[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:58

Stoer!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:40

Ziet er gaaf uit! +:)+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:45

Hoi,

Ik kom weer even binnen vallen, want ik heb even een aandachtspunt waarvan ik niet weet hoe ik het moet aanpakken.

Vanmorgen heb ik een rit van 30 km gemaakt met mijn Barefoot Lazy Mountain, niks aan de hand tijdens de rit alleen toen ik weer terug op stal kwam zag ik dat het zadel wat naar achter geschoven was, dit is normaal gesproken niet zo.

Toen ik mijn paard zojuist uit de wei haalde en even aan het poetsen was ontdekte ik een soort van beginnend schuurplekje, althans dat denk ik..

Zou dit kunnen onstaan door 1 rit waarbij het zadel iets verschoven is of is dit toch echt een opstapeling van meerdere ritten en zit er echt iets niet helemaal goed?

Ik heb dit zelfde verhaal in veel ergere mate ook gehad mijn mijn Barefoot Nevada, maar die lag gewoon niet fijn want die schoof na elke rit. Maar ik wil natuurlijk niet dat dit ook erger word. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :) Mijn paard reageert trouwens niet gevoelig op die plek. Het gaat om de bruine vlek, daf grijze is zand wat ik niet zo snel weg kreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:45

Vandaag een gevalletje "thank God dat er een knop op ons zadel zit", mijn been bleef er net achter haken bij een plotselinge galop-stop-spin, iets met net wat te goed getraind _O- zonder knop had ik hoogstwaarschijnlijk de grond gezoend.
Echt onder de indruk hoe goed mijn Ghost op mijn tonnetje blijft liggen, tuurlijk was het wat naar voren en naar de zijkant geschoven, maar zelfs minder als ik van een boom adel zou verwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:17

@Petrichor: heb je die plek aan beide zijkanten ??
Je zit dit vaker bij paarden die al in het winterhaar zitten en een erg beweeglijke rug hebben waardoor de pad gaat schuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:38

Schuurplekken aan achterkant zadel / pad (van allerlei merken) komen het meest voor bij oud haar / voor verandering van de vacht / in de langere wintervacht. Zeg maar net na de zomer en net na de winter :)

Inderdaad wanneer een pad vrij lang is op de rug en de onderrug er onderdoor "rolt" steeds. Na zoveel keer buigen geeft een haar het op en breekt af. Dat is op zich geen ramp, alleen het ziet er wel suf uit dat je dan van die afgeschuurd-haar-plekken krijgt....

Een superzachte pad (zoals lamsvel) wil soms helpen, omdat die (zolang ze echt heel zacht blijven!) de haren van de vacht minder snel meenemen in de beweging :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:01

Een stukje lamsvel onder je bestaande pad naaien wil ook helpen. Bijv een stuk poetshandschoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:04

Dan krijg je een verdikt stuk op een plek die al extra geraakt wordt... lijkt me niet de juiste oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:08

Dat zou je inderdaad denken, maar toch blijkt het wel te kunnen helpen. Ik vond het bij de Physio pads ook heel suf dat ze ineens een stukje lamsvel achterop genaaid hadden om te beschermen tegen schuurplekken van het Sympanova.... maar blijkbaar doet het toch de truc :)

Zal ongetwijfeld niet voor elk paard helpen, maar als het de haren maar met rust laat en er overheen glijdt in plaats van ze "vast te pakken" en mee te buigen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:05

Dit zie ik nu ook weer een beetje bij Nala, helaas. Maar ik denk dat een pad met geheel "bont" ook weer te glad is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:12

Hm vind het zelf niet zo'n fijn idee van die kale plekken. Welk soort/merk pad moet ik dan aandenken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:02

Over het algemeen werk lamsvel dus goed. Christ, Mattes, Kifra enzo :)

Het ene paard is er ook gevoeliger voor dan het andere. Je hebt er zelfs dieren bij die kale plekken op de hals krijgen door de teugels :(:)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:16

Buitenzinnig schreef:
Stoer!

Dank je!
Welk model ghost pad zouden we moeten bestellen voor onder de mandriana? De optie mandriana staat er niet bij geloof ik ?
:)

@ petricor
Lamsvel helpt zeker.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:18

paddraigh schreef:
Buitenzinnig schreef:
Stoer!

Dank je!
Welk model ghost pad zouden we moeten bestellen voor onder de mandriana? De optie mandriana staat er niet bij geloof ik ?
:) .

Maar het bestaat wel :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:19

Welke moeten we hebben?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:36

paddraigh schreef:
Buitenzinnig schreef:
Stoer!

Dank je!
:)

Klopt, maar mail mij gerust met welke maat en welk model je hebt, dan help ik je verder

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:04

pmarena schreef:

Het ene paard is er ook gevoeliger voor dan het andere. Je hebt er zelfs dieren bij die kale plekken op de hals krijgen door de teugels :(:)

Ik heb nu de orginele Barefoot pad die onder een Lazy Mountain hoort deze is van lamswol, maar dus toch schuurplekken. Heeft het dan nut om een andere pad aan te schaffen of is dit dan weggegooid geld? Ik wil er best geld aan uitgeven, maar als ik bijvoorbeeld een Kifra pad koop van lamswol vraag ik mij dus af of ik daar wat mee opschiet gezien het materiaal het zelfde is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:23

Barefoot heeft alleen pads van wol, dat is dus geschoren wol zonder dat de huid van het schaap er aan vast zit, zoals bij lamsvel :)

Lamsvel is nog een slag gladder dan wol.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:44

Petrichor schreef:
pmarena schreef:

Ik heb nu de orginele Barefoot pad die onder een Lazy Mountain hoort deze is van lamswol, maar dus toch schuurplekken. Heeft het dan nut om een andere pad aan te schaffen of is dit dan weggegooid geld? Ik wil er best geld aan uitgeven, maar als ik bijvoorbeeld een Kifra pad koop van lamswol vraag ik mij dus af of ik daar wat mee opschiet gezien het materiaal het zelfde is.

Dat had ik met de bf pad ook .en met een kifra niet.
Is niet te vergelijken mbt zachtheid

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:59

Oke, thnx voor de antwoorden! Net de Barefoot pad even helemaal los geborsteld met een wol borstel, als de plekken nu alsnog erger worden ga ik voor een andere pad. Ik denk Kifra of Christ, welke bevelen jullie mij aan? :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:41

Petrichor schreef:
Oke, thnx voor de antwoorden! Net de Barefoot pad even helemaal los geborsteld met een wol borstel, als de plekken nu alsnog erger worden ga ik voor een andere pad. Ik denk Kifra of Christ, welke bevelen jullie mij aan? :)

Zijn beide fijne pads!
Kifra heb je in leuke kleuren!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:04

Mn jonkie met de freemax, zit heerlijk, paard ook trouwens, hier voor het eerst los.
Afbeelding

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:14

Afbeelding
Afbeelding

Twijfel een beetje over de zweetafdruk... ligt een ghost Roma op met NO3 kussens en heavyduty inlages. Zadel is geshimt. Droge plek is niet veel warmer/kouder oid dan de rest, haren zij ook niet afgebroken of de andere kant op gewreven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:34

Ziet er prima uit..... :j
Ligt het niet op de schoft (omdat dat ook nat is?) En wat voor pad heb je gebruikt???

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:13

Afbeelding

Ik gebruik deze pad. Zoek iets anders omdat deze eigenlijk te recht is aan de bovenkant, en daarom kruipt hij af en toe op de schoft