[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:34

Hahaha, oke wel duidelijk ja :')
Ik las wat artikels over boomloos vanmorgen (was een behoorlijk saaie les dus dan ga ik bokken enzo) en ineens daagde het me dat mijn zadel gewoon niet geweldig is voor ieder paard en een boomloos waarsch wel op de paarden past. Ah oops, dus toch wat meer dan ritsjes dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:41

De ritsjes zitten natuurlijk lang niet op ieder boomloos zadel maar is meer iets van de Barefoot / Torsion stijl :)

En op de BF zijn de ritsjes al jaren van de cantle af, en zitten ze weggewerkt op de pommel / fork :)

De vraag is ook of je Barefoot tegenwoordig nog onder "boomloos" mag scharen gezien het VPS toch een soort interne drukverdelende structuur is.

Misschien is het interessant om de FAQ bij mij op de site eens te lezen, dat is gruwelijk veel info waar je heel wat wijzer van kan worden :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:47

Ik had jouw link vanmorgen al gebookmarkt, ga het eens goed doorlezen allemaal. Wil natuurlijk ook een overhaaste beslissingen maken en het doet me mijn aan m'n hart mijn mooie zadel te verkopen, daar kijk ik ook tegenop maar onze QH heeft een goed passend zadel dus om er twee voor hem aan te houden is ook zoiets.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:25

Akke schreef:
Hmmm ik voel me hier enigszins aangevallen maar ga er even vanuit dat je me verkeerd hebt begrepen. Onder mijn zadel ligt enkel een Mattes bontje met een dun katoenen zadeldekje erop. Het bontje is gevuld met een laag moosgummi inlages. Onder de pommel ligt een extra inlage omdat mijn paard de M pommel niet fijn vindt en deze ook droge plekken geeft na het rijden maar de L eigenlijk wat te breed is en het zadel wat voorover zakt. Om dat te voorkomen heb ik een dubbele laag inlages maar enkel onder mijn pommel. De reden van de Mattes is dat mijn paard schuurplekken kreeg achter op haar rug en ik het advies las dat dit wellicht voorkomen kon worden door een volledige lamswollen onderlegger te gebruiken, die heb ik nu dus.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ik zal de volgende keer nogmaals alles goed nakijken, bewuster lichtrijden en even kijken of het beter gaat als ik een laag onder de pommel weg laat maar het principe van jullie met jullie torentjes schoot me even verkeerd...

Voel je alsjeblieft niet aangevallen - ik heb in het algemeen gereageerd op een aantal posten die met enige regelmaat voorbij komen - mensen die dubbele inlagen in een pad stoppen, extra bontjes en laagjes toevoegen en daarmee dan een probleem creëren ipv oplossen. Wanneer je een gedeeltelijke vulling bij je inlagen stopt, kan er een overgangsrandje zijn. Een boomloos zadel type Barefoot is dan misschien niet meer zo boomloos als vroeger, maar ze zijn nog steeds veel vergevensgezinder dan een boomzadel. Wanneer een boomzadel te ver voor- of achterover helt, komt de rug in aanraking met de harde delen van dat zadel. Een boomloos zadel buigt mee, dus zal niet zo snel een drukking veroorzaken door een hard deel dat ergens op de rug komt (of het moet wel heel vreemd liggen) En hecht niet altijd veel waarde aan droog of nat onder het zadel. We willen allemaal een droge ruggengraat na het rijden, maar een droog plekje onder een pommel veroorzaakt paniek??? (snap je wat ik bedoel???) De droge wervelkolom wordt veroorzaakt door voldoende ventilatie - soms kan dat ook elders het geval zijn. De oude Ghost zadels hadden altijd droge plekjes onder de aanhechting van de singelstoten en beugelophanging. Daar lag niets tegen het paard aan en deze zadels ventileren al als de beste..... Wat van groot belang is ofjke paard er blij mee loopt en of jij er ontspannen op kunt zitten....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:36

Mijn paard loopt al blij met een niet passend boomzadel :')

Nee voor mij moet het echt perfect passen allemaal en als dat zo is, kijk ik pas hoe het paard reageert. Als het paard blij ermee loopt, hoeft het niet per se goed te passen, waardoor je op lange termijn problemen krijgt.

Vind dat je te makkelijk om gaat met boomzadels die niet goed lijken te passen (voorover kantelen, droge plekjes enz.)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:38

Oke, begrijp ik. Ik zie die posts ook voorbijkomen en probeer er van te leren. Mijn paard loopt prettig en ontspannen met deze combi en ik kan er goed op zitten. Neemt niet weg dat ik wel schrik als ik zo'n droge plek zie vanwege de waarschuwingsverhalen. Met die droge plekken onder de pommel liep ze overigens wel anders en achteraf klopte dat dus ook wel. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:49

Geryon schreef:
Mijn paard loopt al blij met een niet passend boomzadel :')

Nee voor mij moet het echt perfect passen allemaal en als dat zo is, kijk ik pas hoe het paard reageert. Als het paard blij ermee loopt, hoeft het niet per se goed te passen, waardoor je op lange termijn problemen krijgt.

Vind dat je te makkelijk om gaat met boomzadels die niet goed lijken te passen (voorover kantelen, droge plekjes enz.)

Als een paard inderdaad niet meer blij loopt, is er heel wat aan de hand - veel paarden laten pijn en irritatie niet snel zien, want dat is genetisch zo bepaald - een ziek paard dat dit laat merken is voer voor de wolven. Vaak merken mensen wel dat een paard met een ander zadel plotseling vrijer/beter loopt. Op dat moment krijg je dus pas mee dat het oude zadel misschien niet helemaal je van het was...

Het laatste deel van je opmerking begrijp ik niet? Makkelijk omgaan met boomzadels die niet lijken te passen?? :o? En nogmaals, niet alle droge plekjes zijn slecht, we willen wel een droge wervelkolom - of raken in paniek als die toevallig een keer nat is, terwijl hij dan niet per definitie druk krijgt, maar dan is het gewoon warm of zo.... gewoon logisch na blijven denken en je paard in de gaten houden. Als zo'n droge plek kort na het wegnemen van het zadel opzwelt, mag je van mij wel in de stress schieten -O- dan hebben de bloedvaten dicht gedrukt gezeten en zodra het bloed weer door kan stromen zwelt de boel op... das nie goed nie :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:00

Woeps boomloze zadels bedoel ik.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar je praat er wel makkelijk over vind. :D Droge plekken horen niet is mij geleerd, een zadel dat erg achterover kantelt waardoor je achterin het zadel zit hoort ook niet is mij geleerd..

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:18

pmarena schreef:
Je kan het vergelijken met bvb. Nikes maat 39.

Als je 10 mensen hebt die allemaal die maat passen, dan zullen de schoenen van iedereen na een poos dragen net wat anders vervormd zijn, maar iedereen kan wel die van elkaar gewoon aan omdat het materiaal soepel is en zich aanpast.

Alleen of je andermans zweetschoenen aan wilt is dan maar de vraag natuurlijk :P

Ik kom niet meer bij :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:20

Geryon schreef:
Woeps boomloze zadels bedoel ik.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar je praat er wel makkelijk over vind. :D Droge plekken horen niet is mij geleerd, een zadel dat erg achterover kantelt waardoor je achterin het zadel zit hoort ook niet is mij geleerd..

Een boomloos zadel hoort de rug te volgen, dus dat kantelt niet achterover - en zo geconstrueerd zijn dat je niet achter in het zadel moet gaan zitten. Alleen bij boomloze zadels die zo stug zijn dat de pasvorm er wel toe doet (en dan hebben we het over flexibele zadels, niet over boomloos) is het belangrijk dat het 100% goed ligt.

Wanneer je op - ik noem maar even wat - een Christ Velzadel gaat zitten, dan volgt dat velletje de rug van je paard - ligt nergens strak op de schoft of op de wervelkolom (onze billen hebben een ingebouwde kamer!!) en je gaat vanzelf daar zitten waar je hoort. Maar als we over Hidalgo/Trekker en aanverwante praten, dan klopt het dat het wel degelijk de rugvorm volgt en heel veel beweging toelaat. Maar het moet wel passen - dit kan dan "geholpen" worden door het gebruik van de correcte kussens. En met name de Hidalgo heeft geen hard kopijzer, dus is daar ook veel vergevingsgezinder dan een merk die daar wel een vaste breedte in heeft (Strartrekk/Trekker Engelse modellen)

Kort door de bocht: hoe soepeler, hoe minder kritisch de pasvorm is

(en sommige droge plekken wil je wel...die wervelkolom dus 8-) )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:27

Vandaag eventjes gereden met mijn boomloos zadeltje. Dit keer ook een paar draf pasjes en wat galop. Ik merk wel dat een goede pad HEEL belangrijk is! Maar gelukkig komt die een dezer dagen binnen :D

Ik voelde me ZO zeker in het zadel! In de galop zat ik echt heel stevig... en als ik eerlijk ben, het zat steviger dan de Barefoot :o

Iemand had nog gevraagd naar een foto van de panelen, bij deze:
Afbeelding

Afbeelding
Knappe meid <3

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:29

dorientjuh schreef:
Gisteren heeft mijn vriend wat foto's gemaakt, en nou viel het me op dat ik toch wel erg in stoelzit zit. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik vind het toch vrij ernstig. :Y)

[ Afbeelding ]

Ik heb een zadel zonder verplaatsbare beugelophanging (en zonder VPS). Kan dit een hoop verbeteren door een zadel met verplaatsbare beugelophanging of blijf je met zo'n zadel altijd een beetje die stoelzit houden? Als ik een nieuwe Barefoot koop (dit wil ik op termijn sowieso gaan doen) dan wordt het weer een Cheyenne.

Als ik dit zo zie is dit niet per definitie een zadelprobleem maar misschien juist meer met je eigen zit :o
De beugelriem hangt namelijk al een stuk verder naar achter, en door je beenligging wordt die beugelriem verder naar voren getrokken - je ziet ook dat hij niet recht naar beneden hangt. Als je beugels recht naar beneden zouden hangen hangen ze misschien wel achter je hak. Ik denk dat het raadzaam is om eerst een poging te doen tot je eigen zit verbeteren (misschien zijn je beugels ook iets te kort?), voordat je een nieuw zadel koopt :D scheelt je ook veel geld.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:30

Wat een leuk pluizig Hafje! <3 Het zadel staat haar goed, fijn dat je er zo blij mee bent :D De pads die erbij zaten waren niet stevig genoeg?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:31

M_hartje_M staat mooi hoor! Fijn dat het zo goed zit!

pmarena

Uiteraard zit het steviger, alleen al door de hogere cantle, je hebt nog een oud model Barefoot met een lage cantle en ik was zelf dolblij toen die in 2006 door de veel hogere en ronder uitgewerkte cantle werd vervangen...zat echt direct veel steviger en veiliger :j

Ik vind je nieuwe zadeltje leuk staan hoor! Zijn de fenders nou zo lang? :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-03-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

De pads die erbij zitten is opzich niet mis mee... maar we hebben al veel leed aan der rug gehad, ik weet het niet :o Ik voel me er gewoon vertrouwder bij als er een goede pad van barefoot onder ligt met lekkere dikke inlages!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:32

Aleeneh schreef:
dorientjuh schreef:
Gisteren heeft mijn vriend wat foto's gemaakt, en nou viel het me op dat ik toch wel erg in stoelzit zit. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik vind het toch vrij ernstig. :Y)

[ Afbeelding ]

Ik heb een zadel zonder verplaatsbare beugelophanging (en zonder VPS). Kan dit een hoop verbeteren door een zadel met verplaatsbare beugelophanging of blijf je met zo'n zadel altijd een beetje die stoelzit houden? Als ik een nieuwe Barefoot koop (dit wil ik op termijn sowieso gaan doen) dan wordt het weer een Cheyenne.

Als ik dit zo zie is dit niet per definitie een zadelprobleem maar misschien juist meer met je eigen zit :o
De beugelriem hangt namelijk al een stuk verder naar achter, en door je beenligging wordt die beugelriem verder naar voren getrokken - je ziet ook dat hij niet recht naar beneden hangt. Als je beugels recht naar beneden zouden hangen hangen ze misschien wel achter je hak. Ik denk dat het raadzaam is om eerst een poging te doen tot je eigen zit verbeteren (misschien zijn je beugels ook iets te kort?), voordat je een nieuw zadel koopt :D scheelt je ook veel geld.

Dat is het vaak, vooral een kwestie van hoe je zelf gaat zitten en te korte beugels :)

Zie ook:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Stoelzit/ :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:35

De fenders zijn idd behoorlijk lang en ze staan nu op het kortste gaatje. Ze zijn nu precies lang genoeg. Moet ze niet korter hebben maar ook absoluut niet langer

Groeien gebeurd toch niet meer :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:44

Maar jij bent toch helemaal niet zo kort dacht ik? :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:47

1.60 :D

Pony is ook maar 1.43 dus ik pas er prima op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:52

O dat ben ik ook, ik dacht dat jij een stuk langer was :P

Voor mij zijn de westernfenders van Barefoot ook net te lang, kan net wel / net niet zonder hobble straps :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:54

Haha nee kben maar een kleine! Komt denk ik ook wel door mn Indonesisch bloed. Indo's zijn over het algemeen nooit echt groot!

Ik heb er vandaag mee licht gereden en had er geen moeite mee :) ook de galop gaf me een heel stevig gevoel!

Binnenkort kan ik met mn continental laarzen erop rijden!!!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:54

heel gaaf zadeltje m-hartje-m :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:55

Hier 1.70 op 1.43,maar wel korte beentjes. Zit ook op zijn kleinst.
Gaatjestang is eventueel wel aanwezig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:05

Mijn westernfenders van Barefoot zitten op het vijfde gaatje van onder, best wel lang naar mijn idee := En ik ben niet eens zo lang. Ongeveer 1.75 meter op een knol van iets minder dan 1.50.