[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:51

Dat ben ik ook met je eens hoor, hij is ook groot :j

Maar om nu heel "Barefoot" met tientallen heel verschillend gevormde en aanvoelende zadels meteen af te wijzen op 1 zeer beperkte ervaring waarbij je met een beetje verstand van deze zadels al bij voorbaat kan weten dat het niet fijn gaat zijn...dat gaat mij gewoon wat kort door de bocht :P

Ik vind dat artikel heel erg gekleurd. Ik denk dat de meeste mensen met weinig zadelkennis die dit lezen, na dit artikel denken dat ze er goed aan doen om "een boomzadel" te kopen i.p.v. "een boomloos zadel"... en helemaal blij met hun goede keuze het eerste de beste boomzadel op hun paard gooien want dat ging in de test (als je dit verhaal moet geloven) toch ook prima :j Een beetje meer relativering had niet misstaan zeg :=

Dan geeft Bert Swennen nog een prima reactie en eindigt de blogger ook weer met zo'n bijpassende kort-door-de-bocht conclusie en brengt Bert zijn veel veelzijdigere stukje tekst terug tot

Citaat:
Ik kan me aansluiten bij je conclusie: rijden met een boomloos zadel of bareback is niet per definitie beter, en boomloze zadels passen niet altijd op elk paard.

Dat is wederom een enorm gekleurde destillatie van de werkelijkheid -O-

Wederom wordt de focus gelegd op kritiek zoeken op "boomloos" maar niet op de zwakke punten van boomzadels en het ultieme criterium dat deze wel goed moeten passen omdat ze anders juist tegenovergestelde resultaten geven -O-

Nee, ik vind het een heel erg "makkelijk" stuk zo, erg jammer -O-

Don: gaaf zeg die boom, wat een blits ding joh :P

Kwetal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:54

Citaat:
@kwetal: ik ben benieuwd hoe het zadel er uiteindelijk uit komt te zien :)

Niet anders dan op de huidige foto's, het gaat om details.

Je link geeft aan wat ik steeds roep en bevat imo een paar onjuistheden.
Ten eerste: het boomzadel moet passen in stilstand EN in beweging en ook beweging toestaan. Dat wil zeggen dat bij een veranderende conditie (drachtig, weidegang, leeftijd, training) het boomzadel niet meer zal passen en dan kan je drukplekken krijgen op het kleine oppervlak waar het nog wel op de rug komt.

Ten tweede: het boomloze zadel zal altijd aansluiten (uitzonderingen daargelaten) en is tegenwoordig zo dik en goed beschermd, dat die zitbeenknobbels niet eens in de buurt van de paardenrug komen. Bovendien zit een ruiter niet stil op 1 plek, maar past steeds zijn zwaartepunt aan aan het veranderende zwaartepunt van het bewegende paard. Dus er komt nooit druk op 1 plek. En men vergeet te vermelden dat de plaats, waar de ruiter het best verdragen wordt, vlak achter de schoft zit - en daar zit je dan ook met een boomloos zadel (zou wel moeten in elk geval)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:59

Hinke schreef:
@jomaro: ok! hoe beviel de hidalgo venice? Zat het als een gewoon zadel of wel echt als een boomloos zadel?

Het zit er een beetje tussen in. Je heb niet de hele brede zit zoals veel boomloze zadels hebben.
Het was een vrij nieuw zadel en moest ook echt nog even gaan zitten, aan het eind van de week zat het een stuk beter. Het echte boomloze gevoel is wel een stukje minder dan b.v. bij de ghost.
Afbeelding

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:11

Ziet er interessant uit, die boom van de ghost eva!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:16

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:28

Wat jammer dat je er niet goed in past :( Als ik je foto zie ligt de cantle idd heel erg hoog... Dat heeft die van mij veel minder. Misschien dat het aan de bouw van de paarden ligt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:30

karev schreef:
http://i153.photobucket.com/albums/s228/tamara0107/Mobile%20Uploads/20140311_182744_zpsmjioewka.jpg

nou ik ben verdrietig....ik pas echt niet in de lexington mt 1... van een bokker over genomen voor een leuk prijsje (op de gok dus). Maar ik zit echt bijna op de pommel.

ook vond ik em wat voorover liggen. M pommel is te klein en de l ligt netjes. Of lijkt dat zo omdat de achterkant zo hoog is?

dus als iemand nog een lexington zoekt...

:oo Duikboot dat zadel dat lijk mij dus niet goed liggen, maar geloof dat de achterkant wel zo omhoog hoor te liggen bij dit model. Vind het dan ook niet gek als je tegen de pommel aan kom. :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:35

Ze is wel een beetje op de voorhand gebouwd maar niet zooo erg haha. Ik vond het ook al raar liggen. Maar met de juiste pommel en enkele inlages kan ik er niks anders van maken..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:36

Is de Lexington er ook niet meer voor om de achterhand een stukje 'op te hogen' of heb ik dat nu weer helemaal verkeerd begrepen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:39

Wat bedoel je daarmee kirsha?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:41

Weet je zeker (check serienummer) dat het een maat 1 is? De zitting ziet er zo klein uit dat het haast een maat 0 lijkt...?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:42

Zo heb ik hem overgenomen. Waar vind ik het serienr? En wie weet dan welke maat hetbis. Dat zou balen zijn als het 0 is..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:48

Waarschijnlijk onder het zweetblad staat het serienummer. Hij ziet er idd wel klein uit. Maar mijn bruine Stella ziet er heel groot uit vind ik en is toch een maat 1 volgens het serienummer :+ Ik moet wel even wennen aan de ruime zit.

De lexington is gemaakt voor paarden met veel front, daarom is de achterkant wat hoger.

Zelf zit ik nog aan de lexington te denken. Veel zadels liggen op mijn paard achterover... Maar ik heb nog niet de juiste pommel (bredere) geprobeerd bij de Stella. Dat moet ik eerst testen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:51

Ah..dus niet elk model boomloos is geschikt voor elk paard...weer wat geleerd dan.

ik ga morgen ff checken wat het serienr is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:55

karev schreef:
Wat bedoel je daarmee kirsha?

Ik dacht dat de Lexington achteraan dikkere VPS had of zoiets. Voor paarden waarop zadels achterover kiepen. Maar ik kan ernaast zitten hoor!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:06

Die Lexington ziet echt mini uit zeg... Denk echt dat het een maat 0 is :oo

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:11

Volgens de site van pmarena bestaat de Lexington niet in maat 0? Of hij zou misschien op bestelling gemaakt moeten zijn. Denk dat dit toch gewoon een maat 1 is en dat de foto vertekent.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:16

Ja wel hoor de Lexington is ook gemaakt in maat 0. Misschien nu niet meer. Maar ik heb hem ooit lang geleden zelf gehad :D en die was ook te klein voor mij 8-) De zitting van de Lexington valt wat kleiner uit door hoe die gemaakt is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:18

Hij ziet er idd op de foto kleiner uit dan in werkelijkheid.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:18

Oh okee, dan heb ik niks gezegd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:26

Die ligt wel heel waardeloos zeg :oo

Is echt een combinatie van de Lexington die achter dikker VPS heeft.
Dat is inderdaad voor het sportpaard-type met veel front en een lange, rechte rug :j

Dit beestje is het tegenovergesteld: de achterkant van het zadel ligt op het deel van de rug dat alweer omhoog loopt, waardoor die rug ook nog een extra duit in het zakje doet bij het omhoog duwen van de cantle :P

De Lexington ligt niet bij voorbaat slecht op Fjordjes enzo overigens hoor! Soms zelfs heel erg mooi :j
Maar meestal is het niet zo'n succes gezien de korte rug en bouw, en al helemaal niet als er dan ook nog een volwassen maat ruiter in moet passen want de zitting valt klein :=

Er zijn 1 of 2 maat 0 Lexingtons in Nederland ja :j

Wel het model met breed zweetblad dus vrij lomp :o

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:33

Mijne kwam destijds uit Belgie en is weer terug gegaan naar Belgie :D (Barefoot Belgie)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:58

Zou dan wel heeeeel toevallig zijn als dit een 0 is...

maar zo zie je maar weer...tis niet eenvoudig een goed passend zadel te vinden bij mijn kleine propjes fjord die klein beetje voorover kukelt en mijn propjes billen hihi.

maar die info had ik dus gemist over de lexington. Anders had ik ook wel kunnen bedenken dat dit kansloos is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:03

Dit lijkt me gewoon een maat 1 hoor, de pad wordt er aardig door opgevuld :)

De info over de verhoogde achterkant staat er bij mij op de site vrij duidelijk bij als het goed is :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:04

Ik zou hem verkopen en een ander modelletje proberen! De london misschien?