voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:53

@ Barroco: Misschien is een libra wat voor jou? Zie onderschift van buitenzinnig. Eventueel heb ik nog een barefoot cheyenne maat 2 te koop, maar ik vraag de hoofdprijs :+ en zo op je profiel gezien denk ik dat je beter een maat 1 kan proberen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:58

Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik weet het niet, door alle pro-Barefoot verhalen heb ik me daar eigenlijk wel op ingesteld.
Is de Libra vergelijkbaar?
En dat is gelukkig ook wel haalbaar met mijn budget, zijn wel een aantal tweedehandsjes en dan is de Stella in de aanbieding.
Maat 2 gaat hem idd niet worden denk ik, heb maat 36/38.

Ik zit te twijfelen tussen een 2e hands cherokee(geen vps) met alle toebehoren erbij, of een nieuwe Stella met toebehoren, voor beide kom ik ongeveer op dezelfde prijs.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:01

Barroco schreef:
Ik weet het niet, door alle pro-Barefoot verhalen heb ik me daar eigenlijk wel op ingesteld.
En dat is gelukkig ook wel haalbaar met mijn budget, zijn wel een aantal tweedehandsjes en dan is de Stella in de aanbieding.

Ik zit te twijfelen tussen een 2e hands cherokee(geen vps) met alle toebehoren erbij, of een nieuwe Stella met toebehoren, voor beide kom ik ongeveer op dezelfde prijs.

Hoi,

Ik heb een Libra en ik heb ook meerdere BF gehad zowel met als zonder VPS en ik moet je bekennen dat ik de Libra het fijnst vind zitten en rijden.
Misschien dat je een testzadel bij BuitenZinnig kunt aan vragen, die verkoopt zowel BF als Libra zadels.

MaritB

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:02

Heeft de libra zelfde pasvorm als de barefoot?

Dan weet ik of het gaat passen op mijn pony :)

sophie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:12

Hoi,

Kan er mij soms iemand vertellen hoeveel ik nog voor en premier spring zadel zou krijgen.het is bijna 1jaar oud,zeer goed onderhouden en geen beschadigingen aan :) .
Bij het kopen van dit zadel hebben ze mij wijs gemaakt dat het een veelzijdigheid zadel met afwijking dressuur zadel is ,maar blijkt dat dit gewoon een spring zadel is.

Groetjes.

kleintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:21

Hoe vinden jullie mijn nieuwe barefoot lex liggen op April?

( ja ik weet ik moet nog meer aan mijn houding werken , trek mn rug hol en mn hakken moeten meer naar beneden , maar ik zit nu nog best breed , maar er word aan gewerkt ! )

Afbeelding

aangezien de foto beetje donker is even wat aangepast

Afbeelding

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:35

Heb net de bestelde Heavy duty inlages ontvangen en ze zien er goed uit :)
Nu heb ik alleen een "gekke" vraag: Welke kant moet op de rug van het paard, de platte kant of de kant met de bolling? :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:46

kleintje : wat een leuke poown heb jij zeg :j

tjelley, ik vermoed de platte kant, maar ik denk dat Pmarena dat beter pan beantwoorden ;)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:51

Sonja_vR schreef:
tjelley, ik vermoed de platte kant, maar ik denk dat Pmarena dat beter pan beantwoorden

Ja dat denk ik ook, alleen is de bolle kant zachter en dat lijkt mij logischer :) Ik wacht het even af.

kleintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:17

@sonja Thnx! ja ik ben heel blij met er !! ondanks dat ze behoorlijk moeilijk kan doen .
Maar vinden jullie van het zadel ? schoudervrijheid? niet te groot ? etc..

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:00

Leuke pony :j Wat voor ras is het?
Ik denk dat het wat lengte betreft wel kan, maar misschien ligt het zadel iets te ver naar voren. Welke maat Lexington heb je?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:18

Barroco schreef:

Ik weet niet of je ook de London in gedachten had nog? Anders kun je altijd een keer die van mij proberen als je wilt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:30

nickyu schreef:
zo wat zijn jullie weer hard gegaan ...

@duhelo , toppie , nou nog recht blijven zitten :D evt 1 gaatje strakker , niet insnoeren
dat is wel makkelijk en verlijdelijk met elastiek maar paard niet zo blij mee :o

recht zitten is nogal een kunst op een huppelkonijn :D
Maar vandaag naar de manege geweest, en de singel nu eens echt kunnen testen. er was direct veel minder afleiding(nouja, liep vol met schreeuwende ponykamp kinderen, een nieuwe omgeving, MAAR dat enge blaadje uit de wei was er nu niet :D ), dus paard deed nu haar aandacht bij mij :).
heb mijn zadel deze keer op de normale plaats gelegd (legde hem de eerste twee maal wat meer naar voor omdat ik niet wilde dat singel zadel naar voor trok, maar dat zat niet zo fijn, heb hem nu terug 5 cm meer naar achter gelegd, en was al een stuk beter), het is nog wat zoekenn naar de juiste singelgaatjes (paard blaast zich op, heb de indruk dat die onwijs strak zit, maar na het rijden was die redelijk los => enkel: mijn singel piept tijdens het draven :+ , dus je hoort hem wel "werken")
paardlief goed aan het werk gezet, veel gegaloppeerd, veel overgangen, en zadel bleef mooi netjes liggen. dus voorlopig ben ik tevreden van de FRA!
trouwens geen droge plekken gezien onder de singel, maar paard is wel een zweetbeest :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:50

Na een klein kinkje in de kabel kan ik deze week toch mijn Barefoot testzadel in ontvangst nemen!!! :D
Ik ben echt heel benieuwd. Ik weet nog toen ik de Iberica op haar rug legde, ze helemaal verbaasd was en constant aan het ding wilde snuffelen. Ze reageerde ook heel bijzonder toen ik even stilstond, weer omkijken en snuffelen.
Ik ga er met een open vizier in en ik hoop dat het voor ons een oplossing kan zijn.

Ik heb ooit wel eens op een ouder type cheyenne gereden op een tonnetje ronde Tinker. Toen kwam ik de pommel (mt 1 volgens mij) wel geregeld tegen met lichtrijden. En had ik het gevoel dat mijn benen ver van de buik af waren. Verder kan ik me niet echt herinneren of ik het heel vervelend vond. Het was i.i.g. voor de vps tijd.

kleintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:48

@tjelly thx ! vermoedelijk een mix hafflinger welsh. zie voorstel www voor hele verhaal. zadel is maat 1..ik vind het ook ver naar voren liggen maar bij passervice zeiden ze zo dat het goed lag en ik heb het toch een keer wat verder naar achteren gelegd maar toen had ze drukplekken bij pommel. het kieperd dan naar voren.maar ik had toen ook beugelophanging verplaatst die heb ik al terug gezet.volgende x eens kijken hoe het nu gaat als ik em wat verder naar achteren leg.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:56

Spannend Ankem!

Kleintje83: Lijkt wel wat op mijn ponybeest :D Leuke is het iig. Zadel ligt wel ok, zo van deze foto? Als jullie er beiden blij mee zijn lijkt het me prima, toch?

Barocco: Ik zou bij de keus VPS-loos cherokee/VPS Stella dan voor de Stella gaan. Vind zelf VPS wel een groot voordeel voor de ruggegraatvrijheid. Ook is kunstleder een (heel) stuk minder zwaar in gewicht. Gaat daarnaast gewoon heel lang mee. Wij hebben een tweedehands dry-tex cheyenne en die is na 1,5 jaar zeer intensief gebruik bij ons nog prima. Je ziet wat slijtage, maar dat is met leer net zo, en misschien nog wel eerder.

Buitenzinnig schreef:
Niet te strak aansingelen, Safiera! Schuiven is ook een kwestie van balans en/of een scheef paard. Die droge plek duidt misschien op veel druk (bij borstbeen???) en er zijn zelfs paarden met een gebroken borstbeen omdat hun ruiter het zadel zo ongenadig strak aantrekt |( Dat geeft ook problemen bovenop. Misschien zijn die bokken naar je been ook een teken van ongenoegen over een te strakke singel???? (ik gok maar, hoor - stond er tenslotte niet bij)

Jeetje, kun je echt breuken veroorzaken met een singel?! :oo

Balans + scheef paard is beiden sprake van... tel daar ook nog maar een scheve ruiter bij op... Ik wil gewoon dat mijn zadel boven blijft wanneer ik opstap, maar vooral dat ik met zadel en al boven blijf wanneer mijn paard plotseling besluit om te draaien of zo. Dat laatste is toch wel een vereiste voor de veiligheid.

Te strak zal trouwens meegevallen zijn. Van bovenaf kon ik makkelijk een vuist tussen de singel steken. Alleen waren mijn gaatjes op om verder te singelen. Wel vind ik het met FRA lastig te bepalen hoe strak het nou moet. Met niet-elastische singels voelde ik het tijdens het trekken wel. Maar paardvriendelijk... Singels zijn überhaupt niet paardvriendelijk denk ik. Losjes vastzetten is het beste, maar mijn pony heeft zo'n ronde platte rug dat alles dan onder zijn buik terecht komt :=

Toch een kortere singel kopen.

Van het bokken is het goed dat je de singel oppert. Denk dat ik het toch zelf was, maar zal even opletten wat er met een andere singel gebeurt.
Ik dreef nl flink, en hield ook nog eens niet zomaar op (paard moest rónde volte maken ipv naar binnen vallen). Zag mijn pony eerst nors kijken, en toen kwam dus zo'n bokschop naar mijn been. Pas daarna ging de trukendoos open om echt te zorgen dat die irritante ruiter er af zou gaan.

Tja, paardje mag mij dingen duidelijk maken en dan wil ik graag luisteren... Enige is dat ik ook geen perfecte ruiter ben! Boos kijken of desnoods een bokje wanneer ik het echt verkeerd doe is toegestaan, maar vervolgens echt gek doen en mij bang maken niet. Zo zijn onze afspraken gewoon. Best redelijk, niet?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:35

Treurig maar waar, er zijn paarden met een beschadigd borstbeen van te strak aan singelen - ik denk dan aan die mensen die zo'n hevel hebben om nog een extra gaatje strakker te kunnen. Beter is met geduld aan te singelen - gaatje links, gaatje rechts etc. Stukje stappen, weer gaatje.... Je moet makkelijk en pijnloos een platte hand onder de gesp kunnen stoppen.

Om schuiven bij opstappen kan je opstaphulpje gebruiken. Dan hoef je het zadel ook niet meer "recht te trappen" en dat scheelt met rijden.

Een paard denkt niet in termen van wraak nemen en bang maken, maar reageert primair op wat er gebeurd. Dus als hij probeert je er af te werken, dan zal er iets zijn wat hem niet bevalt. Ik denk dat je even bij jezelf te rade moet gaan en afstrepen wat er niet van toepassing is. Wanneer het gevraagde te lastig is en hij het niet snapt, zal er een reactie komen. Het hangt van het temperament van het paard af HOE die reactie is..... Niet passend harnachement kan OOK een reden zijn om furieus te reageren. Als je als wild paard een wolf op je rug hebt, probeer je die natuurlijk te lozen.... Dwars gedrag is NOOIT de schuld van het paard, maar wordt altijd getriggerd door wat de ruiter doet .... (onder werk uitkomen als ze geleerd hebben dat dit mogelijk is , is ook de schuld van de ruiter :o )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:49

Ja kijk, die laatste zin slaat de spijker op z'n kop! En dat bedoel ik ook meer met 'mij bang maken mag niet'. Hij weet (en dat is inderdaad mijn schuld) dat ik onzeker of zelfs bang wordt wanneer hij zulke acties uithaalt. En dat ik vervolgens afstijg :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:54

Woehoew!!! Ik heb net m'n tweede espaniola ontvangen met zo'n soft knielage zweetblad. Man wat een zalig zadeltje. Zo stevig ook....
Ligt ook zo super goed op de paarden en je kan de kussens individueel naar elk paard kiezen, denk dat ik me nog zo'n setje ga aanschaffen van die bredere kussens voor onder mijn andere espaniola die toch wel minder stevig aanvoelt, heeft iemand deze al geprobeerd?
Twijfel tussen de NP en DSH.
http://www.das-sattelhaus.de/Espaniola-prutsmuts.html
Alleen vond ik het vreemd dat in het grandeur pad geen inlages kunnen gestopt worden, ik dacht dat er zo'n apart vakje voor was? Er zit alleen een soort nep-bonten laagje aan de onderkant.
Welk pad kan je de inlages kiezen voor onder de espaniola of zitten die inlages er al in zonder dat je ze kan uithalen? Welke inlages zouden goed zijn voor onder de espaniola?

Haha, in de link stond 'zubeho*r' , dat is Duits voor toebehoren en bokt vertaalt dat naar 'prutsmuts' :+
De link werkt dus niet.
Dit zijn de kussens:http://www.das-sattelhaus.de/Espaprodel-DetBig-KlettNP.html
http://www.das-sattelhaus.de/Espaprodel-DetBig-KlettDSH.html
Zou dat eerst eens willen proberen, maar dat kan jammer genoeg niet, dus ik zal moeten kiezen...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:58

heb nu inmiddels `n keer of 10 op mijn bf gereden en ik krijg er steeds meer plezier in. had dit veel eerder moeten besluiten om er een aan te schaffen. merk ook dat mijn haf er steeds beter onder gaat. veel meer ontspanning.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:09

Cambiar schreef:
Alleen vond ik het vreemd dat in het grandeur pad geen inlages kunnen gestopt worden, ik dacht dat er zo'n apart vakje voor was? Er zit alleen een soort nep-bonten laagje aan de onderkant.

Zit er aan de voorkant tussen het bont en dekje niet een klitterband die je open kan doen om ze daarin te stoppen?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:17

Buitenzinnig schreef:
Treurig maar waar, er zijn paarden met een beschadigd borstbeen van te strak aan singelen - ik denk dan aan die mensen die zo'n hevel hebben om nog een extra gaatje strakker te kunnen. Beter is met geduld aan te singelen - gaatje links, gaatje rechts etc. Stukje stappen, weer gaatje.... Je moet makkelijk en pijnloos een platte hand onder de gesp kunnen stoppen.
Tja, zo'n hevel... Ik zag ze pas liggen, dat ik dacht :wow: iemand heeft dat bedacht. 'n Werktuig om je paard in 2en te trekken. En ja hoor, even later zie ik 'm gebruikt worden. Anders gaat de Wintec klapperen :=

Was 'n nieuw paard op stal, met 'n gezonde rug. Dus ik "heeft ze het zadel meegekocht?" --> Nee, waarom? Die mooie rug komt van 't voor de kar lopen.

Nog geen week later, met Wintec, is de atrofie al goed onderweg. Wiehoe... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:38

kom ook weer even binnenwaaien :wave:

heeft er iemand een idee welk rijvliegendeken er op een barefoot cheyenne maat 1 past en op een wintec 500 17 inch?
heb nicky al een pb gestuurd want heb het deken bij haar zien staan
tot ik tot de conclusie kwam dat er in haar onderschrift staat dat ze geen pb's leest

dus bij deze nicky misschien kun je hier antwoord geven? (of iemand anders uiteraard)

en ik heb een probleem met mijn barefoot
ik heb er de barefoot singel opzitten maar mijn merrie loopt elke keer haar oksels open ermee
vind het zwaar waardeloos!

ga nu proberen wat er gebeurd met een neopreensingel
en anders alleen die merrie nog met de wintec rijden
maar dat zou ik jammer vinden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:12

Is je singel niet gewoon te kort...?

Heb je een foto van zadel + singel te paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:00

zal even een foto moeten maken
de singel is niet te kort want hij zit aan de rechterkant op het 2e gaatje van boven en links op de 2e van boven

het is volgens mij een 50 cm singel
dus nu heb ik er 1 geleend van 45 cm van neopreen

het is zo sneu voor der
ze gaat er dus ook kort door lopen want het doet natuurlijk zeer

je ziet haar elleboog (?) er ook elke stap overheen schieten zeg maar