Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:19

pluisje88 schreef:
Hier valt sweet iron totaal niet in de smaak. Ongebroken ook niet. Enkel gebroken wordt ook niet gewaardeerd. Het moet een dunne zijn, Max 14 mm, mooi rond afgewerkt. Myler is al te hoekig. Ik had eerst de Hh hulstrens en heb nu de Hh r-rol. De hulstrens heb ik jaren mee gereden naar de R-rol valt nu heel erg in de smaak. Het is per paard heel verschillend. De ingebroken die hier wordt genoemd heb ik met 3 paarden geprobeerd maar alle drie wilden ze deze totaal niet. Hij is erg zwaar qua gewicht. Hoewel de paarden totaal verschillend waren hadden ze allemaal liever een licht bit in

In dat geval is een titanium bit een goed idee! die zijn erg licht en worden ook niet zo koud in de winter...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:58

Pluisje, heb je de water of bus versie van het hh bit? Ik vind dat wel een interessante. Paard geeft aan de sprenger niet meer fijn te vinden in watertrens. Nu is die echt al oud en begint wat plekjes te vertonen dus neem het haar niet kwalijk. Niet erg, maar net niet meer zoals normaal terwijl al het andere goed is (tandarts, lijf, hoofdstel en noem maar op) De goedkope Hh versie vond ze niet prettig. De bustrens van sprenger qua mondstuk wel weer maar ringen weel minder. Maar dat onafhankelijk bewegen klinkt ook als iets fijns. Hoef niet perse iets nieuws, maar hij lijkt me boeiend om te proberen

Enkel gebroken heeft hier geen enkel paard fijn gevonden. De jonkies zeker niet :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:02

MyWishMax schreef:
Pluisje, heb je de water of bus versie van het hh bit? Ik vind dat wel een interessante. Paard geeft aan de sprenger niet meer fijn te vinden in watertrens. Nu is die echt al oud en begint wat plekjes te vertonen dus neem het haar niet kwalijk. Niet erg, maar net niet meer zoals normaal terwijl al het andere goed is (tandarts, lijf, hoofdstel en noem maar op) De goedkope Hh versie vond ze niet prettig. De bustrens van sprenger qua mondstuk wel weer maar ringen weel minder. Maar dat onafhankelijk bewegen klinkt ook als iets fijns. Hoef niet perse iets nieuws, maar hij lijkt me boeiend om te proberen

Enkel gebroken heeft hier geen enkel paard fijn gevonden. De jonkies zeker niet :')

Dat is het moeilijke aan bitten passen, het kan in je hoofd echt het ideale bit zijn en het beste wat er bestaat, en dat kan het nog zijn dat je paard zegt: nee bedankt! Again elk paard is anders, hoe frustrerend het soms ook is!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:04

Precies, net als met hoofdstellen haha. Vorige had me vermoord als hij dat kon toen ik micklem probeerde. Echt compleet in verzet, zowel met als zonder bit. Huidige wil geen vaste bakstukken, eigenlijk gewoon normale Engelse neusriem. Alleen kopstuk moet wel precies passen bij haar. Dus hoofdstel heb ik ook aangeschaft met passer erbij. Eerst tijd met ene kopstuk gereden tot er nieuwe uitgebracht werd. Mocht daar even mee rijden van passer die er toevallig was. Ik merkte niks aan paard met oude kopstuk, maar met nieuwe was ze toch nog fijner. En bitloos is weer no go, want geen druk op neus aub. Toch wel eens jammer, vooral met werken aan de hand.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:10

MyWishMax schreef:
Precies, net als met hoofdstellen haha. Vorige had me vermoord als hij dat kon toen ik micklem probeerde. Echt compleet in verzet, zowel met als zonder bit. Huidige wil geen vaste bakstukken, eigenlijk gewoon normale Engelse neusriem. Alleen kopstuk moet wel precies passen bij haar. Dus hoofdstel heb ik ook aangeschaft met passer erbij. Eerst tijd met ene kopstuk gereden tot er nieuwe uitgebracht werd. Mocht daar even mee rijden van passer die er toevallig was. Ik merkte niks aan paard met oude kopstuk, maar met nieuwe was ze toch nog fijner. En bitloos is weer no go, want geen druk op neus aub. Toch wel eens jammer, vooral met werken aan de hand.

Heel herkenbaar! Bewijst nog maar eens dat we onze paarden niet kunnen herleiden tot wetenschap en dat ze toch wel echt levende wezens zijn met elk hun eigen mening en wat er wel en niet fijn is. Ik heb de mijne een tijd bitloos gereden en vond het eigenlijk prima gaan, alleen voor de hogere oefeningen merkte je echt at ze zicht vastzette, ik tegen mijn mening in gegaan en toch maar weer eens een bit erin gehangen en mevrouw liep spontaan ontspannen en over haar rug. :+ en ja we kregen les van een goede instructeur. En gisteren had ik mijn eerste les met het bit van mijn instructeur omdat ik echt al 3 weken niet had kunnen rijden door tijd tekort en slecht weer en mevrouw liep de sterren van de hemel voor me. Oke er was nog wel wat gekkigheid bij het aangalopperen maar dat kunnen we dan wel eens door de vingers zien
Laatst bijgewerkt door Waidida op 03-04-23 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:12

MyWishMax schreef:

Eerst was er alleen de watertrens en hij valt klein bij haar dus met de grootste maat vond ik het te krap. Heb geprobeerd om een stuk of 15 voor mijn ogen, soortgelijke bitten aan mijn paard te slijten maar nee, die Hh watertrens die in mijn ogen niet paste moest het toch blijven.

Toen heb ik tegen haar gezegd: prima, jij wint, maar als ik ook maar 1x een wondje of wat dan ook zie is het klaar, ongeacht wat jij vindt. Ik kreeg een ietwat arrogante blik terug en dat is inmiddels een paar jaar geleden. Nooit een wondje of wat dan ook gezien ondanks dat ik heb dus nog steeds te smal vind voor haar ;) de bustrens versie kwam later op de markt. Daar wachtte ik al heel lang op dus zodra ik hem zag meteen besteld. Ik was er zo blij mee en heb er met smart op gewacht. Bustrens staat mij veel beter aan.

Drie keer raden waar ik mee rijd: nog steeds de in mijn ogen te krappe r-rol watertrens :D ik hou hem voor en ze pakt hem zelf. Nouja het zal wel. Het paard heeft altijd gelijk :D de bustrens ligt wel nog in de kast. De bustrens is wel zwaarder dan de watertrens. Vorm is ook net ietsie pietsie anders lijkt het wel.

MyWishMax

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:15

Ik heb nu 13,5 wat eigenlijk wat te groot is, bitten in 13 niet de voorkeur hebben en 12,5 is te klein. Dus zou goed uitkomen :') Ga hem toch maar eens proberen dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:30

Waidida schreef:
Heel herkenbaar! Bewijst nog maar eens dat we onze paarden niet kunnen herleiden tot wetenschap en dat ze toch wel echt levende wezens zijn met elk hun eigen mening en wat er wel en niet fijn is.

Mja, en toch kan dat wel. Kijkend naar de anatomie van dat specifieke paard is er vaak een heel logische en wetenschappelijke verklaring waarom ze bepaalde dingen prettig vinden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:38

Avalanche schreef:
Waidida schreef:
Heel herkenbaar! Bewijst nog maar eens dat we onze paarden niet kunnen herleiden tot wetenschap en dat ze toch wel echt levende wezens zijn met elk hun eigen mening en wat er wel en niet fijn is.

Mja, en toch kan dat wel. Kijkend naar de anatomie van dat specifieke paard is er vaak een heel logische en wetenschappelijke verklaring waarom ze bepaalde dingen prettig vinden.

Ja ik begrijp wat je wil zeggen maar ik bedoelde meer dat je nog zoveel onderzoek kan doen en een volledig op wetenschap gebaseerd hoofdstel kan hebben maar dat je paard nog steeds kan zeggen: no thanks :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:02

Ik snap jouw gedachte. Maar een op wetenschap gebaseerd hoofdstel is een algemeenheid. De anatomie van dat specifieke paard kan daar van afwijken. Dan zegt dat paard dus idd: no thanks. Maar als je dan naar dát specifieke paard kijkt, kan je daar wel iets op aanpassen, dat fijn zit.
En dat doe je dan wel weer op basis van wetenschap, omdat we snappen hoe de anatomie in elkaar zit. Tenminste ik wel, ik ga niet random zaken proberen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:09

Avalanche schreef:
Ik snap jouw gedachte. Maar een op wetenschap gebaseerd hoofdstel is een algemeenheid. De anatomie van dat specifieke paard kan daar van afwijken. Dan zegt dat paard dus idd: no thanks. Maar als je dan naar dát specifieke paard kijkt, kan je daar wel iets op aanpassen, dat fijn zit.
En dat doe je dan wel weer op basis van wetenschap, omdat we snappen hoe de anatomie in elkaar zit. Tenminste ik wel, ik ga niet random zaken proberen.

nee daar heb je idd gelijk in! Wat ik vooral probeerde zeggen eigenlijk is dat er niet zoiets bestaat al 1 hoofdstel wat voor elk paard goed zit

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:33

Nee dat klopt. Er is zelfs geen hoofdstel dat voor elke IJslander goed zit, bijvoorbeeld :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:28

Een tijdje geleden vroeg iemand wat ik van mijn felix buhler anatomical vision space hoofdstel vond. Ik heb er nu 2 keer mee kunnen rijden en ben er wel tevreden van, paard liep zondag tijdens mijn les de sterren van de hemel af, nu weet ik alleen niet of dat echt door het hoofdstel komt of door het bit of dat ze gewoon een goede week heeft ;) eergisteren ging ze ook prima. Het hoofdstel is nog een beetje stug maar niks onoverkomelijk, de eerste keer schudde ze veel met haar hoofd in het begin maar achteraf zag ik dat mijn bit niet op dezelfde hoogte hing langs 2 kanten dus dat was een dom foutje. De 2e keer rijden heeft ze nog 1 keer met haar hoofd geschud en dan was het klaar dus misschien moest ze even wennen.
Wel zijn de maten wat raar, ik heb een paar met een vrij zwaar hoofd maar de neusriem staat op het 3e strakste gaatje (nu kunnen er nog makkelijk 3 vingers onder) maar de bakstukken zijn dan op het 3e grootste gaatje. In mijn hoofd had mijn paard eigenlijk altijd een grote neus maar niet perse een lang hoofd dus dat vind ik wel wat raar maar hij past nu wel prima. Het enige wat mij een beetje stoort is dat de lusjes voor het uiteinde van de neusriem door te doen erg dicht op elkaar staan en je dus alsnog met een heel eind blijft zitten, een extra lusje of een los lusje dat kan verschuiven was hier geen slechte keuze geweest denk ik. Ook heb je aan het kopstuk 2 lusjes voor het uiteinde van de bakstukken door te halen maar die lusjes zitten bij mij niet symmetrisch. Langs links liggen de lusjes 1,5 cm uit elkaar en rechts is dat makkelijk 2 cm. Ik ben zo iemand die me daar wel wat aan kan storen maar goed het hoofdstel werkt verder wel gewoon prima. Groot voordeel in vergelijking met de styx is dat er erg veel gaatjes zijn in de bitriempjes dus die kan je echt prima verstellen.
Hopelijk zijn jullie hier iets mee!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:23

Welke kleur heb je gekocht?
Ik wil een bruine aanschaffen, maar twijfel of de kleur niet te licht is..
Hoopte op een foto van een bruine van een gebruiker.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:34

lies schreef:
Welke kleur heb je gekocht?
Ik wil een bruine aanschaffen, maar twijfel of de kleur niet te licht is..
Hoopte op een foto van een bruine van een gebruiker.

Oh jammer, ik heb zwart gekocht en verder ook niks bruin van felix buhler.

Oh wacht ik bedenk me, ik heb jaren geleden het kate halster geckocht waaraan ook leer zit en dat is een mooi donkerbruin leer. Met het hoofdstel weet ik het niet helaas

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:48

Ah, jammer. Ik heb de gently anatomical innovation van Felix Buhler en die is mooi donkerbruin. Maar de vision space ziet er veel lichter uit op de productfoto's.
edit; ik bestel 'm gewoon. Zie wel, kan altijd terug :D

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:36

Hoi!
Ik ben onlangs op zoek gegaan naar een nieuw hoofdstel. Mijn oog is gevallen op de Hööks Lingus of Horsegear Styx. Helaas zijn beide niet meer verkrijgbaar in zwart maat full. (Als iemand deze heeft liggen en evt aan mij zou willen verkopen stuur dan even een PB!)

Hebben jullie nog aanraders voor alternatieven? Wat ik zo fijn vind aan het Lingus/Styx model is dat de neusriem er gewoon bovenop ligt en niet vastgemaakt hoeft te worden (we rijden nu zonder neusriem). Helaas heb ik dit zelf verder niet kunnen vinden. Daarnaast lijkt het wat drukverdeling te geven over bit en neus, waarvan ik denk dat mijn paard dit kan waarderen. Ze heeft een best fijn hoofdje dus ik zoek een niet te breed/grof hoofdstel. Een harde eis is dat er geen riempjes voor het bit langsgaan.
De Schockemöhle Equitus Delta komt in de buurt, maar is eigenlijk boven budget. Ik wil ongeveer 150 euro uitgeven.

Ik ben heel erg benieuwd of jullie nog tips/ideeën hebben!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:21

Als je geen haast hebt kun je wachten op korting. Ik heb mijn Delta 167€ betaald op Black Friday

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:36

Reusje_xx schreef:
Hoi!
Ik ben onlangs op zoek gegaan naar een nieuw hoofdstel. Mijn oog is gevallen op de Hööks Lingus of Horsegear Styx. Helaas zijn beide niet meer verkrijgbaar in zwart maat full. (Als iemand deze heeft liggen en evt aan mij zou willen verkopen stuur dan even een PB!)

Hebben jullie nog aanraders voor alternatieven? Wat ik zo fijn vind aan het Lingus/Styx model is dat de neusriem er gewoon bovenop ligt en niet vastgemaakt hoeft te worden (we rijden nu zonder neusriem). Helaas heb ik dit zelf verder niet kunnen vinden. Daarnaast lijkt het wat drukverdeling te geven over bit en neus, waarvan ik denk dat mijn paard dit kan waarderen. Ze heeft een best fijn hoofdje dus ik zoek een niet te breed/grof hoofdstel. Een harde eis is dat er geen riempjes voor het bit langsgaan.
De Schockemöhle Equitus Delta komt in de buurt, maar is eigenlijk boven budget. Ik wil ongeveer 150 euro uitgeven.

Ik zou hooks gewoon even mailen met de vraag wanneer hij weer beschikbaar is. Ze kunnen dit meestal heel goed aangeven. Helaas mijn lingus gaat nergens heen ;) na al die jaren nog steeds super blij mee!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:53

_xManadisx_ schreef:
Heeft iemand al ervaringen met de micklem 2? Ik ben opzich tevreden met mijn micklem, maar vind het kopstuk niet fijn. De 2 lijkt echter wel anatomisch gevormd. Ook lijken de gespen wat smaller, klopt dat?

Ik heb dezelfde vraag. Iemand al ervaringen??

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:31

Granoek schreef:
Als je geen haast hebt kun je wachten op korting. Ik heb mijn Delta 167€ betaald op Black Friday

Ik zit in dubio om deze te bestellen maar ik zit altijd met de maten. Fjord heeft van de Micklem extra full (dan is de kaakriem nog te kort) en van de presteq verschillende maten (kopstuk extra full, neusriem full).

Weet jij zo de lengte van de frontriem die op de Delta zit? Of zou je dit evt kunnen meten? :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:03

pluisje88 schreef:
Reusje_xx schreef:
Hoi!

Ik zou hooks gewoon even mailen met de vraag wanneer hij weer beschikbaar is. Ze kunnen dit meestal heel goed aangeven. Helaas mijn lingus gaat nergens heen ;) na al die jaren nog steeds super blij mee!

Iemand toevalig contact gehad met Hööks? Ik zit toevallig ook te azen op dat hoofdstel

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:36

Rocamor schreef:
Iemand toevalig contact gehad met Hööks? Ik zit toevallig ook te azen op dat hoofdstel

Ik heb zaterdag een mail gestuurd! Ik kreeg een automatisch antwoord dat ze normaal gesproken binnen 1 werkdag reageren. Ik verwacht dinsdag of woensdag reactie, dan laat ik het hier ook even weten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:46

Daannvd92 schreef:
Granoek schreef:

Ik zit in dubio om deze te bestellen maar ik zit altijd met de maten. Fjord heeft van de Micklem extra full (dan is de kaakriem nog te kort) en van de presteq verschillende maten (kopstuk extra full, neusriem full).

Weet jij zo de lengte van de frontriem die op de Delta zit? Of zou je dit evt kunnen meten? :o

Kan ik wel meten maar dat gaat pas over een dikke week zijn! Die ligt bij vriendin die hem wilde passen.

Maar ik heb hem in xfull voor mijn Clydesdale en heb ruim voldoende plaats overal. Ben bij deze gebleven omdat de andere die ik gepast heb zelfs in xfull een te korte neusriem hadden. te kort over de neus waardoor de bakstukken tegen de ogen kwamen, wel telkens genoeg plaats om te verstellen maar ik kreeg niks passend omdat hij zo’n grote neus heeft.

Die delta past overal super fijn

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:44

Reusje_xx schreef:
Rocamor schreef:

Ik heb zaterdag een mail gestuurd! Ik kreeg een automatisch antwoord dat ze normaal gesproken binnen 1 werkdag reageren. Ik verwacht dinsdag of woensdag reactie, dan laat ik het hier ook even weten.

Oh ben heel benieuwd