CindyUniek schreef:c_alsemgeest schreef:Geen verschil? Is dat niet iets wat wij 'normals' al het hele topic proberen te zeggen?
Druk = druk... waar het gegeven wordt is de keuze van de ruiter... die het af hoort te stemmen op het paard
maar vind je niet dat er wel het verschil is dat het bit er altijd in hangt en het paard de aanwezigheid altijd voelt ook al rijd je met een losse teugel en dat is op de neus niet....
je ziet dat de meeste halster/hoofdstellen los op de neus hangen..... dus als je teugels los hangen voelen ze die (bijna) niet....
Ik denk dat een passend bitje het paard niet hindert. Ik denk dat het paard daar net zo min "last" van heeft als van een loshangende neusriem...
Ik kan me ook voorstellen dat een loshangende neusriem hinderlijker voor een paard is dan een bitje, om de zaken eens om te draaien...
Citaat:én een stuk ijzer waarmee je de mond flink kan beschadigen óf een stuk leer of nylon (waarbij ik dan doel op de bredere uitvoeringen die dus 'vriendelijker' zijn) lijkt me ook nog wel een verschil voor het paard zelf.......
Natuurlijk zit daar verschil in.
Al is het alleen al het materiaal.
Maar ik denk dat het erom gaat wat het páárd fijner vindt.
Net zo als de ene mens de voorkeur geeft aan wol, en de ander aan acryl, zal een paard ook zijn voorkeuren hebben.
Je moet imo niet vast willen zitten in principes. Kijk naar het paard, kijk waar hij zich het lekkerst bij voelt, dan zul je altijd de juiste keuzes maken.
Ik kan wel zeggen: ik zou een stuk ijzer (gelukkig zijn bitten veel meer dan alleen stukken ijzer

Ik lust ook geen hooi en biks (ja, heb ik geprobeerd) en ik vind het helemaal niet leuk in een wei.
Mezelf vergelijken met een paard zou complete waanzin zijn... een paard en een mens zijn immers totaal verschillende wezens, de enige overeenkomst is geloof ik dat het beide zoogdieren zijn...
Ik zal dus gewoon moeten kijken naar de reacties van het paard, wat hij fijn vindt. En als hij een riem over zijn neus fijner vindt dan iets in zijn mond, wel, het zij zo. Andersom mag ook.
Citaat:ik ben verder nog vrij neurtaal in deze discussie, wat ik al zei ik heb tot nu toe altijd met bit gereden en zoals buitenrijden zal ik ook zeker niet onder doen! ik en mijn pony houden van een crossje, maar ik wil ook nog kunnen remmen ook in haar enthousiasme.......
Ook weer zoiets...
Ik denk persoonlijk, dat als je denkt dat een bit een rem is, je wellicht iets meer les moet nemen... terugrijden doe je op je zit, daar is een bit niet voor.
Een bitloze optoming ook niet... als een paard er vandoor wil, is er niets ter wereld wat hem zal stoppen... een bitje niet, en een bitloze optoming ook niet.