Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:01

CindyUniek schreef:
c_alsemgeest schreef:
Geen verschil? Is dat niet iets wat wij 'normals' al het hele topic proberen te zeggen? Bloos!
Druk = druk... waar het gegeven wordt is de keuze van de ruiter... die het af hoort te stemmen op het paard Knipoog

maar vind je niet dat er wel het verschil is dat het bit er altijd in hangt en het paard de aanwezigheid altijd voelt ook al rijd je met een losse teugel en dat is op de neus niet....

je ziet dat de meeste halster/hoofdstellen los op de neus hangen..... dus als je teugels los hangen voelen ze die (bijna) niet....

Ik denk dat een passend bitje het paard niet hindert. Ik denk dat het paard daar net zo min "last" van heeft als van een loshangende neusriem...
Ik kan me ook voorstellen dat een loshangende neusriem hinderlijker voor een paard is dan een bitje, om de zaken eens om te draaien...

Citaat:
én een stuk ijzer waarmee je de mond flink kan beschadigen óf een stuk leer of nylon (waarbij ik dan doel op de bredere uitvoeringen die dus 'vriendelijker' zijn) lijkt me ook nog wel een verschil voor het paard zelf.......

Natuurlijk zit daar verschil in.
Al is het alleen al het materiaal.

Maar ik denk dat het erom gaat wat het páárd fijner vindt.

Net zo als de ene mens de voorkeur geeft aan wol, en de ander aan acryl, zal een paard ook zijn voorkeuren hebben.
Je moet imo niet vast willen zitten in principes. Kijk naar het paard, kijk waar hij zich het lekkerst bij voelt, dan zul je altijd de juiste keuzes maken.

Ik kan wel zeggen: ik zou een stuk ijzer (gelukkig zijn bitten veel meer dan alleen stukken ijzer Knipoog ) niet fijn vinden in mijn mond, maar goed, dat zegt dan niks over een paard. Ik ben een mens, en de vorm van mijn mond, en mijn gebit is heel anders dan bij een paard... buiten dat doen mensen nogal truttig over hun mond (en ik ben daar geen uitzondering in) en een paard niet.
Ik lust ook geen hooi en biks (ja, heb ik geprobeerd) en ik vind het helemaal niet leuk in een wei.

Mezelf vergelijken met een paard zou complete waanzin zijn... een paard en een mens zijn immers totaal verschillende wezens, de enige overeenkomst is geloof ik dat het beide zoogdieren zijn...

Ik zal dus gewoon moeten kijken naar de reacties van het paard, wat hij fijn vindt. En als hij een riem over zijn neus fijner vindt dan iets in zijn mond, wel, het zij zo. Andersom mag ook.

Citaat:
ik ben verder nog vrij neurtaal in deze discussie, wat ik al zei ik heb tot nu toe altijd met bit gereden en zoals buitenrijden zal ik ook zeker niet onder doen! ik en mijn pony houden van een crossje, maar ik wil ook nog kunnen remmen ook in haar enthousiasme.......

Ook weer zoiets...
Ik denk persoonlijk, dat als je denkt dat een bit een rem is, je wellicht iets meer les moet nemen... terugrijden doe je op je zit, daar is een bit niet voor.
Een bitloze optoming ook niet... als een paard er vandoor wil, is er niets ter wereld wat hem zal stoppen... een bitje niet, en een bitloze optoming ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:14

Misschien een buldozer die je onderweg tegenkomt? Tong uitsteken Clown

Idd we krijgen steeds te horen je mag een paard niet vermenselijken.
Zoals met deken is vermenselijken, in stal is vermenselijken.
Maar komt het dan aan op bitloos dan is er een en al vermenselijking want je zou het zelf maar eens in je mond moeten hebben en dan mag het wel...

Het is maar wanneer het in het straatje past Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:23

runningkawa schreef:

Maar komt het dan aan op bitloos dan is er een en al vermenselijking want je zou het zelf maar eens in je mond moeten hebben en dan mag het wel...

Dat had ik ook al aangehaald Lachen ben blij dat ik niet de enige ben die het opmerkt.
Idem met de negatieve aspecten, de voornaamste voorbeelden zijn slecht gebruik van bit. Denk maar aan het filmpje va nevzorov
Maar wanneer er bitloos dezelfde manier aangehaald word Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:27

runningkawa schreef:

Exact wat ik bedoel RK.
Er wordt idd (en vooral op Paardnatuurlijk) gezegd dat je een paard niet mag vermenselijken, maar het is idd naar mijn idee net hoe het uitkomt Ja

Mijn hond vindt het gaaf om met een stok met modder er nog aan in zijn bek te hebben... ook niet echt mijn voorkeur, maja, ik ben een mens...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:31

Yamcha schreef:
c_alsemgeest schreef:
Geen verschil? Is dat niet iets wat wij 'normals' al het hele topic proberen te zeggen? Bloos!
Druk = druk... waar het gegeven wordt is de keuze van de ruiter... die het af hoort te stemmen op het paard Knipoog

Ik denk dat een passend bitje het paard niet hindert. Ik denk dat het paard daar net zo min "last" van heeft als van een loshangende neusriem...
Ik kan me ook voorstellen dat een loshangende neusriem hinderlijker voor een paard is dan een bitje, om de zaken eens om te draaien...

Citaat:
én een stuk ijzer waarmee je de mond flink kan beschadigen óf een stuk leer of nylon (waarbij ik dan doel op de bredere uitvoeringen die dus 'vriendelijker' zijn) lijkt me ook nog wel een verschil voor het paard zelf.......

Natuurlijk zit daar verschil in.
Al is het alleen al het materiaal.

Maar ik denk dat het erom gaat wat het páárd fijner vindt.

Net zo als de ene mens de voorkeur geeft aan wol, en de ander aan acryl, zal een paard ook zijn voorkeuren hebben.
Je moet imo niet vast willen zitten in principes. Kijk naar het paard, kijk waar hij zich het lekkerst bij voelt, dan zul je altijd de juiste keuzes maken.

Ik kan wel zeggen: ik zou een stuk ijzer (gelukkig zijn bitten veel meer dan alleen stukken ijzer Knipoog ) niet fijn vinden in mijn mond, maar goed, dat zegt dan niks over een paard. Ik ben een mens, en de vorm van mijn mond, en mijn gebit is heel anders dan bij een paard... buiten dat doen mensen nogal truttig over hun mond (en ik ben daar geen uitzondering in) en een paard niet.
Ik lust ook geen hooi en biks (ja, heb ik geprobeerd) en ik vind het helemaal niet leuk in een wei.

Mezelf vergelijken met een paard zou complete waanzin zijn... een paard en een mens zijn immers totaal verschillende wezens, de enige overeenkomst is geloof ik dat het beide zoogdieren zijn...

Ik zal dus gewoon moeten kijken naar de reacties van het paard, wat hij fijn vindt. En als hij een riem over zijn neus fijner vindt dan iets in zijn mond, wel, het zij zo. Andersom mag ook.

Citaat:
ik ben verder nog vrij neurtaal in deze discussie, wat ik al zei ik heb tot nu toe altijd met bit gereden en zoals buitenrijden zal ik ook zeker niet onder doen! ik en mijn pony houden van een crossje, maar ik wil ook nog kunnen remmen ook in haar enthousiasme.......

Ook weer zoiets...
Ik denk persoonlijk, dat als je denkt dat een bit een rem is, je wellicht iets meer les moet nemen... terugrijden doe je op je zit, daar is een bit niet voor.
Een bitloze optoming ook niet... als een paard er vandoor wil, is er niets ter wereld wat hem zal stoppen... een bitje niet, en een bitloze optoming ook niet.

je hoort mij ook geen vergelijking met een mens maken........

en denk je nou echt als ik buiten aan het crossen ben en ik ga netjes zitten waar ze in de bak prima naar luistert, ze buiten op stopt terwijl ze graag door wil rennen???
ik vind het erg negatief gedacht om gelijk te roepen 'verkeerd gebruik van het bit' en 'beter lessen'

mijn pony reageert overal erg goed op en zoals ik even terug al zei heb ik in het verleden barslecht gereden, maar ben een nieuwe start aan het maken, welke ik met mijn andere paard een paar maanden terug al was begonnen, maar bij uniek nog niet kon vanwege kreupelheid....

maar als ik buiten langs het verkeer aan het galloperen ben en weet dat als ik moet stoppen voor de weg, mijn pony door wilt rennen, dat ik met een bit iets meer te vertellen heb dan zonder Knipoog

als ik aan het halster buiten wandel smeert ze m regelmatig naar het eerste beste plukje gras dat ze ziet, aan het hoofdstel probeert ze dit niet eens.... (mevrouw wordt 9 jaar en doet dit ook al 9 jaar en er is niemand die haar kan houden als ze haar zinnen ergens op zet... blijft nou eenmaal een fjord Haha!)

en ik denk niet dat ik de enige ben die buiten gallopeert langs verkeer en dan niet altijd de rem heb op een pony die het leuk vind om haar benen te strekken!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:41

BTW is er ook nog een verschil tussen 'vermenselijken' en 'natuurlijk gedrag bewaren'

ik plaats hier een stukje NEUTRAAL en wordt wel gelijk aangevallen door een aantal mensen...

ik vermenselijkte niet eens, bekeek het van mijn kant objectief....

- mijn pony staat ook zoveel mogelijk buiten
- 's zomers 24/7 in het weiland
- de hele dag ruwvoer tot beschikking

en ik heb ook op stallen gestaan waar ze 's zomers 4 uur buiten stonden en 's winters 1 uur in de paddock, 2 x per dag een pluk hooi kregen and that's it....

nou heb ik een fjord en kan ik voor 99% zeggen dat ik ook daadwerkelijk kan zien dat ze buiten gelukkiger is! op stal gaat ze ijsberen of luchtzuigen wat ze als 1,5 jarige heeft opgelopen omdat ze maar 2 uur per dag eruit kwam.... tja ik was 13 en mijn ouders hadden er ook geen verstand van......

een paard wordt niet geboren met ruiter, atrose, kissing spines, hoefkatrol e.d. komen ook niet in het wild voor...
als ik dan kijk dat de manier van antoine de bodt dit soort problemen kan voorkomen of zelfs zo goed als genezen, vraag ik me wel af waarom hier niet al veel meer aandacht aan besteed is....

er zijn téveel mensen (ga maar eens op een willekeurige wedstrijd kijken) die alleen maar gefixeerd zijn op de houding van hun paard en willen dit hoe dan ook bereiken, met welke hulpmiddelen dan ook.....

ik heb nog nergens gezegd wat ik wel of niet goed vind wel of geen bit en ben misschien ook wel van mening dat beide voor- en nadelen hebben......

maar helaas wordt het wel door 80% ofzo verkeerd gebruikt (zowel bit als bitloos waarschijnlijk als ik het hier zo hoor)

en ik behoor nog lang tot de 'juist' gebruikende mensen, maar doe ook mijn best en ben allang blij dat ik inmiddels door heb wát ik fout deed en hoe ik dat kan gaan veranderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:16

Je moet het niet als een aanval zien Lachen

Ik relativeer alleen even...
Een bit is gewoon niet bedoeld om een paard te stoppen... dat doe je op je zit. En als jij een bit wilt gebruiken om te remmen (wat je zelf schrijft) denk ik toch dat je mss niet helemaal snapt waar een bit voor is Lachen

En het probleem is dat veel mensen een paard vermenselijken als het om met bit/bitloos gaat Lachen
En dat dat vaak Naturals zijn, terwijl die juist zeggen dat je dan niet moet doen...

Edit: ben het overigens met je laatste post volledig eens, hoor Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:36

Yamcha schreef:
Je moet het niet als een aanval zien Lachen

Ik relativeer alleen even...
Een bit is gewoon niet bedoeld om een paard te stoppen... dat doe je op je zit. En als jij een bit wilt gebruiken om te remmen (wat je zelf schrijft) denk ik toch dat je mss niet helemaal snapt waar een bit voor is Lachen

En het probleem is dat veel mensen een paard vermenselijken als het om met bit/bitloos gaat Lachen
En dat dat vaak Naturals zijn, terwijl die juist zeggen dat je dan niet moet doen...

Edit: ben het overigens met je laatste post volledig eens, hoor Lachen

okee ik snap jouw punt ook wel, maar als mijn pony toch verder geheel bestuurbaar is, ook op zit tijden het rijden remt (ze zelfs liever gelijk stil staat Haha!), maar ik ben buiten ff lekker de benen aan het strekken denk jij dan dat als mevrouw nog niet wilt stoppen dat ze dat dan doet op mijn zit? (en dat ik dat niet geprobeerd heb Haha!)

vooral het eerste galopstuk is ze vaak zo enthousiast dat ik toch echt wel even aan de teugels moet hangen en 'hoooooo braaf' moet zeggen voordat ze de link krijgt dat ze moet stoppen....

en ik denk ook niet dat mijn pony de enige onrembare is als het om buiten racen gaat......

als ik in mijn buurt een lang en veilig genoeg stuk zou hebben zou ze vanzelf wel een keer stoppen mits ze alleen is..... anders blijft ze ook doorrennen.....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:42

CindyUniek schreef:
en ik denk ook niet dat mijn pony de enige onrembare is als het om buiten racen gaat......

Echt niet hoor Haha! ... hier staat er nog één op stal (owjee..ja natuurlijk, ze krijgt niet genoeg beweging daar komt het door Duivel ) . Gelukkig reageert de mijne redelijk tot goed op stemhulpen en als ik dan flink aan het gassen ben dan ga ik gewoon ruim van tevoren weer remmen en dan remt ze op mijn stemhulpen... gelukkig! Al ben ik ook blij met mijn 'noodrem' hoor Haha! .

Neemt niet weg dat 'bitloos' dat volgens mij ook weleens gebeurd en dan is het net zo 'slecht' Haha!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:44

zap schreef:
CindyUniek schreef:

Echt niet hoor Haha! ... hier staat er nog één op stal (owjee..ja natuurlijk, ze krijgt niet genoeg beweging daar komt het door Duivel ) . Gelukkig reageert de mijne redelijk tot goed op stemhulpen en als ik dan flink aan het gassen ben dan ga ik gewoon ruim van tevoren weer remmen en dan remt ze op mijn stemhulpen... gelukkig! Al ben ik ook blij met mijn 'noodrem' hoor Haha! .

Neemt niet weg dat 'bitloos' dat volgens mij ook weleens gebeurd en dan is het net zo 'slecht' Haha!

ja dat bedoel ik!!!!
wij hebben helaas niet echt hier de ruimte om flink te kunnen gaan, maar de stukken dat het wel kan vind ze heerlijk! en tuurlijk probeer ik ook ruim van tevoren al te gaan stoppen, maar mevrouw blijft met haar kleine konijnensprint zo raar doorrennen dat ik haar rug dan denk ik meer verdriet doe dan dat ik een keer boos wordt en aan de noodrem trek.....

en meestal als ze één stuk gehad heeft is ze bij de volgende stukken beter hanteerbaar Haha!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:11

Jeetje, dit maakt wel indruk op me zeg. Hoewel ik het wel met een de mensen eens ben die zeiden dat dit een partijdig artikel is. Ik zal mijn paard niet bitloos rijden(nog niet iig Knipoog ), maar ik trek/pluk/hang niet in/aan haar mond. Zíj zoekt mijn hand, prima. Maar ik ga haar niet dwingen om naar beneden te lopen. Het enige wat ik van mijn paard vraag is ontspanning en een normaal tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:28

CindyUniek schreef:
en ik denk niet dat ik de enige ben die buiten gallopeert langs verkeer en dan niet altijd de rem heb op een pony die het leuk vind om haar benen te strekken!

Klopt, hier nog zo een Haha!
Maar ik doe dit bitloos Knipoog Wij gaan zonder bit naar buiten & dan mag hij ook lekker voluit & aan het einde van de weg zal hij moeten stoppen. Op een Crb is dit tot nu toe prima gelukt terwijl mijn pony 11 jaar lang met bit gereden is en dus eigenlijk niet anders kent (we rijden nu anderhalve maand bitloos)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:11

zap schreef:
CindyUniek schreef:

Hier nog eentje die buiten wat meer "overtuigd" moet worden dat ik het echt meen dat we moeten afremmen Haha!
Combinatie van stem, zit en touwhalster volstaat, mits op correcte wijze toegepast (met voldoende overtuiging, dus). Met een bit in kost het veel meer moeite en vooral strijd om terug te komen.
Dressuren doen we trouwens met bit.

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:14

Waarvoor dient een bit eigenlijk?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:18

@ waratje en lauss
ik geloof ook wel dat ze uiteindelijk zonder bit ook zou gaan luisteren, maar op dit moment ben ik nog niet begonnen met bitloosrijden omdat ik me er eerst in wil verdiepen qua soorten en maten!
dus voorlopig houd ik buiten zeker mijn bitje nog even in Haha!
maar als ik zou merken dat we het goed oppakken allebei dan zou ik het natuurlijk wel proberen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:20

Toverheks schreef:

Voor communicatie tussen ruiter en paard Duivel

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:21

Waratje schreef:
Toverheks schreef:

Voor communicatie tussen ruiter en paard Duivel

Maar waarvoor gebruiken we hem?
Kan iemand dat in woorden uitleggen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:26

CindyUniek schreef:
@ waratje en lauss
ik geloof ook wel dat ze uiteindelijk zonder bit ook zou gaan luisteren, maar op dit moment ben ik nog niet begonnen met bitloosrijden omdat ik me er eerst in wil verdiepen qua soorten en maten!
maar als ik zou merken dat we het goed oppakken allebei dan zou ik het natuurlijk wel proberen!

Mijn koppige, drammerige, nek erop zettende Jo is in de bak vanuit stap NIET halt te zetten. Drammen, trekken en gewoon NIET stoppen. (totdat ze tegen een muur loopt).

Afgelopen weekend voor het eerst bitloos gereden. Binnen twee passen staat ze stil. Overal in de bak. Meerdere keren achter elkaar. Ophouding maken = halt. Het is gewoon een klein wondertje. Waar het aan ligt? Persoonlijk denk ik dat ze nu niets meer heeft om tegenin te gaan. Er is geen bit om vast te pakken en doorheen te trekken. Ik kan me voorstellen dat dit buiten idd veel veiliger zou kunnen zijn.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:13

CindyUniek schreef:
@ waratje en lauss

Ik begrijp je probleem heel goed, die van mij is ook zo'n 1 Knipoog als hij wil crossen en er ook nog vreugdesprongen bij maakt, ben ik blij met mijn bit (alhoewel het ook een gevoel van falen geeft) Ik heb een tinker, en koudbloeden kunnen dan plotsklap veranderen in een wilde stier Clown In de bak bitloos is nooit een probleem, en gedraagt hij zich voorbeeldig, waardoor dit puntje rijtechnisch moeilijker op te lossen is. Ik probeer het echter wel buiten, maar zelfvertrouwen is heel erg belangrijk, anders verpruts je het bitloos rijden buiten alsnog. Veel paarden reageren nog beter op neusdruk met stoppen dan druk van het bit. Mijn tinker echter niet, die gaat tegenduwen. Mijn tinker staat bijna altijd buiten, dan is hij relaxter met buitenrijden. Staat hij op stal, dan merk ik dat direct in het rijden; schrikachtig, drammerig en klierderig en vluchterig. Bit of geen bit is niet het belangrijkste voor paardenwelzijn vind ik. Dat paarden soortgenoten hebben en minimaal 10-12 uren per dag buiten staan vind ik een vereiste! Daar kan ik het geluk van mijn paard aan af zien. 1 uur per dag een bit is bij normaal gebruik is niet vergelijkbaar met een paard wat bitloos gereden wordt maar bijna alleen op stal staat of geen soortgenoten/gezelschap heeft. (uitgezonderd einzelganger paarden, die volgens mij gecreerd zijn door de mens). Heb je niet de mogelijkheid, dan zou ik uitkijken naar een stuk weiland of een andere stalling die het beter voor heeft met je paard. (algemeen bedoeld)
Cindy, dat jouw paard al 9 jaar in ieder groen stukje duikt en niet te houden is, vind ik een opvoedingsprobleem (wel een moeilijk probleem). Als mijn paard niet in de weide staat, probeert hij dat ook weleens, maar mag hij alleen grazen op mijn commando "toe maar" en niet op zijn eigen tijd. Dat is wel een stukje basis waar je aan werken moet denk ik.

Ik rij geregeld met dit bitloze hoofdstel
[EA-CO] Nieuwe Zwarte Sidepulls (bitloos)

ook dressuurmatig super. Mijn paard had het principe direct door (in tegenstelling tot andere bitloze hoofdstellen).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:07

CindyUniek schreef:
c_alsemgeest schreef:
idd... een meisje vind ik een heel mooi voorbeeld op de site bitloos rijden.
Zij rijd haar paard tijdelijk bitloos door gebitsproblemen van het paard zijn kant, ze voelt geen verschil en aan de foto's te zien loopt het paard super.

ik heb me verder nog niet echt met de discussie bemoeit en weet er misschien ook nog te weinig vanaf, heb tot nu toe alleen maar mét bit gereden en wil bitloos gaan proberen...

maar vind je niet dat er wel het verschil is dat het bit er altijd in hangt en het paard de aanwezigheid altijd voelt ook al rijd je met een losse teugel en dat is op de neus niet.... ((1))

je ziet dat de meeste halster/hoofdstellen los op de neus hangen..... dus als je teugels los hangen voelen ze die (bijna) niet....((2))

én een stuk ijzer waarmee je de mond flink kan beschadigen óf een stuk leer of nylon (waarbij ik dan doel op de bredere uitvoeringen die dus 'vriendelijker' zijn) lijkt me ook nog wel een verschil voor het paard zelf.......((3))

Ok daar komt het Haha!
((1))
Nee ik vind het geen verschil... een los teugeltje bij het bit is imo exact hetzelfde Knipoog Bv de touwdelen van een sidepull kunnen ook aardig zwaar aanvoelen wanneer er geen druk op staat. Wanneer je echt aan het dressuuren bent of lekker met een los teugeltje uitstapt... imo weinig verschil enkel waar het de druk uitoefend verschilt. Een goed passend bit hoort stil te liggen en comfortabel te zijn zodat het paard het accepteerd, bij geen acceptatie zal je nooit goede nageeflijkheid krijgen Lachen

((2))
De meeste hangen los?
Ik ga nu even een aantal namen geven van foto's die op de site bitloos rijden staan onder het kopje foto's en ervaringen... dit zijn de voorbeelden van de bitlozen zelf... kijk en oordeel of ze meestal los hangen of niet Knipoog
Wil met Blue, Nienke met Mistral, Patty met Larissa (vooral 2e foto) e.d.
Je zal zien dat ook bitloos een gangbare teugelvoering heeft wanneer je je dressuurmatig wil gaan inzetten... bij de menfoto's sowieso, maar daar heb ik geen verstand van Clown
En echt niet altijd een los teugeltje Knipoog Een ophouding komt veel heftiger en onvriendelijk door wanneer eerst de teugel loshangt en dan opeens strak word getrokken (trekken klinkt weer erg onvriendelijk... maar ws begrijp je wel wat ik bedoel Knipoog )
Wanneer je een ontspannen verbinding houd met je paardje kan je exact aanvoelen wanneer een lichte ophouding nodig is om hem weer iets meer op het achterbeen te krijgen. Dan heb je veel minder nodig om hetzelfde te bereiken. Lachen

De buiten-rij foto's op bitloos.nl zien er wel heerlijk ontspannen uit, dè reden waarom ik ook op bitloos over wilde stappen buiten.
Maarrrrrr Clown Als je met het bit ook een los teugeltje hebt... zie ik nog steeds het verschil niet Knipoog

((3))
Een glad anatomisch en goed passend bit kan mijn inziens nog steeds minder schade aanbrengen dan een stuk nylon of leer wat eventueel losjes hangt. Denk aan schuren e.d. dat komt bij een passend bit en correcte teugelvoering nooit voor Wel kunnen paarden (met een gevoelig huidje) last krijgen van de riemen e.d. van een hoofdstel, al dan niet bitloos Knipoog
Dus qua comfort zie ik zelfs meer nadelen aan druk op de neus met een touw, leertje e.d. dan met een bit in de mond LachenAls paarden nou eens konden praten... konden ze het ons vertellen Haha!
Het enige waar ik op af kan gaan is het gedrag en lichaamstaal van mijn paarden Lachen maar dat is natuurlijk nooit voor vele gelijk Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:43

@ vlinder32
het is ook een opvoedprobleem, maar wat ik al aangaf, ik was 13 toen ik haar kreeg en geloof me er is op dit moment niemand die met haar aan het halster buiten kan wandelen! je bent het niet voor, ziet het niet aankomen en houdt haar niet!!!!
dus ook redelijk onoplosbaar......
zodra ik met bit buiten wandel is er niks aan de hand en probeert ze het niet eens....

ik spreek dus wel alleen over wandelen he! erop gaat prima! ik rijd 's zomers een kleine 10 minuten over de weg om haar op te halen uit het weiland, dan ga ik ook altijd aan het halster, is ook verder een veilig stuk, en zonder zadel! gaat prima! maar ernaast is niet meer te verhelpen....

ook sterke mannen houden haar niet....

dit flikt ze dus ook als anderen haar in de paddock willen zetten of eruit halen! bij mij doet ze het alleen als ik boos op haar ben om wat voor reden dan ook..... bij anderen doet ze het volgens mij puur voor de lol hahaha ze gaat direct naar het gras en als je doet alsof je een koekje in je handen hebt heb je haar ook gelijk weer.......

@c_alsemgeest wat jij zegt zie ik ook wel een punt in!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:32

mensen denken altijd dat leren bit scherp is en randjes heeft. De goeie van bv emiel voest of meroth, zijn JUIST heel zacht in de mond.
Afbeelding
Als zo'n bit nat wordt voelt het als een zeemleer. Glad en fluweelachtig. Droog zijn ze hard inderdaad, maar zover moet je het niet laten komen, door ze regelmatig een badje te geven in zonnebloemolie Knipoog
riempje voor onder de kin moet je gewoon losjes vast doen, niet strak aantrekken natuurlijk. bit is ook zonder dat riempje, maar met riempje blijft bit mooi op de juiste plaats.
Mijn paard reageert super op zo'n bit en is dan veel ontspannender buiten !

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:23

even een andere situatie dan buitenrijden..Mijn paard wordt met springen heet, heeter heetst.Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een parcours te rijden bitloos. Hoe stuur je makkelijk en vlot met een loshangende teugel en een bitloos hoofdstel? Hoe hou je zn heet paard onder controle dan? Ik geef met grif toe ik zou het niet kunnen zonder bit, en dan is het helemaal niet zo dat ik hem constant tegen houdt. Alleen bijvoorbeeld bij een dubbel omdat hij anders als een dolle stier er overheen gaat. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik qua springen nog maar net gestart ben, en het waarschijnlijk 100X beter kan. Maar ik vraag het me gewoon af, hoe doe je dit bitloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:57

Met je zit
Hoe meer contact dat jij gaat nemen, hoe sterker hij wordt richting de sprong...

En natuurlijk ff opvangen is wat anders, maar dat kan bitloos ook gewoon...druk op de neus is daarom imo ook net zo scherp als druk in de mond.
Dat opvangen komt net zo scherp door is mijn ervaring

En nogmaals voor diegene die eroverheen gelezen hebben.
ik heb met een hete Kawa gesprongen met een stalhalster, met een touwtje om de nek...en ja ook met de omstreden hackamore. Maar alles beter dan een bit...toch Lachen Tong uitsteken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:00

runningkawa schreef:
Met je zit
Hoe meer contact dat jij gaat nemen, hoe sterker hij wordt richting de sprong...

En natuurlijk ff opvangen is wat anders, maar dat kan bitloos ook gewoon...druk op de neus is daarom imo ook net zo scherp als druk in de mond.
Dat opvangen komt net zo scherp door is mijn ervaring

En nogmaals voor diegene die eroverheen gelezen hebben.
ik heb met een hete Kawa gesprongen met een stalhalster, met een touwtje om de nek...en ja ook met de omstreden hackamore. Maar alles beter dan een bit...toch Lachen Tong uitsteken

Bloos!