voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:16

Klinkt toch positief Ankem :j
2 weken is erg fijn om te testen, met dat nederlandse weer van hier weet je het nooit en dan kan je echt alles even laten bezinken en bepaalde dingen extra opletten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:36

@laraax: je kunt een my barefoot cheyenne nemen, kannje zelf de kleuren bepalen en er een pommel met knop in laten zetten. Is wel duurder de de gewone cheyenne.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:39

Ik heb daar naar gekeken en voorzover ik het kan zien kan je dan alleen de kleuren kiezen en geen dry-tex materiaal..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:36

Er zijn wel mensen geweest die de DryTex Cheyenne om (laten) bouwen met 2 ritsen er in zodat er een fork in gezet kon worden, dat is goed te doen door een handige zadelmaker of schoenmaker :j

Regelmatig wisselen van pommel of fork zou ik niet doen, dat is een dermate vervelend karweitje dat de kans groot is dat je de rits een keer aan gort trekt door pure frustratie omdat het zo strak zit allemaal :P

Ankem: Nou dat is op zich niet zo heel beroerd dan voor een eerste indruk :)

Ik heb hier een Heather Moffet Hipsaver liggen die je eventueel ook eens kunt proberen als je hem inderdaad te breed vindt zitten. En als je paard ook wel een extra sete inlages kan gebruiken dan kunnen die jou ook direct nog een wat smallere zit geven. Wie weet is dat samen met een Hipsaver wel net dat laatste stukje dat je nodig hebt om het zadel echt fijn te maken, als het voor de rest wel aardig lijkt te gaan bevallen tijdens het testen en je niet tegen grote problemen aan loopt :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:23

Wat ik erg fijn vond, was de zachte zit. Gewoon een keer niet de voorkant kapot gereden. Dat is wel erg fijn. Ik vond het verder ook geen enorme verandering ofzo t.o.v. een boomzadel. Ik zat hierin direct rechtop en in balans.
Ik heb een barefootpad met schaap eronder. Was misschien met dit weer ook wel wat warm, waardoor ik de ruggengraat niet helemaal goed heb kunnen beoordelen.
Ik heb niet kunnen ontdekken aan de pad waar je nu de inlages eruit kunt halen.
Een iets smallere zit zou het wel wat makkelijker maken. Wie weet is dat wat, die hipsaver, om eens te proberen.

Ik heb ook een prolite pad. Zou ik die tussen het zadel en de barefootpad kunnen leggen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:50

xdesix schreef:
Nickyu Heb jij ook ervaring met de HKM boomloze pads van jouw website?
[ Afbeelding ]
Die lijkt me wel wat, hoe ligt het onder het zadel? heb je een foto?

ik heb een hkm maar dressuurmodel (vierkant dus)
bij mijn london ligt het erg goed, maar ik heb bij de protectorpad dat erin zit wel nog barefoot inlages bijgedaan. vorig zadel reed ik met driedubbele inlages (zonder vps), nu dus met protectorpad + inlage + vps
bevalt goed, ruggegraat blijft netjes vrij, druk goed verdeeld.
heb de pad al een jaar of twee denk ik, en nu begint het kleur wat te slijten, maar die wordt ook 4 X per week gebruikt en maandelijks gewassen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:52

ankem schreef:
Ik heb ook een prolite pad. Zou ik die tussen het zadel en de barefootpad kunnen leggen?

Waarom wil iedereen nu zo'n toren aan pads bouwen??? Dat maakt het niet smaller en zeker niet stabieler....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:07

Buitenzinnig schreef:
ankem schreef:

Waarom wil iedereen nu zo'n toren aan pads bouwen??? Dat maakt het niet smaller en zeker niet stabieler....

Omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben van de ruggengraatvrijheid. De rug is arm bespierd en de ruggengraat ligt erop. Ik heb geen dubbele inlages bij het testzadel. Ik wil het zadel wel een eerlijke kans geven en niet afkeuren op het feit dat het nu naar mijn zin te weinig ruggengraatvrijheid biedt. Daarom dus....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:41

Ik betwijfel of je dat oplost met nog een pad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:56

@NickyU

Bedankt voor je antwoord, het deken wat ik op je site heb gezien van 25 euro (gratis reclame) is het deken wat ik bedoel. Past deze op een Cheyenne en Wintec?

Foto van pony met zadel zal ik eerdaags maken en posten.
Bedankt voor je antwoord.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:14

@bel91 hihi , ja ze zijn in de aanbieding momenteel ,
maar de engelse (moskito) uitvoering past zowel over je wintec als over je cheyenne

ze zijn er vanaf pony maat 95cm boven = 145cm onderlengte ..

@xdesix , yep , gebruik ze zelf ook , de zadelvorm past echter NIET onder een boomloos
zo standaard is de vierkante alleen geschikt voor onder een vps of verplaatsebare kussens
of boomzadel , en anders moet er een inlage bij

...telt de uren verder af tot Danny er is ...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:21

@pmarena: ik zag op je site dat barefoot een wolzitting heeft voor de barebackpad, net zoiets als de iberica. Maar er staat dat je beter het nieuwe model bbp kan hebben ivm ringetjes aan de voorzijde. Ik heb een model zonder die ringen. Hoe past dat dan. Is dat ook wel te doen. Heb jij hem zelf al getest?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:24

evt ringen er op laten zetten een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:30

nicky

dat is wat ik even wilde weten
bedankt

hoelang blijven ze nog in de aanbieding?
augustus ook nog?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:35

ankem schreef:
Wat ik erg fijn vond, was de zachte zit. Gewoon een keer niet de voorkant kapot gereden. Dat is wel erg fijn. Ik vond het verder ook geen enorme verandering ofzo t.o.v. een boomzadel. Ik zat hierin direct rechtop en in balans.
Ik heb een barefootpad met schaap eronder. Was misschien met dit weer ook wel wat warm, waardoor ik de ruggengraat niet helemaal goed heb kunnen beoordelen.
Ik heb niet kunnen ontdekken aan de pad waar je nu de inlages eruit kunt halen.
Een iets smallere zit zou het wel wat makkelijker maken. Wie weet is dat wat, die hipsaver, om eens te proberen.

Nee de Lexington is inderdaad vrij "normaal aanvoelend" hoor ik van veel mensen. Ze merken meestal voornamelijk dat het paard wat soepeler en ruimer gaat bewegen en dat ze iets beter voelen wat er onder hun kont gebeurt :)

Aan de voorkant kun je het schaap los trekken van de rest van de pad, daar zit klittenband om de inlage-vakken te sluiten.

Ja hoor, je kunt de pro-lite er eventueel tussen doen, wel kun je dan wat meer kans krijgen op een minder stabiele ligging van het geheel door het stapelen van laagjes die t.o.v. elkaar wat kunnen gaan schuiven. Met welk doel denk je er aan om die er onder te leggen?

Heb je de halstertouwtest al eens gedaan om te checken of schoft en ruggengraat goed vrij liggen met deze inlages?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:37

@pmarena, ik had hierboven een vraag aan jouw, had je die gezien?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:44

eigenlijk tot 1/7 , we hebben het nu verlengt met een maand , alleen deze maand dus
en zolang de voorraad strekt ivm kleuren die er uit zijn

1/8 komt er een nieuwe kleur bij (rood)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:46

cynthiar schreef:
@pmarena: ik zag op je site dat barefoot een wolzitting heeft voor de barebackpad, net zoiets als de iberica. Maar er staat dat je beter het nieuwe model bbp kan hebben ivm ringetjes aan de voorzijde. Ik heb een model zonder die ringen. Hoe past dat dan. Is dat ook wel te doen. Heb jij hem zelf al getest?

Nee, hij is nog niet leverbaar. Er is er wel een sample-model naar mij onderweg, die hoop ik van de week hier te hebben.

Maar Barefoot is er op zich vrij duidelijk over, dat ze dat toch een beetje afraden om hem op een RoP zonder ringen vooraan te gebruiken omdat hij dan geen goede houvast heeft...idd. dus ringetje eraan laten zetten wellicht?

Ankem: Voor de ruggengraatvrijheid zal de Prolite pad weinig helpen denk ik. De rugbies van het Barefoot-dekje gaat niet omhoog t.o.v. de ruggengraat door er iets bovenop te leggen...de "kussens" (inlages) onder het dekje moeten echt wat hoger worden dan (meer gaan uitsteken waardoor de rugbies verder omhoog getild wordt, van de ruggenwervels af).

Zal ik je van de week gewoon eens een pakketje toesturen met wat inlages en de HipSaver er in? Dan kun je daar nog wat extra mee experimenteren. Als je plechtig beloofd het pakketje aan het eind van je testperiode weer naar mij terug te sturen dan vind ik dat geen probleem hoor :)

Nu je eenmaal zo'n testzadel hebt moeten we ook alle opties er uit halen, je bent al zo gruwelijk lang aan het zoeken naar een fijn zadel en al kunnen we dit maar uitsluiten als optie, dan is het ook nuttig, maar dan moeten we er inderdaad even alles uit halen :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:52

@ pmarena: ok, ik doe wel een cheyennepad onder de rop en daar zitten wel lusjes aan aan de voorkant, dus kan ik het misschien zo ook wel vast zetten, of laat er inderdaad ringen aan zetten. Ik hoor graag van je hoe jij hem vind als je er een hebt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:02

Is goed, zal ik dat hier in het topic zetten..?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:08

Ja graag

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:25

Zal ik doen!

A.s. woensdag zal ik wel meer weten, schroom niet om er even naar te vragen hier in het topic als je dan nog niks van me gehoord hebt :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:43

Citaat:
Nee, hij is nog niet leverbaar. Er is er wel een sample-model naar mij onderweg, die hoop ik van de week hier te hebben.

Maar Barefoot is er op zich vrij duidelijk over, dat ze dat toch een beetje afraden om hem op een RoP zonder ringen vooraan te gebruiken omdat hij dan geen goede houvast heeft...idd. dus ringetje eraan laten zetten wellicht?

Ankem: Voor de ruggengraatvrijheid zal de Prolite pad weinig helpen denk ik. De rugbies van het Barefoot-dekje gaat niet omhoog t.o.v. de ruggengraat door er iets bovenop te leggen...de "kussens" (inlages) onder het dekje moeten echt wat hoger worden dan (meer gaan uitsteken waardoor de rugbies verder omhoog getild wordt, van de ruggenwervels af).

Zal ik je van de week gewoon eens een pakketje toesturen met wat inlages en de HipSaver er in? Dan kun je daar nog wat extra mee experimenteren. Als je plechtig beloofd het pakketje aan het eind van je testperiode weer naar mij terug te sturen dan vind ik dat geen probleem hoor

Nu je eenmaal zo'n testzadel hebt moeten we ook alle opties er uit halen, je bent al zo gruwelijk lang aan het zoeken naar een fijn zadel en al kunnen we dit maar uitsluiten als optie, dan is het ook nuttig, maar dan moeten we er inderdaad even alles uit halen

Dat zou fantastisch zijn!
Had verwacht dat ik vanmorgen wakker zou worden met (spier)pijn aan alle kanten, maar tot nu toe nog niets gesignaleerd. Zal straks op het zadel wel iets voelen denk ik, maar tot nu toch niets. Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:52

nickyu schreef:
eigenlijk tot 1/7 , we hebben het nu verlengt met een maand , alleen deze maand dus
en zolang de voorraad strekt ivm kleuren die er uit zijn

1/8 komt er een nieuwe kleur bij (rood)

dus de prijs blijft hetzelfde?
ook in augustus?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:56

Buitenzinnig schreef:
Safiera schreef:
Hey, sterkte he nickyu :(:)

Hier wellicht ook wel interesse voor een ander model dan de cheyenne in maat 0 :j
Maat 1 gaat toch ook niet echt werken op een poown van maar 1,35 (zusje heeft dat probleem)

Iberica pony of Premium Plus Ponymaat.... :j

Heb eens even gezocht, en die zien er inderdaad lekker uit... *gaat zusje spammen*

Hoe zit het bij die zadels met ruggegraatvrijheid? Krijg je geen puntbelasting door de beugelriemen?
Kan/moet er een pad voor boomloze zadels onder? Waar zijn deze fellsattel te testen?