voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:17

@bel91: Ik heb een vliegendeken van Harry's Horse. Paste net om de zitting heen. Ik heb een BF Cheyenne maat 1.

kleintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:43

@safiera oké gelukkig want vandaag zadel iets naar achteren gelegd en toen schoof het weer veel meer..dus dan ligt het niet goed. ondanks dat zweetplek dit keer redelijk was.ik weet dus niet zeker of het voor haar wel zo fijn ligt en ze loopt er ook nog niet echt super onder..
ik zie dat onze ponys dan ook qua karakter op elkaar lijken.april heeft ook van die kuuren em moet ik mezelf ook dwingen door te gaan als ik mijn angst laat merken ben ik helemaal de pineut bij mij is het echt dat ze me test. ze heeft al heel wat mensen weg gejaagd dus ze doet het ook echt op zon manier van wedden dat ik je eraf krijg en omdat het haar met bokken niet lukte is het nu voortaan steigeren en dan kaars recht overeind....en trappelen met haar voorbenen ..maar goed we komen er wel...gewoon volhouden!

ps april heeft ook een keer heel doelgericht naar singel getrapt maar toen was het haar singel stoot die haar kriebelde..misschien was het dat?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:10

Hallo,
Ik ben benieuwd of er ook Barrydale zadel bezitters zijn met kleine pony's?
Vind het zo'n mooi zadel maar twijfel of hij niet te groot is, vind mijn cheyenne maat 0 al aan de grote kant.

viola

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 05:41

Hoe klein is klein? Ik heb een london maat 1 (van een stalgenootje) op mijn stevige C-pony gehad, maar dat past dus echt niet. Zweetbladen veel te lang dus stel me zomaar voor dat dat bij de barrydale ook het geval zal zijn.
Zelf heb ik een arizona 0 dus geen last van zweetbladen.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:50

@bel91 Ik heb gewoon een normale vliegenuitrijdeken bij mijn Cheyenne maat 1. Wel heb ik het type zonder VPS, weet niet of dit verschil maakt.

Wat singel betreft ben ik heel tevreden over de Thorowgood Airoform.
http://www.ruitersport.nl/p/15/304/mo65 ... uursingel-

Bij sommige paarden met een dikkere buik willen singels nog wel eens naar voren kruipen. Weet niet of dit bij jou paard zo kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:12

nee mijn paard is nu eerder te dun
dus dat kan het ook niet zijn
het probleem lijkt te zijn dat de singel te dik is
want de singel van de wintec is een normale bandsingel en daar zijn geen problemen mee

zal die singel eens even gaan bekijken ;)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:17

Het zadel blijft verder wel gewoon op z'n plek liggen? Of dat je het zadel net iets te ver naar voren legt met opzadelen? :)
Misschien dat je zo'n voorgevormde singel kan proberen, die hebben achter de "oksels" van het paard een kleine uitsparing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:31

zadel ligt goed en schuift niet

het is echt de oksel die over de singel heen moet zeg maar
en die singel is dan te dik dus loopt ze haar hele vel kapot

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:50

@ Viola: ik heb jou zadel pas bewonderd op je bonte pony , nu weet ik het weer.
Ik zelf heb ook maar een ukkie van een C- pony 1.30, maar het is wel een dikkertje.
de lente van het zweetblad is 10 cm langer dan mijn cheyenne, dat is inderdaad behoorlijk.

Hopelijk zijn er meer mensen met belangstelling in een Barrydale maat 0??? Laat je horen :D

@bel91: ik gebruik de orginele barefootsingel, super singel. Hij is wel aardig dik, dus als ik mijn zadel te ver naar voren leg, loopt hij ook zijn vel kapot. Leg ik mijn zadel zo neer dat er bijna een hand tussen zijn voorbenen en singel past, heb ik geen last met de singel.
Kan daar het probleem liggen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:54

De Lexington is binnengekomen hier. Ik zou vanmiddag/vanavond gaan testen, maar het onweerde hier zo heftig, dat het niet vertrouwd was om te gaan rijden.
Morgen na werktijd weer een kans...:) Ik ben wel heel benieuwd.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:36

Spannend ben beniewd wat je ervan vind.
Al eerder een boomloos zadel gehad?

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:00

Ik zet hier ff snel een stipje neer :o Moet helaas richting bedje vertrekken maar vindt het wel een interessant topic

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:58

@bel
zakelijk kan je altijd mailen he ;) krijg je waarschijnlijk geen antwoord van mij
of het moet idd 'n lastigere singel vraag zijn oid , die mailtjes bewaren ze graag voor me -O-

maaar die dekens op onze site passen over de cheyenne zadels
voor specifieke typen kan je evt even mailen
maar in de regel passen de moskito's over alle engelse modellen
heb zelf een arizona met een montana , zelfde deken , maar met een grotere (western) uitsnijding

we hebben hier verschillende merken geprobeert om te zien welke we in het assortiment wilde hebben
weet niet hoe ze nu zijn , maar paar jaar terug de HH getest en hele heeeeeeeele slechte ervaring mee :o
buiten de pasvorm .. ding was voor het hek uit al kapot ,
scheurde door en kwam om de achterbenen.. die bies scheurde namelijk helaas niet
nooit mijn paard zo in paniek gezien , die lag ineens gekluisterd ,
wil zoiets ook nooit maar dan ook nooit meer meemaken

de montana echt al door bosjes , bramen struiken , you name it , gegaan
nu na jaren gebruik van dezelfde deken hebben we 1 mini gaatje die zit er al jaren (en die moet ik echt zoeken)
maar t scheurt dus niet verder dan dat

je singel .. heb je foto ? van je paard gezadeld van de zijkant
lengte , voorgevormd en de plaats van je singel kunnen allemaal meespelen

zou voorgevormd met echt vel onderzijde iets zijn?

@cambiar
heb geen ervaring met de grandeur maar als het goed is zit er klittenband aan de voorzijde
tussen nep wol en dekje in zegmaar

of zouden ze meer types hebben :o denk dat pnamerma dat wel weet
zouden de BF pads niet ook passen ?

@hester .. meestal gebruikt door mensen met een paard die lucht vasthoud
en die geen tijd "hebben" (nemen dus) om paard even een paar meter te laten
lopen na aansingellen zodat paard ergste lucht kwijt is en er nagesingeld kan worden

moet eerlijk zeggen .. zou voor mij misschien wel wat zijn
maar dan puur om het systeem , kan nog geen nieuw pak appelsap open maken
(zijn mijn handen/vingers niet sterk genoeg voor)
dat lipje zowel 1e als 2e , voor de 1e heb ik nu een hefboom dingetje , 2e een scherp puntig mes :D
aangezien dat aansingel ding ook met hefboom werkt :o
werkt echter niet bij western singel
gelukkig braaf paard met passend zadel geheel (en dus vrij losse singel) :o

het word helaas ook vaak misbruikt , zoals bv de aansnoer neusriem die aangesnoerd word ..want dat moet toch %)
of een extra singelstoot aan de achterzijde laten plaatsen , ligt zadel tenminste recht , achterzijde kussens ook aan en zo -O-

@kinel
horen we vaker , daarom verhuren we de testzadels ook standaard 2 weken
ben van mening dat 1 weekje niet genoeg is , zeker niet met het weer van hier de afgelopen 2 dagen

man wat een regen onweer storm nog meer regen , pfff

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:07

:= Och, ik heb m'n test-lexington voor 4 weken, ik dacht, dan kan ik lekker rustig testen, en eventueel bestellen zodat ik niet zo lang zonder hoef te zitten. Maar hoewel ik met de cheyenne wel ruggegraatvrijheid had, heb ik dat met de lexington dus echt niet. Die duikt naar voren en raakt daarbij de schoft. En nu heb ik dus al 1,5 week een testzadel, waar ik één keer mee gereden heb.

Zonde geld... Da's 't nadeel van via de post bestellen he? 1x op 't paard leggen was genoeg om te zien dat het niet zou gaan werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:16

Als 'ie de schoft raakt zit er wellicht gewoon een te brede pommel in en kan het verstandig zijn om even contact op te nemen met degene van wie je hem hebt? Wie weet zit er ook nog wel iemand op het Lexington testzadel te wachten en dan kun je hem eerder terugsturen?

Gewoon even overleggen joh :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:22

Hester schreef:
:= Och, ik heb m'n test-lexington voor 4 weken, ik dacht, dan kan ik lekker rustig testen, en eventueel bestellen zodat ik niet zo lang zonder hoef te zitten. Maar hoewel ik met de cheyenne wel ruggegraatvrijheid had, heb ik dat met de lexington dus echt niet. Die duikt naar voren en raakt daarbij de schoft. En nu heb ik dus al 1,5 week een testzadel, waar ik één keer mee gereden heb.

Zonde geld... Da's 't nadeel van via de post bestellen he? 1x op 't paard leggen was genoeg om te zien dat het niet zou gaan werken.

4 weken is helemaal een luxe :Y)
maar zo snel bepalen dat het niet gaat werken is wel erg kort door de bocht
je zadel duikt niet zomaar naar voren ...
neem aan dat de verhuurder je echt wel verder kan helpen ..
wat zegt die er van ? heb je al overlegt ?
pommel maat inlages plaats zadel etc etc

hou me daar lekker ff buiten ..
heb beetje weinig goede momenten dat ik achter de comp kan
en heb al te veel tijd besteed aan het adviseren van mensen
die hun test zadel elders vandaan hebben en ook daar alles aanschaffen
heb zoiets van die gene behoort je net zo goed te kunnen helpen
en vaak hebben de mensen t daar niet eens gevraagd of aangegeven

zo heb ik ook 2 klanten gehad die in plaats van bij ons aangeven
dat het net niet in orde was , ook niet van te voren maat pommel hadden
gemeten en dus de verkeerde hadden in t testzadel , een maat 2 voor een dun meisje
van 12 op een c pony etc etc
wel de vragen op een forum hebben geplaatst en niets aan ons hadden gemeld,
terwijl we ze zo simpel hadden kunnen helpen

en zo krijgen bepaalde zadels merk of type dus een verkeerde naam

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:17

sorry .. niks persoonlijks
maar ben een beetje chagarijnig , kan ik beter niks typen ..
mis m'n kleine , die is op kamp , komt gelukkig morgen weer terug
en heb het kkkkkkoud , ga zo maar weer liggen denk ik

t is niet dat ik niet helpen wil , maar zo vaak dat mensen een vraag hebben
en niet alleen over bf ook andere dingen en dat de verkoper de uitleg al op de site heeft staan
of dat de koper daar niks gemeld heeft of nagevraagd bij de verkoper
terwijl die meestal met een simpel antwoord afkan of iig het vertsand vh product heeft
dat die verder kan helpen

of mensen die iets willen weten en dan maar halve info geven of geen
of krijg je de vraag ja ik zoek een halster voor een welsh ..
uh ja wat voor welsh ? kleine fijngebouwde A of een K van 1,65 ?

probeer ff wat te eten en dan ga ik weer lekker onder de warme deken !
hoop dat het vanmiddag mooier word

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:06

Hey, sterkte he nickyu :(:)

Hier wellicht ook wel interesse voor een ander model dan de cheyenne in maat 0 :j
Maat 1 gaat toch ook niet echt werken op een poown van maar 1,35 (zusje heeft dat probleem)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:38

Safiera schreef:
Hey, sterkte he nickyu :(:)

Hier wellicht ook wel interesse voor een ander model dan de cheyenne in maat 0 :j
Maat 1 gaat toch ook niet echt werken op een poown van maar 1,35 (zusje heeft dat probleem)

Iberica pony of Premium Plus Ponymaat.... :j

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:51

Nickyu Heb jij ook ervaring met de HKM boomloze pads van jouw website?
Afbeelding
Die lijkt me wel wat, hoe ligt het onder het zadel? heb je een foto?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:20

Even hier weer een vraagje :)
2weken de arizona nut positief getest maar ik zit nu te denken; zou ik ook een ceyenne(bijvoorbeeld) kunnen kopen en dan soms met normale pommel en soms westernfork kunnen rijden? Fork is vooral omdat ik ookwel met mecate rij en ik anders met de extra leadrope zegmaar zit. Ik heb wat inspectie gedaan en denk dat het opzich wel kan toch?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:34

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:39

@Laraax: Geen idee of het kan, maar wat ik me wel afvraag, is dat ook echt iets wat je in de praktijk gaat doen?
Ik heb zelf bij mijn nieuwe zadel de pommel verwisseld,en dat was (als je het netjes en voorzichtig wil doen) best een lastig klusje. Het kan wel, maar is niet iets wat ik elke week 3x wil doen zegmaar. Als ik het zou zijn dan weet ik wel dat ik in zo'n geval maar heel af en toe zou wisselen, omdat het simpelweg makkelijker is het zadel te pakken zoals het er hangt :o

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:57

Oke duidelijk :)
Misschien dat ik dan zelfs wel altijd fork wil, punt is vooral dat hoe gaaf ik de westerntypezadels ook vind. Ik wilde meer ruimte als ik nu heb, maar ik heb het gevoel dat ik nu té veel ruimte heb. Dit is op te lossen door een wat veelzijdiger model te nemen als bijv de Ceyenne. Wat ook zo is is dat de ceyenne in Dry-Tex beschikbaar is wat mij aanspreekt omdat dit minder onderhoud vraagt. Nu is het zo dat een vorig verzorgpaard de ceyenne heeft(al heb ik daar al tijden niet meer op gereden) en een vriendin van mij heeft m ook. Zij komt binnekort bij mij op stal staan en dan zou ik die ook kunnen testen.

Gewone ritsen zijn denk ik best wel te verhelpen of niet?(dus dubbele rits van laten maken, kost misschien wat maar het zadel opzich is veel goedkoper dan de westerntypes die ik voor ogen had dus heb daar ruimte voor in mijn budget)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:12

Zo, net de Lexington gereden. Had niet te grote voorstellingen erbij, omdat ik tot nu toe alleen maar teleurgesteld ben in zadels.
Mijn partner heeft me geholpen met opstijgen. Keurig met een krukje, net als altijd en geen probleem met schuiven.
Oeff....het zadel zat toch wel breed. Even afwachten of ik dat wel zou trekken. Ben gaan rijden en het viel me erg mee. Geen wiebelbenen, geen onrustige zit. Ging wel lekker en voordat ik het wist zat ik er alweer een uurtje op. Lekker gereden. Nu even afwachten wat mijn bekken er van gaat zeggen, want qua breedte zit het op het randje. Verder geen pijn.
Na het rijden een mooie, gelijkmatige afdruk. Alleen twijfel ik beetje over de ruggengraatvrijheid. De ruggengraat was ook vochtig. Ik heb gekeken en er zaten donkere inlages in. Niet hele dikke. Misschien is dit te weinig, gezien de armbespierde rug van het paard?

Paard moest wennen, maar op een gegeven ontspande ze wel. Ik heb het zadel twee weken om te testen, dus wordt vervolgd.