voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:23

Je kan evt nog op eBay kijken voor kussens..Ik zag laatst ook een paar met fleece ipv glad leer,meestal kun je wel achter de afmetingen komen..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:48

Wubbo schreef:
Het is jammer dat je zo weinig ervaringen leest van de Libra.

ik was ook super tevreden met de libra trec, ik vind hem ook fijner zitten dan de bf
maar helaas op het paard van mijn zus en op mijn (grote)shet ligt hij super maar op de pony waar hij voor bedoeld is gaat het niet werken
hij gaat dus weer de verkoop in -O-

Wubbo

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:51

Het is dat ik het geld niet heb liggen, maar anders had ik die van jou erbij gekocht.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:06

daisyhot123 schreef:
Firefly4 schreef:
Ik rij zelf ook boomloos:

Voordelen:
- zit heerlijk
- paard loopt er soepel onder
- Vind dat ik er een betere zit van krijg
- Makkelijk in onderhoud

Nadeel:
- Jammer dat dekjes moeilijk te verkrijgen zijn, al ben ik nu met wat dingen aan testen voor andere dekjes en dat werkt ook wel.
- Ik vind dat het zadel soms verschuift. ene dag heb ik nergens last van, andere dag wiebelt die me hele tijd over de rug (of doe ik iets fout?)
Vandaag ook, stap ik op, rij een stukje, schuift zadel naar links. Stap ik af, leg 'm weer goed, singel weer goed aan, stap op, rondje draf, zakt die weer naar rechts/links... Ik snap dit niet. Maar de dag dat ik lekker erop zit zonder wiebelen/verschuiven heb ik singel op zelfde gaatjes zitten, dus vind het vreemd. Iemand hier misschien tip voor?

sluit ik me helemaal bij aan! ik heb er zelf ook 1, er is ook een Site waar je Boomlooszadels kan huren voor 50,- voor een week! daarna heb ik hem zelf gekocht voor mijn paard!

Altijd op hetzelfde gaatje heb ik mij ook wel eens in vergist. Er zit namelijk een enorm verschil in omvang soms. Dus gewoon altijd aansingelen totdat er nog 2 vingers plat tussen passen. Ik ben een keer in de carrousel van mijn paard gegelden in galop en toen riep ik nog ´ik heb hem op hetzelfde gaatje als altijd!´ Pas later gealiseerde ik mij dat dat waarschijnlijk de oorzaak was van het probleem :+

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:52

Ik lees al een tijdje mee, maar kom nu ook maar even binnenvallen, wan tik heb een probleem met mijn zadel. Ik heb al een tijdje een barefoot lexington en die bevalt prima. Een paar dagen geleden schoof mijn zadel met rijden ineens scheef en liep mijn paard ook nogal scheef. Na even naar het zadel gekeken te hebben bleek die nogal scheef te zijn geworden. Toen bedacht ik me dat mijn poetsspullen inderdaad onder de rechterkant van mijn zadel hadden gestaan per ongeluk (het zat klem) en dat dit niet zo goed is geweest voor mijn zadel.

Iemand ideeën om het zadel weer recht te krijgen, zonder dat ik heb zadel scheef op mijn paard hoef te leggen?

Hier even een foto van de achterkant als verduidelijking van het probleem, de voorkant is hetzelfde verhaal:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:59

je zadel omdraaien in de kast zodat de poetsspullen een tijdje onder de linkerkant liggen? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:25

vandaag mijn london geprobeerd met de fra supersingel. behalve het feit dat paard superfris was (was bijna niet deftig mee te rijden eigenlijk), beviel het vrij goed.
zadel schuift niet verder naar voor, moet wel redelijk aansingelen, en na de galop was die toch iets opzij geschoven.
ik heb langs de ene kant nog twee gaatjes over, langs de andere kant maar eentje meer, paardlief staat momenteel een heel stuk te zwaar, dus ik hoop dat hij niet op een bepaald moment te lang zal zijn, maargoed
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBZZQZWL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TJ4WBLVY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XSMUUTZ.jpg

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:47

Enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat je een heel leuk paard hebt en dat de london haar goed staat :D

Ik heb trouwens mijn FRA op de laatste gaatjes zitten aan twee kanten. Ben bang dat ik aan een kortere moet binnenkort, al maak ik er ook net zo lief een gaatje bij ;) Mijn singelstoten zijn trouwens wel een heel stuk te lang voor mijn poown... Maar die knip ik liever niet af.

Had jij trouwens ook een droge plek onder de buik met de FRA?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:52

Safiera schreef:
Enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat je een heel leuk paard hebt en dat de london haar goed staat :D

Ik heb trouwens mijn FRA op de laatste gaatjes zitten aan twee kanten. Ben bang dat ik aan een kortere moet binnenkort, al maak ik er ook net zo lief een gaatje bij ;) Mijn singelstoten zijn trouwens wel een heel stuk te lang voor mijn poown... Maar die knip ik liever niet af.

Had jij trouwens ook een droge plek onder de buik met de FRA?

dank je :D
het is het eerste zadel dat ook niet ieniemienie klein lijkt op haar :D

de stoten hangen er nu ook wat bij te flapperen, maar voor het mooie kan ik ze nog dubbelstoppen, die knip ik ook liever niet af :)
eerlijk gezegd heb ik niet op de singelafdruk gelet, ik doe dat morgen meteen even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:03

ziet er mooi uit,die london...
in mijn herinnering(misschien oude london)waren de kniewrongen veel korter.
deze ziet er wel comfortabel uit..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:15

Ja, de london is gewoon vrij groot, op mijn pony kwam er amper pony onder vandaan :+
Ik wilde dat mijn benen langer waren, in de london kwam ik tot halverwege en nu zelfs in mijn cherokee kom ik niet echt fijn uit bij m'n knie.

Maar dat is van later zorg. Vandaag heeft pony weer een nieuwe streek bedacht, hij ging bokken naar mijn been. Toen ik doorreed begon hij zelfs te springen en steigeren... Beest kan ook nooit een paar keer achter elkaar braaf zijn he! Grr, ik kan hem wel achter het behang plakken :( Net nu ik weer een beetje op hem dúrf te rijden, (stap, draf, galop en de hele bak door sturen) bedenkt hij dit!

Sorry, moest het even ergens kwijt. *zucht* Paarden houden je van de straat zullen we maar zeggen.

Zadel schoof trouwens erg met opstappen vandaag. Kon niet strakker singelen -laatste gaatje zoals ik al schreef. Vind die FRA toch niet ideaal. Ga iig een kortere 'gewone' singel kopen, dat even aankijken.
Ook heb ik bij de FRA al een paar keer een droge plek onder de buik gevonden. Geen witte haren, wondjes of gekke dingen, maar ook niet helemaal gewoon, niet? Wel vind ik het bij het aansingelen een groot voordeel dat de singel zo fijn elastisch is. Lastig, lastig. Ik wens er ook niet met zadel en al naast te schuiven natuurlijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:55

Niet te strak aansingelen, Safiera! Schuiven is ook een kwestie van balans en/of een scheef paard. Die droge plek duidt misschien op veel druk (bij borstbeen???) en er zijn zelfs paarden met een gebroken borstbeen omdat hun ruiter het zadel zo ongenadig strak aantrekt |( Dat geeft ook problemen bovenop. Misschien zijn die bokken naar je been ook een teken van ongenoegen over een te strakke singel???? (ik gok maar, hoor - stond er tenslotte niet bij)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:18

Als ik het zo hoor - vandaag ging ie moeilijk doen en vandaag schoof het zadel, dan zou ik zeggen dat 't zadel scheefgezakt was en ponylief daarom niet meer mee wilde werken.

Ik heb nu de stevigheidsdingen uit m'n Startrekk dressuur gehaald (jeetje, die waren veel langer dan ik dacht, en eigenlijk gewoon een soort boom!) en daarmee is het zadel wel vele malen flexibeler geworden. Vind ik wel heel fijn, het is nog niet BF-flexibel maar imo flexibel genoeg. Alleen met lichtrijden voel ik m'n beugels nu naar beneden zakken :+ dus heb ik eigenlijk nog maar nauwelijks gedraafd met deze constructie (startrekk zonder witte dingen + BF pad met VPS inlages). Kan ook komen doordat m'n beugelriemen uitrekken (zijn nieuw, en ik begon op gaatje 1, zit nu al op gaatje 4 :oo !).

Nu heb ik zo wel droge plekken onder het zitvlak, dat kan komen door drukkingen, maar ik denk dat het komt doordat ik maar heel eventjes en voorzichtig rij. Zo zonder de witte dingen buigt het zadel iets in met zadelen, en duikt ie niet meer zo naar voren, dus dat is helemaal top. Ik heb foto's gemaakt nu, maar volgens mij valt het verschil niet echt te zien op 'n 2D plaatje...

:(:) Alleen begint nu iedereen op stal te roepen dat de zadelmaker toch weer moet komen binnenkort, waarom neem ik geen boomzadel als ik nu zo loop te klooien*? En hoe kan het dat die Lexington niet goed ligt? Heeft degene die hem kwam brengen dat niet helemaal aangepast voor mij? }:0 Nee, de pakketservice had 'm aan de buren gegeven, dus ik had geen kans meneer TNT te vragen het zadel aan te passen :+

*Ze schrokken wel een beetje van mijn antwoord "noem jij even een paard met een passend boomzadel" en dat ik bij elk genoemde paard zei "nee"...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:24

Hester, je kunt overwegen om bij de constructie zonder "de witte dingen" een Christ lamsvacht pad te nemen of een Grandeur met gevulde oplagen (dus geen complete inlagen, maar in die moosgummi "tasjes" aan de bovenkant kan je ook een dunne inlage doen) Dan heb je wat minder last van doordrukkende beugelophanging.

Ik vind het heel flauw van Post.nl dat ze geen passervice leveren.... :P

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:19

Duhelo schreef:
je zadel omdraaien in de kast zodat de poetsspullen een tijdje onder de linkerkant liggen? :D

Tja, dat zou kunnen als dit niet in 1 dag gebeurt zou zijn :P
Baal wel heel erg dat het zadel zo makkelijk permanent vervormd, maar niet terug in model zakt als het weer recht ligt. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:38

Het is leer: als dat langdurig in een bepaalde buiging geduwd wordt dan neemt het die buiging aan...dat is net zo als met leren laarzen ofzo die je ergens klem tussen zet.

Het leer is nog steeds flexibel dus je been en voet passen er nog steeds prima in, alleen als je ze dan weer weg zet dan gaan ze weer in die vorm staan die erin gedrukt zit.

Doet verder weinig af aan de werking.

Op het paard functioneert het gewoon goed en buigt mee waar het mee moet buigen. Wil je de "eigen vorm" in rust weer recht krijgen dan zul je hem wederom onder spanning moeten zetten, het is niet anders :)

Is hetzelfde principe als westernruiters die hun fenders van een draai voorzien, door het zadel met een bezemsteel door de beugels weg te hangen :)

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:13

pmarena schreef:
Op het paard functioneert het gewoon goed en buigt mee waar het mee moet buigen. Wil je de "eigen vorm" in rust weer recht krijgen dan zul je hem wederom onder spanning moeten zetten, het is niet anders :)

Ja zoiets was ik al bang voor, iemand ideeën hoe de boel misschien iets makkelijker mee buigt?
Dat het zadel op het paard nu prima functioneert en buigt waar het mee moet buigen is leuk gezegt, maar niet waar. Paardlief loopt er onwijs slecht mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:44

Hoe ontzettend klem heeft hij wel niet gelegen dan als het daar van moet komen...? :=

Kan het niet ergens anders aan liggen...?

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:32

Nou zo klem lag hij helemaal niet... Zadel hangt op een zadelsteun in mijn kast, aan de rechterkant lagen onder het zweetblad mijn poetsspullen. Het zadel zelf lag niet klem, maar hierdoor dus wel scheef. Enige andere rede waarom mijn zadel ineens scheef was kan ik niet bedenken. Daarom vind ik het ook zo bizar, in mijn ogen zou dit niet moeten gebeuren in een keer scheef weghangen.

Punt is gewoon, de rechterkant is ten opzichte van de linkerkant omhoog gekomen en de "knik" zit niet meer in het midden van het zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:48

Dan snap ik ook niet helemaal wat er is gebeurt, het wordt niet spontaan scheef natuurlijk, daarvoor zijn er aardig wat langdurige krachten nodig...

Ik heb ook wel dat sommige zadels lange tijd in een doos gezeten hebben en dan wat vervormd zijn. Dat ziet er erg lüllig uit maar gedurende het rijden trekt dat gewoon weer bij. En ook wanneer ik het in de voorraad wat anders weg hang zodat het weer in vorm kan komen :)

Het lijkt wel wat op het verhaal van Cambiar van een paar dagen geleden, met het scheve zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:52

@3lsk3: Moet je het niet gewoon wat langer de tijd nemen om weer recht te worden? Dwz een tijdje recht weghangen?

Mijn cherokee was er vandaag, en had 3 dagen in de doos van tnt redelijk klem gezeten (ik was een weekendje weg toen ze hem bezorgd hebben), en heeft ook een wat scheve knik aan de achterkant. Op de foto lijkt het redelijk hetzelfde.
Vandaag heb ik hem voor het eerst op de pony gehad, en het is al iets verbeterd. Ik verwacht dat het met een paar keer rijden helemaal weg is eigenlijk. Het is allemaal flexibel immers.
Maar misschien is het bij mijn zadel toch anders, want mijn pony loopt er prima onder en het zakt ook niet scheef.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:01

Zo, ik heb al aardig wat gelezen in dit topic. Ik ben echt een boomloos newbie dus dat was wel handig.
Hebben jullie nog tips om te beginnen? Door alle berichten die ik heb gelezen heb ik iig besloten dat ik echt voor Barefoot ga. Helaas heb ik wel momenteel een klein budget (helaas door een duur boomzadel die ik met veel verlies moet verkopen en geen baan op het moment..) dus of ik wil een tweedehands, maar die zijn vrij lastig te vinden, of ik wil een Stella. Ik zag al dat iemand anders tevreden er mee was, nog meer ervaringen?

Ik zag dat de Stella verplaatsbare beugelophanging heeft, met klittenband, is dit niet ietwat vreemd/risicovol?
Ik ontvang met liefde eventuele tips! In mijn profiel staan foto's van mijn paard, mochten mensen geïnteresseerd zijn. Vrijwel geen schoft en lekker rond. Een lange rug, al heb ik mij door een zadelmaker laten vertellen dat ie een korte rug heeft (en laatste gedeelte week is).

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:04

Oh ik heb nog een vraag! Hopelijk kan iemand mij daarmee helpen.
Is het VPS echt een dikke plus of zijn de zadels zonder VPS ook een goede keus?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:18

ik ben geen zware ruiter en mij bevalt zonder vps prima.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:37

zo wat zijn jullie weer hard gegaan ...

@duhelo , toppie , nou nog recht blijven zitten :D evt 1 gaatje strakker , niet insnoeren
dat is wel makkelijk en verlijdelijk met elastiek maar paard niet zo blij mee :o

@3lsk3: evt een keer inspuiten met soepel leder spul (hebben we speciaal spul voor
dan niet gaan terug buigen ALLEEN gebruiken voor een rit) , zodat het "iets sneller gaat"
maar inprincipe gewoon gaan rijden moet voldoende zijn en netjes weghangen

@barocco , de stella is er iig niet zonder vps maar zadels zonder vps goede inlage der onder
zijn echt niet slecht hoor , lekker soepel. verplaats bare beugel ophanging dan KAN je de ophanging iets
aan jouw lijf veranderen , moet niet .. maar fijn dat het kan beetje fijn afstelling ;)

als k iets gemist heb hoor k t wel :o