[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:26

Ghost heeft als ondertitel "la sella che non c'è" oftewel, "het zadel dat er niet is" Je merkt het wel, maar het is geen storend pakket - ook prettig voor het paard :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:33

Ja dat deed t kwartje vallen gister. Gave uitspraak!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:07

Ik heb vandaag iets nieuws uitgeprobeerd met mijn schuivende toren-Arizona... Ik heb het risico maar genomen en heb de pad met inlages weggelaten. Ik merkte al direct verschil met aansingelen, de singel kon bijna 2 gaten (ongeveer 1,5 van de westernsingel) strakker en later met opstijgen hoefde ik mijn been niet zo idioot hoog op te tillen :P Dus direct verschil in hoe hoog het zadel ligt. Toen ik erop zat merkte ik gelijk dat ik mijn paard veel meer voelde. Behoorlijke tijd weggeweest zonder schuivend zadel (en zo strak zat hij niet) en paard liep er prima onder. Zou het dan toch allemaal gewoon aan de inlages hebben gelegen? :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:07

Zou mij niks verbazen, het klonk echt als het torentjes-effect :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:11

Nouja gelukkig maar := Zal binnenkort eens uitkijken naar een dunne onderlegger. Ben er nog steeds wel een beetje huiverig over maar ik zag geen 'onrustig haar' en paard liep niet anders dan anders dus het zal vast wel goed zijn denk ik.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:57

Ik heb vandaag heerlijk 2 uur buiten gereden. Paardje was behoorlijk bezweet behalve aan de linkerzijde ter hoogte van de beugelophanging een ronde droge plek, verder helemaal nat onder het zadel. Balen!!

Er ligt een Mattes bontje met bf moosgummi inlages onder. Leek mij voldoende maar niet dus :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:23

Aan 1 kant maar??? Dan heeft daar iets gezeten.... wanneer het aan 2 kanten is zou je het kunnen onderzoeken

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:37

Ja, het zat aan 1 kant en was ongeveer zo groot als een klein bierviltje (en die zat er niet onder) Het lamsvel voelde daar ook droog, de rest was nat. Zou het kunnen dat ze rechtsgebogen is en dat ik meer op links ben gaan zitten, blijkbaar? Ze heeft heel veel met een losse teugel gestapt en ik heb weinig aan rechtrichten gedaan maar dat moet toch voor een keer niet zo veel uitmaken? We rijden meestal 1x per week a 2 weken buiten verder dressuurmatig rijden in de bak en dubbele longe werk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:47

het zou idd niet uit moeten maken, maar je weet nooit hoe en wat. Mar een plek aan 1 kant komt dus niet perse van het zadel, wel van de ruiter. Ik heb gemist wat voor zadel het is? Barefoot??

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:05

Ja, ik heb een Barefoot Lexington.

Het is nog niet eerder voorgekomen. Het enige wat eigenlijk veranderd is is het lamsvel maar die is heel mooi wollig en veerkrachtig.... Dan zou je idd denken dat het bij mij ligt, en ik ben de eerste die aan zelfreflectie doet maar ik kan me niet voorstellen dat het nu ineens zo tekent..... Ik rijd nu een jaar met Barefoot, met verschillende onderleggers en het heeft nog nooit droge plekken veroorzaakt. Zou toch raar zijn..... Ik heb wel een dubbele inlage onder mijn pommel liggen dus wellicht dat de plaats waar ik zit dan iets meer omlaag geduwd wordt , dat het laagste punt onder mijn billen misschien te scherp is geweest en ik daarbij onbewust misschien meer op links heb gezeten? Volgende keer mar weer proberen met een enkele inlage onder de pommel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:15

Heb weer eens last van afbrekende haren net achter de pad, maar heb helaas een fjord met draaikont. :+

Word toch maar even kijken voor een echt wollen pad zodra ik een baan heb. -O-

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:40

moet onder jouw zadel ook een speciale pad marcella? Anders heb ik wel 2 mooie wollen westernpads die wegmogen voor een klein prijsje!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:43

Wollen westernpads heb ik wel genoeg alleen voor onder de Cheyenne geen echt wollen pad. Wel 2 barefoot pads, half pad met katoenen onderkant en combi met gewoon sjabrak die dus van achteren schuren. Ach gelukkig nog genoeg lange haren en heeft mogelijk zelfs met verharen te maken.

En de westernpads die jij heb zijn zeer waarschijnlijk geen echt wol en denk ik zo zelfs te lang. ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:05

Marcella kan je het sjabrak niet aan de achterkant aan je zadel vastknopen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:14

Akke_sSpring schreef:
Ja, ik heb een Barefoot Lexington.

Het is nog niet eerder voorgekomen. Het enige wat eigenlijk veranderd is is het lamsvel maar die is heel mooi wollig en veerkrachtig.... Dan zou je idd denken dat het bij mij ligt, en ik ben de eerste die aan zelfreflectie doet maar ik kan me niet voorstellen dat het nu ineens zo tekent..... Ik rijd nu een jaar met Barefoot, met verschillende onderleggers en het heeft nog nooit droge plekken veroorzaakt. Zou toch raar zijn..... Ik heb wel een dubbele inlage onder mijn pommel liggen dus wellicht dat de plaats waar ik zit dan iets meer omlaag geduwd wordt , dat het laagste punt onder mijn billen misschien te scherp is geweest en ik daarbij onbewust misschien meer op links heb gezeten? Volgende keer mar weer proberen met een enkele inlage onder de pommel.

Waarom iedereen toch altijd al die in- en onderlagen??? Jullie bouwen torentjes met vulling en toestanden waarmee je de hele pasvorm van het zadel compromitteert :o Ergens zit er vast iets dubbel, of wat je zegt - iets waardoor je scheef gaat zitten en dan krijg je gedoe - Ik kan in je profiel niet zien wat voor paard je hebt en of een van jullie een wonderlijk model heeft, maar in principe kan elk paard met met een normale Barefoot zonder toeters en bellen, schadevrij rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:16

Heb je dan ook een wollen pad met inlages nodig?
Ik heb nog een klein echt wollen vierkant westernpadje ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:15

Ik adviseer echt altijd een bijpassende pad te nemen, zeker als je veel licht gaat rijden en/of in de beugels steunt. Maar ik zie dat iedereen net zo lang alles vol propt met extra dikke, buitengewone inlagen, dan nog de pommel gaat polsteren, een extra lammetje er onder smijt...etc. Dat komt de stabiliteit van het zadel niet ten goede, de zit van de ruiter wordt verklººt en met al die laagjes creëer je vast ergens een ribbeltje waardoor je alsnog drukplekken krijgt. Back to the basics mensen - de Scythen en hun tijdgenoten (rond 400 voor Christus) scheurden met zijn allen rond op een kussentje en als ze niet doodgingen in de strijd, werd iedereen gewoon oud.... En die mensen zaten dagen in het zadel, niet een rondje boscrossen van een paar uur.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:22

Ik niet, hoor :D
Gooi m'n Christ en m'n zadel er zo op, maar dat kan ook met mijn van nature van inlages voorziene pony :))

Lichtrijden doe ik ook niet aan.

Ik ben gewoon een barbaar van voor de jaartelling -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:40

:D Ik doe dat ook en rijd dan zelfs nog licht - geen pad er onder, wel inlagen er in. Geeft geen enkel probleem. Maar ook hier een gezonde rug. Het is best grappig om te zien hoe die antieke zadels vrijwel eender van constructie zijn als de moderne Ghost..... 8-)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:04

Shirley, foto van de pad? Of iig kleur? :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:38

Ik rij trouwens met de standaard zachte inlages en heb gewoon een fjord met een draaikont en winterharen die snel afbreken. Kan ook gewoon net dat stukje achter de pad insmeren met een beetje anti-klit waardoor de haren glad worden en niet afbreken.

Vermoed gewoon dat de barefoot pads en sjabrakken net aan de lange kant zijn waardoor de plekken ontstaan. Halfpad past precies onder de barefoot Cheyenne.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:53

xDonja schreef:
Shirley, foto van de pad? Of iig kleur? :D

AfbeeldingDe voorste ;)

't Is echt maar een pukkie, hoor, 55 x 58 ongeveer.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:55

Hier nu ook eenvoudig mijn opstelling gewoon westernpad met rugengraat vrijheid met verdikking aan 2 zeiden en hop zadel er op gedaan. :)

Wel erg blij met de pad diie ik nu heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:01

Kwetal schreef:
Back to the basics mensen - de Scythen en hun tijdgenoten (rond 400 voor Christus) scheurden met zijn allen rond op een kussentje en als ze niet doodgingen in de strijd, werd iedereen gewoon oud.... En die mensen zaten dagen in het zadel, niet een rondje boscrossen van een paar uur.

Dat die Scythen zelf heel bleven en oud werden (of doodgingen in de strijd) met zo'n 'zadel' geloof ik wel, maar hun paarden werden vast niet met een prachtig ruggetje gezond 25.

Waarmee ik niet wil zeggen dat laagje op laagje op laagje altijd moet, maar er is ook een grijs gebied tussen wit en zwart :)

Een pad die zorgt voor ruggengraatvrijheid lijkt me prima, en de een zal daarvoor meer laagjes nodig hebben dan de ander.
Maar volgens mij is dat ook wat je bedoeld te zeggen Don, of niet?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:08

Even bijgelezen, lees hier en daar wat over torentjes, ik rijdt het fijnst met mijn VPS-loze Arizona met mijn HAF padje eronder :j