[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:08

Lange benen? ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:14

Mijne op het zesde of zevende gaatje van boven, dat zit perfect op mijn pony. Weet niet of ik het bij een "flexibel"/onrustig paard ook zo lang zou laten, denk dat ik dan een gaatje of miss 2 korter zou doen. Ik ben 1.74 met een in verhouding lange rug.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:14

Toch ook niet extreem, volgens mij. Ik heb ze wel langer dan normale Engelse beugels, anders krijg ik last van mijn knieën :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:49

M_hartje_M schreef:
Vandaag eventjes gereden met mijn boomloos zadeltje. Dit keer ook een paar draf pasjes en wat galop. Ik merk wel dat een goede pad HEEL belangrijk is! Maar gelukkig komt die een dezer dagen binnen :D

Ik voelde me ZO zeker in het zadel! In de galop zat ik echt heel stevig... en als ik eerlijk ben, het zat steviger dan de Barefoot :o

Iemand had nog gevraagd naar een foto van de panelen, bij deze:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Knappe meid <3

Die kussen zien er mooi uit incl. afgerond randje en zonder te dik te zijn. Zou alleen dus met kussens niet een te dikke pad gebruiken. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:50

Ik zou ze er lekker afhalen en als het een fijn materiaal is eventueel in een pad doen.

Dan kunnen kussens en zadel tenminste wat langs elkaar heen bewegen en is het geheel flexibeler :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:10

Precies! De panelen gaan eronderuit en er komt een barefoot pad onder te liggen met extra dikke inlages!

De panelen bewaar ik dan wel natuurlijk voor als ik het zadel ooit zou verkopen

En ja, ik zal wel eerlijk zijn! Het zadel is duidelijk niet zo netjes afgewerkt als een barefoot zadel. Ik ga hem gewoon lekker gebruiken, goed onderhouden en kijken hoelang die mee gaat. De singelstoot (of hoe noem je dat bij een westernzadel) is bijvoorbeeld van nylon. Binnen een mum van tijd zal dat wel flink versleten zijn.. maar dat valt dat natuurlijk wel te vervangen door leer :)

Ik kijk uit naar deze zomer :D :D :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:14

Je hebt ze wel van leer. Bij een normaal westernzadel hoor je deze eraf te kunnen halen. Dus je zou hem eventueel zelf moeten kunnen vervangen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:15

iana schreef:
hoi iedereen, ik heb een beetje raad nodig (schopje :D ) ivm het volgende;
Ik heb een Freeform enduro, ongeveer 2 jaar oud. Een fantastisch zadel maar ik wil weer een westernmodel.
De Freeform is er gekomen omdat deze het beste lag op mijn ultra brede Haflinger. Omdat ik niet meer rijd op de Haflinger zou ik hem willen verkopen.
Het paardje waar ik nu mee rij is een kleine paint met korte rug. Ik had graag het westernmodel van Barefoot gehad, de Missoula of de rose.
Zou ik deze stap zetten of met mijn Freeform verder hobbelen? Ik weet niet of dit model goed verkoopt?
Ik doe hem dus niet weg wegens ontevredenheid, integendeel zelfs. Het is louter om het westernmodel te doen en het gemak om mijn leadrope of mecate rond de horn te kunnen binden.
Het uitzicht natuurlijk ook ;)

Ik zou dan eerst een westernmodel proberen en als dit bevalt pas je Freeform zadel verkopen. Volgens mij staat er op marktplaats al langere tijd één te koop, dus weet niet of je 'm zo verkocht hebt. Zal wel mede met de prijs te maken hebben denk ik :j Verder heb ik echt nul verstand van western modellen :o

Leuke discussie over inlages. Het is idd niet zwart-wit, maar over het algemeen denk ik toch wel: less is more. Dat vind ik trouwens met boomzadels ook. Als je standaard je bontje en zus en zo en je gelpad etc nodig hebt klopt er ook iets niet. :) Als het goed is, zijn mijn extra inlages voor zwevende pommel tijdelijk, ze heeft rechts nu meer bespiering op de schoft. Oorzaak is bekend en behandeld, nu weer lekker werken aan de hand en trainen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:15

Oh echt? goh dat wist ik niet!

Ik ken gelukkig genoeg handige mensen in mijn omgeving die dit voor mij kunnen plaatsen! Maar ik ga hem eerst lekker gebruiken

Een ding is zeker.. mocht dit zadel het ooit begeven dan komt er ZEKER weten een barefoot arizona in. Ik ga nooit meer van boomloos western af <3 vind het heerlijk!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:36

Dank je Phillipa, ik heb foto's genomen en ga het morgen on line zetten. Eens kijken of er interesse is. Ik heb nog een Oude Arizona van mijn dochter waar ik mee verder kan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:38

Afbeelding
Het deel bij de ijzeren ring zal het snelst slijten. :j Heb daar zelf een hele simpele oplossing voor en daarvoor gebruik ik een stukje van een oude tie strap precies op de plek bij de ijzeren ring. Gevolg veel minder slijtage daar. :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:51

Mogen er wel of geen andere pads onder of moeten het speciale barefoot pads zijn? :+
HAF pads bijvoorbeeld, hebben nog leuke kleurtjes enzo. Ik zie soms mensen met die pads rijden, mag dat?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:56

Tuurlijk als de pad maar ruggegraadvrijheid heeft. Ik heb er nu ook een HAF pad onder liggen.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:56

Kwetal komen er ook test zadels van de ghost? want dan heb ik miss wel interesse haha

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:34

Mag ik ook eens komen binnenvallen? :o

Dit is min huidige uitrusting
Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik langzaam aan het westen rijden meer aan het oppakken, en wil met mijn uitrusting ook meer die kant op. Hetgeen wat we nu hebben is dus een bruine barefoot Cheyenne, maat 2 zonder VPS. Ik vind van Barefoot de Arizona en Nevada allebei "wel leuk". Maar de Arizona lijkt wat te kiepen op veel paarden zie ik hier op de foto's? Mijn Tinkerdame is wat hol in de rug dus ik ben bang dat er dan al snel teveel druk op de voorkant komt. De Nevada is zelf vrij massaal, waardoor een mooie HAF pad (ik ben helemaal weg van de paarse) of een andere blanket (buiten de bijbehorde BF pad natuurlijk) geen optie meer zal zijn, wat ik dan wel weer jammer vind.

Zijn er nog mensen met andere tips en voorbeeldfoto's? Zo hoor ik veel goeds over Bob Marshall, heeft iemand die? Andere aanraders? Als beginner ben ik erg bang een zadel van slechte kwaliteit te kopen. Zadels met boom kijk ik ook wel na, maar gezien ik een 14-jarige merrie heb waarmee ik nog wel eens een veulentje wil fokken (ze is nu ook drachtig), gaat voorkeur uit naar boomloos!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:46

Geen ervaring met Bob Marshalls,maar ik zou er zeer graag eentje willen hebben. Alleen zijn ze tweedehands nog rond de 1000 euro.
Ik heb nu een Arizona op mijn ronde,brede haflinger.
Zit heerlijk aan mijn bibs en past goed op mijn paard.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:49

Ik heb geen voorbeelden.... vind je hoofdstel wel heel gaaf staan!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:55

Er is geen enkele reden waarom een Arizona voorover zou moeten kiepen hoor, maar natuurlijk kan het wel gebeuren door een te brede pommel bijvoorbeeld :)

Die van mij heeft een behoorlijk holle rug en voor ons allebei is de Arizona favoriet.
Zie ook hoe goed voorgevormd hij is, waardoor die makkelijk zo'n holle rug kan volgen:

Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:02

Die van mij kiepte dus wel naar voren met een te brede fork. Nu nergens meer last van.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:03

Is dat een proefmodel van de geheel verstelbare barefoot zadels?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:03

Hoofdstel hierboven lijkt echt sprekend op de mijne :oo ! gaaaaaf!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:06

Nope, is gewoon een Arizona basis zonder cantle, is voor mij gemaakt om mijn Butterfly zitting er op vast te kunnen maken :)

Maar je kunt zo zonder cantle nog extra goed zien hoe rond de ruglijn is zodat hij nergens in de bovenlijn van het paard gaat knellen of duwen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:27

Lous schreef:
Die van mij kiepte dus wel naar voren met een te brede fork. Nu nergens meer last van.

ja maar met een te brede fork of pommel is het niet meer dan logisch dat ie kiept :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:55

Geen ervaring met BM, maar wel met barefoot Arizona (oud model zonder vps) en equiflex (semi-boomloos). En heb de Arizona nut getest en de hidalgo Milwaukee (de laatste is nu nieuw in bestelling).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:55

Crazymel schreef:
Kwetal komen er ook test zadels van de ghost? want dan heb ik miss wel interesse haha

Ja hoor - die komen er - we zijn net begonnen. Welk model vind je interessant?