voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:28

morge :D

@Pmarena ben benieuwd of die op ezeltjes past
we hebben hier een ezel opvang in de buurt die soms wandelingen maakt met een handezel erbij
ze gaan nu samen werken met iemand die met gehandicapten en "probleem"kinderen werkt
we steunen ze al jaren
ze heeft al paar handelaren en slachthuizen (die overdag legaal maar snachts illegaal werken)
aan boetes en gevangenis straf geholpen
is nu weer druk druk bezig in brussel betreft de oh zo perfecte afwetende belgische regelgeving omtrent de papieren etc
de belgen zijn oh zo trots op hun systeem die veel beter is dan de buur landen
en waar dus heeeel veeel meer misgaat dan in de buurlanden ..
veel ligt aan het btw systeem -- slacht is 6% ander paard = 21% handelaren werken graag zwart
en mega veel mazen in de wet waar weinig mens zich aan houd , net als in nl kan je daar ook papieren en chip
voor 100euro kopen en huppa , nieuwe papieren , dat is als t aan een particulier word verkocht
dierenartsen die doodspuiten en verklaren "dood door hartstilstand"lang leve de verzekering en och paard heeft andere kleur etc
maar dat maakt niet uit :+ op de paar duizend extra winst is 100 euro voor nieuwe papieren naar keuze peanuts :Y)

ach ja .. blij dat er mensen zijn zoals zij die zich er voor hart maken

@alou , heb der een paar voorbij zien komen
vind ze wat lastiger in pasvorm , zitten wel lekker zacht , deze lederen boom boven de kussens vormt niet snel

@baroroco zadel (en singel) lijkt wat te ver naar voren te liggen
wel leuk ding idd
boom en pommel maat hoeven niet simultaan te lopen
word anders gemeten .. meet de maat anders even na ( de pommel maat)
METEN = WETEN

gaat even verder terug lezen ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 13-07-12 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:30

HijadelaLuna schreef:
Mag ik hier even binnen komen vallen met een vraag?
.

stella of een drytex ? lekker verwarrend .. zijn 2 verschillende zadels
in principe moet dat dekje kunnen hoor , sommige paarden kunnen last hebben van het stofje an de onderkant
maar nog meer paarden niet , zolang er inlages inpasen en je de juiste gebruikt

Duhelo schreef:
Maar bij die eerste heb je dus wel nog een (flexibele) boom die in principe moet pas gemaakt worden op je paard, of is die zo flexibel dat die eerder naar boomloos neigt?
wat denk je van dit zadel voor op een van mijn koudbloedjes?

??? hoe kom je daar nu weer op ?? de boom is combi van leder kunststof en rubber , goed flex maar stevig
past zich goed aan zodra je gaat zitten en blijft de druk goed over het geheel te verdelen
de vork moet passen kussens lijken op panelen geviuld met een soort schuimrubber
heel degelijk maar zacht genoeg om de rug goed te volgen
er is niks aan te vermaken zit echt tussen boom qua gevoel en boomloos in heeft korte vork
in principe een boomzadel met de voordeel van de goed meevolgende boom
veel betere algehele kwaliteit dan de goedkope nepper die eerder zal passen
per type rijden er minimaal 10 rond volgens mij ook een paar bokkers , dus had wel iets van ervaringen verwacht
maar ja die moeten dan net wel hier kijken natuurlijk :D

zover ik kan inschatten maken ze beide op jouw paarden goede paskans

Hester schreef:
nickyu schreef:
4 weken is helemaal een luxe :Y)
maar zo snel bepalen dat het niet gaat werken is wel erg kort door de bocht
je zadel duikt niet zomaar naar voren ...
neem aan dat de verhuurder je echt wel verder kan helpen ..
wat zegt die er van ? heb je al overlegt ?
pommel maat inlages plaats zadel etc etc

- De maat M pommel past goed. S is te smal en L te breed.
Ik heb de volgende inlages geprobeerd:
- De inlages in de barefoot pad (zwart schuim, heel zacht)
- Bovengenoemde inlages + Moosegummi 8mm (dit maakte de pommel te smal)
- En de inlages van de barefoot pad + memoryfoam inlages

Alleen de barefoot pad zoals ik 'm gekregen heb werkte het beste, maar het zadel kantelt gewoon te veel naar voren. De singelstoten lopen over de hoek van het zweetblad, niet over midden-onder zeg maar. Het laagste punt van het zweetblad is de naad van de kniewrong.

Als je nog meer weet, prima, ik probeer het graag. Maar ik ga niet mijn inlages verknippen voor te proberen onder een testzadel, zeker aangezien dezelfde inlages wel werkten met de Cheyenne.

heb je nou al eens contact opgenomen met de verhuurder????

evt extra of andere inlages en advies etc etc moeten toch eigenlijk daar vandaan komen
anderen gaan geen inlages ed toesturen om te zorgen dan je nu eens goed kunt testen ..
dat is ALS WE DER AL ACHTER KOMEN WAAR NU HET PROBLEEM LIGT
zo kunnen we toch niks ..

foto's van het geheel ??
met een paar stevige inlages verhoog je de pommel wel maar je versmalt NIET
de "lijn"blijft het zelfde , leg de pommel maar eens op een dekje op een zadelbok of rand
en leg daar tussen maar eens stevige inlages , kan je het zelf zien

blijft raar dat een cheyenne niet vaar voren duikt en deze wel ..
leg je ze op de zelfde manier neer ? zelfde pommel ,
maat zadel goed , lokatie goed ?
de achterpommel is wel iets hoger maar dat mag dit verschil niet veroorzaken
of je moet echt verkeerde maat zadel hebben en der op zitten bv

maar ja zolang we niks kunnen zien kan niemand echt iets zinnigs zeggen
allen maar wat in het duister raden

we hebben echt geen van andere super sonische gaven met radar ogen die op afstand werken ..

@BEL91 , THANKS :D altijd fijn te vernemen dat klanten tevreden zijn
zal het doorgeven an de verantwoordelijken voor t inpakken en verzenden :Y)
vinden ze leuk :j maakt hun dag weer goed

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:48

nickyu schreef:
HijadelaLuna schreef:
Mag ik hier even binnen komen vallen met een vraag?
.

stella of een drytex ? lekker verwarrend .. zijn 2 verschillende zadels
in principe moet dat dekje kunnen hoor , sommige paarden kunnen last hebben van het stofje an de onderkant
maar nog meer paarden niet , zolang er inlages inpasen en je de juiste gebruikt

Duhelo schreef:
Maar bij die eerste heb je dus wel nog een (flexibele) boom die in principe moet pas gemaakt worden op je paard, of is die zo flexibel dat die eerder naar boomloos neigt?
wat denk je van dit zadel voor op een van mijn koudbloedjes?

??? hoe kom je daar nu weer op ?? de boom is combi van leder kunststof en rubber , goed flex maar stevig
past zich goed aan zodra je gaat zitten en blijft de druk goed over het geheel te verdelen
de vork moet passen kussens lijken op panelen geviuld met een soort schuimrubber
heel degelijk maar zacht genoeg om de rug goed te volgen
er is niks aan te vermaken zit echt tussen boom qua gevoel en boomloos in heeft korte vork
in principe een boomzadel met de voordeel van de goed meevolgende boom
veel betere algehele kwaliteit dan de goedkope nepper die eerder zal passen
per type rijden er minimaal 10 rond volgens mij ook een paar bokkers , dus had wel iets van ervaringen verwacht
maar ja die moeten dan net wel hier kijken natuurlijk :D

zover ik kan inschatten maken ze beide op jouw paarden goede paskans

flexibele boom :D
geen idee hoe die dingen er vanbinnen uitzien.
weer eens heel erg bedankt voor de toppie uitleg!! _/-\o_

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:48

:o verder gekeken dan het 1e plaatje ?? O:)

@pmarena ... heb nog moeite om te zien hoe het zadelbontje op western zadels zou ppassen
of bedoel je alleen de western modellen van barefoot ?

ben wel benieuwd naar de singel , klinkt interessant

@cindybijl .. moet inprincipe zoals ieder ander zadel liggen
singel handbreedte achter voorbeen ,
blad 2 vingers achter schouder blad en max belastbare ruglengte in de gaten houden
niet steken in de flanken
maar bij boomloos heb je net ff wat meer speling bij moeilijke bouw paarden op de laatste punten
omdat er geen boom en lange vork in zit ;)

iemand nog een ideetje voor beetje milde groenten ? wat past bij varkenslapje oid
maagje werkt niet mee , was net ff te laat met me "ontbijt"(pillen)

cindybijl

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:00

nickyu: ik bedoelde het meer voor de mensen om het te zien, omdat de vraag hier bestwel vaak voorkomt en niet iedereen weet waar precies het schouderblad zit ;)

milde groente, worteltjes?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:17

nickyu schreef:
@pmarena ... heb nog moeite om te zien hoe het zadelbontje op western zadels zou ppassen
of bedoel je alleen de western modellen van barefoot ?

Ha Nick, welk bontje...? Ik kan de vraag niet helemaal plaatsen, met 1001 dingen tegelijk bezig weer hier :o

De singel is in principe gewoon een Westipp, maar dan met een hoes om schuurplekjes te voorkomen.
Ik verwacht de meeste nieuwe spullen hier eind van de maand wel binnen te hebben :j
Wil niet zeggen dat ik het dan ook kan leveren want vaak is de eerste levering van nieuw spul al verkocht voordat 'ie binnenkomt, het is vaak wat problematisch om alle bestellingen in het begin geleverd te kunnen krijgen :o

Ik verwacht eigenlijk dat deze nieuwe singel de oude singels qua verkoop gaat vervangen, vindt die nieuwe veel beter en voor een veel mooiere prijs :o

Alleen jammer dat ze ze niet in het bruin hebben!

Groente: is het niet iets om wat stukjes wortel / spercieboon / erwtjes door rijst te mengen ofzo? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:22

cindybijl schreef:
nickyu: ik bedoelde het meer voor de mensen om het te zien, omdat de vraag hier bestwel vaak voorkomt en niet iedereen weet waar precies het schouderblad zit ;)

Staat wel op de lijst om daar een keer naar te kijken, maar niet heel hoog qua prioriteit eigenlijk...
vanwege de vele modellen paarden die er zijn, met elk hun eigen eigenaardigheden en eigen ruiters met eigen eigenaardigheden...kun je niet vanaf een plaatje iemand perfect leren waar het zadel moet komen te liggen.

Ik wil wel graag nog een keer een pagina aanmaken bij de FAQ met daarin wat zaken om op te letten, met goede tekeningen erbij.
Met de titel: hoe weet ik of mijn Barefoot goed ligt? :P

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:18

@ pmarena
dat nieuwe bontje voor over de seatsaver ..
ff te moe om t op te zoeken maar die nieuw is zeg maar

die singel is ook wel idee
we hebben rechte en voorgevormde hoezen en voorgevormd met bont en elastiek
maar dat geheel elastiek is voor bepaalde typen borstkassen wel erg prettig
een welkome toevoeging !

oja
heb je hier iets aan ? kijk maar wat je kan gebruiken
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... erugbelast

heren hebben t niet zo op rijst .. om mart nu 2 maaltijden te laten maken ..
maar we hebben nog zat peultjes aan de "struiken" ik een paar heren de rest
gaat goed komen , thanks

ga slapen morgen weer een dag , of vannacht , of ergens einde volgende week

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:42

Mensen ik heb een vraagje.
4Ik heb een Barefoot London gekocht vorige week, zadel is in nieuwstaat.
Erg fijn zadel, alleen het kraakt zo vreselijk!! Ik heb hem ingevet, maar het trekt er helemaal niet in, blijft er gewoon op liggen.
Het is ook erg glanzend leer, heel anders als mijn Barefoot Cherokee, dat is mat en veel stugger.

Kan het kraken ook komen door de klitteband knie wrongen die onder de zweetblatden zitten?

Deze zadels zijn toch niet van kunststof/drytex gemaakt? Het lijkt namelijk niet echt op leer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:42

Inrijden,dan kraakt ie vanzelf minder is mijn ervaring..
nieuw leer wil nog al eens geluid maken..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:18

IK had ook een BF London die in nieuwstaat was, en die kraakte ook zo.
Kwestie van inrijden dan word het vanzelf minder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:26

mijn london durft ook wel eens te kraken, het is gewoon een heel ander soort leer dan pakweg de cheyennes.
gewoon inrijden dus :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:54

Ik heb ook een london en die kraakte ook iets in het begin. Ik vind het leer wel veel langer mooi blijven dan van de cherokee bijvoorbeeld. Daar zie je altijd van die kale plekken op het zweetblad. Of generaliseer ik nu? Maar dat is wat mij opviel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:30

Meestal komt kraken van spanning, dat er ergens spanning op staat tijdens het rijden :)

Even wat rommelen met klittenband-delen en de zitting even opnieuw er op plakken kan vaak een enorm verschil maken :j Het is een kwestie van zoeken waar het piepen vandaan komt.

Bij westernzadels is het gebruikelijk om talkpoeder tussen de lederen delen te strooien om het piepen van leer-op-leer tegen te gaan :)

Vroeger zag je bij de London zadels dat ze wel eens lelijke blauwige slijtageplekken konden krijgen onder de stijgbeugelriemen. Tegenwoordig valt dat wel mee volgens mij :)

Ik zou dan ook eerder verwachten dat mensen van de London (met het zachtere leder, en dus ook kwetsbaarder) vinden dat die lelijker slijt dan de Cherokee :)

Wereld: is het wel een echte Barefoot, geen namaak-London?

De ellende met 2e hands zadels is toch altijd dat je niet weet wat er op gesmeerd is... :=

Ik vind het Softleder echt super mooi spul zelf, het is inderdaad wel zo mooi dat het bijna kunstleder lijkt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:44

Hallo,

Ik meldt me hier ook maar even.

Ik ben ernstig opzoek naar een Bob Marshall..............maar die zijn helaas nogal dun gezaaid :\

Nu is mijn oog een beetje gevallen op (voor erbij) een ghost zadel, wat zijn jullie gedachten daarover?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:00

Dat is natuurlijk wel totaal iets anders, maar ik vind de Ghost wel een super leuk zadeltje :j

Lekker simpel, lekker soepel, en de wrongetjes zijn prettig en je kunt natuurlijk de ophanging van beugelriemen en singelstoten iets verstellen, dat kan ook wel heel handig zijn. Ik heb zelf 3 Ghosts gehad, kan er niet met maar ook niet zonder :P

Ik doe ze dan weer weg omdat ik toch elke keer de Barefoot pak...maar na een tijdje krijg ik weer heimwee en koop er toch weer 1...

Nu heeft Barefoot gelukkig de dijwrong-seatsavers dus "hoef" ik geen Ghost meer te kopen :P

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:04

Hoe secuur komt het met de pasvorm van de ghost?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:13

Ik wilde dus de Cheyenne drytex maat 1 gaan testen, alleen nu wilde ik een mailtje sturen naar MzM Geestig maar ik krijg telkens een (onbekende)foutmelding als ik dat wil doen. Heeft hier nog iemand ervaring mee? Of moet ik even op een ander emailadres gaan voor de mail? (ik heb hotmail)

Edit: het is waarschijnlijk nu wel al gelukt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:34

De Ghost past al heel snel hoor :j

Gek van de mail Laraax!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:14

@ Nickyu: laatste vraag over die flexibele boomzadel => is het een open of een gesloten stijgbeugelophanging?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:02

Ik heb mijn barefoot juist verkocht en een Ghost zadel gekocht.
Ik vind de ghost een heerlijk zadeltje. Zit erg stevig, lekker licht en paardje reageert er goed op tot nu toe (paardje is jammergenoeg uit de running en nu stappen we alleen)
Ik had gewoon met de barefoot dat ik geen contact met mijn benen kon maken met paarje en hierdoor ging ze klieren. Ook kon ik op haar niet normaal (blijven) zitten. Veel te instabiel en wiebelde/stuiterde alle kanten op. Bij de ghost heb ik helemaal geen problemen daarmee.
Enige aan de ghost tot nu toe is dat ik hem wat lastiger vind op een paard met hele hoge schoft. Hij past nu wel netjes maar heb wel heel erg moeten pielen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:16

Maar dan had je neem ik aan ook een Barefoot met zweetbladen :)

Ik heb nu zelf de Arizona met wrong-seatsaver en vindt dat echt ideaal: de wrongetjes van de Ghost, en de lekkere diepe zit van de Barefoot. En geen rommel van zweetbladen tussen paard en been :)

Nouja eigenlijk vind ik de wrongetjes van de Barefoot dan beter, ik kreeg bij de Ghost last van mijn heupen doordat de wrongetjes als een soort wig onder mijn bovenbeen lagen, waardoor ik toch wat te veel in een spreidzit geduwd werd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:31

@pmarena: ja ik had een barefoot cherokee, waar ik het mee vergelijk idd. (deze barefoot werkte trouwens wel weer super op ander paardje wat ik reed.. Dus is gewoon ook per paard weer anders)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:34

Ja, per paard, ruiter en combi kan het zo enorm verschillen :j

Maar dat vind ik altijd een beetje het probleem met mensen die hun ervaring over hun zadel vertellen, dan is het vaak toch "Barefoot" is zus, "Barefoot" is zo... en dan gaat het over een bepaald type dat weer hele andere eigenschappen heeft dan andere Barefoots die misschien wel gewoon prima bevallen zouden zijn :P

Zo heb je ook de bekende "Barefoot geeft te weinig steun". En dan gaat het bvb. over een Cheyenne...je hèhè, dan moet je ook een model met wrongen nemen als je dat graag wilt, maar dan geeft de CHEYENNE weinig steun, niet heel "Barefoot" :P

Maargoed, dat hou je toch :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:49

@ Wereld: mijn cheyenne van leer is al een paar jaar oud en kraakt zo nu en dan nog steeds.... de ene keer wel en de andere keer niet

@ Pmerena: ik moet bekennen dat Barefoot weinig steun geeft :o
Dat komt omdat ik maatje 0 nodig heb voor pony en mijzelf, maar wel perse leer wil.
Kom ik uit op een London of Lexington wat ik absoluut niet mooi vind.

Heb je de Barrydale al verkocht aan mensen met kleine ponytjes?
Barrydale <3