Akke schreef:Hmmm ik voel me hier enigszins aangevallen maar ga er even vanuit dat je me verkeerd hebt begrepen. Onder mijn zadel ligt enkel een Mattes bontje met een dun katoenen zadeldekje erop. Het bontje is gevuld met een laag moosgummi inlages. Onder de pommel ligt een extra inlage omdat mijn paard de M pommel niet fijn vindt en deze ook droge plekken geeft na het rijden maar de L eigenlijk wat te breed is en het zadel wat voorover zakt. Om dat te voorkomen heb ik een dubbele laag inlages maar enkel onder mijn pommel. De reden van de Mattes is dat mijn paard schuurplekken kreeg achter op haar rug en ik het advies las dat dit wellicht voorkomen kon worden door een volledige lamswollen onderlegger te gebruiken, die heb ik nu dus.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ik zal de volgende keer nogmaals alles goed nakijken, bewuster lichtrijden en even kijken of het beter gaat als ik een laag onder de pommel weg laat maar het principe van jullie met jullie torentjes schoot me even verkeerd...
Voel je alsjeblieft niet aangevallen - ik heb in het algemeen gereageerd op een aantal posten die met enige regelmaat voorbij komen - mensen die dubbele inlagen in een pad stoppen, extra bontjes en laagjes toevoegen en daarmee dan een probleem creëren ipv oplossen. Wanneer je een gedeeltelijke vulling bij je inlagen stopt, kan er een overgangsrandje zijn. Een boomloos zadel type Barefoot is dan misschien niet meer zo boomloos als vroeger, maar ze zijn nog steeds veel vergevensgezinder dan een boomzadel. Wanneer een boomzadel te ver voor- of achterover helt, komt de rug in aanraking met de harde delen van dat zadel. Een boomloos zadel buigt mee, dus zal niet zo snel een drukking veroorzaken door een hard deel dat ergens op de rug komt (of het moet wel heel vreemd liggen) En hecht niet altijd veel waarde aan droog of nat onder het zadel. We willen allemaal een droge ruggengraat na het rijden, maar een droog plekje onder een pommel veroorzaakt paniek??? (snap je wat ik bedoel???) De droge wervelkolom wordt veroorzaakt door voldoende ventilatie - soms kan dat ook elders het geval zijn. De oude Ghost zadels hadden altijd droge plekjes onder de aanhechting van de singelstoten en beugelophanging. Daar lag niets tegen het paard aan en deze zadels ventileren al als de beste..... Wat van groot belang is ofjke paard er blij mee loopt en of jij er ontspannen op kunt zitten....