Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:09

unamie schreef:
vooral zijn symetrische vultechtiek (mét waterpas) en het vakkundig verbreden van een boom
is misschien interessante gespreks-stof
van tries kennende vind hij het vast leuk, om eens met iemand uit het vak over dat soort dingen te vertellen
voor concurentie is hij niet bang want hij heeft werk zat

Heel leuk met een waterpas vullen, maar waar vind je een paard wat recht is?
Dan erbij vaak is de rechter of linker kant meer bespierd dan de andere, dus die theorie over met de waterpas mag wat mij betreft de prullenbak in.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:24

sronnie schreef:
Dan erbij vaak is de rechter of linker kant meer bespierd dan de andere, dus die theorie over met de waterpas mag wat mij betreft de prullenbak in.

dat vind ik nogal een ondoordachte uitspraak
hoeveel oud ben je, en hoeveel (jaar) ervaring in de zadelmakerij heb je heb zelf eigenlijk, om die conclusie te trekken Verward
mijn paarden zijn niet scheef gespierd en ik wil graag een rechtgevuld zadel op mijn paard!!
dat dat niet lukt zonder waterpas heb ik al ervaren! Knipoog
en ook al zou een paard scheef gespierd zijn, dan nóg word een paard niet rechter om er een scheef zadel op te leggen..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:34

unamie schreef:
sronnie schreef:

dat vind ik nogal een ondoordachte uitspraak
hoeveel oud ben je, en hoeveel (jaar) ervaring in de zadelmakerij heb je heb zelf eigenlijk, om die conclusie te trekken Verward
mijn paarden zijn niet scheef gespierd en ik wil graag een rechtgevuld zadel op mijn paard!!
dat dat niet lukt zonder waterpas heb ik al ervaren! Knipoog
en ook al zou een paard scheef gespierd zijn, dan nóg word een paard niet rechter om er een scheef zadel op te leggen..

Maakt leeftijd tegenwoordig uit? Naar mening gaat het nl. om de kennis die je hebt, wie weet is er iemand van 12 die meer kennis dan jou heeft.
Dat jouw paarden niet scheef bespierd zijn, hoeft niet te betekenen dat geen enkel paard dat is.
En nee een paard zal er niet recht van worden, dat zal enkel gebeuren door een goede training.
Maar wanneer jij een een zadel met waterpas gevulde kussens op een paard gaat leggen met scheve bespieren zal het zadel scheef gaan liggen wat nou niet echt bevordelijk is voor het paard zelf.
Dus wat is nou ondoordacht?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:42

sronnie schreef:
Maakt leeftijd tegenwoordig uit?

voor zo'n uitspraak zeker wel

sronnie schreef:
Maar wanneer jij een een zadel met waterpas gevulde kussens op een paard gaat leggen met scheve bespieren zal het zadel scheef gaan liggen wat nou niet echt bevordelijk is voor het paard zelf.

een scheef kussen is ook niet bevordelijk Knipoog

sronnie schreef:
Dus wat is nou ondoordacht?

de ilusie hebben dat je op een scheef paard een scheef wolgevuld kussen legt
en dan denken dat je het goed doet Gestoord

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:49

Dus jij zou op een scheef bespierd paard een zadel leggen met waterpas gevulde kussens?
Wat zou betekenen dat de kussens gelijk aan elkaar gevult worden i.p.v. dat het ene kussen iets meer of minder gevuld is om zo ervoor te zorgen dat het zadel goed op de rug ligt, zodat de spieren getraind kunnen worden totdat het weer gelijk aan elkaar gevuld kan worden? Lips are sealed

Arme paarden Ach gut

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:01

sronnie schreef:
Dus jij zou op een scheef bespierd paard een zadel leggen met waterpas gevulde kussens?Arme paarden Ach gut

ik zou voorlopig niet gaan rijden Vork
en eerst de oorzaak laten onderzoeken van de scheefheid (is meestal pijn ergens)
dat zou ik laten behandelen door een osteopaath chiropractor /fysio
dan een trainingsplan maken (longeren aan de lange lijnen) om zo de bespiering weer (grotendeels) gelijk te krijgen
dan 2 keer per weer rijden met een zadel met een flair systeem (zeker geen wol!) en dat in balans afstellen
de rest van de week longeren net zo lang tot de bespiering weer helemaal terug is
en elke maand de flair laten bijstellen als de spieren groeien

ik heb dit al eens gedaan met een paard met veel succes, paard is weer helemaal recht Ja

jij beweerd zelfs dat de theorie van de een waterpas de prullebak inkan!!
dus blijkbaar vind jij rechte vulling bij rechte paarden ook niet nodig
arme paarden Nagelbijten / Gniffelen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:00

unamie schreef:
sronnie schreef:
Dus jij zou op een scheef bespierd paard een zadel leggen met waterpas gevulde kussens?Arme paarden Ach gut

ik zou voorlopig niet gaan rijden Vork
en eerst de oorzaak laten onderzoeken van de scheefheid (is meestal pijn ergens)
dat zou ik laten behandelen door een osteopaath chiropractor /fysio
dan een trainingsplan maken (longeren aan de lange lijnen) om zo de bespiering weer (grotendeels) gelijk te krijgen
dan 2 keer per weer rijden met een zadel met een flair systeem (zeker geen wol!) en dat in balans afstellen
de rest van de week longeren net zo lang tot de bespiering weer helemaal terug is
en elke maand de flair laten bijstellen als de spieren groeien

ik heb dit al eens gedaan met een paard met veel succes, paard is weer helemaal recht Ja

jij beweerd zelfs dat de theorie van de een waterpas de prullebak inkan!!
dus blijkbaar vind jij rechte vulling bij rechte paarden ook niet nodig
arme paarden Nagelbijten / Gniffelen

Waarom zou je met een scheefbespierd paard niet mogen rijden. Ik heb paarden geweten die behoorlijk scheef bespierd waren. Dit komt niet noodzakelijk door pijn. Verkeerde training, slecht zadel kan hiermee ook te maken hebben. Met een aangepast zadel is dit perfect mogelijk, bv wintec of dat flair systeem, met rijden kun je ook de spieren herstellen.

De waterpas theorie lijkt me ook niet heel duidelijk, ik snap wel wat ermee bedoeld wordt maar ik kan me niet voorstellen dat dit op elk paard past hoor. Niet iedere rug is gelijk. Ik kan me een paard met holle rug niet met een zadel met rechte kussens voorstellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:38

Ik heb momenteel ook een arm en scheef bespierd paard te rijden...
Ik heb inderdaad eerst wel heel veel aan de dubbele longe gewerkt, maar ben daarna ook gaan rijden.
Ik heb na veel twijfel en overleg mijn zadel gelijk laten vullen en niet meer aan de onbespierde kant omdat je dan de rugspieren volgens mij nog meer tegendruk geeft en nog minder kans om te ontwikkelen...
(we hebben dit een keer geprobeerd met een lucht pad eronder, aan de lage kant van de rug meer opgepompt dan aan de meer bespierde kant, maar daar werd het paard vreselijk gespannen en nerveus van, ze liet me op 1 hand helemaal niet meer zitten...)

Nu dus een gelijk gevuld zadel, zelf goed proberen recht en in het midden te zitten en veel longeren en aangespannen werk (dus zonder belasting...)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:47

zitake schreef:
Waarom zou je met een scheefbespierd paard niet mogen rijden.

ik zeg toch nergens dat het niet zou mogen Verward
alleen heb ik er voor gekozen het niet te doen!
mijn reactie was bedoelt voor sronnie we gaan momenteel behoorlijk offtopic Rolleyes

zitake schreef:
De waterpas theorie lijkt me ook niet heel duidelijk, ik snap wel wat ermee bedoeld wordt maar ik kan me niet voorstellen dat dit op elk paard past hoor. Niet iedere rug is gelijk. Ik kan me een paard met holle rug niet met een zadel met rechte kussens voorstellen.

je begint bij het vullen van zadels altijd recht (daar heb je toch een richtlijn voor nodig net als een timmerman)
begin je meteen al scheef dan lukt het nooit om goed een passend te krijgen, ook al is het paard scheef

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:28

En dat is dan weer een voordeel van een westernzadel zonder kussens, valt er niets scheef te vullen ook. De bijbehorende pad is ook altijd recht en even dik. Dus hoef je alleen nog maar te kontroleren of men de 2 bars wel recht onder de voor- en achterkant (swell en cantle) gezet heeft. Iets wat bij goedkope zadels ook wel eens voorkomt Verdrietig

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:54

DubbelDun schreef:
En dat is dan weer een voordeel van een westernzadel zonder kussens, valt er niets scheef te vullen ook.

een westernzadel heeft zeker op dat gebied toch een groot voordeel Cool

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:30

unamie schreef:
harnessmaker schreef:
De knik die je aangeeft is er niet bij nieuwe zadels maar treed (zelden ) op bij oudere zadels.
juist alleen de nieuwe zadels zo'n knik/slag

De oudere bomen zijn zwaarder en veel starrer dan de nieuwe bomen waardoor ze sneller vervormen. Dit effect wordt sneller bereikt door brugvorming van de kussens. Dit effect is op te lossen door de boom aan te passen.

wat kun je dan precies aanpassen en hoe doe je dat?

harnessmaker schreef:
De "knik" zoals ik ze tegenkom is meer een versterkte welving van de boom. Bij kunstof bomen treed dit echter niet op, tenzij zij van vorm zijn verandert ( uitbuigen van de boom).
Dit is dus de reden naast sterkte verlies dat ik weiger bomen te verbreden. de lammellen moeten de druk opvangen van de veranderde boom en zijn daar niet op gebouwd.

Wat je voor aanpast moet je ook midden en achter aanpassen anders krijg je problemen.

de reden lijkt mij eerder dat je zelf ws (nog) niet genoeg materialenkennis hebt, om dit veilig te kunnen doen
van Triest verbreed al 25 jaar bomen zonder dat ze ooit zijn gescheurd/gebarsten
terwijl sommige zadels al meedere keren zijn verbreed
de grootste oorzaak van een breuk bij zadels is een te krappe boom op een te breed paard Ja
en aangezien half nederland met een te krappe boom rijd....
verder is het misschien voor jou interessant, om eens bij van triest langs te gaan,
je steekt er uiteraard altijd het één en ander van op.
vooral zijn symetrische vultechtiek (mét waterpas) en het vakkundig verbreden van een boom
is misschien interessante gespreks-stof
van tries kennende vind hij het vast leuk, om eens met iemand uit het vak over dat soort dingen te vertellen
voor concurentie is hij niet bang want hij heeft werk zat

@Pressious
die foutmelding
ik had mijn bericht getypt en kon ineens niet meer inloggen daarna was mijn hele bericht weg op de quote na Rolleyes
had geen tijd meer om een nieuwe te typen, had haast Haha!
[/quote]

Nee het ligt niet aan materiaal kennis. Maar één van de redenen is dat de boomfabrikant het afraad en dat met een duidelijke reden. Dat vind ik belangrijker dan een collega die dit wel doet en daar wenig problemen mee heeft. Raar eigenlijk dat ik regelmatig zadels ter reparatie krijg aangeboden die verbreed zijn, ook die van Van Triest. Er zijn diverse mensen die daar niet mer heen willen.

En zo heeft ieder zijn eigen klanten kring.

Ik ben binnenkort weer in de buurt dus zal eens in Meppel gaan kijken. Het zal mij benieuwen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:36

unamie schreef:
Cer schreef:
Die boom hierboven lijkt mij vlakker dan andere bomen die ik gezien heb... ? Als ik het zo zie valt t wel mee...

dit is iid een mooie vlakke boom van een springzadel als voorbeeld (kijk maar naar de vierkante lepel):7

Een vierkant lepel komt niet alleen bij springzadels voor, maar ook bij andere zadels, zoals die van mij Knipoog
Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:14

harnessmaker schreef:
Nee het ligt niet aan materiaal kennis. Maar één van de redenen is dat de boomfabrikant het afraad en dat met een duidelijke reden. Dat vind ik belangrijker dan een collega die dit wel doet en daar wenig problemen mee heeft. Raar eigenlijk dat ik regelmatig zadels ter reparatie krijg aangeboden die verbreed zijn, ook die van Van Triest. Er zijn diverse mensen die daar niet mer heen willen.

daar geloof ik echt geen snars van
vind het heel twijfelachtig dat je daar vandaag opeens mee komt Rolleyes

er lopen verschillende topic's over van triest en niemand negatief reageerd op zijn werk
dat kun je van weinig zadelmakers zeggen....héél erg weinig

nog iets
als van triest een boom verbreed tot maat 33 en ze leggen het zadel op een haflinger met breedtemaat 35, tja dan kan de boom breken
in dit geval niet door het verbreden door van triest, maar door een te kleine boom op een te breed paard Pling

harnessmaker schreef:

met het verschil dat ie bij de éen groter word en bij de ander kleiner Pling

ik ken al 7 (ook via PM ) mensen! die op zijn zachts gezegt niet blij zijn met hun door jou gevulde zadel
zie dat niet als een trap onder tafel, maar grijp het aan om beter te worden in je vak
zeer handig met leer ben je al, en snel ook
nu nog de vulling ,en de boommaat goed meten
het zal je werk en dus jou alleen maar ten goede komen
succes
Laatst bijgewerkt door unamie op 15-07-06 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:16

schaapjuh schreef:
Een vierkant lepel komt niet alleen bij springzadels voor, maar ook bij andere zadels, zoals die van mij Knipoog

ja maar jij hebt een heel bijzonder geval Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:18

@schaapjuh : wat een apart zadel. Is dit een speciaal model ergens voor ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:18

Wat leuk... na 24 pagina's worden we steeds persoonlijker en gaan we lekker schoppen... werkelijk waar, als ik op deze manier over iets moet speculeren, want dat is het en niets meer of minder, dan de groeten.
Dat schoppen zegt meer over ondeskundigheid en gebrek aan kennis dan wat anders.
Unamie, bedankt !!!!!!
Laatst bijgewerkt door Alane op 15-07-06 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:31

DubbelDun schreef:

Dat soort zadels wordt gebruikt voor bijv. de american saddlebred.
http://www.deerridgefarm.com/granshow.jpg

de kamer is uitgesneden en de zit verder terug dan wij 'gewent' zijn. Heeft derhalve ook weinig kussens en bredere zweetbladen .

Op een paard met ruiter krijg je dan dit beeld:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:38

Apart Lachen maar ik kan me nu het zadel ivm de gangen wel plaatsen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:13

unamie schreef:
harnessmaker schreef:

daar geloof ik echt geen snars van
vind het heel twijfelachtig dat je daar vandaag opeens mee komt Rolleyes

er lopen verschillende topic's over van triest en niemand negatief reageerd op zijn werk
dat kun je van weinig zadelmakers zeggen....héél erg weinig

nog iets
als van triest een boom verbreed tot maat 33 en ze leggen het zadel op een haflinger met breedtemaat 35, tja dan kan de boom breken
in dit geval niet door het verbreden door van triest, maar door een te kleine boom op een te breed paard Pling

harnessmaker schreef:

met het verschil dat ie bij de éen groter word en bij de ander kleiner Pling

ik ken al 7 (ook via PM ) mensen! die op zijn zachts gezegt niet blij zijn met hun door jou gevulde zadel
zie dat niet als een trap onder tafel, maar grijp het aan om beter te worden in je vak
zeer handig met leer ben je al, en snel ook
nu nog de vulling ,en de boommaat goed meten
het zal je werk en dus jou alleen maar ten goede komen
succes

Jammer dat deze ontevreden mensen jou wel contacten en mij niet maar dat off topic.

Dat van Triest bomen tegen advies van de boomfabrikanten verbreed moet hij zelf weten maar ik ben ermee gestopt na alle ellende die ik in de loop der jaren ben tegen gekomen.
Dat heeft niets met vakmanschap te maken maar met een keus die je maakt.
Ik geef ook niet af op Van Triest in tegendeel, maar dat hij perfect is is ook naast de waarheid.

Wij maken allemaal fouten en leren iedere dag.
Van fouten leer je als je tenminste wordt verwittigd van een probleem zodat je het kan corrigeren.
Tot nu toe komen veel collega's naar mij, zal een reden hebben denk ik dan maar.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 02:05

DubbelDun schreef:

Dit is een English Flat-seated Cutback Show Saddle die vroeger veel gebruikt werden met nl heel veel in Engeland. Daar zie je ze nu nog regelmatig in de rubriek bestgaand rijpaard/-pony van diverse rassen:
Afbeelding

Ook worden deze zadels gebruikt bij gangenpaarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:00

Ik ben bang dat je 2 zadels door elkaar haalt.
Het woord english betkent niet dat het in engeland gebruikt wordt/werd maar is het model.
De in engeland gebruikte showzadels lijken er inderdaad op maar daar ligt de 'zit' niet zover terug als bij jouw zadel Haha! (tenminste zo is mij dat geleerd en uitgelegd)

vergelijk dit zadel maar eens met de jouwe:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:50

Ik begrijp iig uit de manier van zitten dat het meer de 'western' manier is (stoelzit) als de 'engelse' manier van zitten (benen onder je).
De plaats van de stijgbeugelophanging is hiervan de oorzaak.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:11

Mensen, ik wil niet onbeleefd zijn maarreuh kunnen we aub ontopic blijven?
Ik heb onlangs mijn fysiotherapeute gemaild en haar gevraagd hoe zij over deze vraagstelling denkt.
Ze geeft een neutrale reactie. Ze weet niet of het goed of slecht is, daar zij niet genoeg kennis heeft over de binnenkant van zadels.
Het allerbelangrijkste is én blijft dat een zadel (ongeacht welke boom erin zit) MOET passen. Als deze past, heb je sowieso minder kans op rugklachten.
Overigens denkt zij dat er heel wat slechte zadels zijn, maar zodra je naar de betere merken (o.a Passier, KN, Stubben) gaat, mag je toch wel min of meer zeker zijn van goede kwaliteit. De ingenieurs van deze merken zouden immers niet gelinkt willen worden aan rugproblemen veroorzaakt door hun zadels.

Verder heb ik nog 2 Belgische zadelmakers gemaild (gekozen op hun goede naam en reputatie. Ik ben er geen klant daar zijn aan de andere kant van het land zitten). Zodra ik van hun een antwoord krijg, zal ik dit hier ook posten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:22

Alane schreef:
Ik ben bang dat je 2 zadels door elkaar haalt.
Het woord english betkent niet dat het in engeland gebruikt wordt/werd maar is het model.
De in engeland gebruikte showzadels lijken er inderdaad op maar daar ligt de 'zit' niet zover terug als bij jouw zadel Haha! (tenminste zo is mij dat geleerd en uitgelegd)

vergelijk dit zadel maar eens met de jouwe:
http://www.saddler.co.uk/acatalog/elega ... lesele.jpg

Ik haal helemaal niks door mekaar. Die van jou is gewoon een veel nieuwer type Knipoog