[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:54

Dat is schrikken Marlies! Goed dat pony overeind bleef! Ik ben een keer echt met Rena over de kop gegaan, nog met Wintec zadel destijds...dat was niet echt tof, die vloog zo over me heen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:21

Eng hoor, echt geluk gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:13

Ja het is best schrikken...die van mij struikelde tijdens een handgalopje. Dus ze zakt een beetje door haar voorhand zeg maar, normaal gesproken àls dat al gebeurt dan is een paard in 2-3 gelopsprongen wel weer goed recht op de been gekrabbeld...maar Rena struikelde de sprong daarna toen ze probeerde te herstellen nog een keer :(:)

Is wel al een jaar of 15 geleden hoor ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:56

Ik heb het met mijn oudje gehad. Die tilde haar voeten niet goed op en bleef hangen achter een opstaande richel in het fietspad. Ze struikelde en ik viel naar voren, toen kon ze zich niet meer korrigeren en viel echt door en bij het opkrabbelen viel ze nog een keer vol op de knietjes. Alles lag open en met het verharen zie je nog steeds de kale plekken. Dat was ook de reden dat ik haar met pensioen gedaan heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:18

Achgossie dat is wel heel sneu, nog op verharding ook.... :(:)

Bij mij was het op een zanderig paadje. Beetje zand op gras, echt dat je dacht wauw wat een perfect galoppaadje.... waarom ze nou zo struikelde is me nog steeds een raadsel...daarvoor en daarna nooit meer gebeurd.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:01

Gisteren een interessante bijscholing bijgewoond gegeven door Herman van Country Mill. Zadels meten met de digitale drukmeet pad. Ik ben lid van de zadelmakersvereniging en ik organiseer ook bijscholingen. Altijd leuk :)

Leuk om te zien, ook wat er gebeurde als de ruiter (plus zadel) scheef werden gezet door het paard, waar de druk dan komt. Ook leuk om te zien wat voor verschil als er een klein beetje wol werd toegevoegd.
Uiteraard kwam de vraag; Droge plekken. Ook Herman vond droge plekken niet gelijk opzienbarend; het kan zijn dat er geen druk zit op dat punt, of dat er juist meer ventilatie is op dat punt. Zodra er zwellingen of haarbreuken komen is het wel even goed opletten uiteraard.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:06

Werd er ook nog iets met boomloos gedaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:10

Een zadeldrukmeting is een leuk speelgoedje, maar er zijn zoveel dingen die een verkeerde indruk kunnen geven... de bodem kan ongelijk zijn, de ruiter kan niet in balans rijden, het paard kan scheef gebouwd zijn/scheef lopen en uiteindelijk kan ook het zadel niet goed passen.
Verder kan degene die de drukmeter bediend een meting ook maken en breken door aan de knopjes te zitten.
Persoonlijk zou ik niet alle zadeldrukmeters op hun mooie blauwe ogen vertrouwen.

Qua droge plekken heeft deels ie gelijk, máár een zwelling komt pas na een paar uur opzetten en de meeste mensen zijn dan al naar huis of het paard staat allang weer in de wei (of waar dan ook :) ).
Als ze hem dan de volgende dag zien is de zwelling allang weer weg.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:11

Fabster schreef:
Werd er ook nog iets met boomloos gedaan?

tijdens deze bijscholing niet

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:15

DubbelDun schreef:
Een zadeldrukmeting is een leuk speelgoedje, maar er zijn zoveel dingen die een verkeerde indruk kunnen geven... de bodem kan ongelijk zijn, de ruiter kan niet in balans rijden, het paard kan scheef gebouwd zijn/scheef lopen en uiteindelijk kan ook het zadel niet goed passen.
Verder kan degene die de drukmeter bediend een meting ook maken en breken door aan de knopjes te zitten.
Persoonlijk zou ik niet alle zadeldrukmeters op hun mooie blauwe ogen vertrouwen.

Qua droge plekken heeft deels ie gelijk, máár een zwelling komt pas na een paar uur opzetten en de meeste mensen zijn dan al naar huis of het paard staat allang weer in de wei (of waar dan ook :) ).
Als ze hem dan de volgende dag zien is de zwelling allang weer weg.

Ben ik helemaal met je eens, maar het is tegenwoordig (lijkt het) echt een hype dat iedereen bewijs wil zien dmv. een drukmeting oid.
ik denk dat je met deze meting een aardig beeld nog kan krijgen. Je ziet ook op de meting de ruiter ook, en ook hoe die heen en weer beweegt. Die moet ook binnen een bepaald aantal vakjes blijven voor een redelijk resultaat.

Uiteraard moet je het als een bijkomend iets hebben. Je zag bv. ook een paard die en pees blessure had gehad, en elke keer als hij met dat been landde zag je een rood puntje onder het zadel aan die kant. Herman zei ook heel duidelijk dat het ook een verharding van een spier kan zijn, dat het niet altijd aan een verkeerd zadel lag. Of net een propje wol, die net iets harder was.
Wat ik wel heel fijn, dat hij niet zijn product de hemel in prees, maar ook duidelijk was dat ook echt wel andere dingen mee konden spelen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:26

Dat iedereen 'bewijs' wil zien vind ik alleen maar goed, mensen zouden zich veel meer behoren te verdiepen in zadelpaskunde. Het is wel hun paard en hun portemonnee waar we het over hebben !
Wijsheid hoeft geen eigenwijsheid te worden, maar je kunt je wel beter een mening vormen over wat waar/logisch is en je hoeft niet alles meer voor zoete koek te slikken.

Ik heb nog niet zo lang geleden een zadelpassessie van een mevrouw met boomzadels mogen aanschouwen; het eerste paard ging heel uitgebreid, netjes de meetmal op het paard aangepast, in het zadel gelegd en besproken waar het paard evt iets mankeerde qua bouw en waar het zadel minpunten had.
Het laatste paard werd de mal niet nauwkeurig meer aangepast en de mal werd ook niet meer in het zadel gelegd, gewoon zadel er op en handje er onder 8-)
Als het mijn paard was geweest had ik hier geen 35 euro voor betaald.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:30

Dat klopt, dat mensen hun "bewijs" willen zien, dat is ook alleen maar goed. Je hebt het over je paard en daarvoor wil je het beste!
Ik hoop alleen maar dat mensen ook inzien, net wat jij ook zegt, dat er ook nog andere factoren mee kunnen spelen in het geheel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:32

DubbelDun schreef:
Ik heb nog niet zo lang geleden een zadelpassessie van een mevrouw met boomzadels mogen aanschouwen; het eerste paard ging heel uitgebreid, netjes de meetmal op het paard aangepast, in het zadel gelegd en besproken waar het paard evt iets mankeerde qua bouw en waar het zadel minpunten had.
Het laatste paard werd de mal niet nauwkeurig meer aangepast en de mal werd ook niet meer in het zadel gelegd, gewoon zadel er op en handje er onder 8-)
Als het mijn paard was geweest had ik hier geen 35 euro voor betaald.

Daarom raad ik altijd een lid van de vereniging aan, mocht dit een lid geweest zijn van de vereniging kan de klant een klacht indienen bij de vereniging.
Jammer dat het zo is gelopen bij deze paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:35

Dat is de educatie die de metingnemer op zich moet nemen, maar ook via internet is er genoeg over te vinden.
Net zo goed als dat je geen passendblijvend boomzadel kunt verkopen aan de eigenaar van een n(i)et-ingereden 2,5 jarige, kun je ook niet verwachten op een ongelijke bodem een goede meting te krijgen. Ik ken zadelverkopers die met beide geen enkel probleem hebben. Net zo goed dat er mensen zijn die niet willen weten en dan vind ik dat alleen maar triest, vooral voor het paard in kwestie.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:22

Interessant buitenzinnig!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:41

wat moet iemand in godsnaam op een 2,5 jarig paard? Dierenmishandeling en daar zou de zadelverkoper ook niet aan moeten meewerken :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:04

Ook niet mijn ding, maar als je wilt starten en meteen meedraaien 'op niveau' dan moet je jong beginnen. Dan heeft ie met 6 een naam op wedstrijdgebied (en is meestal kapot) en kan dan mooi de dekdienst in c.q. wordt fokmerrie. Of je verkoopt hem als wedstrijdklaar aan een amateur en als die er niet in trapt is ie altijd nog goed voor een recrea/bosruiter 8-)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:38

Dat is zeker interessant! Herman vind ik sowieso een prettige man met veel kennis!

Is mijn zadel er al buitenzinnig :') }:) ....

Zijn er nog mensen in dit topic die hun Ghost gebruiken tijdens de endurance en zo ja, op welk niveau?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:01

Smart schreef:

Geduld is een schone zaak ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:11

Smart schreef:
Zijn er nog mensen in dit topic die hun Ghost gebruiken tijdens de endurance en zo ja, op welk niveau?

Ik doe geenwedstrijden. Maar wel lange afstanden (20-30 km en 40-60 km in de week). Met mijn Ghost. Osteo komt 2x per jaar om de boel te controleren. Gaat heel goed.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:38

Haha! Nieuwsgierigheid af en toe ook ...

Buitenzinnig schreef:
Smart schreef:

Geduld is een schone zaak ;)

Fanaten, dank, dat zijn aardige afstanden... Mijn osteo is verder ook erg tevreden over zijn rug!

Ik heb nu vanwege wat gevoeligheid op de rug bredere kussens besteld, hij is rondgeribt en ben ervan overtuigd dat het tot 40/60 km ok is.

Zijn er ook nog mensen met ervaringen wat betreft afstanden boven de 60km?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:36

In 1 rit 60 km?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:40

Ik ben al blij al ik de 10/15 km haal :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:54

Hier pas sinds kort aan t rijden met een ghost om pony te beleren, dus nog geen idee hoe het zich houdt op langere ritten/endurance. Ben daar ook wel benieuwd naar. Op deze pony zit het iig erg comfortabel en wie weet in de toekomst ook eens testen op mijn draver.

En interessant van die drukmetingen, idd veel factoren die van invloed zijn!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:07

Fanaten, dank, dat zijn aardige afstanden... Mijn osteo is verder ook erg tevreden over zijn rug!

Ik heb nu vanwege wat gevoeligheid op de rug bredere kussens besteld, hij is rondgeribt en ben ervan overtuigd dat het tot 40/60 km ok is.

Zijn er ook nog mensen met ervaringen wat betreft afstanden boven de 60km?[/quote]
Kan dat tegenwoordig dan bredere kussens ???

Zelfs ik met een smalle draver vind de kussens te smal namelijk