[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:14

Helaas niet wat ik zoek. Lijkt mij straf dat ik een Shire model ga vinden :/ Zadelpasser ging ook oogje in het zeil houden maar betwijfel het of we iets gaan vinden. Financieel komt het wel beter uit zo.. mijn zoektocht is dus niet dringend. Maar zou tegen volgende lente wel er graag terug in kunnen vliegen. Misschien tegen dan meer budget - dan zou ik evt. richting een Startrekk kunnen kijken als alternatief.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:44

Kaatastrof schreef:
Helaas niet wat ik zoek. Lijkt mij straf dat ik een Shire model ga vinden :/ Zadelpasser ging ook oogje in het zeil houden maar betwijfel het of we iets gaan vinden. Financieel komt het wel beter uit zo.. mijn zoektocht is dus niet dringend. Maar zou tegen volgende lente wel er graag terug in kunnen vliegen. Misschien tegen dan meer budget - dan zou ik evt. richting een Startrekk kunnen kijken als alternatief.

Als je de valencia shorty fijn vind zal je ook best lekker kunnen zitten in de Startrekk espaniola. Ik heb ze nu alle 2 en zijn alle 2 super fijn rijcomfort.
Wat balen dat het niet soepel loopt met het verkrijgen van je Hidalgo -O-

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:07

Wat vervelend allemaal zeg!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:31

Narcissa schreef:
Mag ik hier een lijntje uitgooien? We zijn op zoek naar een Ghost Veneto of Firenze voor mijn man zijn nieuwe paard. Piccolo of normale maat maakt niet uit. Hoeft niet nieuw te zijn, wel in goede staat en met neutrale kleuren (bruin/zwart).

Kan evt ook geruild worden tegen een BF Cheyenne maat 1. Dat zadel zoekt een nieuw paard om blij te maken :) We krijgen hem helaas niet passend op dit paard (heel hoge schoft).

Ik weet aanstaand weekeind of mijn Ghost Roma piccolo bij het paard blijft waar hij door ons voor gebruikt is, of met het paard meegaat. Misschien is die ook een optie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:21

Wat zoek je Kaatastrof? Ik heb zelf een startrekk dressuur maat 2 te koop, maar een vriendin van mij heeft een startrekk espaniola maat 1 te koop(staat niet online) voor meer info kan je mij een PB sturen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:22

Ben weer op zoek naar een zadel.

Maar dit keer wil ik eerst een Passervice. Wie kan ik hiervoor vertrouwen? Omgeving Lummen Belgisch Limburg.

Beetje een idee wat ik zoek:
- VZH zadel (ik neem af en toe een sprong tot max 1m hoog, of zou dressuurzadel dan ook nog lukken?)
- waterbestendig (rij in regen)

Bouw paard: Quarter

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:40

Je paard is wel wat overbouwd, dus je zult dat met de kussen op moeten vangen anders val je konstant naar voren c.q. heb je een balans probleem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:02

Grootste probleem bij vorige zadels was naar voor schuiven van het zadel. Ook omdat singelgroeve naar voor ligt tov de singelstoten. (V singelsysteem lijkt me dan een goede optie)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:11

De meeste zadels zullen naar voren glijden omdat je paard overbouwd is. Bij een V-systeem zal de singel iets naar achteren komen te liggen, maar doordat de buik daar dikker is júist naar voren willen glijden. De enige manier om je zadel dan op zijn plek te houden is een staartriem (en dat wil je zoveel mogelijk vermijden, want dat is voor een paard écht geen fijn gevoel).
Ik denk dat je met een frontriser betere resultaten krijgt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:05

Hier met een overbouwd paard super blij met een ghost met shims aan de voorkant. Ik zie wel vaker mensen springen met Ghost zadels (maar dan wel met wat stevigere inlages om de druk op te vangen).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:24

Ben wat gaan praten met een vriendin (heeft méér ervaring in rijden dan mij) en aangezien het beter is eerst de dressuur goed te hebben en het Rechtrichten zou ik toch voor een dressuurzadel kunnen gaan. Boomloos vond zij ook echt geen slecht idee.

Wat het naar voor glijden betreft, bij dressuursingels vind je sneller zo'n banaansingels, zou dat kunnen helpen? Of een H singel (die van WoW maar die is best prijzig ook)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:04

Nu een week in het bezit van een ghost mandriana, gescoord via fb! Mijn pony loopt er super ontspannen onder en hij zit geweldig, blijft ook super liggen (zelfs bij niet strak aansingelen :+ )
Omdat ik zelf niet de lichtste ben wel een extra pad eronder, de barefoot nevada (die is nu overbodig :') ) pad past perfect *\o/*
<3 <3 <3
Afbeelding

Art_Ificious schreef:
Wat het naar voor glijden betreft, bij dressuursingels vind je sneller zo'n banaansingels, zou dat kunnen helpen? Of een H singel (die van WoW maar die is best prijzig ook)

Ik heb nu een stubben equisoft singel, deze werkt voor ons perfect! Kun je gratis testen via dochorse, mocht het wat zijn komen er af en toe wel wat 2e hands voorbij via fb en mp ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:16

Dat zit volgens mij erg lekker en zacht/warm.

Ah zal eens opzoeken naar die singel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:40

dianaw33 schreef:
Narcissa schreef:
Mag ik hier een lijntje uitgooien? We zijn op zoek naar een Ghost Veneto of Firenze voor mijn man zijn nieuwe paard. Piccolo of normale maat maakt niet uit. Hoeft niet nieuw te zijn, wel in goede staat en met neutrale kleuren (bruin/zwart).

Kan evt ook geruild worden tegen een BF Cheyenne maat 1. Dat zadel zoekt een nieuw paard om blij te maken :) We krijgen hem helaas niet passend op dit paard (heel hoge schoft).

Ik weet aanstaand weekeind of mijn Ghost Roma piccolo bij het paard blijft waar hij door ons voor gebruikt is, of met het paard meegaat. Misschien is die ook een optie?

Je mag me zeker op de hoogte houden als je wilt :D

Oeh die Mandriana is knap!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:30

Heel mooi die Madriana. Ik had steevast gezegd dat ik geen Ghost wou maar nu twijfel ik toch ook over zo'n mooie Maremma. Misschien dat ik toch eens een keertje eentje test.. Past wel veel beter binnen mijn budget.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:26

Ik zou het zeker doen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:25

Art_Ificious schreef:
Ben wat gaan praten met een vriendin (heeft méér ervaring in rijden dan mij) en aangezien het beter is eerst de dressuur goed te hebben en het Rechtrichten zou ik toch voor een dressuurzadel kunnen gaan. Boomloos vond zij ook echt geen slecht idee.

Dressuur rijden kun je met bijna ieder zadel, als je er maar goed in zit. Ik dressuur ook wel met mijn westernzadel, al noem ik het gewoon basis rijden en soepel maken van mijn paard.

Mijn paard werkt zijn zadel ook standaard naar voren, een banaansingel helpt daarbij zeker wel :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:54

Kaatastrof schreef:
Heel mooi die Madriana. Ik had steevast gezegd dat ik geen Ghost wou maar nu twijfel ik toch ook over zo'n mooie Maremma. Misschien dat ik toch eens een keertje eentje test.. Past wel veel beter binnen mijn budget.

Gewoon doen! Zijn echt hele comfortabele zadels :j
Inmiddels heb ik de mijne al een tijd niet meer omdat ik hem niet zo kreeg dat mijn paard en goed onder bleef lopen, maar dat ligt aan de bouw van mijn paard (wat oplopend in de lendenen en dat wordt in beweging nog wat uitvergroot en dan kieper ik naar voren en krijg ik nooit schoftlift natuurlijk ;) ), maar als het goed was blijven liggen ook in de opbouw van de training, was dat zadel echt niet weggegaan hoor :)

Achterom schreef:
Art_Ificious schreef:

Dressuur rijden kun je met bijna ieder zadel, als je er maar goed in zit. Ik dressuur ook wel met mijn westernzadel, al noem ik het gewoon basis rijden en soepel maken van mijn paard.

Mijn paard werkt zijn zadel ook standaard naar voren, een banaansingel helpt daarbij zeker wel :j

Dressuurrijden ligt inderdaad écht niet aan welk zadel hoor. Zolang het maar goed past, niet knelt en niet schuift. Of dat dan een westernzadel is of een dressuurzadel is niet evident. Wél bij een westernzadel opletten of de beugelophanging niet te ver naar voren ligt en jou in stoelzit dwingt, want dat gaat wel ten koste van je gedragenheid omdat je met je zit dan tegenwerkt.
Mijn merrie heeft de singelgroeve ver naar voren en het zadel moet wel áchter de schouder blijven, voor haar heb ik de kentaur lausanne singel, en die vind ik echt super fijn :j (En inmiddels al een tijdje een boomzadel, omdat zij niet per se overbouwd is, maar oploopt in de lendenen in beweging en zadelpasser en ik daar geen handige boomloze oplossing voor konden vinden en ze met dit zadel zó weg liep. Keuze snel gemaakt ;) )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:56

Bij een boomloos (Ghost IVM geen pommel) was het toch niet zo erg als het zadel een beetje op de schouder of lendenen kwam? Althans is mij gezegd paar jaar geleden.

Uiteraard met ik wel op dat ik het netjes achter de schouder leg.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:05

Art_Ificious schreef:
Bij een boomloos (Ghost IVM geen pommel) was het toch niet zo erg als het zadel een beetje op de schouder of lendenen kwam? Althans is mij gezegd paar jaar geleden.

Niet qua ligging, maar als je dan door de beweging van je paard zélf op de schouder terecht komt, is dat wél een probleem natuurlijk. Dan krijgt je paard écht zijn of haar schoft niet gelift en ik wil het gewicht toch graag op het achterbeen hebben :j
Het ligt dus een hoe de beweging van mijn paard is, niet aan hoe het zadel erop ligt :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:04

Art_Ificious schreef:

Bij Ghost mag het gewoon op de schouder liggen, zo is het geconstrueerd :o De kussens hinderen de schouders niet. het is wel belangrijk dat je achter de schoft zit, niet er bovenop. En wanneer de ruiter niet op de cantle gaat zitten (dus koop de goede maat voor jouw achterwerk!) kan die gewoon los bewegen en zal niet zo snel hinderen als een zadel met een boom, dat te lang is.

Bekijk even de bijgevoegde foto's. Zoals je ziet liggen ze vrij ver naar voor en zijn ook lang aan de achterkant. De Tinker rijdt veel lange buitenritten, en het bruine paardje loopt endurance ritten tot 120km (of meerdaagse ritten) En dat zonder problemen.

Deze Mandriana is echt heel mooi <3 Maar die heeft geen basis, het is een zeer goed geconstrueerd Velzadel, zoals bijvoorbeeld de Momentum van Grandeur.

De Maremma is een Ghost zadel met als zitting een schapenvacht. Er is dus wel een verschil. Het bruine Schapenzadel is een Cagliari, dat bonte vel is een Maremma

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:10

Heeft een van jullie ervaring met die nieuwe western skirt met ingebouwde panels?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:15

Nala schreef:
Heeft een van jullie ervaring met die nieuwe western skirt met ingebouwde panels?

Ik denk niemand Nala, alleen degene die het getest heeft in Finland en die is er zeer over te spreken. (anders hadden we het niet aangeboden ;) ) Inmiddels hebben ze het in de VS volop besteld als accessoire.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:35

Kwetal schreef:
Nala schreef:

Ik denk niemand Nala, alleen degene die het getest heeft in Finland en die is er zeer over te spreken. (anders hadden we het niet aangeboden ;) ) Inmiddels hebben ze het in de VS volop besteld als accessoire.

Zou je zo'n ingebouwde skirt kunnen gebruiken met bv de zitting van een Maremma?

Ik ben bij Ghost vooral bang voor het toorntjeseffect namelijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:17

Kaatastrof schreef:
Ik ben bij Ghost vooral bang voor het toorntjeseffect namelijk.

Ghost is een basis met daaronder kussens (of de skirt met ingebouwde kussens) en daarop een zitting. Basis en kussens horen bij elkaar - dat kan niet zonder. Of de Skirt.....
De zitting is voor het comfort van de ruiter. Het model bepaalt het gevoel

Binnen 1 maat past vrijwel elke zitting op elke basis met kussens.