Citaat:
Dat die Scythen zelf heel bleven en oud werden (of doodgingen in de strijd) met zo'n 'zadel' geloof ik wel, maar hun paarden werden vast niet met een prachtig ruggetje gezond 25.
Hoeveel paarden anno 2014 ken jij die met een prachtig ruggetje 25 werden? Ruggen worden zelden verknald door zadels, maar vrijwel altijd door de ruiters.
Citaat:
Waarmee ik niet wil zeggen dat laagje op laagje op laagje altijd moet, maar er is ook een grijs gebied tussen wit en zwart

Ik heb niets tegen een extra laagje, wel tegen laagjes die onoordeelkundig worden toegevoegd "omdat men denkt dat ze het paard er een plezier mee doen" Ooit wel eens 2 paar sokken aangedaan en dan nog een likdoornpleister omdat je DENKT dat je anders pijn in je tenen krijgt? En past dat dan in je schoen? Loopt dat lekker???
Citaat:
Een pad die zorgt voor ruggengraatvrijheid lijkt me prima, en de een zal daarvoor meer laagjes nodig hebben dan de ander.
Maar volgens mij is dat ook wat je bedoeld te zeggen Don, of niet?
Uiteraard heeft de ene persoon/paard een iets andere constructie nodig dan de andere. Ruggen en mensen zijn nu eenmaal anders. Maar als je paard een dusdanige rug heeft dat je extreem moet polsteren, moet je er even over nadenken of je niet eerst ongezadeld en bereden aan de rug van je paard moet werken, want een dergelijk spierverlies moet eerst worden opgevangen (en ja, ik weet het, er zijn rassen die een meer opleggende wervel hebben dan andere en de leeftijd van je paard speelt ook mee, maar ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel - op een ongezonde rug kan je beter niet gaan zitten)