[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:56

Bob Marshal is van zeer goede kwaliteit - je doet er de rest van je leven mee - maar de prijs is ook wat aan de hoge kant... er is een NL dealer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:59

Hoe werkt die Ghost EVA eigenlijk Don? Want die heeft niet hetzelfde voorboogje als de andere types geloof ik?
En wat is de ruglengte van de verschillende types?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:09

Blijheid schreef:
Hoe werkt die Ghost EVA eigenlijk Don? Want die heeft niet hetzelfde voorboogje als de andere types geloof ik?
En wat is de ruglengte van de verschillende types?

Die EVA is nog onder constructie - de EVA heeft een rubber boom - een beetje zoals Podium, maar dan flexibel. De Ghost is meer een normaal boomloos zadel (met kussens) Ze zijn allemaal nog steeds 60cm, maar op de achterste 15 zit je niet en de voorste 10 liggen NAAST de schoft, maar komen NIET op de schouders terecht (en daar zit je ook niet en het kan niet drukken) net als de oude Ghost

Anoniem

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:18

Interessant concept, rubberen boom :j

Toch jammer van die lengte :o Als er op de achterste 15 cm toch geen druk komt, waarom het zadel dan geen 10-15 cm korter maken? Is vast te simpel gedacht :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:29

die vraag heb ik anders ook wel. :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:53

Afbeelding

60 cm lijkt dus lang maar het is anders dan b.v. 60 cm barefoot zadel ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:49

Hoezo? Bij Barefoot zit je ook niet op het achterste of voorste stuk hoor :P

Het is op zich wel fijn dat het er is, want je moet toch ergens de pommel en cantle op kwijt (om een veilig "zitje" te maken voor de ruiter) en wat uitsteken van de kussens voor en achter de ruiter is juist wel verstandig zodat de randjes niet in het paard gaan graven door het ruitergewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:21

Dat is waar, maar dat zou bij een zadel van 50 cm toch ook moeten lukken?

60 cm is voor heel veel paarden toch wat lang.Reden waarom ik daar zelf niet zo dol ben (ook als er geen druk op komt) is omdat het al snel wat irriteert in korte wendingen, oefeningen als schouder binnenwaarts etc. Daarnaast vind ik het op kleine pony's ook geen gezicht :o Zou toch leuk zijn als je op en C-pony korte D-pony ook goed een Ghost kwijt kan :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:40

Mn rode pommel is er dus vanavond maar even testen:D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:46

@cailey staat goed bij je paard!

@jomaro Een rubberen boom, apart! als ik die foto zo zie: wat zorgt er nu voor dat het gewicht verdeelt wordt, ipv dat je alleen druk hebt waar de beugels hangen?

Ik heb van de week een leen London barefoot zadel uitgetest. Ik kan niet zeggen dat ik heel enthousiast was :o Ten eerste leek het zadel echt MEGA groot op mijn paard. Het was echt net een kameel met dat zadel. Daarnaast zat ik erg hoog op het zadel omdat hij zo dik was (dus verre van close contact imo). Tot slot kwam ik met mijn knieen niet in de buurt van de kniewrongen, wat ook erg apart zat. En ik had ook het gevoel dat het zadel alle kanten op schoof.
Pluspunt was wel weer dat mijn paard minder lastig was bij het aansingelen.
Conclusie is iig dat het geen barefoot wordt :)
Ik zit nu te denken aan een Hidalgo; zijn daar geode ervaringen mee hier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:53

Dat klinkt als een gevalletje nog niet ingereden Barefoot, en een model dat simpelweg niet bij je past :)

Ik zou zelf ook absoluut niet met zo'n Barefoot London willen rijden omdat je met korte pootjes meer last dan gemak van dat model zadel hebt. En als het er dan ook nog zo nieuw vierkant bovenop ligt is het helemaal 3x niks :=

Neemt niet weg dat een ingereden / ander model Barefoot totaal anders aanvoelt en wel heel goed kan bevallen :)*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:14

Blijheid schreef:

60 cm is voor heel veel paarden toch wat lang.Reden waarom ik daar zelf niet zo dol ben (ook als er geen druk op komt) is omdat het al snel wat irriteert in korte wendingen, oefeningen als schouder binnenwaarts etc. Daarnaast vind ik het op kleine pony's ook geen gezicht :o Zou toch leuk zijn als je op en C-pony korte D-pony ook goed een Ghost kwijt kan :j

Kijk eens voor de lol naar je Engelshe zadel - of een Spaans - daar zijn hele stukken bij waar je niet op zit ;) Je moet ergens je achterwerk parkeren en zoals pmarena al zegt
Citaat:
en wat uitsteken van de kussens voor en achter de ruiter is juist wel verstandig zodat de randjes niet in het paard gaan graven door het ruitergewicht.
Mijn paarden hebben steeds goed kunnen lopen met een Ghost en die schuift ook niet zo makkelijk (er zullen best uitzonderingen zijn) want aan de voorkant liggen de kussens tegen de zijkant van de schoft - ze drukken er NIET op, maar het geheel kan op die manier niet makkelijk over het paard rollen en de kussens zijn niet zo ver naar beneden toe gesneden, dat ze tegen of op de schouders komen. http://www.mijnalbum.nl/Foto650-WRQ8MV4M.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8XGQYGNO.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:26

Kwetal schreef:
Blijheid schreef:

Kijk eens voor de lol naar je Engelshe zadel - of een Spaans - daar zijn hele stukken bij waar je niet op zit ;) Je moet ergens je achterwerk parkeren en zoals pmarena al zegt

Klopt, bij mijn zadel zijn er ook stukken waar ik niet op zit, maar dat is mijn punt niet :o Wat ik bedoel is, waarom is gekozen voor een lengte van 60 cm? Wat is het voordeel ervan?
Want ik zie wel wat nadelen van een wat langer zadel (wat ik in de post hierboven noem over kleine pony's, maar denk ook aan extra gebruik van materiaal bijvoorbeeld) maar eigenlijk geen voordelen :)

Ik bedoel het niet vervelend, ben oprecht geïnteresseerd :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:50

Ik snap je - maar als je naar de foto's kijkt, zie je dat het eigenlijk niet zo lang is - want die Fjord houdt op achter zijn schoft en de Haflinger is nog erger, daar zijn ze het hele middenstuk vergeten. :D
Het voordeel van wat langer is een betere drukverdeling (mits en indien etc. - het blijft natuurlijk boomloos) de betere grip omdat het naast de schoft ligt. Ze zijn ontworpen met Endurance in gedachte en dan moet je niet met een hoge snelheid met zadel en al de bocht uit vliegen. Ik denk ook dat de beste meneer een beetje een western-tik heeft en daarom de vorm zo maakt <<) maar het neemt niet weg dat het werkt (en als het werkt, vraag ik me niet meer af waarom :+ ) Zilfstar heeft een Ghost op de C pony van haar dochter liggen - dat gaat ook goed. Ghost is en blijft een geval apart.... soms moet je wat je weet even opzij zetten en op je gevoel af gaan.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:02

Kwetal schreef:
Crazymel schreef:
Kwetal komen er ook test zadels van de ghost? want dan heb ik miss wel interesse haha

Ja hoor - die komen er - we zijn net begonnen. Welk model vind je interessant?

de Lipica of de eva door die wrong lijkt me heel handig voor mijn korte pootjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:03

@Kwetal; Haha, dat is een van de moeilijkste dingen vind ik hoor, zulke dingen niet beredeneren maar met je gevoel meegaan!
Bedankt voor je antwoord in elk geval, ik ga dr nog eens over prakkiseren :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:18

Crazymel schreef:
Kwetal komen er ook test zadels van de ghost? want dan heb ik miss wel interesse haha

Kwetal schreef:
Ja hoor - die komen er - we zijn net begonnen. Welk model vind je interessant?

Crazymel schreef:
de Lipica of de eva door die wrong lijkt me heel handig voor mijn korte pootjes :+

De EVA is een zadel met een rubber boom, te leveren in 5 modellen.... Quilty (met wrong) Florac (zonder wrong) Lipica, Tevis en KG1. Deze zelfde modellen heb je ook in Ghost ZONDER boom.

Dus je hebt interesse in de Quilty en de Lipica (zweetblad is niet heel lang) :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:22

Blijheid schreef:
@Kwetal; Haha, dat is een van de moeilijkste dingen vind ik hoor, zulke dingen niet beredeneren maar met je gevoel meegaan!
Bedankt voor je antwoord in elk geval, ik ga dr nog eens over prakkiseren :+

Alles valt of staat met de gehele combinatie - maar in het merendeel van de gevallen is je paard de beste jury (of je moet natuurlijk zo'n bikkel hebben die overal mee weg banjert en nooit zeurt tot hij ergens begint af te brokkelen :(:) ) Wanneer je paard er lekker mee loopt en jij er comfortabel op kunt zitten, heb je eigenlijk al een goede uitkomst. Een keurig passend zadel waar de ruiter niet mee overweg kan geeft gezeur. Een heerlijk zittend zadel voor de ruiter, maar die voor geen meter op je paard past geeft ook gezeur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:33

Heb je wellicht al iets van foto's van die rubber "boom" Don? Misschien best leuk om eens te laten zien :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:52

Hinke schreef:
@jomaro Een rubberen boom, apart! als ik die foto zo zie: wat zorgt er nu voor dat het gewicht verdeelt wordt, ipv dat je alleen druk hebt waar de beugels hangen?

Ik heb van de week een leen London barefoot zadel uitgetest. Ik kan niet zeggen dat ik heel enthousiast was :o Ten eerste leek het zadel echt MEGA groot op mijn paard. Het was echt net een kameel met dat zadel. Daarnaast zat ik erg hoog op het zadel omdat hij zo dik was (dus verre van close contact imo). Tot slot kwam ik met mijn knieen niet in de buurt van de kniewrongen, wat ook erg apart zat. En ik had ook het gevoel dat het zadel alle kanten op schoof.
Pluspunt was wel weer dat mijn paard minder lastig was bij het aansingelen.
Conclusie is iig dat het geen barefoot wordt :)
Ik zit nu te denken aan een Hidalgo; zijn daar geode ervaringen mee hier?

De foto is van een ghost dekje met de maten erbij, met 60 cm denken we al snel dat het vanaf de schoft naar de kont is ;) En info over de rubber boom is voor kwetal :j

Ik heb een hidalgo venice als testzadel gehad, waarschijnlijk zou een venice special beter bij mij en mijn paardje passen, maar mijn budget liet dat niet toe :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:58

Ik zou eigenlijk alle modellen van de nieuwe Ghost wel willen uitproberen hihi. En dan ook het verschil voelen in EVA-uitvoering en de gewone versie. :D Moet mettertijd maar eens een weekendje boeken jouw kant op haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:02

Of een hotelletje voor Don...? :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:07

Ja, dat is een idee ! B&B plus logeerplek voor de paarden. :D

Manlief vindt mijn boomzadel niet fijn om mee te rijden. :\ En mijn Iberica ziet ie al helemaal niet zitten. Dus ik ga uitkijken naar een boomloos dressuurmodel, maar de schouders moeten absoluut vrij blijven. Zucht. Dat vind ik nou net zo leuk aan mijn endurancemodel, ik hoef mij over de schouder geen zorgen te maken. *gaat zadels vergelijken*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:19

Die rubber boom is klaar, maar dan is er nog de vraag "hoe hangen we alles er aan" Wij (de toekomstig dealers) zien nog wat haken en ogen, dus daar gaat aan gewerkt worden - maar in principe is het een rubber blok in zadel vorm (kunststof - als het rubber was, zou het ding een ton wegen - nu blaast hij weg als je hem niet vast zet)
Afbeelding

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:31

pmarena schreef:
Dat klinkt als een gevalletje nog niet ingereden Barefoot, en een model dat simpelweg niet bij je past :)

Ik zou zelf ook absoluut niet met zo'n Barefoot London willen rijden omdat je met korte pootjes meer last dan gemak van dat model zadel hebt. En als het er dan ook nog zo nieuw vierkant bovenop ligt is het helemaal 3x niks :=

Neemt niet weg dat een ingereden / ander model Barefoot totaal anders aanvoelt en wel heel goed kan bevallen :)*

Hij is inderdaad nieuw :) Maar ik denk dat er wel heel veel moet uitzakken voordat je niet meer op zo'n dik kussen zit. En daarnaast blijf ik het een lelijk groot zadel vinden :o

Wat vinden jullie van deze blog http://scientifichorsemanship.wordpress ... -bareback/ ? Zit er een kern van waarheid in?

@jomaro: ok! hoe beviel de hidalgo venice? Zat het als een gewoon zadel of wel echt als een boomloos zadel?

@kwetal: ik ben benieuwd hoe het zadel er uiteindelijk uit komt te zien :)