebt. Ik red het bijv. nog steeds net om m'n paard te onderhouden, maar er moet niet veel gebeuren. Op het moment dat je ergens woont waar bijv. grond al veel goedkoper is en je overal wel een paard kwijt kunt, worden dat soort dingen al een stuk makkelijker. Ik zal toch echt moeten werken, wil ik kunnen wonen, m'n kind z'n hond gunnen en mezelf m'n paard. En dan werk ik nog maar 3 dagen in de week en heb nog relatief veel vrije tijd. Maar daardoor wel dusdanig laag inkomen dat veel ook niet kan. En dan woon ik nog niet eens in een normale woning, maar in een chaletje. Met een 'gewoon' huurhuis wordt het verhaal al weer anders en is't maar de vraag of ik m'n paard nog kan bekostigen.
Dan is een boerderijtje ergens in Tjechie, waar je niet op een hectare meer of minder hoeft te kijken, toch een heel ander soort van leven, wat volgens mij in Nederland niet echt meer mogelijk is (ja, voor die enkele exentriekeling die z'n eigen huis afbetaald heeft en doet waar'ie zin in heeft, maar dan gaat het er dus toch om dat je op z'n minst een eigen huis hebt waar je niet meer krom voor hoeft te liggen).

Maar goed, nu gaan we wel erg off-topic :D

Ga ik nog even verder off-topic
Zeg....interesseert me ook wel :D ...zo'n boerderijtje met 1 of meer hectares. Als er niet veel geld is, boerderijke delen en paardjes gezellig laten samenlopen. Grapje hoor, maar ben ook oplossing aan't zoeken om meer plaats in groenere omgeving te vinden ;) .