voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:34

Ik ben overigens bezig met het aanpassen van de Veelgestelde Vragen pagina, het staat er nu allemaal een beetje warrig vind ik, en ik mis nog een aantal vragen om alles duidelijker te maken. Ben hier komende week wel mee bezig om dit helemaal netjes te maken.

Hebben jullie nog vragen + antwoorden die je mist op die pagina, als je denkt aan vragen die mensen kunnen hebben over de zadels en de rest van de Barefoot-collectie? Of vragen die je zelf hebt?

Zie http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:43

@Pmarena: Wat ik zelf raar vind is dat het overal over pommels gaat, en dan bij de veelgestelde vragen heet het kopje 'voorboogje verwisselen' ipv 'pommel verwisselen'. Lijkt me duidelijker om op de gehele site één naam aan te houden :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:45

Vind ik ook, en ik mee bezig :j

De ellende is dat het niet alleen over een pommel gaat, maar ook over een fork.
En dat de ruimte qua tekst in de vakjes maar beperkt is.

En...dat je er altijd dodo's bij hebt die de naam pommel of fork niet kennen en het dan niet kunnen vinden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:56

Ik had juist het omgekeerde, ik zag niet in één oogopslag waar ik moest kijken dus deed Ctrl+F 'pommel' en vond niks :+ Alle vakjes op alfabetische volgorde oid zou ook al helpen.

Zelf ben ik trouwens erg tevreden. Heb m'n zadel nu bijna een week, en het gaat steeds fijner met rijden nu het zadel wat meer in begint te zakken :j Qua balans gaat het prima, enkel dat het zadel nog zo nieuw/stroef is voelt wat gek, en ik ben een beetje aan het spelen met de kniewrongen, kan nog niet echt de ideale plek vinden.
Ponylief loopt er heerlijk onder, en ondanks dat we echt nog aan het opbouwen zijn (daarvoor heb ik op een paar testzadels na toch een half jaar niet gereden) zitten er al echt fijne stukken tussen :j FRA pads zijn ook fijn, net wat korter dan de barefootpad en het lamsvel vind ik ook een stuk prettiger aanvoelen :j Wel gek dat ze zeggen dat de barefoot-inlages er goed in passen. Ik moest ze (HD inlages) toch een aardig stukje trimmen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:54

bel91 schreef:
nickyu schreef:
eigenlijk tot 1/7 , we hebben het nu verlengt met een maand , alleen deze maand dus
en zolang de voorraad strekt ivm kleuren die er uit zijn ( de dekens dus die er nu nog zijn op=op)

1/8 komt er een nieuwe kleur bij (rood)

dus de prijs blijft hetzelfde?
ook in augustus?

per 1/8 zijn ze dus niet meer in de aanbieding

@pmarena ... zolang je het maar uit gemaks halve/korter woord geen boom gaat noemen }>
als ik nog een vraag zie bedenk of hoor zal ik aan je denken
tot nu toe zijn staat zeker 95% van de vragen die we krijgen al op je site uitgelegd ..

misschien een idee om als tip bij testzadels te vermelden dat om een zo goed mogelijke indruk te verkrijgen
het wel handig is om een aantal dingen van te voren al te meten zodat de verhuurders een zo goed afgestemt als mogelijk
test zadel kunnen toesturen .. (pommel maat , omtrek paard ivm singel , bij opliggende ruggegraat extra/stevige inlage ..
geen idee hoe anderen daar over denken ..

beetje logisere volgorde bij de veelgestelde vragen is wel een goede alfabetisch is niet altijd logiser

oja vraag die we wel vaak krijgen bij verschillende zadels wat de leder soort is waar het van vervaardigd is ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:35

nickyu schreef:
@pmarena ... zolang je het maar uit gemaks halve/korter woord geen boom gaat noemen }>

Daar hoef je bij mij niet bang voor te zijn :P

Ik heb echt een schurfthekel aan het gebruik van het woord "boom" voor een pommel of kopijzer, of "panelen" voor doodeenvoudige zadelkussens := :')

Citaat:
als ik nog een vraag zie bedenk of hoor zal ik aan je denken
tot nu toe zijn staat zeker 95% van de vragen die we krijgen al op je site uitgelegd ..

Super, bedankt Nick +:)+
Het jammere is alleen dat mensen de antwoorden op hun vragen vaak niet vinden...en 9 van de 10 keer is dat simpelweg omdat ze het liever aan mij vragen via mail dan dat ze even de moeite nemen om te kijken op de website, best jammer is dat :o

Citaat:
misschien een idee om als tip bij testzadels te vermelden dat om een zo goed mogelijke indruk te verkrijgen
het wel handig is om een aantal dingen van te voren al te meten zodat de verhuurders een zo goed afgestemt als mogelijk
test zadel kunnen toesturen .. (pommel maat , omtrek paard ivm singel , bij opliggende ruggegraat extra/stevige inlage ..
geen idee hoe anderen daar over denken ..

Vind ik op zich ook, maar ik heb dat niet gedaan omdat ik zelf geen testzadels verstrek.
Willen mensen een testzadel aanvragen dan kunnen ze via mijn website doorklikken naar de websites van alle wederverkopers, en DAAR moet dan de verdere informatie staan vind ik :j

Citaat:
beetje logisere volgorde bij de veelgestelde vragen is wel een goede alfabetisch is niet altijd logiser

Ja helemaal mee eens, dat staat mij nu ook het meeste tegen :j
Heb ik al aangepast in de nieuwe versie (nog niet geplaatst, wil deze eerst helemaal af hebben van de week).
Ik heb in eerste instantie gewoon de FAQ van Barefoot vertaald. Toen nog wat dingen er bij gezet.
Maar nu wil ik het ook allemaal nog wat logischer neerzetten met de info wat duidelijker vindbaar :j

Citaat:
oja vraag die we wel vaak krijgen bij verschillende zadels wat de leder soort is waar het van vervaardigd is ...

Hè, dat staat er toch redelijk goed bij in de artikel-omschrijvingen volgens mij...? :)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:45

Hoi allemaal! Vandaag even een zadel gepast op mijn 3 jarige tinker. Over een half jaar wil ik hem rustig aan onder het zadel gaan rijden. Het liefst wil ik een BF Atlanta, maat 1. Om te kijken of het past, deze Arizona (mt 2, geen vps, goed ingereden) er even opgelegd. Ik vind het net gaan. Maar hier zitten de experts, dus vandaar even een foto zodat jullie mee kunnen kijken:

Afbeelding

Zijn de zadels met vps langer dan zonder? M.a.w.: kan ik er vanuit gaan dat een atlanta mt 1 korter zal zijn?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:44

_ENGEL_ schreef:
Hopelijk zijn er meer mensen met belangstelling in een Barrydale maat 0??? Laat je horen :D

:j

Of een lexington zonder verhoogde achterkant *\o/*
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 07-07-12 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:54

Jippie, ik persoonlijk vind hem echt wel te lang...zou dan voor maat 1 gaan.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:20

Vandaag twee en half uur met een boomzadel [australian stockzadel]gereden, jee wat is dat dan hard en stug als je dat niet meer gewend bent, nee geef mij mijn boomloosje maar hoor.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:35

Anoniem schreef:
Jippie, ik persoonlijk vind hem echt wel te lang...zou dan voor maat 1 gaan.

Een maat 1 is ook de bedoeling ;-). Ik vraag me alleen af of dit oude model (zonder vps) qua lengte vergelijkbaar is met het nieuwe (met vps). Zo ja, dan zou een nieuw model maat 1 dus korter moeten zijn en beter moeten passen (maar wellicht dan nog te lang..?).

Safiera schreef:
Hebben jullie nog vragen + antwoorden die je mist op die pagina, als je denkt aan vragen die mensen kunnen hebben over de zadels en de rest van de Barefoot-collectie? Of vragen die je zelf hebt?

Misschien commercieel gezien niet handig, maar is mis nog een vraag over voor- en nadelen van tweedehands BF zadels. Waar op letten etc. (of kijk ik daar nu overheen?). Ik vind het trouwens wel een overzichtelijk overzicht hoor :j .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:24

Ik zou eerlijk gezegd niet goed weten wat ik daar op zou moeten zetten? :P

Qua lengte van het zadel: voor het mooie is hij wat lang, maar in de praktijk werkt dit 9 van de 10 keer gewoon prima als je maar gewoon zelf goed in het zadel past en zit, dan komt je gewicht op de juiste plaats.

Enige puntje van aandacht is dan wel of het niet gaat schuren aan de achterkant.

Tja misschien is het handig om gewoon even dit zadel te meten en dan te vergelijken met de maten in de matentabel? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:28

zijn er trouwens wel eens zwarte atlanta's ?(geweest?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:52

Ja ik geloof dat ik er een stuk of 2 heb gehad, wel zeker 5 jaar geleden hoor.

Is dan weer een special die ze op verzoek maken als je er maar genoeg van besteld. Deze waren toen voor de USA gemaakt dacht ik, en op 1 of andere manier waren er nog 2 over gebleven waarvan Barefoot vroeg of ik die wilde hebben.

Misschien is hij nu ook wel te bestellen. Sommige zadels zijn soms wel / soms niet op voorraad.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:08

Jennyxx schreef:
_ENGEL_ schreef:
Hopelijk zijn er meer mensen met belangstelling in een Barrydale maat 0??? Laat je horen :D

:j

Of een lexington zonder verhoogde achterkant *\o/*

We zitten nu pas op 2 en hebben er nog meer nodig, dus laat je horen!

Let op gaat om Barrydale 0

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:10

@pmarena -- weet ik , peste je maar een beetje :P

Citaat:
en 9 van de 10 keer is dat simpelweg omdat ze het liever aan mij vragen via mail dan dat ze even de moeite nemen om te kijken op de website, best jammer is dat

of gewoon niet lezen ...
of van boven naar beneden ipv van links naar rechts..
of geen idee hebben hoe iets word aangeduid ?

over de testzadel dingen - mensen lezen niet
denk/hoopte hoe vaker dingen vermeld staan des te meer kans er is dat het wel gezien word :o

hoe vaak we niet vragen krijgen zoals
"het door u aangeboden 17inch , wijde vork(33cm) vzh zadel"
"welke maat is dat ? ..)"
Bitten retour krijgen omdat ze 2 maten te groot zijn
(en ze hun oude passende bit en/of paarden mond dus niet hebben nagemeten)

je hebt op de site wel iets staan over het leder maar ze willen weten of het rund is (of kalfs of noem eens iets ..)
al vraag je je af hoe wat waarom daar het gross echt het verschil niet tussen varkens en kalfs leder weet

@ Jippie-G pas jij in een maat 1?
als jij niet past in een maat 1 is iets te lang minder belastend dan als je een te kleine zit hebt en op de achter pommel komt te zitten
je paard groeit nog , ook in ruglengte ,
voor het mooie is deze nog wat te lang (zoals pmarena ook zegt ivm schuren )
maar het zitvalk zit nu al tussen de lijnen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:05

Ik zag vanmorgen opeens een paar witte haartjes aan een kant van de rug van mijn paardje ter hoogte van de stijgbeugel ophanging..Ik heb deze week met een trekker pro arte gereden en kan me haast niet voorstellen dat het door het zadel komt..De ruggengraat ligt mooi vrij het ziet er naar uit dat de druk mooi verdeeld is..Mijn paard kan mij als ze zich spant behoorlijk scheef drukken in het zadel,zou dit dat ook kunnen veroorzaken?Of als de kussens niet 100% recht liggen?Ik zag na een paar dagen dat ze er niet helemaal recht onder zaten..Ik hoor graag even jullie ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:40

Vraagje over het onderhoud:
Ik heb mijn Cherokee nu een week, ik heb er eerst een aantal keer mee gereden, en vandaag mee naar huis genomen om schoon te maken. Ik gebruik daarvoor de barefoot leder creme, shampoo heb ik ook maar was niet nodig, even een beetje stof er af gehaald met een droge doek en verder was het zadel nog schoon.
Het valt me op dat het leer heel droog aanvoelt, met rijden kraakte het ook alle kanten op :+ Nu weet ik dat je over het algemeen niet teveel poetsspul moet gebruiken, daarom heb ik een dun laagje aangebracht. Dat trok echter bijna meteen in het leer, dus nog een dun laagje. Nu voelt het in elk geval alsof er iets aan gebeurd is, maar nog steeds vrij droog.
Is het verstandig nu gewoon een week te gaan rijden, en volgende week nog een keer te poetsen? Of misschien morgenochtend nog een laagje geven? Ik wil het zadel aan de ene kant niet 'verdrinken' in ledercreme, maar het moet wel genoeg beschermd zijn natuurlijk :)
Iemand advies?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:57

Op zich verlaten de zadels goed verzorgd de werkplaats, maar het kan zijn dat ze een poosje liggen voordat ze verkocht worden natuurlijk. Je kunt best laagje voor laagje verzorg-spul aanbrengen hoor, daar is niks mis mee :)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:15

@blijheid: dit hadden wij ook een beetje toen het zadel net nieuw was (een london), maar wordt minder. Zeker het gekraak.

W.b. mijn eigen vraag: Ik pas zelf denk ik goed in een maat 1 (heb broekmaat 36). Maar ik zal inderdaad eens meten hoe lang het zadel is wat ik nu gepast heb; kan ik het wat beter vergelijken. Ik vraag me wel af of de rug in de lengte nog veel zal groeien. Misschien moet ik een westernzadel ook maar uit mijn hoofd zetten. Het leek me vooral zo lekker omdat ik dan minder breed zit zo zonder zweetbladen; heb zelf korte benen en hij wordt lekker breed (merk dat verschil nu goed op de moeder van mijn paard; rij daar afwisselend met een london en het zadel op de foto op).
Maar een cheyenne met fenders is toch beter misschien; zit vast ook prima en past hem gewoon beter.
(ben verder wel een beetje een BF-fan... :D )

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:12

Ik ook een vraagje over zadelonderhoud :o
Ik blijf witte plekken houden op mijn zadel (cheyenne maat 2 met vps), die komen steeds weer op.
Op het zitvlak ook een soort kringetjes, en ze zijn wel weg te vegen.

Iemand zei tegen me dat dat aanduidt dat het echt goed leer is, maar.. waar?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:07

Jippie_G als je zelf goed in een maat 1 past zal een atlanta maat 1 best passen bij je paardje hoor. Is dan een maatje kleiner als op de foto toch, moet lukken. Die enkele cm die een cheyenne in dezelfde maat korter is dan een atlanta zou ik geen cheyenne voor kiezen als je eigenlijk een atlanta wil.

Kraken doet mijn zadel ook heel erg. Ben ook wel benieuw of ik daar wat aan kan doen. Ik heb hem al een aantal keer ingesmeerd met barefoot ledercreme, maar dat helpt niet. Misschien nog eens wat vaker doen, want dat gekraak vind ik wel storend.

Ik ben nog steeds het een en andere uit aan het proberen omdat ik nog niet helemaal tevrede ben met de ligging van mijn arizona. Ik heb er normaal een budgetpad onder liggen, maar heb mijn laatste ritje de pad van mijn stalgenootje geleend (een heel professioneel zelf gemaakte van het stofje van zo'n vierkante harry's horse pad). Hiermee schoof mijn zadel al aanzienlijk minder naar voeren en heel de pad bleef er veel netter recht onder liggen. De bugetpad wil nog wel eens scheef trekken met aansingelen. Maakt dus toch wel een hoop verschil welke pad je gebruikt.
Binnenkort nog maar eens de barfootpad van ander stalgenootje proberen (al is die een maat te groot) en een banaansingel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:12

ik ga wss mijn startrekk imitatie westernzadel terug in de verkoop doen.
gebruik hem momenteel op mijn jong paard, maar ik ben gewend aan de barefoot london, en vind mijn zit er niet echt in (ik heb graag kniewrongen, ook omdat ik door mijn brede paarden mijn tenen wat naar buiten draai, zit ik op dit zadel volledig los :D)
het zadel is boomloos met kussens, en heb er een goede neopreen (een soort van verend kunsstof, maar goed druk verdelend) pad bij. ook een zo goed als nieuwe (enkel gepast) westernsingel (neopreen) van 26 inch, en uiteraard de fenders en de stijgbeugels.
Vraagprijs 250 euro incl pad (nieuwprijs van pad 100 euro, op maat gesneden voor dit zadel) + stijgbeugels + singel.
ikzelf heb broekmaat 38-40 en pas er ruim in (zadel ziet er klein uit, maar paard is gewoon grooot :D )
ik maak morgen detailfoto's
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7LMXEAAT.jpg
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:03

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:14

Hoi hoi, ik ben misschien van plan om een boomloos aan te schaffen, heb al vaker op een barefoot gereden dus weet hoe het voelt. Maarrrr ik wil de barrydale maar daar kan ik geen testzadel van vinden met maat 2, nu is mijn vraag zit de barrydale anders dan de Cheyenne? dat is namelijk de gene waar ik mee gereden heb.