[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:17

ben ik vreemd als ik bedenk dat het kortste zadel in 17 inch gewoon 17 inch is? ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:24

Ha ha toch wel een beetje :P 17 inch betreft namelijk de zitmaat van de ruiter en niet de lengte van de kussens :) De kussens kunnen korter of langer zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:31

Nee dan ben je niet vreemd wat mij betreft :)

Natuurlijk valt de ene zitting van 17 inch groter dan de andere, doordat die op een andere manier gemeten wordt of anders van vorm is.

En het ene 17 inch zadel zal langer zijn dan het andere, en dan heb je inderdaad nog dat de lengte van de kussens van het ene zadel anders is dan die van het andere zadel die allebei verkocht worden met een 17 inch zitting.

En inderdaad de mogelijkheid van kortere kussens, waar ik persoonlijk absoluut geen fan van ben omdat dit op de iets langere termijn vaak meer problemen geeft dan oplost... -O-

Ook het idee dat je beter een boomzadel zou kunnen nemen als (in verhouding) grote ruiter op (in verhouding) klein paardje vind ik wat dubieus gezien een boom om niet gemeen te kantelen en druk op de randen te gaan geven, een stukje aan de voor- en achterkant onder de ruiter uit moet steken.

Terwijl een boomloos / flexibel zadel de druk meer beperkt houdt echt onder de ruiter zelf.

Waardoor je (in principe) met bvb. een BBP dus altijd een korter gebied van druk op de rug hebt dan met een boomzadel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:42

Ben eventjes op mijn mama aan het wachten... dan gaan we het zadel passen!

Heb hem nog eens nagemeten! Vanaf het begin gemeten tot aan het gedeelte waar ik zit komt binnen de 43 cm. Zo lang mocht een boomzadel ook zijn dus dat gedeelte zit sws binnen de 18de rib. Het stuk daarachter zit er wel overheen maar daar komt geen druk op te zitten *\o/*

Er zitten ook van die panelen onder waardoor ik met een gewone westernpad de ruggengraat mooi vrij hou. Maar is dat eigenlijk wel goed?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:57

Volgens mij gaat het erom dat de pad ook niet op de ruggengraat ligt en dat is denk ik wel het geval...?

Ik ben aan het kijken voor een andere singel. Mijn zadel schuift iets naar achteren (vermoedelijk door het lamsvelletje wat eronder ligt, en ik moet daarom flink aansingelen om dat te voorkomen. Dat vindt paardlief, terecht, niet heel leuk en ik wil daarom graag een singel met elastieken uiteinden zodat er wat meer rek opzit ten gunste van mijn paard, niet om harder aan te singelen.

Nu heb ik een banaansingel van kunstleer en ik vroeg mij af of jullie goede ervaringen hebben met een merk of type banaan met elastiek aan beide zijden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:09

De ene banaan is de andere niet. :D Waarmee ik bedoel: er is nogal wat oneneigheid over wat nou een banaansingel is, wat een anatomische en wat een C-vorm. pmarena had enige tijd terug daar mooie plaatjes en goede uitleg over. even terugzoeken anders?

Ik rijd met een leren singel met stiek aan beide kanten. Aan 1 kant moet je nooit doen, da's vragen om scheef trekken.
Wat zoek je? Ik heb een bruine BF leren singel te koop, maat 65cm. Evt. ook een mooie zwarte, merk Henri de Revel. ook met stiek. Beide zijn breed bij de gespen, dan smaller achter de ellebogen en weer breed midden onder de buik. Anatomisch gevormd, heet dat geloof ik?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:15

Komt die!!!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu nog eventjes een gewone pad eronder liggen want mn arizona pad is in bestelling :) Het zadel ligt erg netjes moet ik zeggen. Heb er heeeeel even mee gestapt omdat mn pony niet 100% loopt maar hij zit HEER-LIJK <3

Alles moet nog eens goed gevet worden en iets beter op maat gemaakt worden.. Fenders zijn voor mij nog wat aan de lange kant en ook de singel is te lang dus ik moet gaatjes bij maken in de singelstoot(?) maar aangezien het nylon is gaat dat wat moeilijk met een gaatjestang := Heb het vandaag even met een schaar gedaan

editje: het zadel is overigens niet te lang voor haar korte rug. Het gedeelte waar het zitvlak eindigt zit precies achter de 18de rib. Het gedeelte daarna valt er wel over maar daar zit geen druk van de ruiter, toch? Of geeft de cantle ook druk op de rug?

Heb hem meteen even in het vet gezet
Afbeelding
Links is na het invetten en rechts niet.. <3

En het detail van het hoofdstel!
Afbeelding

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:20

Mooi! Zadel lijkt me zeker niet te lang hoor. Hij draagt tot rib 14 ofzo zo te zien. Tenzij jij met je kont echt OP de cantle zit, dat is niet de bedoeling en dan zou het zadel voor jou te krap zijn.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:21

<3

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:22

Ik heb erop gezeten, ofja erin... Had echt voldoende ruimte!!

Ik ben helemaal verliefd <3

Nu moet ze nog beter gaan lopen en mn padje binnen krijgen -O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:22

Niet alles gelezen enzo maar iets met dierfysio en maat 2 nut london? Staat op equixantos te koop...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:24

Met of zonder kussens op de foto, maar heb wel iets het idee dat het zadel voorover kantelt.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:26

Heel mooi zadel!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:27

Nu nog met die kussens eronder en een hele dikke pad. Kzou het zonder moeten proberen en dan met een gewone barefoot pad :)

Zag bij het afzadelen dat die kussens er verkeerd onder zaten. Eentje zat verder naar buiten dan de andere. Ochja, klein stukje stappen gaat ze ook niet dood van!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:27

dierfysio schreef:
De ene banaan is de andere niet. :D Waarmee ik bedoel: er is nogal wat oneneigheid over wat nou een banaansingel is, wat een anatomische en wat een C-vorm. pmarena had enige tijd terug daar mooie plaatjes en goede uitleg over. even terugzoeken anders?

Ik rijd met een leren singel met stiek aan beide kanten. Aan 1 kant moet je nooit doen, da's vragen om scheef trekken.
Wat zoek je? Ik heb een bruine BF leren singel te koop, maat 65cm. Evt. ook een mooie zwarte, merk Henri de Revel. ook met stiek. Beide zijn breed bij de gespen, dan smaller achter de ellebogen en weer breed midden onder de buik. Anatomisch gevormd, heet dat geloof ik?

Die van Pmarena ga ik even nazoeken. Bij Akke ligt de singelplaats verder naar voren dus ik heb echt een singel nodig die meer naar voren loopt als in een c of banaanvorm. Dan heb ik waarschijnlijk nu een c ;)
Ik wil ook zeker aan 2 zijden elastiek :)

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:29

Oehh die westernmodellen zijn zo mooi!!
Al in het topic van de boomloze sets gevraagd: Zijn er nog meer mensen die hun barefoot hebben gepimpt?

Ik ben nog in dubio: Of mijn huidige cherokee verbouwen tot westernachtige look of verkopen en voor een westernmodel gaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:32

@Lisa_Vera, gaat het je puur om die fork aan de voorkant? Dan zou ik hem gewoon ombouwen tot een westernachtige look. Wil je echt kortere zweetbladen enz dan zou ik hem verkopen en kijken voor een arizona :)

hou er wel rekening mee dat die langer zijn! mocht het zijn dat je een paard met korte rug hebt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:32

Ziet er mooi uit het zadel!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:39

karev schreef:
Niet alles gelezen enzo maar iets met dierfysio en maat 2 nut london? Staat op equixantos te koop...

kweetut, tnx. het is alleen een nieuwe, dus echt duur, en er de geldboom draagt nog steeds geen vruchten hier. -O- vrees dat het niet voor ons bestemd is, die bruine london: steeds krijg ik het op het juiste moment niet rond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:45

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de kussens. :o

Dacht namelijk dat het zonder kussens was eigenlijk, maar dan zou het iets naar voren kiepen van het zadel ook door de scheve kussen komen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:51

Het zijn soort van panelen met klitteband. Ik kan ze er dus gewoon vanaf halen :)

Zal na het weekend eventjes een foto maken!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:09

Schitterend M_hartje_M ! Erg mooi hoofdstel ook.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:21

M_hartje_M: de Fork en de fenders en dan vind ik wat bruine sliertjes enzo ook wel stoer hahahaha. Dus inprincipe zou ik mijn cherokee wel kunnen ombouwen.
Ja het rechthoekige model is ook wel gaaf, maar ik heb ook een kort paard dus daar moet je dan idd rekening mee houden.
Heb je nog leuke ideeen? Hij is zwart het classic model, maar ik wil graag hem een donkerbruine draai geven bijv. de fenders bruin en een seatsaver bruin oid!

Heeft iemand wel eens een echt westernpad onder een cherokee gehad? Of ziet dat er heel gek uit door het model?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:26

Lisa_vera schreef:
M_hartje_M: de Fork en de fenders en dan vind ik wat bruine sliertjes enzo ook wel stoer hahahaha. Dus inprincipe zou ik mijn cherokee wel kunnen ombouwen.
Ja het rechthoekige model is ook wel gaaf, maar ik heb ook een kort paard dus daar moet je dan idd rekening mee houden.
Heb je nog leuke ideeen? Hij is zwart het classic model, maar ik wil graag hem een donkerbruine draai geven bijv. de fenders bruin en een seatsaver bruin oid!

Heeft iemand wel eens een echt westernpad onder een cherokee gehad? Of ziet dat er heel gek uit door het model?

Ik denk dat je je zadel prima zo kan pimpen hoor, je verandert niets blijvend aan je zadel :j
Heb zelf een bruin met zwarte cherokee.

Ik denk dat een Westernpad te kort is voor de zweetbladen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:34

Westernpad is te kort aan de zijkanten. :j