[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:32

En het zadel bleef op die plek liggen ??

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:34

Ik vind wel dat hij goed ligt?! Mijn singel zit niet veel anders, Schuift ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:35

Ik zie ze liever iets rechter naar beneden gaan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:47

Afbeelding
Ligt ie bij mij.
Fender zit er wel wat voor zie ik maar loopt iets schuin naar boven, naar de ring
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 19-02-17 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:48

Hier ligt de singel beduidend rechter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:51

Met de singel zo schuin naar voren loop je het risico dat het zadel naar voren over de schouder getrokken word.

Maar zie ook een duidelijk verschil van hoe de singel lig.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:25

Zadel heeft niet geschoven nee

Maar hoe kan ik dan zorgen dat de singel rechter komt te liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:10

Heel simpel... niet. Het zadel ligt nu op de juiste plek, maar die komt niet overeen met wat het paard als singelplaats nodig heeft. Bij een boomzadel had je nu een niet-passend zadel gehad. Boomloos is wat dat betreft wat vergevingsgezinder.

Echter geeft het vaak wel dat een zadel gaat schuiven. In dat geval zou het naar voren trekken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:32

Anatomische singel doet wonderen in zo n geval.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:11

Fabster schreef:
Nee, roze kan nu niet meer, natuurlijk _O-

Wat moet het nu worden dan??? :#
Lila, reptielenprintje? Multicolor of een combinatie van dit alles??? :D

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:53

DubbelDun schreef:
Heel simpel... niet. Het zadel ligt nu op de juiste plek, maar die komt niet overeen met wat het paard als singelplaats nodig heeft. Bij een boomzadel had je nu een niet-passend zadel gehad. Boomloos is wat dat betreft wat vergevingsgezinder.

Echter geeft het vaak wel dat een zadel gaat schuiven. In dat geval zou het naar voren trekken.

Met een westernrigging valt dit ook wel redelijk mee, die laatste foto hier zou ik de singel wel een behoorlijk stuk langer gaan kiezen, maar door de rigging kun je zelf de singel wat meer naar voor positioneren.
Daarnaast doet een banaansingel wonderen, ik heb hier nog héle mooie vergelijkingsfoto's van:

Barefootsingel:
Afbeelding

Kentaur banaansingel:
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:14

Kwetal schreef:
Fabster schreef:
Nee, roze kan nu niet meer, natuurlijk _O-

Wat moet het nu worden dan??? :#
Lila, reptielenprintje? Multicolor of een combinatie van dit alles??? :D

[ [url=m/j6M0RK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha! Nee, het wordt zwart, denk ik. :D

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:15

Oke, bedankt voor jullie reacties.. Kan ik dat aankomende dagen in de gaten houden of hij naar voren gaat trekken. Mocht ik na deze testweek een zadel aanschaffen kan ik natuurlijk aanpassingen doen zoals een andere singel.

Ik had 2 singels meegekregen, een kortere en een langere en heb de langste gebruikt.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:22

RoyalMemory schreef:
Ik vind pommel sowieso een heel gek woord :o

Zijn er mensen met ervaring/foto's met/van de BF Madrid? Ik heb er een besteld. Zomaar.

En ik sta op de lijst voor de WELLington maat 1.

En zag ik nou dat Ghost niet meer beslist een pommel hoeft? De reden dat ik mijne destijds heb verkocht; kreeg er commentaar op bij wedstrijd

Hier ervaring met de Madrid, ik heb al behoorlijk wat zadels geprobeerd en blijf steeds weer terug komen bij dit zadel. Volgens mij heb ik hem nu bijna 3 jaar. Door het suede zit je lekker stevig en omdat de flappen rechtstreeks naar beneden lopen zit je lekker smal.

Ik heb er nu nog een zitversmaller tussen gelegd en nou is het helemaal alsof je op een wolkje zit. Mijn man heeft een just adjust, ook een leuk zadel maar we zijn beide van mening dat het Madrid zadel wat smaller en lekkerder zit. Ik ben een onzekere ruiter en dit zadel geeft me een veilig gevoel. En ik vind het zadel erg mooi, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:12

Hallo,
Iemand ervaring met bareback pads? Ik wou graag de FRA Dardo kopen (https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... rebackpad/) maar ik realizeer me nu dat die geen bescherming heeft voor de singel gespen (mijn singel heeft dat namelijk ook niet). Maakt dat uit? Het lijkt me dan niet zo fijn voor mijn paard, zijn er ook andere bareback pads die dit wel hebben of kan ik beter een andere singel kopen? Heeft deze ook genoeg padding voor een ouder paard met wat meer voelbare ruggengraat?

Ik heb ook deze gevonden https://www.stalbolsterbos.be/webshop/b ... de-on-pad/ kan ik die pads aan de zijkant gebruiken om de gespen te beschermen? Ik heb ook gehoord van mensen die ze eraf halen omdat ze niet fijn zitten.

En laatste, hoe houden jullie deze dingen schoon? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:26

Bedoel je dat je iets wilt waar de gespen van je singel op komen te liggen?

Ik zou geen BBP weten waarbij de singelstoten nog ergens overheen lopen zoals het onderste zweetblad van een "normaal" zadel zeg maar. Als je een singel hebt zonder onderlegde gespen is die imo alleen geschikt voor zulke zadels, het is dan een veelzijdigheids / spring zadel singel.

Die is gewoon niet geschikt voor zadels of BBPs waarbij de singelstoten echt onder het zadel uitsteken.
Daarvoor heb je een dressuursingel nodig. Daarbij zijn de gespen onderlegd :)

Die pads bij onze RoP zijn er eigenlijk ook alleen maar voor de wat grotere paarden, om te voorkomen dat de singelstoten tussen singel en zadel direct op de huid terecht komen.

Maar het is niet de bedoeling dat de gespen van je singel daar op komen te liggen, dat is echt niet handig of comfortabel.

Mensen halen die pads er af als ze ze niet nodig hebben. Ofwel als ze een fijne singel hebben die lang genoeg is zodat deze hoog bij de RoP aansluit en er dus geen lange slierten blote singelstoot over blijven tussen singelgespen en RoP :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:40

Ollytje schreef:
RoyalMemory schreef:
Ik vind pommel sowieso een heel gek woord :o

Zijn er mensen met ervaring/foto's met/van de BF Madrid? Ik heb er een besteld. Zomaar.

En ik sta op de lijst voor de WELLington maat 1.

En zag ik nou dat Ghost niet meer beslist een pommel hoeft? De reden dat ik mijne destijds heb verkocht; kreeg er commentaar op bij wedstrijd

Hier ervaring met de Madrid, ik heb al behoorlijk wat zadels geprobeerd en blijf steeds weer terug komen bij dit zadel. Volgens mij heb ik hem nu bijna 3 jaar. Door het suede zit je lekker stevig en omdat de flappen rechtstreeks naar beneden lopen zit je lekker smal.

Ik heb er nu nog een zitversmaller tussen gelegd en nou is het helemaal alsof je op een wolkje zit. Mijn man heeft een just adjust, ook een leuk zadel maar we zijn beide van mening dat het Madrid zadel wat smaller en lekkerder zit. Ik ben een onzekere ruiter en dit zadel geeft me een veilig gevoel. En ik vind het zadel erg mooi, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik vind het ook een mooi zadel. Heb je nou in de extra schaapzitting ook extra kniewrongen?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:44

Duhelo schreef:
DubbelDun schreef:

Met een westernrigging valt dit ook wel redelijk mee, die laatste foto hier zou ik de singel wel een behoorlijk stuk langer gaan kiezen, maar door de rigging kun je zelf de singel wat meer naar voor positioneren.
Daarnaast doet een banaansingel wonderen, ik heb hier nog héle mooie vergelijkingsfoto's van:

Barefootsingel:
[ [url=m/Lt6qh7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kentaur banaansingel:
[ [url=m/s2zMIu.jpg]Afbeelding[/url] ]

nam aan dat je het over mijn foto had , maar mijn singel kan niet langer, want dan is hij veel te goot :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:47

@pmarena, dank je :) ik moet gewoon een nieuwe singel kopen dus

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:49

Dat is wel de simpelste oplossing :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:51

Is het makkelijk om die pads schoon te houden/maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:57

Welke pads....?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:06

Gisteren de ultieme test gehad of mijn zadel met mijn nieuwe singel goed blijft liggen (trekker luxus met een bont singel van Kramer). Heb bijna een koprol gemaakt met ponylief. Gelukkig redde ze de boel en krabbelde weer op voordat we rolden, knieën vies, teugel in haar oksel zitten (was ze doorheen gestapt), neus helemaal onder het zand maar we stonden stil en ze is wonderwel helemaal in orde.

En het zadel, die ligt als een huis, was geen cm naar voren geschoven terwijl ik toch met haar mee naar voren ben gedoken en weer rechtop.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:47

@pmarena bareback pads :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:52

Oh veel mensen leggen er nog een dekje onder. Je hebt dan wel wat meer risico op schuiven.