[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:09

Gisteren heeft mijn vriend wat foto's gemaakt, en nou viel het me op dat ik toch wel erg in stoelzit zit. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik vind het toch vrij ernstig. :Y)

Afbeelding

Ik heb een zadel zonder verplaatsbare beugelophanging (en zonder VPS). Kan dit een hoop verbeteren door een zadel met verplaatsbare beugelophanging of blijf je met zo'n zadel altijd een beetje die stoelzit houden? Als ik een nieuwe Barefoot koop (dit wil ik op termijn sowieso gaan doen) dan wordt het weer een Cheyenne.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:16

Weet niet of de foto duidelijk genoeg is voor de beenligging van mij, maar anders zal ik eens kijken voor oudere foto. Dit is een Cheyenne met verplaatsbare beugelriem ophanging met zwarte stella pad eronder.
Afbeelding
Bollie die nog hele erge haarbal was, maar nu blij met zijn half blote lijf.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:20

Oh ja, dat ziet er al een stuk beter uit. :j

Maureen_M

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:36

Mag je een HAF pad gebruiken onder een VPS loos zadel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:39

Dorientjuh, ik zat ook heel erg in stoelzit op mijn Cheyenne zonder verplaatsbare beugelophanging. Met andere zadels heb ik daar geen last van. Ik heb het trouwens van wel meer mensen gehoord die de Cheyenne hadden, denk dat het er maar net aan ligt welk zadel het is bij welke persoon :) Want ik ken ook genoeg mensen die nergens last van hebben.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:54

Citaat:
Dat die Scythen zelf heel bleven en oud werden (of doodgingen in de strijd) met zo'n 'zadel' geloof ik wel, maar hun paarden werden vast niet met een prachtig ruggetje gezond 25.

Hoeveel paarden anno 2014 ken jij die met een prachtig ruggetje 25 werden? Ruggen worden zelden verknald door zadels, maar vrijwel altijd door de ruiters. :o

Citaat:
Waarmee ik niet wil zeggen dat laagje op laagje op laagje altijd moet, maar er is ook een grijs gebied tussen wit en zwart :)
Ik heb niets tegen een extra laagje, wel tegen laagjes die onoordeelkundig worden toegevoegd "omdat men denkt dat ze het paard er een plezier mee doen" Ooit wel eens 2 paar sokken aangedaan en dan nog een likdoornpleister omdat je DENKT dat je anders pijn in je tenen krijgt? En past dat dan in je schoen? Loopt dat lekker???

Citaat:
Een pad die zorgt voor ruggengraatvrijheid lijkt me prima, en de een zal daarvoor meer laagjes nodig hebben dan de ander.
Maar volgens mij is dat ook wat je bedoeld te zeggen Don, of niet?

Uiteraard heeft de ene persoon/paard een iets andere constructie nodig dan de andere. Ruggen en mensen zijn nu eenmaal anders. Maar als je paard een dusdanige rug heeft dat je extreem moet polsteren, moet je er even over nadenken of je niet eerst ongezadeld en bereden aan de rug van je paard moet werken, want een dergelijk spierverlies moet eerst worden opgevangen (en ja, ik weet het, er zijn rassen die een meer opleggende wervel hebben dan andere en de leeftijd van je paard speelt ook mee, maar ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel - op een ongezonde rug kan je beter niet gaan zitten)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:06

M_hartje_M schreef:
Mag je een HAF pad gebruiken onder een VPS loos zadel?

Ik gebruik mijn HAF pad nu onder een Randolls, weliswaar met 1 (vrij dunne) stevige inlage er bovenop.
Gaat prima en geeft zelfs betere bescherming vind ik, door het dikke zachte schuim wat in de HAF pad zit.

Hiervoor hadden we een agradi pad met diezelfde dunne stevige inlages + oudere dubbeldikke inlages.
Dat klinkt veel en was ook niet helemaal nodig voor pony met gewone rug. Maar lag als een huis (schoof niet) en de Randolls is gewoon heel erg plat & dun, totaal geen demping/vering zoals een zadel met VPS.

Torentjes bouwen is wel een menselijke eigenschap, kussens van een zadel zijn immers ook dik... bovendien gaat daar vaak nog dikke pad en/of bontje onder...

Dat hoeft bij boomloos niet, maar toch... een angst dat we het paard pijn doen misschien?

Voor onze oude pony bouw ik wel bewust een torentje. Maar zij heeft dan ook weinig bespiering meer, en wordt voornamelijk ad longe getraind. Soms, op een goede dag ohz...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:20

Boomloze zadels zijn tegenwoordig ook dik.... dus de kans dat je je paard pijn doet door er keurig op te gaan zitten is er niet. En heel goed om een ouder paard zo te ontzien, daar zeg ik ook niet over, alleen opletten dat je met al die laagjes niet juist een randje of ribbeltje maakt wat dan juist pijn doet (de dubbele sok in je gewone schoen)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:21

Mijn pony heeft helaas wel wat mankementjes aan de rug door altijd gereden te zijn met slechte zadels

Dus ik denk toch maar een torentje bouwen :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:27

Iemand heeft dezelfde Cheyenne aangeboden als wat ik heb, voor een SUPER zacht prijsje...

Zou hem bijna opnieuw kopen voor dat geld :))

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:13

Hoi allemaal, ik heb ook een vraagje! Het zal vast al vaker gevraagd zijn maar ik heb gezocht op bokt en tsjah, mijn paard is misschien weer anders dan een ander paard dus zou ik liever een direct antwoord willen.

Ik heb een aantal tinkers waar ik op rij, maar ik ben er nu wel achter dat m'n zadels eigenlijk te groot (lang) zijn. Ik heb dus besloten mijn (prachtige :'( ) billy cook zadel te verkopen en toch een boomloos zadel te nemen, ik vind vooral de arizona leuk. Maar heb ik dan ook voor iedere tinker een nieuwe nodig of kan die wel makkelijk op verschillende tinkers? Ik heb vrij lichte cobs, allemaal 1.45/1.47 ongeveer. Niet heel fors. Ik zelf heb 36/38. Mijn tinkers hebben op zich een vrij lange rug, eentje wat korter, maar zo'n grote barefoot vind ik sowieso niet mooi :o
En waar moet ik dan rekening mee houden? Ik rij trouwens western.
Ik wil wel graag een tweedehans zadel, zijn er veel voorkomende dingetjes waar ik daarbij op moet letten? Ik ben me momenteel alleen aan het orienteren en ben nu wat aan het inlezen dus ik ga zeker zelf nog zoeken, maar ervaringen zouden echt al heel veel hulp bieden! Heb het net aan mijn moeder voorgeslagen dus moet het thuis ook overleggen maar ik rij eigenlijk als enige hier dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:16

@Don; Mijn reactie kwam vooral doordat ik een beetje allergisch ben voor het argument 'boomloos is prima want heel lang geleden deden ze het ook al zo' omdat ik dan meteen denk 'maar hoe zagen de ruggen van die paarden er dan uit?'. Dat ze zo rondreden hoeft niet te betekenen dat het goed is, net zoals er nu ook heel veel mensen rondrijden met een zadel wat niet werkt.

Kwetal schreef:
Uiteraard heeft de ene persoon/paard een iets andere constructie nodig dan de andere. Ruggen en mensen zijn nu eenmaal anders.

Niet alleen per paard/ruiter, maar per paard/ruiter/zadel :j
Met de barefoot kon ik prima met alleen VPS inlages, met de Hidalgo heb ik wel kussens of dikkere inlages nodig omdat dat zadel gebouwd is op met kussens rijden en een veel minder gevormde ruglijn heeft. Rug zelf blijft met enkele inlages wel vrij, maar de schoft niet, dus dan toch maar een laagje extra :)

Verder helemaal met je post eens :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:21

chimello schreef:
Hoi allemaal, ik heb ook een vraagje! Het zal vast al vaker gevraagd zijn maar ik heb gezocht op bokt en tsjah, mijn paard is misschien weer anders dan een ander paard dus zou ik liever een direct antwoord willen.

Ik heb een aantal tinkers waar ik op rij, maar ik ben er nu wel achter dat m'n zadels eigenlijk te groot (lang) zijn. Ik heb dus besloten mijn (prachtige :'( ) billy cook zadel te verkopen en toch een boomloos zadel te nemen, ik vind vooral de arizona leuk. Maar heb ik dan ook voor iedere tinker een nieuwe nodig of kan die wel makkelijk op verschillende tinkers? Ik heb vrij lichte cobs, allemaal 1.45/1.47 ongeveer. Niet heel fors. Ik zelf heb 36/38. Mijn tinkers hebben op zich een vrij lange rug, eentje wat korter, maar zo'n grote barefoot vind ik sowieso niet mooi :o
En waar moet ik dan rekening mee houden? Ik rij trouwens western.
Ik wil wel graag een tweedehans zadel, zijn er veel voorkomende dingetjes waar ik daarbij op moet letten? Ik ben me momenteel alleen aan het orienteren en ben nu wat aan het inlezen dus ik ga zeker zelf nog zoeken, maar ervaringen zouden echt al heel veel hulp bieden! Heb het net aan mijn moeder voorgeslagen dus moet het thuis ook overleggen maar ik rij eigenlijk als enige hier dus.

In principe kun je voor meerdere paarden wel hetzelfde zadel gebruiken hoor! Zeker een zadel dat al soepel is vormt makkelijker. Het enige is dat je zadel niet één bepaalde vorm aanneemt (wat bij gebruik op één paard wel min of meer is), maar dat is op zich niet zo erg. Ik denk dat je best uit de voeten kunt met een maat 1 Arizona, misschien is het een idee om een keer een testzadel aan te vragen (kijk voor adressen op de site van pmarena). Ik heb hier ook een maat 1 Arizona op een Tinker van ongeveer 1.48 met niet extreem korte rug. Verder moet je voor jezelf kijken of je met of zonder VPS wil. Ik heb zelf met VPS, maar dat was meer omdat ze goud geld vragen voor VPS-loze zadels en die worden ook veel meer in maat 2 aangeboden lijkt het wel :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:22

M_hartje_M schreef:
Iemand heeft dezelfde Cheyenne aangeboden als wat ik heb, voor een SUPER zacht prijsje...

Zou hem bijna opnieuw kopen voor dat geld :))

Oeh, ik zie hem ook ja. Maar echt duidelijke foto's staan er niet bij dus ik ben wel benieuwd wat dan precies die gebruikerssporen zijn :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:33

Blijheid schreef:
@Don; Mijn reactie kwam vooral doordat ik een beetje allergisch ben voor het argument 'boomloos is prima want heel lang geleden deden ze het ook al zo' omdat ik dan meteen denk 'maar hoe zagen de ruggen van die paarden er dan uit?'. Dat ze zo rondreden hoeft niet te betekenen dat het goed is, net zoals er nu ook heel veel mensen rondrijden met een zadel wat niet werkt.

Ik ben heel lang bezig geweest met uitzoeken of er ergens informatie is over schade aan de skeletten van de destijds bereden paarden en die is er niet/nauwelijks (1 paard bij de muur van Hadrianus had een verkalking aan een wervel, vermoedelijk doordat de te dikke ruiter op de houten versteviging achter op het overigens boomloze zadel heeft gesteund) Hier dus wederom onder invloed van de ruiter, niet van een verkeerd zadel (alhoewel je daar dan wel weer uit kunt concluderen dat de gehele combinatie verkeerd was) Zelfs nu wordt er niet tot nauwelijks gekeken of er schade te zien is aan de paardenrug. Pas recent zijn ze er een beetje naar gaan kijken, terwijl het mij een slimme zet lijkt om alle paarden die in de universiteitskliniek overlijden, gelijk even te checken op schade aan de rug, want die paarden zijn merendeels bereden. Hoe dan ook, paarden zijn niet gemaakt om op te gaan zitten, dus schade is er altijd (meestal "slechts" weefselschade) en die schade willen we zo goed mogelijk beperken neem ik aan. Een boomzadel werkt niet altijd, een boomloos ook niet, maar het één is niet per definitie slechter dan het ander. Boomloos is in mijn hoofd (!) in het voordeel omdat het zich wat makkelijker aanpast dan een boomzadel. Hoe stugger, hoe meer het zich als boomzadel gaat gedragen, dus hoe beter het moet passen, dan wel aangepast moet worden (zoals jij doet met je extra dekje) En hoe dan ook, het geheel valt of staat met de ruiter...die oefent invloed uit op de verbindende factor tussen paard en ruiter (het zadel :P )

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:20

hoi iedereen, ik heb een beetje raad nodig (schopje :D ) ivm het volgende;
Ik heb een Freeform enduro, ongeveer 2 jaar oud. Een fantastisch zadel maar ik wil weer een westernmodel.
De Freeform is er gekomen omdat deze het beste lag op mijn ultra brede Haflinger. Omdat ik niet meer rijd op de Haflinger zou ik hem willen verkopen.
Het paardje waar ik nu mee rij is een kleine paint met korte rug. Ik had graag het westernmodel van Barefoot gehad, de Missoula of de rose.
Zou ik deze stap zetten of met mijn Freeform verder hobbelen? Ik weet niet of dit model goed verkoopt?
Ik doe hem dus niet weg wegens ontevredenheid, integendeel zelfs. Het is louter om het westernmodel te doen en het gemak om mijn leadrope of mecate rond de horn te kunnen binden.
Het uitzicht natuurlijk ook ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:21

Ik heb een paard met een iets opliggende ruggengraat, maar ik red het prima met de standaard inlages. De rug is altijd mooi vrij, zelfs na 2,5 uur rijden (niet intensief, wel zweten). Ik vind het zo prima en mijn paard ook, ze blijft voor het eerst sinds jaren redelijk stilstaan met opstappen.
Ze heeft hiervoor jarenlang een zadel gehad dat niet goed was :n Daardoor is ze gaan hard gaan stappen met opstappen. Maar dat wordt nu elke keer een beetje beter.

Had iemand hier nu die custom Cherokee mt 1 op proef? Ben heel erg benieuwd naar een foto te paard voor de kleuren. Verder geen intentie om zoiets te bestellen, maar gewoon interesse ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:21

Shirley schreef:
xDonja schreef:
Shirley, foto van de pad? Of iig kleur? :D

[ Afbeelding ]De voorste ;)

't Is echt maar een pukkie, hoor, 55 x 58 ongeveer.

Is dit wel eentje met inlages?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:35

[/quote]

Waarom iedereen toch altijd al die in- en onderlagen??? Jullie bouwen torentjes met vulling en toestanden waarmee je de hele pasvorm van het zadel compromitteert :o Ergens zit er vast iets dubbel, of wat je zegt - iets waardoor je scheef gaat zitten en dan krijg je gedoe - Ik kan in je profiel niet zien wat voor paard je hebt en of een van jullie een wonderlijk model heeft, maar in principe kan elk paard met met een normale Barefoot zonder toeters en bellen, schadevrij rijden.[/quote]

Hmmm ik voel me hier enigszins aangevallen maar ga er even vanuit dat je me verkeerd hebt begrepen. Onder mijn zadel ligt enkel een Mattes bontje met een dun katoenen zadeldekje erop. Het bontje is gevuld met een laag moosgummi inlages. Onder de pommel ligt een extra inlage omdat mijn paard de M pommel niet fijn vindt en deze ook droge plekken geeft na het rijden maar de L eigenlijk wat te breed is en het zadel wat voorover zakt. Om dat te voorkomen heb ik een dubbele laag inlages maar enkel onder mijn pommel. De reden van de Mattes is dat mijn paard schuurplekken kreeg achter op haar rug en ik het advies las dat dit wellicht voorkomen kon worden door een volledige lamswollen onderlegger te gebruiken, die heb ik nu dus.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ik zal de volgende keer nogmaals alles goed nakijken, bewuster lichtrijden en even kijken of het beter gaat als ik een laag onder de pommel weg laat maar het principe van jullie met jullie torentjes schoot me even verkeerd...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:39

Ik weet dat het geen verkooptopic is... maar ik wil jullie graag eerst de kans geven voordat het de markt opgaat

kheb 2 westernpads (momenteel heel even gereserveerd voor quibje), 1 shank bit, 2 paar westernbeugels en 1 paar fenders

Voor de gene die hun barefoot zadel om wilt gooien naar een westernlook... stuur maar een pbtje! Alles mag er voor een klein prijsje uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:54

Kwetal schreef:
Blijheid schreef:

Ik ben heel lang bezig geweest met uitzoeken of er ergens informatie is over schade aan de skeletten van de destijds bereden paarden en die is er niet/nauwelijks (1 paard bij de muur van Hadrianus had een verkalking aan een wervel, vermoedelijk doordat de te dikke ruiter op de houten versteviging achter op het overigens boomloze zadel heeft gesteund) Hier dus wederom onder invloed van de ruiter, niet van een verkeerd zadel (alhoewel je daar dan wel weer uit kunt concluderen dat de gehele combinatie verkeerd was) Zelfs nu wordt er niet tot nauwelijks gekeken of er schade te zien is aan de paardenrug. Pas recent zijn ze er een beetje naar gaan kijken, terwijl het mij een slimme zet lijkt om alle paarden die in de universiteitskliniek overlijden, gelijk even te checken op schade aan de rug, want die paarden zijn merendeels bereden. Hoe dan ook, paarden zijn niet gemaakt om op te gaan zitten, dus schade is er altijd (meestal "slechts" weefselschade) en die schade willen we zo goed mogelijk beperken neem ik aan. Een boomzadel werkt niet altijd, een boomloos ook niet, maar het één is niet per definitie slechter dan het ander. Boomloos is in mijn hoofd (!) in het voordeel omdat het zich wat makkelijker aanpast dan een boomzadel. Hoe stugger, hoe meer het zich als boomzadel gaat gedragen, dus hoe beter het moet passen, dan wel aangepast moet worden (zoals jij doet met je extra dekje) En hoe dan ook, het geheel valt of staat met de ruiter...die oefent invloed uit op de verbindende factor tussen paard en ruiter (het zadel :P )

Geheel mee eens :j
Raar he, ik heb zelf ook gezocht naar degelijke studies naar paardenruggen en de invloed van het zadel (nu, en in het verleden) maar er is maar weinig te vinden inderdaad :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:07

@Kirsha bedankt voor de snelle reactie! VPS zijn dus in principe ritsjes enzo als ik het zo lees?
Maakt dat veel verschil? Want mij maakt het verder niet zoveel uit, het zadel is esthetisch toch al niet wat ik graag zie maar ik doe het voor m'n paardjes. Gaat het niet heel erg schuiven als het geen bepaalde pasvorm aan kan nemen bij bv gebruik bij maar een paard?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:23

chimello schreef:
@Kirsha bedankt voor de snelle reactie! VPS zijn dus in principe ritsjes enzo als ik het zo lees?
Maakt dat veel verschil? Want mij maakt het verder niet zoveel uit, het zadel is esthetisch toch al niet wat ik graag zie maar ik doe het voor m'n paardjes. Gaat het niet heel erg schuiven als het geen bepaalde pasvorm aan kan nemen bij bv gebruik bij maar een paard?

Hihi, nee :D VPS bestaat uit een soort kussentjes onder het zadel die voor ruggengraatvrijheid en vooral drukverdeling zorgen. Daar kun je hier meer over lezen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/
Zadels zonder VPS zijn voornamelijk te herkennen aan een rits achterop de cantle. Zadels met VPS hebben achterop een Barefoot-plaatje.

Ik vind het zelf meevallen met schuiven, dat wil zeggen, als je er de juiste pad en singel bij hebt enzo. Mijn Arizona schoof voorheen behoorlijk maar ik ben er gisteren achter gekomen dat dat voornamelijk kwam door een overdosis aan inlages, waardoor het zadel er te hoog 'op' bleef liggen in plaats van 'erin'. Ik heb toevallig zelf gisteren gereden zonder de pad met inlages en dat ging prima, mijn zadel bleef ook voor het eerst in de geschiedenis liggen :D Maar over het algemeen schuiven Barefoots niet meer of minder dan andere zadels, volgens mij. Zeker als je een soepel zadel hebt zal het per keer vast steeds weer naar de verschillende paarden vormen, het neemt dan gewoon geen vaste pasvorm aan maar blijft wat algemener gevormd denk ik :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:26

Je kan het vergelijken met bvb. Nikes maat 39.

Als je 10 mensen hebt die allemaal die maat passen, dan zullen de schoenen van iedereen na een poos dragen net wat anders vervormd zijn, maar iedereen kan wel die van elkaar gewoon aan omdat het materiaal soepel is en zich aanpast.

Alleen of je andermans zweetschoenen aan wilt is dan maar de vraag natuurlijk :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:31

Prachtige verwoording, ik heb gelijk geen honger meer := Dat is inderdaad ook hoe ik het bedoelde :j