Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplendescoJarig

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:52

Ik reed eerst altijd zonder bontje. Nu is pas de zadelmaker weer geweest, heeft het zadel opgevuld en die raad aan om met bontje te gaan rijden. Omdat ze vond dat mijn paard wat aan de dunne kant is en ze heeft een hoge schoft. Nu moet ik wel zeggen dat mijn paardje het zadel fijner vind nu er een bontje onder zit.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:55

ik heb op maat gemaakt voor me pony, zadel zit fantastisch...
me moeder vindt het ronduit lelijk. ik vindt het wel mooi hoor.
dus me moeder is de baas en die vindt dat er geen komt!
en ik vindt het prima! :Y) het is gewoon mode verschijnsel, gaat vanzelf wel weer over ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:30

rosannenever schreef:
ik heb geen bondje onder het zadel. het is wel beter voor de rug van het paard om het wel te doen. ik ga er daarom ook eentje aanschaffen

niet doen joh,als je zadel goed ligt,niks tussendoen!
dan is het helemaal niet beter voor de rug van je paard.

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:34

Geen bontje, als je er een bontje onder legt voel je de bewegingen van het paard minder/tot niet meer.
Ik vind dat een nadeel.
& dan nog, waarom heb je een bontje nodig?

xxx

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:44

ik heb tot nu toe eigenlijk altijd een bontje onder mn zadel gehad ,
gister had ik hem er even onderweg gehaald , en ben gaan rijden , maar k merkte eigenlijk dat hij zonder ook super liep , en ik het bontje dus nu even niet meer nodig heb! :D terwijl divoza tegen me gezegd had toen die zadelmaker langskwam dat ik een bontje moest gebruiken tegen een gevoelige rug .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:53

@ Calypsofreak. Als je een bontje onder het zadel hebt voel je de bewegingen even goed. Dan als je zonder bontje rijdt. Die van mij heeft een gevoelige rug, door een ongelukje afgelopen winter. Als je het wilt gebruiken moet je hem direct op de rug leggen. En niet op het zadeldekje.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:12

hoe wil jij een bontje onder een sjabrak leggen ? en daarover een sjabrak ?

FriesWytske schreef:
@ Calypsofreak. Als je een bontje onder het zadel hebt voel je de bewegingen even goed. Dan als je zonder bontje rijdt. Die van mij heeft een gevoelige rug, door een ongelukje afgelopen winter. Als je het wilt gebruiken moet je hem direct op de rug leggen. En niet op het zadeldekje.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:19

Je hebt ook gewone dekjes met echt schapenbont aan de onderkant, dit komt dan rechtstreeks op de rug. Toch lijkt me dit wel lekker zacht voor het paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:43

een zadel dat goed is daar hoeft geen bontje onder, pas wanneer je niet het juiste zadel voor je paard hebt dan pas ga je met bontjes werken. Maar ja ik kies altijd voor een perfect aansluitend zadel zodat dat allemaal niet hoeft. Ik vind het grote onzin om een verkeerd zadel te corrigeren met een zadelbontje

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:14

zoek er eentje liefst roze

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:55

JSCAA schreef:
hoe wil jij een bontje onder een sjabrak leggen ? en daarover een sjabrak ?

FriesWytske schreef:

Jaa dat begrijp ik ook niet goed. Een bontje onder het sjabrak leggen?

@Frieswytske: Ik heb zelf een hele tijd met een bontje gereden, totdat mijn lesgeefster zei dat ik beter een "gelleke" kocht. ( ik weet niet of je weet wat dat is?, bij ons wordt dat zo genoemd... ) hierdoor voel je de bewegingen nog beter. Volgens mij ( en mijn lesgeefster ) is een bontje voor niets goed, buiten zoals jij beschreef als je paard een ongelukje heeft gehad of zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:47

Bontje hoort (overigens net als een gelpad) onder het shabrak, bij een gelpad hoort er dan wel een hoes omheen. Een bontje is bewezen beter dan een gelpad. De test moet ik nog altijd uploaden (schaam schaam) maar daarin blijkt dat een gelpad niet eens zo goed de druk verdeeld als een shabrak, dat terwijl een bontje dat wel beter doet. Maar het beste is of een bontje, of een shabrak. Dan moet je alleen wel wat vaker je bontje wassen en je zadel (op sommige delen) invetten. Een shabrak is puur ter behoud van je zadel immers.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:00

kan, ligt eraan hoe het zadel erop ligt. als er veel ruimte over is hoeft niet

weinig ruimte zeker doen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 01:26

met weinig ruimte zeker niet doen,wordt het nog krapper!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:52

Mizora, een paar pagina' s terug staat een link naar de BIT test!

JSCAA en Calypsofreak, gewoon een bontje bestellen van Mattes zonder bontranden, dat kan probleemloos onder het sjabrak!

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:26

ik heb wel een bondje onder het zadel. denk voor het paard ook prettiger :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:06

Hoe meer "rommel " je tussen je zadel doet hoe meer hij gaat bewegen en is dus helemaal niet goed. Laat 2x per jaar een zadelmaker je zadel checken, dan heb je die "troep" niet nodig !!

Is een modeverschijnsel, maar echt geen comfort voor je paard en alle zadelmakers die dat wel zeggen, moeten ze der diploma afpakken !!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:09

Mijn paard heeft een gevoelige rug en de fysiotherapeut raadt mij aan om met bontje te rijden. Ik moet zeggen dat met bontje mijn zadel een stuk zachter zit en dat is voor mij ook fijn. Het helpt mijn paard en de zadelopvuller houdt rekening met het ding als hij het zadel opvult. Dus, het kan weldegelijk zijn nut hebben. Mijn paard heeft nu merkbaar een minder gevoelige rug. ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:18

vur schreef:
Mijn paard heeft een gevoelige rug en de fysiotherapeut raadt mij aan om met bontje te rijden. Ik moet zeggen dat met bontje mijn zadel een stuk zachter zit en dat is voor mij ook fijn. Het helpt mijn paard en de zadelopvuller houdt rekening met het ding als hij het zadel opvult. Dus, het kan weldegelijk zijn nut hebben. Mijn paard heeft nu merkbaar een minder gevoelige rug. ;)

Ja.... maar dat is een ander verhaal... jouw zadelmaker vult het zadel op en houdt rekening met het bontje...

De meeste zadelmakers vullen het op... past niet goed en zeggen dan maar.. ga maar met bontje rijden, nou dan doen ze hun werk dus niet goed !!

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:02

ik heb 1x gebruikt maar dan niet meer

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:46

flugeltje schreef:
vur schreef:

Ja.... maar dat is een ander verhaal... jouw zadelmaker vult het zadel op en houdt rekening met het bontje...

De meeste zadelmakers vullen het op... past niet goed en zeggen dan maar.. ga maar met bontje rijden, nou dan doen ze hun werk dus niet goed !!

Ben ik helemaal met je eens.

luciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:09

Ik ook.

xLeviRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:11

ik heb er wel 1 . ligt ook aan ligging van zadel .

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:30

Ik heb er altijd een bontje onder liggen, over een dun dekje heen. Dikke pads heb ik opgegeven (behalve Eurostar) maar mijn paard loopt er op één of andere manier gewoon fijner onder, terwijl mijn zadel precies op maat gemaakt is. Ik heb het wel op aanraden van mijn zadelmaker gedaan ;)

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:41

ik rijd niet met bontje, heb het 1x gedaan en vind het maar niks